המרכז הרפואי הדסה עין כרם בירושלים (צילום: אבי חיון)
המרכז הרפואי הדסה עין כרם בירושלים (צילום: אבי חיון)

מחקר בהדסה: ירידה במספר האשפוזים של ילדים חולי אסטמה בירושלים

מחקר חדש ארצי ומקיף שנערך בהובלת מנהלת יחידת ריאות ילדים במרכז הרפואי הדסה מצא כי נרשמה ירידה משמעותית בשיעורי האשפוז בעקבות אסטמה בילדים ב-20 השנים האחרונות. עוד מצא המחקר כי במחוז ירושלים נמצא השיעור הנמוך ביותר של מאושפזים

פורסם בתאריך: 3.9.21 09:03

מחקר חדש ומקיף מצא כי קיימת ירידה משמעותית במספר האשפוזים של ילדים חולי אסטמה בבתי החולים בישראל. עוד עולה מהמחקר, שאותו הובילה פרופ' מאלנה כהן-סימברקנו, מנהלת יחידת ריאות ילדים במרכז הרפואי הדסה, שישנם הבדלים בשיעור המאושפזים לפי אזור מגוריהם – וכי בירושלים נרשמה הירידה הגדולה ביותר של אשפוזי ילדים בשני העשורים האחרונים.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר" [email protected]


מחקר זה פורסם לראשונה במלואו בחודש מרץ 2021 בעיתון PEDIATRIC PULMONOLOGY, ונחשף לראשונה על ידי פרופ' מאלנה כהן-סימברקנו בפני למעלה מ-70 רופאי ריאות ילדים מרחבי הארץ, בכנס רופאי ריאות ילדים של חיפ"פ – החברה הישראלית לפולמונולוגיה פדיאטרית, שנערך בבית חולים הדסה עין כרם, והיה למעשה הכנס "הפרונטלי" הראשון מאז תקופת הקורונה שקיים בית החולים.

יצוין כי המחקר בוצע בהשתתפות חוקרים רבים – ד"ר יואל רייטר ופרופ' איתן כרם מהדסה, ד"ר איזבלה קרקיס, ד"ר איתמר גרוטו, ד"ר ציונה חקלאי, ד"ר יעל אפלבאום, ד"ר אטל שרי-גורדון, וד"ר אווה גרינר ממשרד הבריאות, וד"ר לנה נוברק מאוניברסיטת בן גוריון. המחקר בדק במשך שני עשורים את שיעורי הילדים המאושפזים בעקבות אסטמה וחשף, כאמור, לראשונה שקיימת ירידה במספר המאושפזים.

"אסטמה היא מחלת ילדים שכיחה וכרונית ומהווה סיבה תכופה לאשפוז", אומרים בהדסה. "עד שנות ה-90 חלה עליה בשיעורי הילדים המאושפזים בעקבות אסטמה בבתי החולים, אך מתחילת המאה העשרים ואחת אין מגמה ברורה".

פרופ' מאלנה כהן-סימברקנו: "במחקר בדקנו את שיעורי האשפוזים בקרב ילדים (שנה עד 14) הסובלים מאסטמה בבתי החולים בארץ בתקופת זמן של כ-20ם שנה. בנוסף, בדקנו את שכיחות פיזור החולים המאושפזים בעקבות אסטמה באזורים שונים בארץ, וערכנו בדיקה לפי מחוזות: ירושלים, תל אביב, מרכז, חיפה, צפון ודרום. מצאנו שקיימת ירידה משמעותית בשיעורי האשפוזים בכל קבוצות הגילאים ובכל המחוזות בארץ, מ-2.14 (לאלף תושבים) בשנת 1996, ל-0.89 בשנת 2017. מרבית הילדים המאושפזים הם מקבוצת הגילאים 1-4, אך ניתן לייחס לקבוצת גיל זו גם את הירידה המשמעותית בשיעור המאושפזים עם ירידה מ-4.1 (לאלף תושבים) בשנת 1996, ל-1.96.


פרופ מאלנה כהן-סימברקנו (צילום: אבי חיון)

פרופ' מאלנה כהן-סימברקנו (צילום: אבי חיון)


לדברי פרופ' כהן-סימברקנו, "עוד התברר לנו שבמחוז ירושלים, במהלך עשרים השנים האחרונות, נמצא השיעור הנמוך ביותר בישראל של ילדים המאושפזים בעקבות אסטמה. מחוז תל אביב הציג את הירידה המשמעותית ביותר באשפוזים, ולעומת זאת במחוזות חיפה, צפון ודרום אחוזי האשפוז היו הגבוהים ביותר".

"ניסינו להבין ממה נובעים ההבדלים והעלנו מספר השערות", מספרת פרופ' כהן-סימברקנו. "השערה אחת קשורה באקלים, אך המרחק בין מחוזות צמודים הוא עד 100 ק"מ, וגם חיפה וגם תל אביב נמצאות לאורך חוף הים, ולכן הבדלי אקלים בין האזורים השונים עם הבדלי לחות אינם מהווים את הסיבה עיקרית להבדלים בממצאים. השערה נוספת היתה צפיפות – מחוז תל אביב מונה את האוכלוסייה הגבוהה ביותר, ולכן הוא המחוז הצפוף ביותר, וכן בירושלים המספר הגבוה ביותר של נפשות לחדר. שניהם יכולים להצביע על גורמים, כמו זיהומים נגיפיים ובעיית היגיינה, אך, כאמור, נמצא בשני המחוזות שיעור מאושפזים נמוך".

מחקרים הראו כי שכיחות אסטמה, החמרתה ושיעורי תמותה עולים עם חשיפה מוגברת לרמות זיהום אוויר שונות. "באזורים שונים בישראל יש הבדלים משמעותיים ברמות זיהום האוויר, בעיקר באזור מפרץ חיפה, לכן הועלתה השערה שקיים קשר לזיהום אוויר. אך עם זאת, נתונים על זיהום אוויר, שפורסמו על ידי המשרד להגנת הסביבה, הראו ירידה קלה בלבד במזהמים בעשור האחרון ברוב אזורי ישראל, למרות חוק זיהום האוויר שחוקק בשנת 2008 (ויצא לפועל בשנת 2011)", מסבירה פרופ' כהן-סימברקנו. "מה שמצאנו שכן יכול להסביר את ההבדלים בין האזורים השונים, הוא פערים במעקב וכמו כן בטיפול באסטמה הנובעים ממספר הרופאים פר אוכלוסייה. מספר הרופאים במרכז ישראל ובאזור תל אביב, הוא יותר מפי שניים בהשוואה לאזור הצפון והדרום".

לדברי פרופ' כהן-סימברנקו, גורם נוסף שיכול להוות סיבה לאסטמה הוא חשיפה לעישון. "ייתכן והחוק למניעת עישון במקומות ציבוריים, שהוחל בישראל בשנת 2005 השפיע באופן דרמטי על הירידה בכמות הילדים המאושפזים עקב אסטמה".

"יש ירידה משמעותית בישראל באשפוזים בבתי החולים כתוצאה מהתקפי אסטמה בילדים, בעיקר מגיל שנה עד 4, אשר מתאשפזים בעקבות אסטמה, ב-20 השנים האחרונות. אחוז המאושפזים הנמוך ביותר נמצא בירושלים, הירידה המשמעותית ביותר נצפתה בתל אביב ואחוזי האשפוז הגבוהים הנם במחוז חיפה, צפון ודרום", מסכמים בהדסה.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר