עופר ברקוביץ, משה ליאון (צילומים: שרון גבאי, ראובן קפוצ'ינסקי)
עופר ברקוביץ, משה ליאון (צילומים: שרון גבאי, ראובן קפוצ'ינסקי)

ברקוביץ: "יש מגמת שחיקה של הציבור הציוני והחילוני בפרט בירושלים"

יוקר המחייה, הצביון של השכונות, ההגירה השלילית, הדמוגרפיה והביקורת נגדו על פופוליזם. יו"ר האופוזיציה ויו"ר התעוררות עופר ברקוביץ מודאג מהכיוון אליו הולכת ירושלים. "חוץ מניקיון ליאון לא עושה כלום - אין חזון ואין עשייה". ראש העיר ליאון בתגובה: "דברים מנותקים מהמציאות וניכרים בהם מעט מאוד סימני אמת"

פורסם בתאריך: 7.7.22 21:02

"ירושלים לא במצב טוב. יש מגמת שחיקה של הציבור הציוני בכלל והחילוני בפרט. הנתונים האסטרטגיים של העיר לא משתפרים, ולא רק זאת, הם מחריפים. ההגירה השלילית בשיא של כל הזמנים, מקומות הבילוי הצעירים נסגרים, ואפשר לראות בשנה האחרונה האחרונים סגירה של 'הבלייז', 'הפונדק', 'בירמן', 'בולינט' ועוד. בנוסף – הארנונה ממשיכה לעלות בזמן שירושלים משיכה לקחת כסף מהמדינה. יש פה מצב בעייתי וכל המשתנים הללו מראים שראש העיר לא מתמודד איתו – כי אין לו את החזון ואת המנהיגות להתמודד עם הדברים, וזה מגיע לרמה שהוא מתפוצץ נגדי וקורא לי 'אפס מאופס' בישיבת מועצה, כשאני אומר לו את מה שכולם במדינה יודעים – שהעתיד הציוני של ירושלים בסכנה".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר בזמן אמת"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר" [email protected]


אולי תגידו שהבחירות לראשות העיר כבר ממש מעבר לפינה, תוכלו לטעון שהישיבה באופוזיציה גורמת למרמור, ואולי זה בכלל האכזבה מכך שהוא לא נכנס לכנסת – אבל את הלהט שמפגין עופר ברקוביץ, יו"ר האופוזיציה ויו"ר התעוררות, בראיון ל"כל העיר" אי אפשר לקחת ממנו. ברקוביץ מדבר בשצף, בקצב, הוא שולט היטב בפרטים ומלא בביקורת כנגד ראש העיר משה ליאון ונגד הקואליציה העירונית בכמעט 4 השנים האחרונות.

בתשובה לשאלה אם אין שום דבר טוב, הוא משיב: "יש פעולות טובות ברמה הפיזית של ניקיון ונראות העיר שליאון עושה, ולזכותו יאמר שהוא עושה טוב מאוד. חלק מהתושבים מרוצים מזה. אבל אני חושב שזה לא מספיק – לא בקוסמטיקה ולא בפרחים נציל את ירושלים".

מה השתנה בשנים האחרונות?
"כשאני הייתי סגן ראש עיר, היתה פה צמיחה בהייטק יותר מאשר בכל הארץ. בשנים האחרונות ההייטק בארץ מתפוצץ ובירושלים לא קורה כלום. בעשור הקודם ניכר איזה חשיבה ואיזה חזון היו. הרבה מזה של ניר ברקת שאני חולק עליו בהרבה מאוד נושאים, אבל היו בתקופה שלו חזון ומחשבה קדימה. תראו את הפרויקטים – הארנה, פארק המסילה, יס פלנט, מתחם התחנה, המהפכה בשוק מחנה יהודה, רובע העסקים החדש בכניסה לעיר, קמפוס מנורה, ווי-וורק ועוד ועוד – הכל היה בעשור הקודם. תראו לי פרויקט אחד שיזם וקידם ליאון – אחד? חוץ מניקיון, ושוב – שאפו על הניקיון של העיר – כלום. אין חזון ואין עשייה".


עופר ברקוביץ (צילום: רפי קוץ)

עופר ברקוביץ (צילום: רפי קוץ)


מה אתם בהתעוררות עושים כדי לשנות את זה?
"יש הרבה מאוד תהליכים שאנחנו עובדים עליהם יומם וליל ומציגים אותם לראש העיר ולמועצת העיר ומקבלים תגובות מזלזלות, חוסר רצינות, חוסר כיבוד של הבמה הדמוקרטית וחוסר הבנה שיש פה אופוזיציה רצינית ששמה על השולחן דברים רציניים. המצב הזה מצער כי ירושלים היא מעל כולנו – מעל האנשים, מעל הקריירות ומעל התפקידים. ירושלים היא לב ליבו של העם היהודי, של מדינת ישראל. עיר מיוחדת במינה עם אנשים קסומים ומטענים רגשיים אדירים. אני, שנולדתי פה וגדלתי פה ואני מאמין בעיר הזו ואוהב אותה – מרגיש שלא עושים את המהלכים, לא ברמה העירונית ולא ברמה הממשלה שישנו את המגמות בירושלים".

מה עם הפרקטיקה?
"הנוכחות שלנו משמעותית. אם זה בהגנה על מוסדות ממלכתיים שצצות יוזמות לדחוק אותן, אם מול גל יוקר המחיה כשליאון מעלה את גובה הארנונה בתקופה כל כך קשה של יוקר מחייה. נלחמנו על מחירי הקייטנות באוגוסט. צריך להמשיך לפעול למען הוזלת יוקר המחייה לתושביי ירושלים. לא מספיק להגיד דיור ובנייה – צריך לדעת לכוון את הבנייה למשפחות צעירות, לתת להן את האפשרות לרכוש דירה ולהישאר בירושלים. אפשר לעשות הקצאה של יחידות דיור ברות השגה, אפשר בהכוונת פרויקטים ציבוריים למסלולי דירה בהנחה או בדיור להשכרה שאני נלחם על כך בוועדה המחוזית, אם זה בדירות נטושות ועוד ועוד. אז אנחנו משפיעים, לא מספיק בשל העמדה שבה אנחנו נמצאים, אבל משפיעים. כל המהלכים הללו הם תוצאה של חזון וראייה לעתיד".

דיברת על הארנונה – איזו ברירה יש לליאון – זו החלטת ממשלה.
"ממש לא. הוא יכול להחליט שהוא לא מעלה את הארנונה..".

זה לא מדויק – כי העירייה מקבלת מאות מיליוני שקלים כתקציב איזון.
"אם הוא היה מקדם מהלכים תעסוקתיים…".

סליחה שאני קוטע אותך שוב – גם כשהיו מהלכים תעסוקתיים ומנית קודם כמה מהם – היו תקציבי איזון. אי אפשר לברוח מזה שירושלים עיר ענייה.
"ראשית, אני לא היית ראש העיר. הצלחתי לעשות פעולות מסוימות. שילוב חרדים וערבים בתעסוקה, שזה עניין אסטרטגי שליאון לא עושה ולא פועל בנושא הזה, מישהו צריך להתעסק בזה ולא רק בניקיון ובמדרכות. לא סתם ירושלים הגיעה למצב הזה. אין הסתכלות רצינית ואסטרטגית על המצב. לא מעניין את ליאון שום דבר חוץ מלהישאר בשלטון. הוא רוצה להחליק את הדברים".

נראה שאתה מתעלם מהבעיה הדמוגרפית – המגזרים שציינת לא יוצאים לעבוד הרבה לפני הקדנציה של ליאון ולא רק בירושלים. אולי הם לא רוצים?
"לא ראיתי שום ניסיון מצד ליאון לטפל באתגרים האלה. אתה אומר לא רוצים? אני לא מסכים. יש מגמות של שינוי גם בחברה החרדית וגם הערבית וצריך לדעת להתגבר על חסמים שונים כדי לעשות את השינוי.

"מעבר לכך, צריך להביא לפה חברות. אין פה מקומות תעסוקה. זה לא רק שהחרדים והערבים לא עובדים – אחת הבעיות היא שהחילונים עוזבים כי על כל משרה בירושלים יש 15 במרכז. הצעתי בעבר להקים מינהלת שתתעסק רק בנושא התעסוקה. שתביא לפה חברות. שתנצל את היתרונות שיש לירושלים גם בהון האנושי וגם מבחינת הקלות מיסים. מה קרה בירושלים ב-4 השנים האחרונות? נכנסה לפה חברה אחת חדשה? אין התעסקות בדבר הזה. זה הנושא הכי חשוב ומשמעותי. אבל אין פה חזון ואין מחשבה קדימה. אין מיצוב של ירושלים בכיוון הזה. ליאון לא חזק בזה. יש פוטנציאל גדול אבל אין מי שמניע את העגלה".

@@@

אחת הבעיות המרכזיות שמטרידות את ברקוביץ, ולא רק אותו, קשורה בהגירה השלילית ובשינוי הצביון של אזורים שונים ושכונות בירושלים. ניתן לראות זאת בשכונות המעורבות שהופכות אט-אט לפחות מעורבות. ניתן לראות את זה במאבקים סביב הניסויי ארגנטינה בקרית היובל, סביב הקאנטרי בהר חומה, סביב מוסדות בגילה ועוד.


משה ליאון (צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)

משה ליאון (צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)


"יש הגירה שלילית חריפה של הציבור הכללי בירושלים – הרבה יותר מחלקו היחסי באוכלוסייה", אומר ברקוביץ ומוסיף: "צללנו לנתונים של מכון ירושלים וראינו ש-70 אחוז מההגירה היא לישובים חילונים ו-30 אחוז לישובים חרדים. זאת אומרת שהציבור הכללי עוזב יותר. את הנתון הזה צריך לשנות. איך? מקומות עבודה, דיור בר השגה, חיי תרבות, יזמות ובילוי, שמירה על אתרי הטבע – אבל זה לא קורה ולכן אנשים עוזבים".

 

 

אתה מדבר פה על תהליכים דמוגרפיים ארוכי שנים, אבל מפיל את התיק על ליאון והקואליציה שלו.
"ירושלים היא עיר שהיא מיקרו מדינה, וברור עוד יותר שראש העיר ירושלים צריך להוביל מהלכים ברמה לאומית ולא להתמקד רק בניקיון. ברור שהממשלה צריכה לתת יד ולעזור ולקדם – אבל זה יקרה רק אם ראש העיר לא ידפוק על השולחן ויגיד שהמהלכים הללו צריכים לקרות. יש משמעות למנהיגות העירונית, לחזון שלה ולתוכניות שהיא מציגה".

@@@

בחודשים האחרונים, סביב לא מעט מאבקים שהתרחשו בירושלים, עלתה יותר מפעם אחת טענה כי התעוררות נעלמה מהשטח, שהיא לא פועלת ופעילה כמו בעבר. ברקוביץ, אם תהיתם, הודף את הטענה ותוקף: "לא היה ולא נברא. אנחנו כל הזמן בשטח וכל הזמן עובדים ופועלים. אין נושא בירושלים שתושבים מבקרים בו את העירייה ומרגישים שיש צורך להיאבק – שהתעוררות לא היתה שם. בין אם זה במוסדות החינוך אופק והניסויי ארגנטינה, בין אם בחיי הלילה ובין אם בתלונות על הגיחון ועל התשתיות בעיר. יש לנו הרבה הישגים בקדנציה הזו. אין רגע דל ב-4 השנים האחרונות. הטענה שנעלמנו רחוקה מהמציאות. התעוררות עושה ונלחמת למען התושבים כבר 15 שנה. 11 שנים עשינו את זה בהתנדבות, 4 שנים הייתי סגן ראש העיר – אבל אנחנו פה כל הזמן. למרות הקשיים".

ביקורת נוספת שנשמעת בעיקר נגדך היא על פופוליזם. איפה שיש רעש ברשתות החברתיות – אתה נכנס ולוקח קרדיט.
"התעוררות עובדת גם עם סקרים. אנחנו בודקים מה חשוב לתושבי ירושלים. חלק מתהליך קביעת תוכנית העבודה שלנו מתבססת על בעיות שהירושלמים מציפים. אנחנו לא מתביישים בזה. דבר שני, כשאני מתחבר לתושבי ירושלים שמביעים כאב וכעס על תשלומי מים גבוהים ובמועצת העירייה צוחקים ומלגלגים זה פופוליזם? אני נלחם בשביל אנשים שקופים שלא יודעים מה לעשות. אני מייצג אותם נאמנה. להגיד שהעתיד הציוני של ירושלים בסכנה, שזה הדבר שנבחרתי להתמודד איתו ומשהו שבכל המדינה יודעת, זה לא פופוליזם – זו המציאות".

למה אתם לא בקואליציה, אי אפשר היה למצוא את העמק השווה?
"עשינו את כל המאמצים להיות בקואליציה. ניסינו גם בהמשך לשתף פעולה – בקורונה, בפרעות מאי בשנה שעברה, לפני המינוי של אריה קינג לסגן ראש העיר – ניסינו כמה פעמים ליצור שיתוף פעולה והסכם – אבל ליאון סירב".

@@@

"ירושלים היא לא עוד עיר", מנסה ברקוביץ לסכם. "זה שעוזבים צעירים ושכונות רבות משנות את אופיין זה רע".

אבל זו הדמוגרפיה?
"אני לא מסכים. יש מהלכים שצריך ואפשר לעשות. אתה בוחר מנהיגות בעיר כדי לייצר סדר יום, עדיפויות, תקציבים ותוכניות. קח למשל את קרית היובל – האם נעשו מהלכים למען הצביון הציוני של קרית היובל? התשובה היא לא. האם ניתנו מענים למגזר החרדי? התשובה היא כן. חשוב להבהיר – לציבור החרדי מגיע לחיות בירושלים וצריך לתת לו מענים. אבל גם לציבור הכללי. זה לא קורה כי ליאון לא מתעסק בזה. הוא עסוק בניקיון ובשרידות. לראש העיר ירושלים יש אחריות ברמה הלאומית – והיום אין יכולת להתמודד עם המגמות וכתוצאה מכך יש הרבה מאוד דברים שלילים שקורים בעיר".

ראש העיר משה ליאון בתגובה: "דבריו של חבר המועצה ברקוביץ מנותקים מהמציאות וניכרים בהם מעט מאוד סימני אמת. דברים אלה מעידים יותר מכל על המצוקה בה הוא שרוי".


מחפשים דירות 4 חדרים בדרום העיר? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

11 תגובות
  1. מזי

    נפוליאןן המגלומן ראש העיר הכי גרוע שהיה לנו
    לא רואה בני אדם ממטר וכולו שקוע באובססיות שלו
    לבנות מגדלים ולצחצח פחי אשפה.
    מתאים לו להיות מנהל מחלקת תברואה
    בטח לא ראש עיר
    איזה אסון!!!

  2. יקירי העיר

    להציל את ירושלים מציפורני לאון . חייבים להחליפו ומהר על כניעתו לחרדים ,שהפכו את ירושלים לעיר העניה בישראל ומאימים להישתלט עליה . אם לא
    יוחלף לאון במהרה ( חביליו/ ברקוביץ/ ד. בירון ) ,
    ינטשו אותה החילונים ואז ניראה מי יהיה " חמורו של המשיח , " שיפרנסם …!

  3. דוד

    אדון ברקוביץ למה אתה אומר שהוא( אדון לאון) לא עושה כלום,אתה יודע כמה דו"חות חניה אנשים קיבלו מאז שהוא ראש העיר,ירושלים מספר1 במתן דו"חות חניה כל כביש נהיה נת"צ אפילו שאוטובוסים לא נוסעים שם בכלל, העיקר להכניס עוד כסף לעיריה הכי הזויה שהיתה מאז קום המדינה, לא מספיק שיוקר המחייה פוגע באזרחי ישראל בנוסף על כך אנשים נאלצים לשלם על דו"חות חניה לא מוצדקים,לדוגמה יש רחוב בירושלים אני לא הפרט איפה נתיב תחבורה ציבורית אפילו לא 10 מטר שאוטובוסים לא עוברים שם,אנשים מקבלים דו"חות של 500 שקל ובקמויות,עלק נת"צ , נת"צ להכנסות כסף לאוכלי חינם זו ההגדרה של ע"י,בושה וחרפה,אני יכול לכתוב עוד 1000 עמודים על התנהלות העיריה ההזויה הזאת אבל מה זה יעזור אנחנו שבויים של הרשויות והשלטונות,ממש עצוב.

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    בכל נושא תמיד אפשר וצריך להשתפר! וגם טוב שיש ביקורת.

    גר בירושלים כמעט 30 שנה. לדעתי, ברמה המעשית בתקופה שמשה ליאון היה בתפקיד ראש עיר, המצב בירושלים הרבה יותר טוב בפער גדול. הלוואי וכל מי שמתעסק בתפקיד ציבורי יעשה את תפקידו בצורה כזו מעשית ועניינית בלי סיסמאות בלבולי מח וקומבינות..

  5. נעמה

    ברקוביץ אתה איש יקר.אבל ירושלים דתית בעיקרה.יחסית לעובדה הזו לשמור על חזות נקיה ופארקים,זאת ממש מצווה שהוא עושה.אין סיכוי שהם יסכימו להתרבות חילונית על כל צרכיה פה.חבל עליך עדיף אחד כמוך בפוליטיקה הגדולה.אני מברכת את הניקיון הזה,נותן לי הרגשה אנושית ותרבותית.כל השאר הוא בדחילו ורחימו.הדתיים לא ממש מעריכים דבר אחר.אני מזמינה אותך לסיור ברחוב אסתר המלכה בבקעה,שהיא שכונה חילונית בעיקרה,יש פה מוסד לנערות דתיות,והפח על ידם הוא הפח הכי מסריח עלי אדמות.תאר לך שלא היה לאון.נדתיים מטונפים

  6. יעקב אליהו פעיל חברתי פוליטי

    ראש העיר מר משה לאון עושה עבודה . מאז נבחר דואג לבנות דיור למקומות תעסוקה כולל פינוי בינוי בשכנות גלוה קריית יובל תלפיות ועוד שכונות לצד מקומות תעסוקה נקיון השכונות והקשבה לתושב אני פניתי אלו בפייסבוק שלחתי לו הודעה בקשר לתכן מדרכה עם שקע והוא שלח לי עובד שאחרי על תכנון המדרכות לא נתן מענה אנושי לכן נאלצתי לשלוח לא הודעה וובטספ שבמידה והוא לא יתן מענה הפנה לראש העיר מייד הוא שלח עובדים שיתקנו את המדרכה יש לי בקורת על ראש העיר שלי בכל הקשור למוסדות חינוך אני מאמין שיש לפנות לתושבים בשכונות המעורבותננננ. נ

  7. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    ברקוביץ צודק ! תראו מה קורה בחומת שמואל. במקום להתמודד עם סוגיית הבריכה ליאון העביר את הטיפול בבריכה לראש המועצה שרוצה להעיף את החילונים מהאיזור. ליאון נטש את הציבור החילוני.

  8. תמר

    B.B ברקוביץ וברקת אחראים על עשור אבוד בחיי ירושלים . חוץ מדיבור דוברות ובירבור לא נעשה בזמנם של שני היחצנים האלה דבר לטובת העיר. ליאון קיבל עיר מוזנחת מטונפת ועל סף פשיטת רגל ,במרץ רב ובשכל מנסה לקדם את העיר למקום ראוי.

  9. רונית

    ירושלים נקיה! וזו עובדה!

    ברקוביץ היקר..למה ללכלך??

    נעים להסתובב בירושלים, וכולנו מסתכלים קדימה!

  10. ...

    עופר ברקוביץ' הוא אדם שאוהב באמת ובתמים את העיר ואת תושביה, ופועלו למען ירושלים חשוב ויקר, אבל שאלה ענקית לי: איפה בדיוק הוא רואה ניקיון בירושלים???? העיר מטונפת ומוזנחת בצורה קיצונית. להציג את משה ליאון כמי שרק הניקיון בראש מעייניו, ולפחות את זה עושה כמו שצריך, זו בדיחה עצובה. מאוד מאוד עצובה. הלוואי שמשה ליאון היה מתעסק לפחות בניקיון. הלוואי. כדאי לברקוביץ' ולכל מי שהתפעל מניקיון העיר, לסייר בשכונות בירושלים: גילה, קריית יובל, קריית משה, ועוד שכונות רבות, הן פשוט מזבלות. כל מהללי הניקיון מוזמנים לנסוע בכביש בגין (דרום וצפון), ובדרך גולדה מאיר, ולהעיף מבט בערוגות לצידי הכביש. כמויות זבל מחרידות ממלאות את הערוגות, ואף אחד לא טורח לאסוף ולנקות כבר שנים. להזכיר – מדובר בצידי הבכביש הגדול והעמוס ביותר בירושלים, שכל יום נוסעים בו אלפים, כשמהצדדים ניבטים אליהם אשפה וצמחיה מוזנחת. בקיצור – אם יש משהו שבו ירושלים משיגה שיא, זה בלכלוך והזנחה… אם יש משהו שמשה ליאון עושה למען העיר ותושביה שאינם חרדים, זו עדיין תעלומה שלא התגלתה, אבל זה בטח לא ניקיון !!

  11. ...

    "חוץ מניקיון ליאון לא עושה כלום" – חחחחח אנחנו גרים באותה העיר??? גם ניקיון הוא לא עושה. ירושלים מטונפת. אשפה בכל פינה: על המדרכות, על איי התנועה, בערוגות, בתחנות האוטובוס, במגרשים, ברחובות. איפה בדיוק הניקיון?

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר