רכס לבן ממעוף הרחפן (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
רכס לבן ממעוף הרחפן (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)

עוד ארוכה הדרך אל האושר: שינוי הכיוון בבנייה ברכס לבן מבורך, אך רחוק ממימוש

היוזמה החדשה של ראש העיר ליאון ליצירת תוכנית חלופית לבינוי ברכס לבן, מעידה על שינוי חשיבתי מבורך – אך ניצבים בפניה עוד אתגרים רבים בטרם תהפוך לחלופה אמיתית ורלוונטית

פורסם בתאריך: 4.2.22 07:28

האם תוכנית הבינוי המפלצתית ברכס לבן עומדת בפני שינוי משמעותי? עוד מוקדם לחגוג את השמירה על ערכי הטבע הירושלמי הקסום, אבל בשבוע החולף החלו לנוע גלגלי השיניים ושביבי תקווה נראים כרגע באופק, גם אם הוא רחוק.

נתחיל מהסוף – ועדת הכספים של עיריית ירושלים אישרה בישיבתה ביום שלישי שעבר תקציב של 800 אלף שקלים לטובת הכנת תוכנית חלופית לבינוי ברכס לבן. על התוכנית החדשה מופקד האדריכל מוטי קפלן, מבכירי האדריכלים בישראל, שמציע רעיון מהפכני ודי יוצא דופן. מצד אחד, כך אישרו ל"כל העיר" גורמים המעורים בפרטים, הוא מציע להגדיל את מספר יחידות הדיור ברכס לבן ומצד שני הוא מציע לצופף את הבנייה על כשליש מהשטח בתוכנית המקורית. השילוב הזה אמור להקטין את הנזק לטבע ולנוף, כמו גם את הסכנה והחשש מהרס המעיינות. בנוסף, התוכנית החדשה שמציע קפלן תמנע את כריתתם של מרבית העצים שהיו מיועדים לכריתה בתוכנית הקיימת – כ-11,000 בסך הכל.

על פי פרסום של ניר חסון באתר "הארץ" בשבוע שעבר, השטח הבנוי של התוכנית החדשה ימוקם באזור צומת אורה ובצמוד למושב, על שטחים שעליהם כבר הוקמו בעבר מבנים שונים.

יחד עם זאת, ל"כל העיר" נודע כי ההפרדה המפלסית בצומת אורה, שגם לה יש התנגדות עצומה שצפויה להימשך גם ב-8.2.2022 בהפגנה של הארגונים הירוקים מול הוועדה המחוזית, לא תבוטל. גורמים שונים המעורים בפרטים הסבירו ל"כל העיר" כי "ההפרדה המפלסית היא בלתי נמנעת וזאת כדי לאפשר לרכבת הקלה לנסוע ברציפות. צומת אורה הוא צומת סואן, ואם הרכבת תאלץ לנסוע בתוואי הכביש – הרי שנסיעתה לא תהיה רציפה ותהיה מרובת עצירות. למעשה – חשוב להבין, אין שום קשר בין ההפרדה המפלסית באורה לבין תוכנית הבינוי ברכס לבן. ההפרדה המפלסית מטרתה לאפשר נסיעה רציפה של הרכבת והיא לא תבוטל".


"עיריית ירושלים פנתה למשרד והציגה הצעה לשינוי התוכנית
וציפוף הבנייה בה, בשלב זה המשרד בוחן את ההצעת העירייה ובסיום
הבחינה תועבר עמדת המשרד בדרכים המקובלות"

משרד הבינוי והשיכון


***

קרדיט לשינוי הכיוון המסתמן בתוכנית הבינוי צריך לתת בראש ובראשונה לראש העיר משה ליאון, שאם לא היה מעוניין בכך לא היה מקדם את התוכנית החלופית ולא היה נותן לוועדת הכספים לאשר את התקציב להכנת התוכנית החדשה.

ליאון, כך נודע ל"כל העיר", לא חיבב את תוכנית הבינוי ברכס לבן מהרגע הראשון. אולם במקום להתנגד באופן פומבי, הוא החליט לפעול מתחת לקרקע ולנסות להביא הצעה אופרטיבית שתהיה מקובלת על כולם – החל מהארגונים הירוקים דרך ועדות התכנון ועד למשרד השיכון – שהוא יוזם התוכנית.

כמובן שקרדיט יש לתת גם לארגונים הירוקים שהקימו קול זעקה גדולה והתנגדו באופן נחרץ לתוכנית הבינוי שאושרה כבר מספר פעמים. גם ארגונים חברתיים ופוליטיים כמו תנועת התעוררות ראויים לקרדיט על מאבקם בתוכנית בשנתיים וחצי האחרונות, זאת לאחר שבתחילה הם תמכו בתוכנית לבנייה ברכס לבן.

נעמי צור, יו"ר קרן ירושלים ירוקה: "אנו מברכים על הצעד האמיץ של ראש העיר למצוא דרך לספק את הדירות הנדרשות לעיר ירושלים מחד, ולשמור על הרי ירושלים מאידך. ריכוז הבנייה בקרבה לקו הרכבת הקלה המאושרת להדסה, חוסכת לעיר ולמדינה כספי תשתית משמעותיים, ויוצר שכונה שבה אנשים ישמחו לגור. נעשה גם צדק בכך שבתוכנית המקורית היתה מתוכננת בנייה נמוכה ברכס לבן, לעומת ההתחדשות העירונית המאסיבית של גנים ויובלים. מבחינת השותפות לקידום מרחב ביוספרי עירוני בהרי ירושלים, שבה חברות עיריית ירושלים, מטה יהודה ומבשרת, כרשויות הפועלות במרחב, זהו צעד ענק בפיתוח ההבנה שהטבע שמחוץ לאזור המבונה תומך בנו, ולא ההפך. המעיינות יישמרו, וגם אלפי עצים יינצלו. רכס לבן יוכל להיות חלק מהליבה או הליבות המוגנות במרחב המקודם היום. נשמח ללמוד את התוכנית לעומק, ומקווים שגם בישיבה הקרובה של צוות העבודה של שדולת ירושלים בת-קיימא, ארגוני השדולה יתנו את ברכתם".


אירוע מחאה נגד תוכניות הבינוי ברכס לבן (צילום: שדולת ירושלים בת קיימא)

אירוע מחאה נגד תוכניות הבינוי ברכס לבן (צילום: שדולת ירושלים בת קיימא)


ח"כ פרופ' אלון טל (כחול לבן) יו"ר השדולה להגנה על הרי ירושלים: "אני והשדולה כולה, מברכים את ראש העיר על ההבנה של גודל הנזק בתוכנית המקורית ובתוכנית ההפרדה המפלסית, ועל הנכונות לפעול לצמצום הפגיעה בשטחים הפתוחים. בחינה מחודשת של התוכנית הקיימת היא הכרח, ואני מצפה ממנהיגי הציבור ומוסדות התכנון לקבל החלטה חדשה ואמיצה".

ועד מוסיף ח"כ טל: "עידן הקורונה הבהיר לכולנו שהציבור צמא לטבע. זהו אזור ייחודי, מלא מעיינות, צמחייה ובעלי חיים, נגיש ומשרת את כל תושבי ירושלים והסביבה. אנו בשדולה, נמשיך לקדם גן לאומי שישמור על האזור עבור התושבים והדורות הבאים".

חבר מועצת העיר יובב צור (התעוררות), שפעיל במאבק נגד תוכנית רכס לבן, מציין כי "קידום תוכנית חלופית הוא קודם כל הודאה בכישלון התכנית הנוכחית, ואני שמח לראות שגם ראש העיר ליאון סוף-סוף הבין שמדובר בתוכנית הרסנית לעיר. עם זאת, מדובר כרגע במהלך עמום שתוצאותיו אינן ברורות. בשלב זה ישנו רק מהלך אחד שליאון יכול לקדם על מנת להוכיח את רצינותו, והוא קידום הקמת גן לאומי שיתחם את גבולות הבנייה בשטחים הירוקים, וימנע את חזרתה של התוכנית הנוכחית לשולחן".


רכס לבן (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)

רכס לבן (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)


יחד עם זאת, עוד לפני חלוקת הקרדיטים ופתיחת השמפניות, יש לציין כי התוכנית הקיימת כבר עברה את כל האישורים והמוסדות הרלוונטיים ולא מן הנמנע שהיא לא תשונה על ידי הגופים הללו. כך למשל, מהוועדה המחוזית לתכנון נמסר ל"כל העיר" כי "עם כל הכבוד לראש העיר, הוועדה המחוזית היא הגורם התכנוני המוסמך בירושלים. הוועדה המקומית והעירייה רק ממליצות. אם ראש העיר יצליח לשנות את דעתם של היזמים – משרד הבינוי והשיכון במקרה הזה – אז בסדר. ואם לא, אז התוכנית כבר מאושרת. לכן, כדאי לפנות למשרד הבינוי והשיכון ולהבין מה עמדתם בנושא".

 

 

במענה לפניית "כל העיר" בנושא נמסר ממשרד הבינוי והשיכון: "משרד הבינוי והשיכון משקיע מאמצים ומשאבים רבים בפיתוח העיר ירושלים וביצירת פתרונות דיור לתושבי העיר, כחלק ממאמצים אלו ולאחר עבודה רבה, תוכננה וקודמה תוכנית ׳רכס לבן׳. התוכנית נידונה בכל מוסדות התכנון הרלוונטיים, ואושרה לפי הנהלים על ידי כל הוועדות האיזוריות, וכן קיבלה את אישורה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה. נדגיש, כי לאחר מתן תוקף לכל תוכנית, ניתן ליזום שינויים בדרך המקובלת, לפיה יש להגיש תוכנית חדשה למוסדות התכנון, ולעבור את כלל הליכי ההפקדה והאישור הקבועים בחוק".

עוד מוסיפים במשרד הבינוי והישכון: "לאחרונה, עיריית ירושלים פנתה למשרד והציגה הצעה לשינוי התוכנית וציפוף הבנייה בה, בשלב זה המשרד בוחן את ההצעת העירייה ובסיום הבחינה תועבר עמדת המשרד בדרכים המקובלות".


"ישנו רק מהלך אחד שליאון יכול לקדם על מנת להוכיח את רצינותו,
והוא קידום הקמת גן לאומי שיתחם את גבולות הבנייה בשטחים הירוקים,
וימנע את חזרתה של התוכנית הנוכחית לשולחן"
חבר מועצת העיר יובב צור


***

אז מה יהיה עם רכס לבן? כפי שכבר צוין – בשלב זה עדיין מוקדם לקבוע האם התוכנית המאושרת לבינוי ברכס לבן, כפי שהיא אושרה כבר בכל ועדות התכנון, תשונה, תבוטל או תצומצם. מה שכן – אין בכלל ספק שגם אם לא תקודם תוכנית חדשה כפי שמבקש ראש העיר ליאון, סביר מאוד להניח שהנושא יידון בבית המשפט בשלב כזה או אחר, ובבית המשפט יישמעו הטיעונים שהעלה ראש העיר כדי לשנות את התוכנית המקורית.

כזכור, כפי שפורסם לא אחת ב"כל העיר", לתוכנית הבינוי ברכס לבן, שאושרה סופית בינואר 2021, שטח התוכנית מתפרס על 840 דונם והיא מציעה הקמת שכונת מגורים חדשה ובה כ-5,000 דירות וכ-300 יחידות דיור מוגן. הדירות ייבנו במבנים של 12-5 קומות. שטח התוכנית, כידוע, הוא מיוער והוא ממוקם בין המושבים אורה ועמינדב ושכונת קרית מנחם. ארגוני הירוקים ופעילים נוספים הגישו אלפי התנגדויות לתוכנית.


עין לבן ברכס לבן (צילום: באדיבות ענת כהן יחסי ציבור)

עין לבן ברכס לבן (צילום: באדיבות ענת כהן יחסי ציבור)


בדיון שהתקיים בחודש ינואר 21, דחתה ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה את רוב הטענות בדבר הפגיעה במעיינות. בהקשר זה ציינה הוועדה כי נערכה בחינה גיאו-הידרולוגית מקיפה ופורצת דרך במסגרת התסקיר, לעניין המעיינות באזור, ובהתאם למסקנותיה הוטמעו בתוכנית הוראות שונות שמטרתן להגן על המעיינות. אך, ככל הנראה אין מדובר במניעת הפגיעה לחלוטין אלא בצמצומה במידת האפשר, במסגרת האיזון אל מול התועלת הנובעת עם התוכנית.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר