מוזיאון ישראל, מוזיאון לאמנות האסלאם (צילומים: תומר אפלבאום, יח"צ)
מוזיאון ישראל, מוזיאון לאמנות האסלאם (צילומים: תומר אפלבאום, יח"צ)

"פתיחה ללא תמיכת המדינה תוביל לגירעון עצום": מלחמת הקיום של המוזיאונים בירושלים

בשיחות עם "כל העיר" מספרים מנהלי מוזיאון ישראל ומוזיאון לאמנות האסלאם על היקף הנזקים הכלכליים ועל הציפייה לפיצוי מהמדינה

פורסם בתאריך: 1.6.20 13:28

במוזיאון ישראל, אחד ממוסדות התרבות הגדולים והחשובים במדינה, נרשם חשש ממשי מעצירה של הפעילות.

כפי שפורסם ב"כל העיר", למרות שההנחיות מתירות, המוזיאונים בירושלים טרם פתחו את שעריהם. קרית המוזיאונים בירושלים עדיין שוממת. הסיבות – הנהלות המוזיאונים מחכות לגיבוש מתווה כלכלי ולמתן פיצוי הולם. בעת תקופת הקורונה, כשהמוזיאונים היו סגורים, עלויות התפעול והאחזקה של המוצגים ההיסטוריים, לצד עלויות השמירה והאבטחה, נמשכו. וזאת בזמן שההכנסות הושבתו. ההפסדים נאמדים במיליונים לכל מוזיאון.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת 16"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


במוזיאון ישראל מוסרים השבוע ל"כל העיר" כי "ההנהלה, צוות העובדים וציבור המבקרים מחכים ליום שבו נוכל לפתוח מחדש את המוזיאון. מהלך זה, כמובן, לא יוכל להיעשות בטווח הקרוב, וגם לכשיעשה, כפי הנראה יתרחש בהדרגה. חשוב לדעת כי מאז שהמוזיאון נסגר על פי הנחיות משרד הבריאות במחצית חודש מרץ, מוטלות על כתפי המוזיאון הוצאות תיפעול אדירות הנובעות מהצורך לתחזק את מתחם המוזיאון, ומפעולות הכרחיות של שימור, טיפול ואבטחה בחצי מיליון היצירות והמוצגים באוסף ובגלריות המוזיאון; כל זאת בזמן שהכנסות המוזיאון הידללו מאוד כתוצאה מהיעדר מבקרים".

"יש להבין כי בימים כתיקונם, כשליש מהכנסות המוזיאון נובעות מדמי כניסה המגיעים ברובם מתיירות חוץ, וכן מכניסות של מבקרים ישראלים, אירועי תרבות, הדרכות ועוד. הכנסות אלו, כולן פסקו עם פרוץ משבר הקורונה ואין צפי לחידושן בעתיד הנראה לעין", מבהירים במוזיאון.


עידו ברונו, מנכ"ל מוזיאון ישראל (צילום: מוזיאון ישראל ירושלים)

עידו ברונו, מנכ"ל מוזיאון ישראל (צילום: מוזיאון ישראל ירושלים)


"התנהלות אחראית אשר מציבה בראש סדר העדיפויות את איתנותו הכלכלית ארוכת הטווח של מוזיאון ישראל, חייבת לקחת בחשבון אובדן כה דרמטי בהכנסות. לכן, לא ניתן לשקול את פתיחתו מחדש של המוזיאון בעיתוי הנוכחי, אלא אם כן תתקבל תמיכה נרחבת של המדינה. פתיחת המוזיאון ללא תמיכה כזו, תוביל בהכרח לגירעון עצום אשר עלול לסכן את יציבותו הכלכלית של המוזיאון עד כדי עצירה מוחלטת של פעילותו".

מנכ"ל המוזיאון לאמנות האסלאם: "ללא גיבוש מתווה כלכלי לא נוכל לפתוח"

במוזיאון לאמנות האסלאם בטלביה חוששים מאוד כי על אף שחרור ההגבלות על פעילות המוזיאונים, הפתיחה של המתחם עדיין רחוקה. מנכ"ל המוזיאון לאמנות האסלאם, נדים שיבאן אומר ל"כל העיר" כי "אני מברך על גיבוש המתווה התפעולי להחזרת מוסדות התרבות לפעילות סדירה. אולם ללא גיבוש מתווה כלכלי ומתן פיצוי הולם לא נוכל לפתוח את המוזיאון וניאלץ לפטר חלק משמעותי ממצבת העובדים שנמצאים כיום בחל"ת.


מנכ"ל מוזיאון לאמנות האסלאם, נידן שיבאן (צילום: שרון דרעי)

מנכ"ל מוזיאון לאמנות האסלאם, נידן שיבאן (צילום: שרון דרעי)


"ספגנו נזקים כלכליים בשל השבתת המוזיאון החל מאמצע חודש מרץ", הוא מוסיף ומדגיש: "ואנו עתידים לספוג הפסדים נוספים בשל אובדן הכנסות של ביקורי קבוצות ותלמידים. אני חושש שההפסדים הכלכליים יאלצו אותנו לשנות את תוכנית התערוכות של המוזיאון ואת התכנים המגוונים שאנו מציעים לקהל הרחב. אני מקווה שמתווה כלכלי יגובש בקרוב ונוכל לפתוח את המוזיאון וכן את תערוכת הקיץ המיועדת 'זמן', עליה עבדנו בשלוש שנים האחרונות".




תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר