מכללת הדסה (צילום: שחר רגב)
מכללת הדסה (צילום: שחר רגב)

מחקר במכללת הדסה מצא: ילדים חרדים בעלי סבירות גבוהה יותר לפתח קוצר ראייה מאשר ילדים חילוניים ודתיים

המחקר מרמז כי למרות השימוש הרב במסכים אלקטרוניים, דבר שבא לידי ביטוי בקרב הילדים החילוניים הרבה יותר מקבוצות האוכלוסייה האחרות, הדבר אינו גורם בהכרח לקוצר ראייה

פורסם בתאריך: 4.1.22 11:48

מחקר חדש שנעשה בחוג לאופטומטריה במכללה האקדמית הדסה מצא שילדים חרדים בעלי סבירות גבוהה יותר לפתח קוצר ראייה מאשר ילדים חילוניים ודתיים בשל העובדה שהם למדו לקרוא בגיל צעיר יותר ושוהים זמן רב יותר במרחב סגור בית ספרי. המחקר מרמז כי למרות השימוש הרב במסכים אלקטרוניים דבר שבא לידי ביטוי בקרב הילדים החילוניים הרבה יותר מקבוצות האוכלוסייה האחרות, הדבר אינו גורם בהכרח לקוצר ראייה.

קוצר ראייה (מיופיה) עולה בעשרות השנים האחרונות בצורה משמעותית ומגיע לממדים של מגפה. הצפי הוא שעד שנת 2050 חצי מהאנשים בעולם יסבלו ממיופיה. מחקרים רבים שנעשו בעבר בחנו את גורמי הסיכון למיופיה והעידו על כך שתפקוד ראייתי מקרוב, רקע משפחתי וחשיפה לאור עלולים לתרום להתפתחותה. אולם, לא ברור מה התרומה של כל אחד מגורמים אלה. בשנת 2019 התפרסם בישראל מחקר של ד"ר דנה בז ועמיתיה שמצא שכיחות גבוהה יותר של קוצר ראייה אצל מתבגרים בנים חרדים (82%), לעומת חילונים (30%) ודתיים (50%). ההשערה של החוקרים הייתה שאופי הלמידה בבית הספר עלול להיות הגורם לשכיחות השונה, אך לא היו לכך הוכחות אובייקטיביות.

מחקר חדש שניסה להסביר את הפערים הללו פורסם לאחרונה בכתב העת "Optometry and Vision Science". המחקר נערך על ידי פרופ' אריאלה גורדון-שאג, ד"ר רביד דורון וד"ר עינת שניאור מהחוג לאופטומטריה במכללה האקדמית הדסה בשיתוף ד"ר ליסה אוסטרין מאוניברסיטת יוסטון בארה"ב. מטרת  המחקר הייתה להעריך גורמים העשויים להשפיע על שכיחות שונה של קוצר ראייה בשלוש קבוצות של ילדים יהודים אשר לומדים במערכות חינוכיות שונות, ולבחון האם יש קשר למידת החשיפה לאור היום ופעילות גופנית.

במחקר השתתפו בנים חרדים, דתיים וחילונים בריאים בגילאי 8-10 ונבדקו אצלם מדדים שונים כדוגמת הערכת שעות הלימוד, זמן הקריאה והכתיבה, זמן השימוש במכשירים אלקטרוניים וכמו כן, בדיקה באמצעות שעונים אשר מודדים באופן אובייקטיבי משך זמן שהייה בחוץ (חשיפה לאור יום) ומשך פעילות גופנית.

תוצאות המחקר הראו כי ילדים חרדים היו בעלי שכיחות קוצר ראייה גבוהה יותר בהשוואה לילדים חילוניים ודתיים, וזאת למרות שלא היו הבדלים בקוצר הראייה של הוריהם. נתוני השעון הראו כי לא היו הבדלים במשך הפעילות ובזמן בילוי בחוץ בין הקבוצות. עם זאת, נמצא כי ילדים חרדים למדו לקרוא בגיל צעיר יותר ובילו יותר שעות בבית הספר.

 

פרופ' אריאלה גורדון שאג, ראשת החוג לאופטומטריה במכללה האקדמית הדסה: "הממצאים של מחקר זה מלמדים שייתכן שניתן לייחס שכיחות גבוהה של קוצר ראייה אצל בנים חרדים לעומת בנים חילוניים ודתיים, לעבודה אינטנסיבית מקרוב וללימוד קריאה בגיל צעיר בתקופת בית הספר וזאת לאור העובדה שבנים חרדים חילוניים ודתיים חולקים מאפיינים דומים מבחינת זמן שהייה בחוץ, זמן פעילות גופנית וזמן עבודה מקרוב (שלא בבית ספר)".

המחקר גם מרמז ששימוש במכשירים אלקטרוניים לא גורם בהכרח לקוצר ראייה וזאת מאחר שהממצאים מראים שילדים חרדיים לא משתמשים במכשירים אלקטרונים לעומת ילדים חילוניים שעושים בהם שימוש רב.

יש לציין כי החוקרות קיבלו מענק מהקרן הבינלאומית למדע כדי לבדוק את הנושא לטווח רחוק.


הבית החדש שלכם מחכה בלוח הנדל"ן של ירושלים


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    ידוע כבר מאלפי שנים כשהראש שבתוכו יושב המוח קצר רואי כולל מאילוף העדר גם הגוף קצר רואי כולל העיניים

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    במחקרים אחרים נמצא שמינהג ההתנדנדות בזמן התפילה, משנה את
    מיקוד הראייה, שגורם להדרשות למשקפיים כבר בגילים הצעי

  3. יחיאל

    עפ"י מחקרים רבים, ההתנדנדות בשעת התפילה קדימה ואחורה, גורמת לחוסר מיקוד, וכתוצאה מכך לצורך במשקפיים כבר בגיל צעיר.

  4. אתאיסטית

    מה זה "חילונים"?
    זו אוכלוסיה עם מליון קבוצות ולא ניתן לקרוא להם בשם אחד.
    אין ביניהם שום דבר משותף.

  5. אתאיסטית

    ההתנדנדות נובעת מנסיון לשכנע עצמם בכוח בדברים המטורפים והאכזריים שבתלמוד.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר