מתחם התחנה - מתחם Margalit Startup City (הדמיה: פיטר בוהלין ומנדי רוזנפלד)
מתחם Margalit Startup City (הדמיה: פיטר בוהלין ומנדי רוזנפלד)

תוכנית האב השאפתנית בצמוד למתחם התחנה: שטחי תעסוקה ומאות דירות

נערכים לחיים שאחרי הקורונה: הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה אישרה את תוכנית האב לאזור מתחם התחנה, שכוללת מאות יחידות דיור, שטחי מסחר ומתחם ענק ליזמות ולסטארטאפ

פורסם בתאריך: 22.10.20 09:09

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים החליטה לקדם את תוכנית האב השאפתנית בתמוד למתחם התחנה, הכוללת שטחי תעסוקה, מאות דירות, מלונות ומתחם הייטק וסטארטאפ ענק. מדובר בשלוש תוכניות מפורטות במתחם התחנה ירושלים, צמוד למתחם הבילויים החדש. הוועדה המחוזית, בראשות עו"ד עמיר שקד, החליטה להפקיד את שלוש התוכניות להתנגדויות.

כלל התוכנית מתפרסת על שטח של כ-75 דונם, וממוקמת במתחם השכונות אבו תור, בקעה וטלביה, וגובלת ברחובות דרך בית לחם ממערב, דרך חברון ממזרח ומרים החשמונאית מדרום.




מתחם התחנה החדש (הדמיה: רוזנפלד ארנס אדריכלים)

מתחם התחנה החדש (הדמיה: רוזנפלד ארנס אדריכלים)


התוכנית הראשונה, ביוזמת רשות מקרקעי ישראל, שנערכה על ידי משרד מליס אדריכלים הינה על שטח של 43 דונם. התוכנית כוללת בינוי בגובה של 10-5 קומות, שישלב 200 יחידות דיור, 250 יחידות דיור מוגן ו-6,000 מ"ר עבור שטחי תעסוקה ומסחר בחזיתות מסחריות לאורך הרחובות. כמו כן, התוכנית מקצה שטח של כ-2,500 מ"ר עבור מבני ציבור לטובת שימושי חינוך, גני ילדים ובית כנסת.

התוכנית השנייה היא ביוזמת חברת "רכבת במושבה", ונערכה על ידי משרד גוטמן – אסיף אדריכלים, הינה על שטח של 13 דונם. התוכנית כוללת בינוי בגובה של 10-5 קומות, שישלב 270 יחידות דיור, חלקן קטנות המיועדות לשימוש אוכלוסייה צעירה – משפחות צעירות ובודדים, 70 חדרי מלון ו-3,000 מ"ר עבור שטחי תעסוקה ומסחר בחזיתות מסחריות לאורך הרחובות. בוועדה המחוזית מציינים כי התוכנית שמה דגש על שימור המבנים ההיסטוריים במתחם שישולבו במרחב הציבורי, בטיילת הולכי הרגל ובבינוי החדש המוצע בתוכנית.


מתחם התחנה החדש (הדמיה: רוזנפלד ארנס אדריכלים)

מתחם התחנה החדש (הדמיה: רוזנפלד ארנס אדריכלים)


התוכנית הנוספת ביוזמת Margalit Startup City של יזם ההייטק אראל מרגלית, שנערכה על ידי משרד רוזנפלד ארנס אדריכלים, הינה על שטח של 17 דונם. התוכנית כוללת בינוי של רובע חדשנות ויזמות בגובה של 10-5 קומות, שישלב 200 יחידות דיור, 10,000 מ"ר להייטק ו-4,000 מ"ר עבור שטחי מסחר לאורך הרחובות. התוכנית מהווה פיתוח המשכי למתחם Margalit Startup City בבית המדפיס המנדטורי. בנוסף, התוכנית מקצה כ-7,500 מ"ר עבור מבני ציבור לצרכי חינוך שבו מתוכנן בית מתנדבי שנת השרות הארצי.


אראל מרגלית, מייסד וי"ור מרגליט סטארטאפ סיטי (צילום: ריקי רחמן)

אראל מרגלית, מייסד וי"ור מרגליט סטארטאפ סיטי (צילום: ריקי רחמן)


"דווקא בזמנים הקשים האלה, יותר מתמיד, ירושלים צריכה לבנות עצמה לקראת העלם החדש שאחרי המשבר הכלכלי והחברתי סביב הקורונה", מוסר מרגלית, יו"ר ומייסד מרגלית סטארטאפ סיטי, "החדשנות היא המפתח לבניית ערים מחדש מבחינה כלכלית, תרבותית וחברתית. מרגלית סטארטאפ סיטי ירושלים תהפוך למרכז החדש של העיר שתחבר אותה למרכז הארץ ולערים המרכזיות בעולם בנושאי החדשנות המובילים מסייבר ועד פודטק, בריאות דיגיטלית ובינה מלאכותית, וכל מה שיש לטכנולוגיה הישראלית להציע. המהות של מרגלית סטארטאפ סיטי אומרת שתפקיד ההייטק אינו רק להוביל את הכלכלה, אלא להוביל לשינוי חברתי בתוך העיר. להכניס למעגל החדשנות את הילדים שננשארו מאחור, לחזק את התרבות ולחבר את מתנדבי שנת השרות למקומות שהכי צריך אותם".


מתחם התחנה החדש (הדמיה: פיטר בוהלין ומנדי רוזנפלד)

מתחם התחנה החדש (הדמיה: פיטר בוהלין ומנדי רוזנפלד)


מתכננת מחוז ירושלים במינהל התכנון, שירה תלמי-באבאי, מציינת כי "התוכניות שהחליטה הוועדה לקדם הן בשורה של ממש לעיר ולאזור ומימוש הלכה למעשה של תוכנית האב, אותה אמצה הוועדה המחוזית. התכניות עתידות ליצור מרכז משמעותי בעיר שישלב תרבות תוססת, מסחר, תעסוקה ומגורים, הנסמך על מרחב ציבורי איכותי המוכוון להולכי רגל ומשורת על ידי תחבורה ציבורית יעילה. מתחם התחנה יהווה דוגמה למרקם עירוני אינטנסיבי המספק איכות חיים לתושבים בו, כמו גם מוקד עניין משמעותי לאזור ולעיר כולה".


שירה תלמי באבאי, מתכננת מחוז ירושלים (צילום: אלידור חדד)

שירה תלמי באבאי, מתכננת מחוז ירושלים (צילום: אלידור חדד)


ראש העיר משה ליאון מוסר לאחר אישור התוכנית כי "מדובר באחד הפרויקטים הגדולים והחשובים בעיר, שעתיד להוסיף לירושלים גם אלפי מקומות תעסוקה נוספים בתחום ההייטק. אני ועיריית ירושלים נמשיך לתמוך ולפתח בשנים הקרובות את ירושלים – בתחומי הבנייה, המגורים, המסחר וההייטק".

במתחם התחנה קיימים מוקדים עירונים חשובים בהם תחנת הרכבת ההיסטורית של ירושלים ומתחם הבילוי מרכז התחנה, פארק המסילה, מועדון הזאפה ומוקדי בילוי נוספים. בנוסף, מהווה המתחם מוקד תחבורה ציבורית משמעותי ועתידים להשתלב בו הרכבת הקלה, ואף מתוכננת תחנה של הרכבת הכבדה, בהמשך של הקו המגיע מתל אביב ועד לאזור התעסוקה במלחה.

בתוך כך, בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מדגישים כי בספטמבר 2019, אימצה הוועדה המחוזית את תוכנית האב למתחם התחנה כמדיניות התכנון לאזור. "תוכנית האב הציעה נקודת מבט כוללת לפיתוח המתחם וסביבתו כאחד מעוגני התיירות, הבילוי המסחר והתרבות של ירושלים, על ידי יצירת מרקם עירוני מעורב שימושים, מוטה הליכה ברגל, המקושר היטב לסביבתו, משתלב בה וכולל שלושה צירים מרכזיים המלווים בחזיתות מסחריות ובמספר כיכרות. תוכנית האב הגדירה את הצרכים הציבוריים, ובכלל זאת ההפקעות הדרושות ליצירת שטחים ציבוריים פתוחים ושטחים למבני ציבור".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת17"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    חייבים לגעת ולהרוס כל מקום צנוע שמזכיר ימים של פעם ולתת ביד כרישי נדל"ן בתכניות בומבסתיות ומכוערות.

  2. נדגוררי נאמן

    אוף, תשאירו אזור לנשום בו בעיר הזאת.
    די לערי רפאים בשביל דוסים אמריקאים וצרפתים (אחרים הרי לא יקנו שם דירות).

  3. מרדכי

    זו הפעם הראשונה שאני רואה הדמיות ….. נראה "זול", ללא חזון ארכיטקטוני, והכי גרוע מנותק ל-ג-מ-ר-י מהסביבה ומתרבות הבנייה הירושלמית כולה !! זה יכול להיות איינדהובן או שנגחאי או דובאי ….. אבל לא ירושלים !!!

    נראה כאילו הביאו את שיכוני תלפיות — על סטרואידים — לתוך אגן העיר העתיקה. מה הקשר בין זה לבנייה במושבה הגרמנית, בקעה, אבו תור, טלביה, הכנסייה הסקוטית ומרכז בגין, וכו' ?? אין !!

    תראו את ההבדל בין הדרעק הזה לכפר דוד שתיכנן ספדי בממילא !! כנראה שהתוצאה מתאימה להשקעה …..

    לדעתי, האתגר פה הוא לא להוריד כמה קומות או להזיז כמה כניסות, אלא להוציא את המתחם לתחרות אדריכלים מחדש !!! כי איך שזה נראה עכשיו, מדובר בניתוק ארכיטקטוני של דרום העיר מהעיר העתיקה עם פורטל לא-מתאים ב-מ-י-ו-ח-ד …..

  4. יהודית

    מצטרפת לכל התגובות כאן. די להרוס את המורשת האורבנית העדינה של העיר

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר