מרים נאור ז"ל (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
מרים נאור ז"ל (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

"מהענקיות במשפט הישראלי": נשיאת העליון לשעבר מרים נאור הלכה לעולמה

הנשיאה לשעבר, שמונתה לשופטת בבית המשפט העליון ב-2001 ופרשה לגמלאות ב-2017, נפטרה הלילה בביתה ברחביה. בת 74 היתה במותה בשבוע שעבר הוחלט שתקבל את אות יקירת העיר ירושלים. ראש העיר ליאון: "היא שמחה והתרגשה, וסיפרה על החשיבות של העיר בעיניה.יהי זכרה ברוך"

פורסם בתאריך: 24.1.22 11:59

אבל כבד נפל הבוקר על מערכת המשפט בישראל ועל העיר ירושלים – נשיאת בית המשפט העליון לשעבר מרים נאור הלכה במהלך הלילה לעולמה בביתה ברחביה. בת 74 היתה במותה. היא הותירה אחריה את בן זוגה פרופ' אריה נאור ושני בנים – מיכאל ונפתלי.

נאור ז"ל כיהנה כנשיאת בית המשפט העליון כשנתיים, בין 2015 ל-2017, ולאורך כהונתה כשופטת היא חתומה על כמה מספקי הדין המשמעותיים בתולדות המדינה – בהם הרשעת הנשיא לשעבר משה קצב באונס ופסילת "חוק טל".

כידוע, כפי שפורסם ב"כל העיר", רק בשבוע שעבר הודיעה עיריית ירושלים כי נאור ז"ל נבחרה לקבל את אות יקירת העיר ירושלים ביום ירושלים הקרוב. כעת מי שיקבל את האות בשמה יהיו בני משפחתה.

ראש העיר משה ליאון מוסר הבוקר: "יחד עם כל תושבי ירושלים אני מרכין ראש בצער על פטירתה של נשיאת בית המשפט העליון לשעבר הגברת מרים נאור, תושבת העיר. לפני מספר ימים שוחחנו והודעתי לה בהתרגשות על זכייתה בפרס יקירת העיר ירושלים. היא שמחה והתרגשה, וסיפרה על החשיבות של העיר בעיניה. את ההוקרה על פועלה תקבל בשמה משפחתה וזכויותיה ישמרו בליבנו. יהי זכרה ברוך".


מרים נאור ז"ל (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

מרים נאור ז"ל (צילום: מארק ניימן/לע"מ)


נאור ז"ל היתה ירושלמית מבטן ומלידה. היא נולדה באוקטובור 1947 בירושלים, למדה בגימנסיה העברית ואת לימודי המשפטים עשתה באוניברסיטה העברית. לאחר סיום לימודיה היא עבדה בפרקליטות המדינה. בתחילת 1980 נבחרה לשופטת בבית המשפט השלום בעיר. שמונה שנים לאחר מכן, בשנת 1988, קודמה לבית המשפט המחוזי בירושלים.

בחודש יוני 2001 היא הפכה לשופטת בבית המשפט העליון. 11 שנים מאוחר יותר, במאי 2012, היא התמנתה למשנה לנשיא בית המשפט העליון ובינואר 2015 מונתה לנשיאת בית המשפט העליון. כאמור, באוקטובר 2017 היא פרשה לגמלאות, אך לא עזבה את עולם המשפט, והיא שימשה כיו"ר ועדת החקירה הממלכתית לבדיקת אסון מירון.

כאמור, בשבוע שעבר היא הוכרזה כאחת מ-12 מקבלי אות יקירי ויקירות העיר ירושלים. ההמלצה על השופטת נאור ז"ל הוגשה על ידי סגן ראש העיר עו"ד יוסי חביליו, שכתב בהמלצתו כי היא "מופת של רדיפת הצדק והאמת".

הוועדה בראשות השופט דוד חשין שבחרה בנאור כתבה: "העיטור ניתן לשופטת מרים נאור, נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, על פעילותה בתחום המשפט, על קידום דיאלוג חוקתי עם הכנסת תוך שמירה על איזונים ראויים בין הרשויות". כאמור, את האות יקבלו בשמה בני משפחתה.

נאור, כאמור, היתה שותפה לכמה מפסקי הדין המשמעותיים ביותר בישראל. היא היתה אחת מהשופטות שהרשיעו את אריה דרעי בעבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים ב-1999; היתה בהרכב השופטים בערעור של נשיא המדינה לשעבר קצב שהורשע באונס; ביטול חוק טל ועוד.

 

 

רבים במערכת הפוליטת ובכלל ספדו לשופטת נאור, ביניהם נשיא המדינה יצחק הרצוג שמסר: "מדינת ישראל מרכינה את ראשה עם לכתה בטרם עת של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת מרים נאור. השופטת נאור תיזכר בקורות ישראל כמלכת הצדק וכאחת מהענקיות במשפט הישראלי – נבונה, ידענית ורגישה, חזקה ועצמאית, אשר ליבה לא גבה גם בשבתה בערכאות הגבוהות ביותר".

ראש הממשלה נפתלי בנט כתב: "ברוך דיין האמת. קיבלתי בצער רב את הבשורה על פטירתה של נשיאת בית המשפט העליון לשעבר. נאור הייתה משפטנית מוערכת אשר מאחוריה שנים ארוכות של עשייה. בפסיקותיה הקפידה לשמור על האיזון המתבקש בין ערכיה השונים של החברה הישראלית, ועל חיזוק אופיה הלאומי והציוני של מדינת ישראל. מעל הכל, היא הייתה אדם של אנשים. נעימת הליכות, מתייחסת בכבוד לכל אדם ומקפידה לומר את דבריה בשלווה. דבריה היו דברי חכמים, ובנחת נשמעו. שיחתנו האחרונה, עם הגשת דו"ח הביניים של ועדת החקירה לאסון מירון בראשה עמדה, התקיימה בטלפון. מרים נקטה משנה זהירות בתקופת הקורונה אך לא ויתרה על עמידה במשימה החשובה שהוטלה עליה. על קצה המזלג, זה מלמד יותר מכל על דמותה ועל דרכה. יהי זכרה ברוך".

שר המשפטים גדעון סער: "בשורה קשה עם פטירתה של נשיאת בית המשפט העליון לשעבר השופטת מרים נאור. שופטת בכל רמ"ח איבריה ושס"ה גידיה, שעשתה את כל הדרך מבית משפט השלום ועד לפסגה. שופטת ומשפטנית מעולה, אנליטית, יסודית, חרוצה, שולטת בפרטים".


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר