הדמיית הרכבל לכותל (צילום הדמיה: הרשות לפיתוח ירושלים)
הדמיית הרכבל לכותל (צילום הדמיה: הרשות לפיתוח ירושלים)

הסוף לסאגה? בג"ץ דחה את העתירות נגד תוכנית הרכבל לכותל

הרכב השופטים שדן בארבע העתירות שהוגשו קבע כי אין מקום להתערבות של בית המשפט מכיוון שההליך התכנוני בוצע כראוי. בעניין בית הקברות הקראי - קבעו השופטים כי מדובר בפגיעה מידתית, אולם קראו לצדדים לשוב ולהידבר

פורסם בתאריך: 15.5.22 09:43

הסוף לסאגה המשפטית? תוכנית הרכבל לכותל המערבי קיבלה הבוקר, ראשון (15.5) את אישור בג"ץ, זאת לאחר שהרכב של שלושה שופטים דחה את ארבע העתירות שהוגשו נגד התוכנית לפני למעלה משנה. את העתירות הגישו ארגון עמק שווה, עמותת אדם טבע ודין, תושבים בסילוואן וסוחרים בעיר העתיקה ועמותת היהדות הקראית העולמית.

ראש הרכב השופטים שדן בתיק יוסף אלרון (ביחד עם השופטים ענת ברון ואלכס שטיין) ציין בהחלטתו כי אמנם מדובר בסוגיה מורכבת עם דעות לכאן ולכאן, את הדגיש כי מוסדות התכנון שקלו את ההיבטים השונים ועל כן אין מקום להתערבות שיפוטית.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר בזמן אמת"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר" [email protected]


כזכור, כפי שפורסם ב"כל העיר", תוכנית הרכבל לכותל (ממתחם התחנה) עוררה סערה גדולה ולפני למעלה משנה אף הוגשו נגד אישורה בוועדה לתשתיות לאומיות ארבע עתירות – שלוש מהן בהיבטים תכנונים ועתירה נוספת של העדה הקראית בשל העובדה כי תוואי הרכבל המתוכנן חוצה בית קברות של העדה.

בהחלטתו מתייחס השופט אלרון לטענות השונות ומציין כי "הועלו שורה ארוכה של טענות – בכלל זה, השגה על סמכות הות"ל לדון בתוכנית; נחיצות הפרויקט; סמכות הממשלה לאשר את התוכנית בזמן היותה 'ממשלת מעבר'; סבירות ההחלטות שהתקבלו והבסיס העובדתי להן; העדר בחינת חלופות כנדרש; הפגיעה הנופית שתיגרם מהקמת הרכבל; הנזק שייגרם לתושבי האזור וסוחרי העיר העתיקה; וכן על כך שתוואי הרכבל המתוכנן חוצה בית קברות פעיל של העדה הקראית".

בהמשך ציין השופט אלרון כי דין העתירות אשר מתייחסות לפן התכנוני להידחות מאחר שהתוכנית עברה את כל הצינורות המקובלים ולא נפל פגם תכנוני כלשהו. כך נכתב בהחלטה: "ניתוח החלופות השונות שהוצעו, השוואתן והבחירה ביניהן היא עניין מקצועי-הנדסי מובהק, שנבחן לאורך שנים על-ידי מומחים לדבר, ואין דרכו של בית המשפט להתערב בכגון דא".


הרכבל לכותל (צילום הדמיה: עמק שווה)

הרכבל לכותל (צילום הדמיה: עמק שווה)


באשר לטענה של היהדות הקראית – בהחלטת בג"ץ נכתב כי רוב רובו של בית הקברות המדובר נטוש. כמו כן, מציינים השופטים כי מוסדות התכנון הציעו להסיט את התוואי מהחלק הפעיל של בית הקברות – אך העדה הקראית דחתה את ההצעות השונות. לדברי השופט אלרון, כבוד המת הוא אומנם זכות חוקתית, אך לא זכות מוחלטת וכי מדובר בפגיעה מידתית לתכלית ציבורית ראויה. יחד עם זאת, השופטים קראו לצדדים לשוב ולהידבר.

"מדובר בסוגיה מורכבת, בעלת פנים לכאן ולכאן", נכתב בהחלטת בית המשפט. "תוכנית כגון זו מצריכה איזון עדין עד מאוד בין מגוון רחב של שיקולים, וביניהם שיקולים תחבורתיים, שיקולים כלכליים, שיקולים הנוגעים לרווחת חייהם של התושבים המתגוררים באזור התוכנית ואף שיקולים הלכתיים… יש הסבורים כי התועלת שבשיפור הגישה לאתרים הקדושים שבעיר העתיקה, ובפרט לכותל המערבי, תוך יצירת גורם משיכה תיירותי נוסף, מצדיקה את ה'נזק' שייגרם מהקמת הרכבל. יש שיחלקו על כך. אולם נפסק זה מכבר, כי 'ההכרעה בין ההשקפות התכנוניות השונות ובין האידיאולוגיות החברתיות השונות המפעמות בהן, מסורה לגופי התכנון שנקבעו לשם כך על-ידי המחוקק – ולאלה בלבד – והכל כמובן כפוף לקיום ראוי ומדויק של הליכי התכנון לפרטיהם, כקבוע בחוק. משאלה התקיימו – וכך הוא בעניין התוכנית דנן – שוב אין הדבר עניין לבתי המשפט לענות בו'".

 

 

כידוע, כפי שפורסם בעבר ב"כל העיר", מדובר בתוכנית ענק להקמת רכבל באורך 1.4 ק"מ, שיכלול 73 קרונות, אשר תחבר בין מתחם התחנה לבין הכותל המערבי. ההערכה, לפני משבר הקורונה והמצב הביטחוני, היתה שבממוצע כמות המבקרים בעיר העתיקה וסביבתה הקרובה תעמוד על כ-135,000 מבקרים בשבוע, מתוכם כ-24,000 תיירים – כ-3,000 נוסעים לשעה לכיוון, בקרוניות של 10 נוסעים הנעות ברצף לשני הכיוונים בזמן של כ-4.5 דקות לכיוון. היקף ההשקעה בפרויקט נאמד בכ-220 מיליון שקלים

ראש העיר משה ליאון: "אני מברך על החלטת בג״ץ. נמשיך לקדם במרץ את פרויקט הרכבל, שבאמצעותו ניצור מענה תחבורתי לעומסי התנועה הכבדים ונאפשר גישה קלה לכותל ולעיר דוד. כפי שהרכבת הקלה משרתת את כולם, כך יהיה עם הרכבל שיביא עמו בשורה תחבורתית לתושבי ירושלים כולה ולמבקרים בה שייהנו מהפעלתו".


מחפשים דירת גן בירושלים? היכנסו ללוח הנדל"ן של "כל העיר"


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר