שוק מחנה יהודה, מרכז העיר, קניון ממילא - בזמן משבר הקורונה (צילומים: פרטי)
שוק מחנה יהודה, מרכז העיר, קניון ממילא - בזמן משבר הקורונה (צילומים: פרטי)

אסטרטגיית היציאה מסגר הקורונה בירושלים – מומחי הרפואה מסבירים: "הכל ייקח זמן, אין קסמים"

הערב, מוצ"ש, צפויה הממשלה לבשר על שורת הקלות בשוק העבודה, אולם בשיחות עם "כל העיר" מציינים פרופ' רן ניר פז מהדסה ופרופ' יחיאל שלזינגר משערי צדק כי "לא ניתן לדעת כרגע איך תיראה המציאות בירושלים"

פורסם בתאריך: 18.4.20 20:03

כשהתחיל משבר הקורונה מה שהחזיק רבים היתה התפיסה, שהיום מסתמנת כלא מדויקת, לפיה כשיגיע הקיץ הכל ייגמר, הנגיף יגסוס וכולנו נוכל לאתחל את החיים שלנו שנעצרו בתחילת מרץ 2020. התקווה מתנפצת כשמיום ליום מומחי בריאות מדווחים כי יציאה מוחלטת ממשבר הקורונה לא משתקפת באופק הקרוב, עניין של חצי שנה במקרה הטוב, וגם אז – לא ברור מה יהיה עומק המשבר הכלכלי של המשק ואיך ייראו החיים שלנו, במקרה הפחות טוב – שנה וחצי עד שנתיים. למעשה, עד שיימצא חיסון או לפחות תרופה.

הממשלה וגורמי המקצוע מתכננים לבשר הערב, מוצ"ש, על הקלות בתנאי הסגר, ואלה התקבלו בעיקר בשל לחצים מצד משרד האוצר על רקע חשש גדול ממשבר כלכלי ממנו יהיה קשה מאוד להתאושש. מדובר יהיה במדיניות של ניסוי וטעייה – לאחר ההקלות ייבדקו נתוני התחלואה, ולפיהם יוחלטו שלבי ההקלות הבאים. למרות ההקלות אומרים מומחי הרפואה בשיחות עם "כל העיר" כי החיים שהיו לנו בפברואר 2020 רחוקים מלחזור כמעט בכל התחומים – תעסוקה, חינוך, תרבות בילוי וספורט.

"אני לא חושב שאנחנו יכולים לדעת כרגע איך תיראה המציאות בירושלים בזמן היציאה מהמשבר", אומר בשיחה עם "כל העיר" פרופ' רן ניר פז, המומחה למחלת זיהומיות במרכז הרפואי הדסה, שנשלח כזכור כנציג משרד הבריאות ליפן עם התפרצות הקורונה. "זה תלוי מה הממשלה תחליט. בירושלים – מקומות שיהיו בהם שיעור גבוה של תחלואה, אנחנו לא יודעים איך זה ייראה. אם מישהו גר ברובע 1 והילדים שלו לומדים ברובע אחר – איך יהיה המעבר בין הרובעים? אנחנו לא יודעים. לא תהיה פריצת דרך בזמן הקרוב", מבהיר פרופ' ניר פז, "הכל יהיה בסבלנות ועם המון זמן, אין קסמים".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת 15"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


האם משרדים קטנים יוכלו לחזור לעבודה?
"כל עבודה שאפשר יהיה לעבוד מהבית – הרגולטור דרש לעבוד מהבית, בכל מדינה, ואין שום סיבה לא לעבוד מהבית. ישיבות בזום ימשיכו להיות עוד הרבה מאוד זמן. אני לא רואה סיבה שאנשים יהיו באותו חלל עבודה אם הם יכולים לעבוד מהבית".

מה לגבי השווקים – למה לא לפתוח מחדש את שוק מחנה יהודה?
"יותר הגיוני שיפתחו חנויות ברחוב יפו לפני שיפתחו את השוק. בשוק כולם מתגודדים, אין בקרה על כמות האנשים ויש שם אוכלוסיות בסיכון".


פרופ' רן ניר פז (צילום: דוברות הדסה)

פרופ' רן ניר פז (צילום: דוברות הדסה)


מה עם תרבות הבילוי בירושלים?
"לא תהיה פתיחה של מקומות בילוי בחודשים הקרובים, זה לא נראה באופק. אלה הדברים האחרונים שייפתחו. עד שלא נדע בוודאות שכמות מקרי ההדבקה לא ירדה מרמת סף מסוים, לא יהיו הופעות לקהל הרחב".

מתי להערכתך הספורט יוכל לחזור למגרשים?
"בשנה הקרובה הספורט יוכל להיות במידה, והשחקנים יצטרכו לקחת דגימות כל פרק זמן. אבל המשחקים יתקיימו בלי קהל".

פרופ' ניר פז מוסיף ומתייחס בשיחה למדיניות המקלה בשוודיה, שבה בתי הקפה והמסעדות פתוחים עם שמירת מרחק בין הלקוחות והקפדה על כללי היגיינה, מנגד הקשישים לא מורשים לצאת כלל מהבתים, ואומר כי "אין לנו מושג מה קורה בשוודיה, ונראה כי שם אנשים מתים בבית. שוודיה לא בדיוק מקלה אם אתה קשיש עם מחלות רקע ואסור לך להגיע לבית חולים, זה לא משהו שיכול להיות רלוונטי לישראל".




כיצד יגדלו ילדי ירושלים בתוך מציאות הקורונה החדשה? המומחה למחלות זיהומיות פרופ' יחיאל שלזינגר, מנהל בית החולים לילדים ע"ש וילף בשערי צדק, אומר בשיחה עם "כל העיר": "אני חושב שכרגע כל המידע על קורונה וילדים מאוד מוגבל, הוא משתנה במהירות רבה. מה שנכון היום לא נכון מחר. מה שאנחנו מבינים היום לגבי הביולוגיה ואפידמיולוגיה יכול להיות שבעוד יומיים או שבועיים יהיה מוטעה. אבל זו כן הזדמנות להגיד שקורונה יודעת לפגוע גם בילדים. ראינו ילדים שחולים בקורונה מאושפזים בבתי חולים. הקורונה נמצאת איתם, לא בטוח שהיא משמעותית, אבל ילדים שיש להם את הקורונה יודעים להדביק את המבוגרים, הילדים הם כן שחקנים. בטח בעוד כחודשיים אנחנו נהיה יותר חכמים בנושא".


פרופ' יחיאל שלזינגר (צילום: דוברות שערי צדק)

פרופ' יחיאל שלזינגר (צילום: דוברות שערי צדק)


לדברי פרופ' שלזינגר אנחנו לא נמצאים בשלב שבו ניתן לצפות כיצד יתנהלו הלימודים בבתי הספר. "זה קצת מוקדם להתנבא. במלוא הצניעות, אנחנו רופאים ואנחנו לא קובעים את זה. משרד הבריאות, משרד הביטחון ומשרד ראש הממשלה קובעים את המדיניות. ההחלטות משתנות כל הזמן, כרגע לא ברור באיזה קצב ישחררו את ההגבלות".

"סביר להניח", אומר פרופ' שלזינגר, "שיהיה שלב של שחרור לפי רמת סיכון, זאת אומרת – במקומות שבהם התחלואה גדולה יותר – כמו בבתים עם משפחות צפופות, כשאחד חולה ומדביק אחרים במשפחה, שם פחות ישחררו. במקומות אחרים אולי יותר ישחררו".

התלמידים עדיין לא צפויים לחזור למוסדות החינוך, והחזרה המשוערת אמורה ככל הנראה להיות הדרגתית, בשיטת ניסוי וטעייה. "האם ילדים יעטו מסכות בבית הספר? אולי מעל גיל מסוים, כמו 10 ומעלה, כי מתחת לגיל מסוים זה לא ריאלי", מציין פרופ' שלזינגר, "אבל צוות ההוראה יצטרך לעטות מסכות והוראות הלימוד יכללו אולי מרחקים גדולים יותר בין התלמידים או ייכנסו מרכיבים חדשים כמו הוראה בחוץ. כרגע, קשה לי לראות את זה קורה. הסכנה היא שילדים ידביק את המבוגרים".

מתי להערכתך הילדים הירושלמים יוכלו לשחק בחופשיות בפארקים בשכונות?
"אם אני הייתי מחליט הייתי אומר שאני לא יכול להמשיך את המדיניות ה-100 אחוז הזו. מצד אחד כן צריך לחשוב על הקלה על האוכלוסייה, מצד שני זה צריך להיות באופן שמחיר המגפה יהיה קטן יותר".

פרופ' שלזינגר מוסיף ומציין כי השאלה הגדולה והעמוקה יותר היא איך המשבר הזה ידעך. "הרי כל מי שלא נדבק ומי שהקפיד על הסגר, איך הוא לא יחלה? מי שהיה חולה הוא אולי מחוסן, בדגש על אולי. אבל כל האחרים – מה יקרה להם? כולם צריכים להידבק. או שיהיה חיסון, אבל זה לא יקרה מהר. בעצם מדובר בחרב פיפיות, לכן כל דבר שיחליטו – יצטרכו לעשות זאת בקפדנות".




תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר