חאן שער הגיא (צילום ארכיון: תומר אפלבאום)
חאן שער הגיא (צילום ארכיון: תומר אפלבאום)

להיחשף מקרוב לשיירות שפרצו את הדרך לירושלים הנצורה: על חנוכת "חאן שער הגיא" | טור

אני זוכר כילד בן 4 איך נופפתי להם לשלום, לאותם חברי השיירות הגיבורים, ואף זכיתי לנסוע באחת השיירות בזמן ההפוגות בדרך בורמה | טור דעה

פורסם בתאריך: 8.7.21 11:31

ביום ראשון האחרון התקיים טקס האנדרטאות "חאן שער הגיא", שמנציח את השיירות שפרצו את הדרך לירושלים שהייתה נוצרה במלחמת העצמאות. החאן הוא למעשה השער המערבי של ירושלים, מעבר מהשפלה אל תוך ההרים – לכניסה אל "באב אל ווד".


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


שנים שהמקום היה מוזנח, לא הייתה גישה אליו ואפשר היה לראות אותו רק מהכביש הראשי. בהשקעה של מיליוני שקלים החאן והגישה אליו שופצו. כנשיא הקרן לשמירת הטבע והמורשת, הייתי שותף לפרויקט של רשות הטבע והגנים. עכשיו למבקרים יש מרכז מורשת חדש שיחשוף אותם מקרוב לסיפורים ולדרמה שהתחוללה באותה תקופה, ישריש בהם את מורשת המקום עם סיפורי לוחמי ולוחמות הפלמ"ח האמיצים, ויחשוף את האמצעים בהם לחמו באותם ימים אלו שפרצו את הדרך לירושלים עם שיירות אספקה.

חנכנו במקום שלושה כלי רכב מאותם ימים: אוטובוס נוסעים, משאית אספקה ופורצי מחסומים. אני ממליץ בחום להגיע למקום ולחוות את החוויה במרכז המושקע ובו עוד תחנות מעשירות מידע רבות. בין היתר יש במקום חוויה המדמה נסיעה ברכב משוריין בדרך לעיר הבירה הנצורה בתקופת הלחימה, וסרטון עדויות של הלוחמים.

הטקס, בו נשאתי את דברי הפתיחה, היה מרגש מאוד ונכחו בו גם ראש העיר ירושלים משה ליאון וכן אחד מלוחמי הפלמ"ח מאותם ימים.

אנשי השיירות היו אמיצים מאוד ופשוטים באופיים. הם עלו לירושלים כדי להציל אותה וחלקם הקריבו את חייהם. אלה שלא נפלו היו חדורי אידיאולוגיה ורצון להציל אותנו. אני זוכר כילד בן 4 איך נופפתי להם לשלום, לאותם חברי השיירות הגיבורים, ואף זכיתי כילד לנסוע באחת השיירות בזמן ההפוגות בדרך בורמה. נהגים היו מגיעים לת"א, מעמיסים אספקה ומסכנים את חייהם בדרך לירושלים. כל בני ישראל ערבים זה לזה – ערבות הדדית – וזו חובתנו להשריש את זה לדורות הבאים.

ביום ראשון האחרון היה גם ציון 45 שנים למבצע אנטבה. גם אז, בדיוק כמו אנשי השיירות, התקיימה ערבות הדדית. לא הפקירו את הנוסעים החטופים באוגנדה וכך גם לא הופקרה ירושלים – כאשר אנשי השיירות הגיעו על מנת להצילה ולדאוג לה גם במחיר אישי כבד כשהותקפו לא פעם.

באותם ימים, לפני קום המדינה, האמריקאים חששו מאוד לביטחונם של היהודים ביישוב היהודי בארץ ישראל ופחדו שלא יחזיקו מעמד. זה כמובן לא קרה, בזכות אותם כוחות צבאיים שלימים הפכו לצבא הגנה לישראל, ששמר על התושבים היהודים מפני האויבים. גם אז, כמו היום, ללא כוח צבאי מדינת ישראל לא הייתה יכולה להתקיים.


הכותב הוא מתן וילנאי, אלוף במיל', חבר הכנסת לשעבר, וכיום נשיא הקרן לשמירת הטבע והמורשת



תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר