(צילום: דוברות הדסה)
(צילום: דוברות הדסה)

"ראשון מסוגו בארץ" – הטיפול הייחודי בהדסה לחולי סרטן

שיתוף פעולה בין הדסה לחברת פי-קיור, יאפשר הענקת הטיפול בהקרנת פרוטונים לחולי סרטן במסגרת טיפול ניסיוני פורץ דרך

פורסם בתאריך: 26.6.22 15:28

שיתוף פעולה ראשון מסוגו בין הדסה לבין חברת פי-קיור הישראלית, יאפשר לעשרות חולי סרטן בישראל לקבל טיפול בהקרנת פרוטונים. מדובר בטיפול שלא ניתן עד כה בארץ, ומי שביקשו לעבור אותו נאלצו לטוס לתקופת טיפולים ממושכת בחו"ל ולממן את ההליך כולו. על בסיס שיתוף פעולה שנרקם בין החברה לבין המרכז הרפואי הדסה עין כרם, הקימו הגופים תשתית לפיתוח קליני משותף ובכך לראשונה בישראל יתאפשרו טיפולי הקרנת פרוטונים לחולי סרטן אשר ימצאו מתאימים לניסוי בטיפול. הניסוי הקליני, המתבצע ללא עלות לקופות החולים ולחולים עצמם, מהווה הזדמנות נדירה להנגיש טיפול חדשני לחולה הישראלי.

חברת פי-קיור הוקמה בשנת 2007 ועוסקת בפיתוח, ייצור והתקנה של מערכות הקרנת פרוטונים לטיפול בסרטן. בחברה מדגישים כי יותר ממחצית חולי הסרטן בעולם מטופלים בהקרנות כטיפול יחיד או בשילוב עם ניתוח או טיפולים תרופתיים, כאשר רובם המוחלט של טיפולי ההקרנות מבוצעים בעזרת קרני רנטגן.

למרות השימוש הנפוץ והרחב, השימוש בקרני רנטגן אינו ממוקד ולכן גם גורם לתופעות לוואי רבות, ופגיעה ברקמות בריאות מסביב לגידול הסרטני. בעזרת טכנולוגיה חדשה של טיפול בקרני פרוטונים במקום בקרני רנטגן, מתאפשרת הקרנה מדויקת ובטיחותית יותר וכתוצאה מכך הטיפול יעיל יותר וללא תופעות לוואי.

למרות הפוטנציאל הקליני, כיום רק כ-1% מכלל בתי החולים בעולם אימצו את הטכנולוגיה החדשנית. קצב האימוץ הנמוך נובע מהגודל של מערכות ההקרנה הקיימות, שטח הנדל"ן הנדרש והמחיר העצום בהקמה והפעלה של מערכות אלו.

עד היום בישראל אין פתרון לטיפול בפרוטונים, והחולים נאלצים לטוס לאירופה או ארה"ב על מנת לזכות בטיפול זה. עלויות הטיפול גבוהות ועולות על 100 אלף דולר לחולה ומהווה נטל משמעותי על קופות החולים, החולה ומשפחתו.

חברת פי-קיור פיתחה טכנולוגיה חדשנית למזעור גודל המערכת ושיפור היכולות הקליניות. בכך החברה מציעה לכל מחלקה אונקולוגית להטמיע טיפולי פרוטונים במחיר נמוך משמעותית מהאלטרנטיבות.

הטכנולוגיה, אשר פותחה בישראל מהווה פריצת דרך וגאווה לאומית בהנגשת הטיפול בהקרנת פרוטונים לחולי סרטן.

בשנים האחרונות הקימה החברה מרכז פיתוח וייצור בפאתי מודיעין, בו יתקיים הניסוי הקליני בשיתוף עם מומחי הדסה ובמקביל הקימה תשתית יצור בסין לטובת תמיכה במזרח הרחוק.

מנכ"ל הדסה, פרופ' יורם וייס: "אני מאוד שמח שהגענו לרגע בו אנו משיקים לראשונה את הטיפול בחולים שלנו במסגרת הניסוי הקליני, יחד עם חברת פי-קיור איתה אנו הולכים יד ביד כבר למעלה משנתיים. שיתוף הפעולה ההדוק בין אנשי המקצוע שלנו הכוללים את מומחי האונקולוגיה, הפיזיקאים והרופאים לבין הצוות של פי-קיור, הביא אותנו לאפשרות של שימוש קליני במערכת הייחודית. במסגרת הניסוי הקליני נוכל להעניק טיפול בהקרנת פרוטונים לחולים במדינת ישראל – שעד כה היו נאלצים לנסוע לטיפול בחו"ל, דבר שיסייע בוודאי גם למערכת הבריאות הישראלית.
בנוסף לאלו, חשובה לא פחות ההתגייסות של הדסה לקידום חברה ישראלית אשר פיתחה מוצר כחול לבן שישווק בכל העולם".

מנכ"ל חברת פי-קיור, מיכאל מאראש: "הדסה ופיקיור מנגישות למעשה את הטיפול הרדיותרפי על בסיס פרוטונים לכל החולים הזקוקים לטיפול בקרינה. הם יזכו לטיפול ממוקד ללא פגיעה באיברים בריאים קרובים וללא תופעות לוואי. המערכת יודעת לזהות ולהתמקד בגידול עצמו ואף לזהות שינויים שחלים בגידול – גם הקטנים שבהם, אליהם היא ממקדת את הטיפול.

מנהל מכון שרת לאונקולוגיה במרכז הרפואי הדסה, פרופ' אהרון פופובצר: "מדובר בטיפול ראשון מסוגו שיינתן בארץ. אנו נתחיל בשלב ראשון בחולים שאין להם הצעה טיפולית אחרת או חולים עם גידולים הקרובים מדיי למקומות אסטרטגיים בגוף ולכן לא ניתן להעניק להם טיפול קרינתי רגיל. מדובר בחולי סרטן אף אוזן גרון וסרטן מוח חוזר. צוות הדסה מלווה את התהליך ומוביל במסגרתו את התחום הפיזיקאי ואת ההחלטות הרפואיות הרבות המלוות את הפרויקט. בתוך זמן קצר נתחיל בטיפולים לטובת חולי הסרטן בישראל".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר