פרויקט המנהרות (צילום: יובל דובסקין, דן בן עמרם בע"מ)
פרויקט המנהרות (צילום: יובל דובסקין, דן בן עמרם בע"מ)

צפו בתמונות ממעמקי האדמה: ההתקדמות בפרויקט הרחבת כביש המנהרות

בימים אלה מסתיימות עבודות הכרייה והחפירה ובמקביל מתבצעות עבודות איטום הגשר ושיקום המנהרה הישנה. "לכביש הזה יש חשיבות לאומית ככניסה מזרחית לירושלים"

פורסם בתאריך: 7.3.22 08:15

כשנה לפני מועד הפתיחה המתוכנן – העבודות בכביש המנהרות (60) מתקדמות בקצב משביע רצון. באחרונה, בתום 13 חודשים של עבודות כרייה, נפרצה המנהרה החדשה בכביש, שאחרי סיום העבודות יהפוך לרחב ובטוח יותר למשתמשי הדרך.

העבודות להרחבת הכביש, כפי שכבר פורסם, יצאו לדרך בחודש מאי 2020 והן כוללות את הכפלת כביש המנהרות, וסלילתה של מנהרה נוספת, שתאפשר תנועה בטוחה וזורמת יותר. בקבוצת אורון, אשר אמונה על הפרויקט, מדווחים כי באחרונה נרשם צעד משמעותי בפרויקט עם פריצתה של המנהרה החדשה וסיום עבודות הכרייה והחפירה.

אורכה של המנהרה החדשה, שמרוחקת רק 3.4 מטרים מהמנהרה הקיימת והפעילה, הינה כ-900 מ' בלבד. מדובר על אתגר ראשון מסוגו בארץ, וככל הנראה מהבודדים בעולם, על מנת לעמוד באתגר בצורה הטובה ביותר, החליטו בקבוצת אורון לשלב את חברת OSSA הספרדית, בעלת ניסיון בביצוע פרויקטים מסוג זה, כקבלן משנה בפרויקט.


העבודות בכביש המנהרות (צילום: באדיבות קבוצת אורון)

העבודות בכביש המנהרות (צילום: באדיבות קבוצת אורון)


העבודות בכביש המנהרות (צילום: באדיבות קבוצת אורון)

העבודות בכביש המנהרות (צילום: באדיבות קבוצת אורון)


העבודות בכביש המנהרות (צילום: באדיבות קבוצת אורון)

העבודות בכביש המנהרות (צילום: באדיבות קבוצת אורון)


כאמור, בימים אלה פרצו הצוותים העובדים בשטח את המנהרה החדשה, לאחר 400 ימי כרייה, ובכך הגיעו לשלביה האחרונים של כריית המנהרה. לצד סיום הכרייה, נערכים בקבוצת אורון לשלב הבא, שכולל את יציקות התימוך הסופי למנהרה, באמצעות תבנית פלדה ייחודית, שיוצרה במיוחד עבור הפרויקט באיטליה, והובאה משם כשהיא שוקלת 160 טון.

"חפירת המנהרה נערכה בשלביות שקבענו מראש, ובהתאם לקצב ההתקדמות שתוכנן", מסביר מנהל פרויקט המנהור מטעם קבוצת אורון. "כעת, מששני צידי המנהרה שנכרו במקביל התחברו ונפרצה החזית ביניהם, אנחנו כבר נערכים לשלבים הבאים- סיום ההעמקות והכרייה, כריית המנהרות המקשרות, הנישות והחדרים הנוספים שנדרשים במנהרה, ובמקביל- ביצוע עבודות איטום, הטמנת מערכות בבטון ויציקות התימוך הסופי עם התבנית הייחודית שהובאה מאיטליה".

בקבוצת אורון מעריכים שהעברת התנועה למנהרה החדשה תתבצע בעוד כשנה, ואז יוכלו הצוותים הפועלים בשטח להיכנס למנהרה הקיימת, לביצוע שיקום התימוך הקיים, איטום וביצוע תימוך סופי מבטון יצוק כמו שמתחילים עכשיו לבצע במנהרה החדשה. רק לאחר סיום כל העבודות במנהרה הקיימת תתאפשר פתיחת שתי המנהרות לתנועה.


העבודות בכביש המנהרות (צילום: באדיבות קבוצת אורון)

העבודות בכביש המנהרות (צילום: באדיבות קבוצת אורון)


העבודות בכביש המנהרות (צילום: באדיבות קבוצת אורון)

העבודות בכביש המנהרות (צילום: באדיבות קבוצת אורון)


מידע כללי על הפרויקט: כביש 60, הידוע כאמור ככביש המנהרות, מחבר בין ירושלים וגוש עציון. הוא מהווה את הציר המרכזי שיוצא מעיר הבירה ונכנס אליה מאזור זה, ומעניק גישה לבית ג'אלה, ויישובי הסביבה. שדרוג הכביש וחידושו הוא פרויקט מורכב, שחולק לשני מקטעים שונים. מקטע צפוני- המשתרע ממחלף רוזמרין שבירושלים ועד הקצה הדרומי של גשר גילה, ומקטע דרומי- המתחיל בגשר גילה ומסתיים בצומת חוסאן.

המקטע המדובר בכביש 60 כולל כיום נתיב לכל כיוון. עבודות ההרחבה של הכביש, כוללות הוספת נתיב תנועה לכל כיוון- אל ירושלים וממנה, ותוספת של נתיב תחבורה ציבורית שימוקם בין הנתיבים, ויכלול מערכת של שילוט אלקטרוני מתחלף שיאפשר תנועה על אותו הנתיב לשני הכיוונים.

 

 

עוז שלו, מנהל הפרויקט מטעם קבוצת אורון: "לכביש הזה יש חשיבות לאומית ככניסה מזרחית לירושלים- בעיקר ככניסה מגוש עציון לעיר הבירה. הכביש פותח ומכפיל את כמות התנועה שתזרום עליו מנתיב לכל כיוון לשני נתיבים לכל כיוון. גם יצירת התעדוף לתחבורה הציבורית היא משמעותית בציר זה ותאפשר תנועה חלקה וטובה יותר. גם מבחינה גיאומטרית, הציר עובר שינויים כדי לאפשר נסיעה בטוחה ומהירה עליו. המנהרה הגדולה, המצויה בחלקו הדרומי של הכביש, מהווה מזה שנים סוג של פקק תחבורתי. בגלל שמדובר במנהרה יחידה, אם חלילה מתרחשת בתוכה תאונה או כל אירוע אחר- הציר הזה מיד משותק. ברגע שתיפתח מנהרה מקבילה, רחבה, הכוללת גם נתיב תחבורה ציבורית, יוכלו נפחי התנועה לגדול, וסיכוני התנועה בטיחותיים והבטחוניים יפחתו משמעותית",

פרויקט הכפלת כביש המנהרות במקטע הדרומי, מורכב ברובו מעבודות המנהור, ולצידן תבצע קבוצת אורון גם 3.5 ק"מ של כביש, שמרחיבים אותו הן לכיוון מזרח והן לכיוון מערב, וכן את הסדרת צומת חוסאן מחדש, כצומת גדולה ומרומזרת. גם המעבר התת קרקעי, מתחת לצומת, המכונה 'מעבר אל ח'אדר' יורחב בעקבות הרחבת הכביש שמעליו. מעבר תת קרקעי נוסף יבוצע מתחת לכביש 60, באזור הכניסה לבית ג'אלה ומחסום המנהרות.

ראש המועצה האזורית גוש עציון שלמה נאמן בירך על התקדמות הפרויקט ואמר: "אנו מודים לחברת מוריה שמנהלת את הפרויקט ולכל השותפים: לחברת 'סולל ובונה' וקבוצת 'אורון אחזקות והשקעות', שעובדים לילות כימים במלוא המרץ כדי לסיים בהקדם האפשרי את הפרויקט החשוב הזה שיביא לסיוע ממשי בפתרון בעיית הפקקים והתשתיות, עם נסיעה טובה ובטוחה יותר בכבישים. הכביש והמנהרות שהולכות ונבנות לנגד עינינו הן מחזה מרשים ועוצמתי, ולא פחות מרשים מכך זו העמידה ביעדים ובלוחות הזמנים. אנו ממשיכים לעקוב, ללוות ולעדכן על הפרויקט שכה חשוב לגוש עציון ולכלל האזור".


העסקה שחלמתם עליה מחכה כאן. היכנסו לזירת הנדל"ן של ירושלים


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. דני

    *הכניסה הדרומית לעיר
    משמשת את תושבי גוש עציון, חברון, ביתר עילית, בית שמש, ודרך אפשרית לבאר שבע ולכל ערי הדרום

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר