טיפול בבני משפחה, קשישים, קשיש, בני הגיל השלישי צילום pixabay.com
(צילום אילוסטרציה: pixabay.com)

במטרה למנוע שחיקה: הפעילויות העירוניות למען בני משפחה המטפלים בהורה או בן זוג קשיש

הטיפול בבני משפחה בני הגיל השלישי מאוד מורכב ודורש לא מעט סבלנות וזמן, לכן בעיריית ירושלים החליטו לפתח מענים ייחודיים, חדשניים ופורצי דרך גם לבני המשפחה המטפלים בבני משפחה קשישים

פורסם בתאריך: 23.1.22 14:37

הטיפול בהורה או בבן זוג קשיש הוא משימה חשובה מאין כמותה, במיוחד לאור העלייה בתוחלת החיים וההעדפה להישאר בבית על פני מעבר למסגרת חוץ ביתית, דוגמת דיור מוגן או בתי אבות. לפי סקר הלמ"ס, למעלה ממיליון איש בישראל מטפלים בקרוב משפחה אחד או יותר הנמצאים בגיל הזקנה.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר בזמן אמת"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר" [email protected]


בני המשפחה המטפלים מתמודדים עם ריבוי משימות ותפקידים שונים, רובם משלבים לצד הטיפול בהוריהם המזדקנים, גם טיפול בילדים ולעיתים גם נכדים, עבודה ועיסוקים נוספים. העומס הקיים עליהם בשגרה ובחירום, מייצר מצבי לחץ המשליכים על מישורים רבים בחייהם: בריאותית, רגשית, משפחתית, חברתית וכלכלית.

לפיכך, שמה לה עיריית ירושלים למטרה להרחיב ולפתח, בנוסף למענים לאוכלוסיית הקשישים בעיר, מענים ייחודיים, חדשניים ופורצי דרך גם לבני המשפחה המטפלים בהם ומהווים נדבך משמעותי במערך התומך באוכלוסייה זו וזקוקים להתייחסות ייחודית עבור עצמם.

המענים כוללים:

•מתן מידע ראשוני ורלוונטי לבני המשפחה המטפלים.

•ליווי אישי ומשפחתי הניתן באמצעות עובדים סוציאליים.

•עבודה משותפת עם מרכזי מיצוי הזכויות, הפועלים מטעם העירייה, על מנת לסייע במיצוי ומימוש הזכויות.

•קיום סדנאות לבני משפחה מטפלים למניעת שחיקה ומציאת משמעות בטיפול, להקניית כלים לתקשורת מיטיבה בקרב בני המשפחה, להקניית מיומנויות שיכולות לסייע לבני משפחה המטפלים בחולי דמנציה ועוד.

•קבוצות תמיכה לבני משפחה מטפלים, המאפשרות שיח על התמודדויות שעולות במהלך הטיפול, שיתוף ותמיכה.

•הרצאות במגוון נושאים כגון – מיהו בן המשפחה המטפל וההתמודדויות השונות, היערכות משפטית לגיל זקנה, קבלת החלטות והתמודדות עם קונפליקטים במשפחה.

כזכור, כפי שפורסם ב"כל העיר", בשנים האחרונות יזמה עיריית ירושלים מספר פרויקטים לטובת בני המשפחה המטפלים בקשישים. להלן הפרויקטים שנערכו ועדיין נערכים בעיר:

•אחת לחודש מתקיימת בבית הופמן קבוצת תמיכה לבני משפחה מטפלים בחולי דמנציה. עובדת סוציאלית מעיריית ירושלים מנחה את הקבוצה, שבה משתתפים בני ובנות זוג וילדים המטפלים בהורה שחלה.

•התקיימה סדרת מפגשים בנושא 'כלים דיגיטליים לבני משפחה מטפלים', בשיתוף מיזם קהילות דיגיטליות ומרכז מיצוי זכויות באזור דרום העיר, על מנת לייעל את הטיפול באמצעים טכנולוגיים.

•'קפה זיכרון'- פעילות ענפה נוספת לבני משפחה מטפלים מתקיימת בשכונת בית הכרם ומופעלת ע"י צוות לשכת הרווחה השכונתית: קיום מפגשים בבית הקפה השכונתי לבני משפחה מטפלים בחולי דמנציה או כאלה הסובלים מירידה ביכולות הקוגניטיביות, שבאמצעותם ניתן לקבל כלים ומיומנויות טיפול. כמו כן, התקיימו בחודשים האחרונים ברחבי העיר הרצאות וערבי מידע לבני משפחה מטפלים.

•קבוצת תמיכה ייחודית עבור תושבים וותיקים המתמודדים עם טיפול בבן/בת  זוג חולה, במסגרת תכנית שפועלת בשיתוף עם הגן הבוטני, אשר מבוססת על עדויות מדעיות המצביעות על ההשפעה החיובית של שהייה בטבע ועבודת גננות על בריאות הגוף והנפש, במיוחד עבור אנשים המתגוררים באזורים עירוניים. פעילות הקבוצה משלבת חשיפה לתחום הגינון ולטבע המקומי, בשילוב עם שיח קבוצתי בהנחיה מקצועית ובכך מעניקה הקבוצה למשתתפים הזדמנות להפוגה מרגיעה במרחב ירוק, יחד עם מענה מקצועי וקבוצתי המותאם לצרכים הרגשיים של המשתתפים.


קשיש, קשישים, סיוע לבני הגיל השלישי (צילום אילוסטרציה: pixabay.com)

(צילום אילוסטרציה: pixabay.com)


יצוין כי השירותים השונים לבני משפחה פרוסים ברחבי העיר, פתוחים לקהל הרחב וההשתתפות ללא עלות.

לקוחות רבים שהשתתפו בפעילויות השונות מספרים כי המפגשים עשו להם ממש טוב ואף הצילו להם את הנפש. "הרגשתי חנוקה בבית בתקופת הקורונה וכשראיתי את הפרסום לקבוצה בין הסגרים מיד נרשמתי. בלי לחשוב אפילו", מספרת אחת הלקוחות, "העזתי לצאת, חזרתי הביתה והרגשתי שהכל בסדר, הרגשתי שיורד לי חבל  מהצוואר, משהו השתחרר והעזתי לצאת למפגשים נוספים – הרצאות, חדר כושר ועוד, כל פעם משהו נוסף".

"בגן הבוטני דיברנו, סיפרנו והרגשנו טוב. לדבר זה לא קל! עם החברות בברידג' הבנתי שלא צריך לדבר על הצרות שלי, אבל במפגשים בגן הבוטני דיברנו ושפכנו כל אשר על ליבנו. העיקר שיכולתי לדבר בלי מעצורים. הייתי במקום הנכון, במקום בו יכולתי להגיד כל אשר על ליבי", מוסיפה לקוחה אחרת.

 

לפרטים נוספים וקבלת מידע ועדכונים, ניתן ליצור קשר עם השירות העירוני לבני משפחה מטפלים בתושב הוותיק:

•דוא"ל: [email protected].

•באמצעות טלפון: 02-5468772.

•באמצעות פניה דרך WhatsApp ב-טל' 053-7639620.

•יש להפנות הפניות לצורית וינברגר, עובדת סוציאלית, המחלקה לתושבים ותיקים, המינהל לשירותי קהילה, עיריית ירושלים.

•ניתן לפנות גם לאתר העירוני של עיריית ירושלים.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר