מרכז העיר השבוע, שוק מחנה יהודה השבוע, תלפיות השבוע (צילומים: שלומי הלר, שלמה יהושע)
מרכז העיר השבוע, שוק מחנה יהודה השבוע, תלפיות השבוע (צילומים: שלומי הלר, שלמה יהושע)

המלחמה של העסקים בירושלים

בעלי העסקים בירושלים מתוסכלים, חלקם מיואשים, אבל כולם נלחמים על הפרנסה - מרכז העיר, תלפיות, שוק מחנה יהודה. תמונת מצב

פורסם בתאריך: 23.4.20 19:21

השבוע היה נדמה כי אזור התעשייה תלפיות חזר בזמן, חודשיים אחורה, לנקודה שבה לא רואים את הסוף של טור הרכבים ברחוב התנופה, לרגע שבו למצוא חניה היא כמעט משימה בלתי אפשרית, לתחושה של אזור תעשייה וקניות שוקק חיים. אך העוברים והשבים שעטו מסכות מיהרו לעשות רק קניות דחופות של אוכל, קוסמטיקה וכלי בית שאולי חסרים, לא מדובר היה בקניות גדולות. נראה כי השבוע, מאז שהממשלה הכריזה על שורת ההקלות שמאפשרת פתיחת חנויות קטנות במרחב הפתוח, לפי הנחיות משרד הבריאות, החלה מגמה של עלייה קלה בתנועת הלקוחות, כמובן לא משהו שמזכיר את פברואר 2020, אבל כזו שמעניקה תקווה ואופק ליציאה הדרגתית, איטית ואף כואבת, ממשבר הקורונה. אחרי תקופת השבתה וסגר ארוכה מאוד כל בעלי העסקים, שמורשים לעבוד, נלחמים על העבודה ועל הפרנסה, מנסים לשרוד את המכה הכלכלית שקיבלו וזו שעוד תבוא.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת 15"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


תלפיות (צילום: שלומי הלר)

תלפיות (צילום: שלומי הלר)


"אפשר לקנות רהיטים בחנות בירושלים", מספר בשיחה עם "כל העיר" אריה ויסמן, בעלים משותף עם נחום ויסמן ברשת ויסמן רהיטים ושמרת הזורע. "הכלל אומר שכל עוד מתחתנים צריכים רהיטים, ואם מתגרשים אז צריכים רהיטים פעמיים. אנשים צריכים רהיטים".


אריה ויסמן (צילום: קובי בן סימון)

אריה ויסמן (צילום: קובי בן סימון)


ויסמן מוסיף ואומר כי "קודם כל הייתי מפריד בין חנויות פרטיות לבין רשתות גדולות, למשל סניף ויסמן בירושלים ייפתח לפי ההנחיות, ואנחנו מחכים שיהיה מותר לפתוח הכל כדי שאנשים שצריכים רהיטים, שעברו דירות, שהילדים הרסו את הרהיטים במהלך החודשיים האחרונים – יקנו רהיטים חדשים".

"התחזית היא שתהיה האטה במשק", מוסיף ואומר ויסמן, "אין אף אחד שלא נפגע כספית, כך או אחרת, תהיה האטה בביקושים של מוצרים שאפשר לדחות את קנייתם. את הלחם אי אפשר לדחות, אבל מערכת ישיבה אפשר לדחות. מי שלא בזבז את כל כספו ושמר ליום סגריר – ישרוד, ומי שלא עשה זאת ‑ לא ישרוד".



במרכז העיר ירושלים התנועה השבוע היתה דלילה, שלא כמו בימים רגילים. לפי הנחיות משרד הבריאות, הרכבת הקלה אף לא עצרה בתחנות מרכז העיר. רבים צפו השבוע במונולוג קורע הלב של יובל כרמי, מוכר הפלאפל מאשדוד, שסיפורו ומצבו הכלכלי נגע בכל כך הרבה אנשים. גם דוכני הפלאפל במרכז העיר ירושלים מתמודדים כבר למעלה מחודש וחצי עם הפגיעה הקשה בפדיונות.


אבי בדיחי (צילום: פרטי)

אבי בדיחי (צילום: פרטי)


אבי בדיחי, מבעלי פלאפל 'מעוז', שפועל ברחוב קינג ג'ורג' במרכז העיר 53 שנים, מספר בשיחה עם "כל העיר" כי הוא עבר לעבוד בשיטת משלוחים – לדבריו מדובר בכ-15-10 אחוזים מהיקף העבודה שהיתה לו לפני פרוץ המשבר. "אני עובד כרגע באמצעות משלוחים בלבד, וגם זה בסך הכל נע בין 10 אחוזים ל-15 אחוזים מהפדיון הרגיל שלנו. אין עבודה", מדגיש בדיחי ומשתף בתחושות הכואבות: "זה לא נותן לי לנשום. כל העובדים שלי יצאו לחל"ת, אבל אני והשותף שלי עובדים פה, זה רק כדי להשאיר את המקום חי ופעיל, אסור לסגור עסק. אנחנו פה משנת 1967, ואני לא זוכר כזה דבר, עברנו את האינתיפאדה, את הפיגועים, הכל. אבל זה לא הגיע לרמה הזאת".


מרכז העיר (צילום: שלומי הלר)

מרכז העיר (צילום: שלומי הלר)


ביקשת פיצוי מהמדינה? קיבלת משהו?

"הגשנו בקשה, הבטיחו, אבל לא מקיימים שום דבר. עד היום לא הגיע אלי כלום. בפעימה הראשונה אמרו שלא מגיע לי, בפעימה השנייה אמרו לי שאולי מגיע לי. אנחנו לא יודעים מה לעשות. החשש שלנו זה עד מתי זה יהיה, מתי נגיע לנורמל, שיגיע ל‑50 אחוז מהפדיון שהיה לנו – נוכל לנשום קצת. היום יש לנו צ'קים בחוץ, ובמשך כל התקופה הזו הוצאנו כסף מזומן מהכיס כדי לשרוד, אבל זו חוכמה עכשיו להוציא את כל החסכונות על העסק".


יעקב גבריאלי (צילום: פרטי)

יעקב גבריאלי (צילום: פרטי)


גבריאלי, מבעלי החנות "משמש סלולר", שברחוב יפו, אומר בשיחה עם "כל העיר" כי "הקורונה לא פגעה בבעלי העסקים ביום שהם סגרו את העסקים, אלא היא התחילה הרבה לפני. כבר מתחילת מרץ היו פחות אנשים. העובדה היא שפה ברחוב יפו עסקים סגרו מיוזמתם, עוד לפני שהיה אסור לפתוח. כל ההוצאות השוטפות של העסק זה בערך פי 4 מהמשכורת נטו שבעל העסק מקבל. כל עוד העסק מתגלגל סבבה, אבל ברגע שהכל נעצר בבת אחת, אתה אמור לתת פי 4 מהמשכורות, בנוסף לזה שלא מרוויחים. משלמים משכורות לעובדים, לביטוח הלאומי, למס הכנסה, למע"מ, ולספקי הסחורה. כדי שעסק יצליח לייצב את עצמו הוא יצטרך לקוחות, ונראה שזה ייקח זמן. הממשלה חייבת להכניס את היד לכיס ולתת לכל בעל עסק את המשכורת שלו ויחד עם העזרה הממשלתית אולי יהיה אפשר לשרוד".


מרכז העיר (צילום: שלומי הלר)

מרכז העיר (צילום: שלומי הלר)


בינתיים בשוק – הסוחרים מתוסכלים וזועמים – מרחב הקניות שפתוח במרחב הציבורי עדיין סגור. בשעה שחנויות קטנות מורשות לחזור לפעילות עסקית – הסוחרים נאלצים להישאר סגורים, ורק חלקם מצליחים לפעול בהיקף קטן מאוד במתכונת של משלוחים. לא ברור מדוע הממשלה לא פותחת את שוק מחנה יהודה לפעילות, בהתאם להנחיות משרד הבריאות.

ראש העיר משה ליאון והסוחרים אף הציגו מתווה לראש הממשלה בנימין נתניהו, לפיו בכניסות של שוק מחנה יהודה יוצבו פקחים שיפקחו על כניסת כמות המבקרים, יוודאו שלכולם יש מסכות מגן ושכל הנוכחים בשוק שומרים על כללי המרחק החברתי – שני מטרים אחד מהשני. אולם, עד כה המממשלה לא אישרה לסוחרים לפתוח את החנויות.

כפי שפורסם ב"כל העיר, יו"ר ועד סוחרי שוק מחנה יהודה טלי פרידמן התייחסה לשוק שנותר סגור: "זו שערוריה שמקומות שאינם חיוניים דוגמת איקאה נפתחים ותורים ארוכים משתרכים בכניסה, מורי נהיגה שבים לעבוד ורק השווקים מופלים לרעה. החיים של סוחרי השוק מופקדים בידיהם של פקידי ממשל! אנו החלטנו לשים סוף לביזיון ולאפליה שסוחטת את הכיס והנפש שלנו עד תום. החל מיום ראשון הקרוב", מכריזה פרידמן, "אנו בשוק מחנה יהודה וכל השווקים בישראל נפתח את השווקים לציבור, על אפם וחמתם של כל המנותקים".


שוק מחנה יהודה בזמן הקורונה (צילום: שלמה יהושע)

שוק מחנה יהודה, השבוע (צילום: שלמה יהושע)




תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. רן

    הכל בגלל ביבי שאיחר בהכנות ולא היצתייד במספיק ערכות בדיקה. מכאן הבלגן התחיל

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר