סלי מזון (צילומים: עמותת שכן טוב, עמותת תכלית)
סלי מזון (צילומים: עמותת שכן טוב, עמותת תכלית)

לקראת החג – על רקע המשבר הכלכלי של הקורונה: זינוק בביקוש לסלי מזון בעמותות הסיוע בירושלים

עמותות הסיוע בירושלים מדווחות השנה, שבועיים לפני ערב פסח, על הצפה של בקשות: "פונים אלינו אנשים שעבדו והתפרנסו ויצאו לחל"ת או פוטרו, משפחות זועקות לעזרה"

פורסם בתאריך: 12.3.21 11:45

מאות משפחות בירושלים פנו בימים האחרונים לעמותות הסיוע ברחבי העיר בבקשה לעזרה לקראת חג הפסח, ולא רק. שנת הקורונה הובילה למשבר כלכלי חמור, שבו אלפים ירושלמים וירושלמיות פוטרו או הוצאו לחופשה ללא תשלום (חל"ת). משפחות שמעולם לא פנו לעמותות הסיוע, מוצאות את עצמן השנה מבקשות עזרה ברכישת מזון. שבועיים לפני ערב פסח 2021, ובארגוני הסיוע לנזקקים ברחבי העיר מוטרדים מגל הפניות שהולך וגדל, וזאת על רקע והירידה בשיעור התרומות מצד הציבור ותקציב מצומק מצד המדינה.

במרכז הלוגיסטי של ארגון "תכלית", הממוקם באיזור התעשייה גבעת שאול, ממשיכים מדי יום ללקט ולהכין מארזים לחלוקת חבילות מזון לנזקקים לקראת החג. "אנחנו מוצפים בפניות של אנשים שלא היית מאמין שהם נזקקים לסיוע", מספר ל"כל העיר" אהרון כהן, מנכ"ל עמותת 'תכלית', "פונים אלינו אנשים שעבדו והתפרנסו אך יצאו לחל"ת או פוטרו, משפחות זועקות לעזרה. אנשים נורמטיביים לגמרי, שלא היית אומר שהם עניים, אבל עקב החל"ת או הפיטורים, הם פונים אלינו".


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


על ההתמודדות עם הירידה בתרומות מספר כהן כי "בסופו של דבר אנחנו נשענים בעיקר על כספי תרומות, וזה לא קל. צריך לתת תיעדוף – למי כן לתת ולמי לא. זו אלמנה וזה חולה, זו משפחה ללא פרנסה. זו התמודדות מאוד מאוד לא פשוטה. בכל פעם אנחנו מוצאים את עצמנו יושבים ומחליטים למי לתת ולמי לא. אנחנו מתפללים שלא תצא תקלה מתחת ידינו".

באופן טבעי בשנת הקורונה נרשמה ירידה דרמטית בשיעור התרומות לארגוני החסד. "אנשים שהיו תורמים לנו בהוראת קבע אמרו לנו 'אנחנו מצטערים, בינתיים תורידו את זה'. וכל זה לצד אטימות מצד המדינה, שאני לא רואה שהיא נותנת כתף. אני לא שומע על איזו בשורה מצד משרד הרווחה, חוץ מזה שהם מפנים אלינו אנשים. אני חייב לומר, שגם התמיכה מצד עיריית ירושלים הסתכמה השנה ב-10,000 שקלים בלבד, שזו בדיחה".

לעמותת "תכלית" – לתרומות ולבקשות ניתן לפנות במוקד הארצי: 6031*

עמותת "שכן טוב", הפועלת ברחבי העיר על בסיס מתנדבים, נערכת גם היא לחלוקה של אלפי סלי מזון בשכונות בירושלים. "השנה אנחנו הגדלנו את כמות הסלים שאנחנו מחלקים, גם בירושלים וגם מחוץ לעיר", מספרת השבוע מורן שלי, מנכ"לית עמותת "שכן טוב" בשיחה עם "כל העיר". "בחג הזה אפילו נוסיף מוצרים למארזים, אנחנו מבינים את המצוקה ומשתדלים לעמוד ביעדים. כל הרכזים שלנו ביקשו לחלק יותר, אנחנו לא אמרנו לאף אחד מהם לא. אנחנו מקווים שבמהלך השנה נצליח לגייס ולחלק יותר, משתדלים להיענות כמה שיותר".

שלי מספרת כי השנה סל המזון יכלול מוצרים כמו מצות, יין, שמן, עוגיות לפסח, קפה, אורז, ירקות, ביצים ועוף.

המדינה מסייעת לכם במימון הפעילות?
"התקציב של שכן טוב זה לא משהו מובטח, רוב התורמים שלנו זה תורמים קטנים, תורמים פרטיים, שבעצם מממנים את התקציב של שכן טוב. בשנה שעברה המדינה נתנה לנו כסף דרך הביטוח הלאומי, ובאופן נקודתי – שאלנו אם השנה אם הם יכולים לשחזר את זה. קיבלנו תשובה שלילית. המדינה השנה מסייעת לארגונים שמחזור הפעילות שלהם נפגע, אנחנו ברוך השם הצלחנו לגייס יותר כדי לתת יותר, אני לא יודעת מה יקרה בשנת 2021, והרבה אנשים מדברים על זה שהשנה המשבר הכלכלי יהיה יותר קשה לעומת השנה הקודמת, כי החל"תים יפסיקו, וכל הבעיות שנוצרו במשבר הקורונה יצופו בצורה יותר חזקה ב-2021".

גם בעיריית ירושלים נערכים לקראת חג הפסח: במינהל שירותי קהילה של העירייה צפויים לקיים סדרי פסח ציבוריים לאנשים בודדים ועריריים בהשקעה של כחצי מיליון שקלים, אך השנה במתכונת שונה ומצומצמת.

לפי התוכנית, מאחר ומשבר הקורונה עדיין לא מאפשר התקהלויות, והנחיות התו הסגול יהיה מגבילות, השנה בחג פסח יתקיימו סדרי פסח בבתים, מפוצלים ועם מספר משתתפים קטן מהמקובל. בנוסף, בוחנים בעירייה חלוקה של ערכות מזון ותוכן לשולחן הסדר אשר יחולקו לבתיהם של אנשים הזקוקים לכך.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת4"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. הכל פוליטיקה אינטרסנטית צרה

    מעולם לא היה מצבנו טןב יותר !
    הכל בזכות ממשלה שכל כך דואגת לאזרחים
    בשנה קשה ובעת משבר . לכו להצביע למי שדאג
    לכם כל כך וימשיך עם ממשלה מנופחת שתחלצכם
    מצרה …! אכן ,"חציר העם" (כלשון הנביא).
    עוד יהיה מטוס פרטי משודרג ,מעון חדש ,
    ןהרבה שמפניה ורודה ןסיגרים בקיסריה לעם העיוור …!

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר