כיתה (צילום אילוסטרציה: אילן אסייג)
כיתה (צילום אילוסטרציה: אילן אסייג)

למידה מרחוק? ההורים בירושלים מתוסכלים

מחסור במחשבים בבתים, ההורים הופכים למורים וחשש גדול מהגדלת הפערים בין התלמידים - ההורים בירושלים זועמים על מהלך הלמידה מרחוק ודורשים לקיים לימודים בחודשי הקיץ: "לא ייתכן שלוח החופשות יהיה קדוש"

פורסם בתאריך: 19.4.20 09:26

היום, ראשון, הלמידה מרחוק בשיטה המקוונת חוזרת וההורים ברחבי ירושלים זועמים וטוענים כי מאחורי המהלך עומדת סירובם של ארגוני המורים ללמד בחודש אוגוסט. ההורים מצביעים על שורה של כשלים בלמידה המקוונת, בראשה החשש מהגדלת הפערים הפדגוגיים בין התלמידים, השיטה מצריכה מההורים להפוך לסוג של מורים ומחסור במחשבים בבתים. במהלך סוף השבוע התמלאו קבוצות ההורים בוואטסאפ בתלונות של הורים כנגד המהלך.

"במתכונת הנוכחית תוכנית הלמידה מרחוק לא ישימה", מסביר בשיחה עם "כל העיר" אריק קפלן, יו"ר הנהגת ההורים בירושלים. "אנחנו כארגון ההורים בירושלים ובכל הארץ לא נגד הלמידה מרחוק, אבל צריך להתאים את זה למציאות ולתנאים הקיימים. נכון לעכשיו, זה לא מותאם. אנחנו חושבים שאי אפשר לבקש ולצפות מילדי גן לשבת מול מסך חמש שעות ברציפות וגם לא מילדים אחרים. בנוסף, אי אפשר להפוך את ההורים לעוזרי הוראה שצריכים לתפעל את הלמידה. שלא נדבר על כך שאין לכולם ציוד, שאין לכולם אינטרנט. המערכת פשוט לא ערוכה ללמידה מרחוק במתכונת הנוכחית. זה לא מותאם למציאות".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת 15"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


היום, בשעה 16:00, הנהגת ההורים צפויה לערוך ישיבת זום עם גורמי המקצוע במשרד החינוך. "אחרי הישיבה נהיה חכמים יותר", אומר קפן, ומוסיף: "היתה לנו ישיבה אחת איתם בשבוע שעבר, אבל הם לא ממש הקשיבו למה שאמרנו. אנחנו מקווים שכעת, אחרי שהם שמעו את הקולות מהשטח כפי שהם באו לידי ביטוי בסוף השבוע, הם הבינו את הבעיה ויהיו מוכנים לחשוב על פתרונות יצירתיים. למשל, לימודים במתכונת של יום כן יום לא, התאמת גילאים ועוד".

ואם במשרד החינוך שוב לא יקבלו את דעתכם?
"אם לא תהיה הבנה של משרד החינוך יכול להיות שנודיע שאנחנו לא משתפים פעולה. אבל אנחנו לא רוצים לצאת בהצהרות לפני הישיבה כדי שלא ישתמע שזה איום. אנחנו באמת מקווים שתהיה הבנה".

אמא לשתי תלמידות בירושלים, שמתנגדת לשיטת הלימוד מרחוק במתכונת הנוכחית, אומרת ל"כל העיר" כי "אם למידה מרחוק זו הדרך היחידה בה אפשר להתקדם וללמוד, אז עדיף פשוט לא ללמוד. הפערים שייווצרו בין התלמידים ש'ילמדו' לבין התלמידים שלא, במילא יכריחו את המערכת לחזור שוב על החומר. כמו כן, אי אפשר לומר 'אנחנו מבינים את כל המגבלות' בקשר למשאבים המשפחתיים (מספר מחשבים פנויים בבית, הורים שצריכים לעבוד מהבית או לצאת לעבודה), ואז לומר 'זה מה יש'. כל ההבנה שבעולם לא תפתור את הבעיות הטכניות בהן הורים נתקלים".

האמא מדגישה כי מהלך הלמידה מרחוק למעשה הופך את ההורים למורים. "אי אפשר לצפות לשיתוף פעולה מצד ההורים כשכופים עליהם להיות מורים", היא מבהירה, "כשזה לא מתאים מהבחינה הטכנית וגם לאור העובדה שרוב ההורים לא יכולים ולא רוצים להיות מורים. כשמדובר בילדים בבתי הספר היסודיים, בעיקר בכיתות הנמוכות (א'-ד'), יש צורך בהורה צמוד לכל ילד לאורך רוב זמן הלמידה. ומה לגבי המורים עצמם? איך מורה שאמור ללמד שיעור מרחוק יכול לעזור לילדים שלו, שאמורים בעצמם ללמוד באותו הזמן? לא ייתכן שהורים יהיו בלחץ שהילדים שלהם יפגרו בחומר, נוסף על כל הלחצים שכבר מופעלים עלינו. יש הורים שלא יודעים איך ישלמו משכנתה/שכירות בחודש הבא".

האמא מוסיפה ואומרת כי "לכולנו ברור שהמשק במצב חריג היום. כולנו מתגמשים ועושים מאמצים כדי לנסות להתאים את עצמנו למצב שנכפה עלינו. מערכת החינוך אינה שונה מכל מערכת אחר במשק וגם היא צריכה להתגמש ולהתאים את עצמה. לא ייתכן שלוח החופשות יהיה קדוש ואסור יהיה לדון על שינויים בו. לא ייתכן שהלמידה מרחוק תשמש תירוץ לארגוני המורים כדי למנוע שינויים, כשמאות אלפי הורים שבויים בידי ארגוני המורים. אין ספק שיש הורים שלמידה מרחוק מתאימה להם, שיש ילדים שזורמים עם הלמידה מרחוק בכיף ושיש בתים בהם הלמידה מרחוק נותנת מסגרת חשובה. אבל המציאות היא שזה לא כך ברוב הבתים. לסיכום, למידה מרחוק היא לא ריאלית, לא אפקטיבית ורק תגדיל את הפערים בין התלמידים ואת הלחץ על ההורים".

יש לציין כי במינהל החינוך העירוני גיבשו בשבוע שעבר מערך סיוע למנהלים ולמורים בהכוונה פדגוגית – בכל הקשור להשלכות הרגשיות-מנטליות. בעירייה השיקו בית הספר בענן – אתר הדרכה ותוכן, שכולל מדריכים, כלים, תכנים וטיפים לקהלי היעד השונים – מורים, הורים, תלמידים וחינוך מיוחד. "האתר מאפשר לכל אחד ואחת למצוא בקלות את המשאבים הנדרשים להם על מנת להתמודד עם המציאות המאתגרת ולנהל למידה אפקטיבית מרחוק", נמסר מהעירייה. האתר זמין ונגיש בעברית ובערבית.

עוד השיקו בעירייה ערוץ יוטיוב שכולל סרטונים, ביניהם טיפ יומי ממבחר מומחים ופסיכולוגים, שעת סיפור לילדי הגיל הרך, אתגרים לילדים ונוער, טיפים של מנהלי בית הספר לילדי היסודי ומדריכים למורים. "לערוץ עולים מדי יום עוד ועוד סרטונים איכותיים המופקים על ידי האגפים השונים במנהל חינוך ירושלים. בשבועיים מאז הקמתו צבר הערוץ מעל 8,000 צופים", מציינים בעירייה.

בנוסף, השיקו בעירייה מרכז למידה עירוני עם תגבורים והכנה לבגרויות במקצועות ליבה בחינם. "המרכז כולל יכולת למידה מתקדמת וייחודית לתרגולים עם מומחים הטובים בתחומם. המרכז פועל לכל אורך השבוע בלמידה מרחוק ומאפשר להתאים את החומר הלמידה לכל תלמיד בהתאם לרמתו תוך שהוא מאפשר תירגולים פרטניים, תירגולים בצוותים ותירגול פרטני – שאילת שאלות עם מומחים. מעל ל-600 תלמידים ירושלמיים (מכל המגזרים) משתתפים במרכז הלמידה ומקבלים מענה כיתות נפתחות במגוון נושאים ויחידות בגרות. בנוסף יש מאגר שאלות ותשובות ללא הגבלה לשימוש התלמידים והתלמידות. עד כה עסק מרכז הלמידה במתמטיקה ובשבוע הקרוב יפתח גם במקצועות ליבה נוספים".

כמו כן, נפתח "סטודיו ללמידה מרחוק – מרחב ייחודי ללמידה משותפת של מורים ומנהלים סביב סוגיות בוערות מהשטח" מסבירים בעירייה. "במסגרת הסטודיו מתקיימים וובינרים יומיים, סיעור מוחות והתייעצות הדדית. מאות מורים ומורות כבר השתתפו במפגשים המקצועיים אשר עסקו במגוון נושאים ושאלות הנוגעות להקניית ידע ומיומנות בלמידה מרחוק: למידה פרסונלית, למידה מבוססת אתגר, חיזוק הפן הרגישי בקרב תלמידים ועוד. ממפגשים אלו נוצרות קהילות שממשיכות לפעול בתחומן".




תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. מלכה

    אני סבתא בת 62 שמגדלת לבד את הנכדה. תתארו לכם מה קורה בבית שלי.
    בבקשה תמצאו פתרון ומיד!

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר