הפגנת פעילי הסביבה מול התכנסות המועצה הארצית לתכנון, הדמיית ההפרדה המפלסית בצומת אורה (צילומים: ענת כהן יחסי ציבור, מצילים את ירושלים; צילום הדמיה: צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים)
הפגנת פעילי הסביבה מול התכנסות המועצה הארצית לתכנון, הדמיית ההפרדה המפלסית בצומת אורה (צילומים: ענת כהן יחסי ציבור, מצילים את ירושלים; צילום הדמיה: צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים)

בדרך לבית המשפט? המועצה הארצית לתכנון אישרה את ההפרדה המפלסית בצומת אורה

למרות היעדר תסקיר סביבתי ובניגוד להחלטת ועדת המשנה לעררים, המועצה הארצית לתכנון החליטה לאשר את תוכנית ההפרדה המפלסית והמנהרות בצומת אורה. ל"כל העיר" נודע כי הירוקים וארגוני הסביבה לא מתכוונים לוותר ומתכוונים לעתור לבית המשפט

פורסם בתאריך: 2.8.22 09:11

ללא תסקיר סביבתי ולמרות שוועדת המשנה לעררים ביקשה להחזיר את התוכנית לתכנון מחודש – המועצה הארצית לתכנון ולבנייה בראשות עו"ד שלומי הייזלר החליטה אתמול (שני, 1.8) לאשר את תוכנית ההפרדה המפלסית בצומת אורה.

אישור התוכנית ללא תסקיר סביבתי מעורר את זעמם של הירוקים ושל ארגוני הסביבה, שלמעלה מ-100 מהם הפגינו בזמן התכנסות המועצה בגבעת שאול, בהם גם חברי הכנסת מוסי רז וגבי לסקי, סגן ראש העיר יוסי חביליו (מצילים את ירושלים) אשר טען בפני המועצה, חבר מועצת העירייה יובב צור (התעוררות) ואחרים. ל"כל העיר" נודע כי הירוקים וארגוני הסביבה לא מתכוונים לוותר והם צפויים לעתור לבית המשפט כנגד פסיקת המועצה הארצית לתכנון, כשהסוגייה המרכזית שתעמוד על הפרק היא שלא נערך תסקיר סביבתי כראוי, וכפי שדרשה ועדת המשנה לעררים במועצה הארצית.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


בתגובה להחלטת המועצה הארצית לתכנון אומר ח"כ פרופ' אלון טל (כחול לבן – התקווה החדשה), יו"ר השדולה להגנה על הרי ירושלים: "אני מצר על החלטת המועצה הארצית לתכנון לאשר את התוכנית. החלטת המועצה שאין צורך בתסקיר סביבתי לא מתקבלת על הדעת. מדובר באזור בעל ערכי טבע חשובים ביותר, ובאחד המקומות בעלי תבניות הנוף האייקוניות ביותר במדינת ישראל – נוף עין כרם ופאתיה המערביים של ירושלים. זהו מקרה ברור בו תסקיר סביבתי אינו צריך להיות המלצה, אלא חובה כפי שקבעה ועדת הערר".


הפגנה נגד תוכנית ההפרדה המפלסית בצומת אורה (צילום: מצילים את ירושלים)

הפגנה נגד תוכנית ההפרדה המפלסית בצומת אורה (צילום: מצילים את ירושלים)


נעמי צור, יו"ר שדולת ירושלים בת קיימא, מוסיפה: "החלטת הוועדה הארצית לאשר את תוכנית ההפרדה המפלסית בצומת אורה אינה מפתיעה, לאחר שהמועצה הארצית רמסה את החלטת ועדת הערר, אשר דרשה בחינה סביבתית מעמיקה של התוכנית לפני שאפשר לקדם אותה. אין זה הופך את ההחלטה לנכונה, במיוחד לאור ההחלטה האמיצה של ראש העיר לקדם חלופה תכנונית טובה בהרבה לזו המקורית של רכס לבן. תוכנית 'הבשורה בלבן' המקודמת על ידי צוות תכנון של ראש העיר, שמה קץ להרחבות שהיו צפוייות מעבר לתוכנית המקורית של רכס לבן. בשל כך, מתייתרת ההפרדה המפלסית, שהיא משרתת את המשך ההרס של הרי ירושלים. לכן ארגוני שדולת ירושלים בת-קיימא, בהובלת "מצילים את הרי ירושלים" והחברה להגנת הטבע, התנגדו וימשיכו לפעול נגד ההפרדה המפלסית".



יו"ר האופוזיציה ויו"ר התעוררות עופר ברקוביץ: "ההחלטה על ההפרדה המפלסית בצומת אורה מצטרפת לשורת החלטות דורסניות ואגרסיביות של ועדות שאינן ועדות תכנון אלא ועדות צפיפות. איכות החיים של תושבי ירושלים, המעיינות, והריאות הירוקות לא עומדת לנגד עיניהם של מקבלי ההחלטות. ירושלים צריכה מנהיגות אחרת שקשובה לתושבים, שיודעת להציג חזון תכנוני, ויודעת לשמור על הנכסים של העיר, לצד בינוי יחידות דיור. נמשיך להיאבק יחד עם הצעירים והארגונים השונים כדי לשמור על ירושלים".


הפגנה נגד תוכנית ההפרדה המפלסית בצומת אורה (צילום: מצילים את ירושלים)

הפגנה נגד תוכנית ההפרדה המפלסית בצומת אורה (צילום: מצילים את ירושלים)


 

 

חבר המועצה יובב צור (התעוררות), שהשתתף כאמור במחאה בגבעת שאול מול דיוני הוועדה אתמול (שני) מוסיף: "המועצה הארצית החליטה להתעלם בבוטות מהחלטת ועדת הערר, ומהצורך לערוך תסקיר סביבתי מקיף. מדובר בתקדים תמוה שמעורר שאלות קשות על הליך קבלת ההחלטות, ועלול לפרוץ את הסכר גם במקרים עתידיים. לצערנו ההשלכות גורליות ועתידות לפגוע בשטחים ירוקים נרחבים בהרי ירושלים, ובטבע ואיכות החיים של הירושלמים. אנחנו לא מוותרים, ונמשיך להיאבק בכל הכלים שלרשותנו".

מתנועת 'מצילים את הרי ירושלים' נמסר: "ההפגנה מול הדיון ייצגה אלפי תושבים שנאבקים כבר שנים בתוכניות הבנייה בהרי ירושלים, וחבל שזעקתנו לא ניצחה את האדישות והיהירות. ההחלטה לעקוף את ועדת הערר הבכירה בישראל ולהתעלם מטענותיה היא זריית חול בעיני הציבור ופגיעה בעקרונות הדמוקרטיים של מערכת התכנון. נימוק ההחלטה בכך ש"אין מדובר בתוכנית בעלת השפעה ניכרת על הסביבה", הוא אבסורדי ומקומם. יתרה מזאת, המועצה בחרה להתעלם באופן מופגן מכך שההפרדה המפלסית אמורה לשרת את יתר התוכניות המקודמות במרחב, אף שאלו עולות בבירור מדברי היזמים שממשיכים לקדם תוכניות הרסניות על שטחים פתוחים בהרי ירושלים. זהו יום עצוב לאזרחי ישראל ואות קין על מנהל התכנון. אנחנו לא נשקוט ונמשיך להילחם בעבור תכנון שפוי, סביבתי, שקוף ודמוקרטי".

תוכנית ההפרדה המפלסית, כפי שפורסם ב"כל העיר", מציעה הפרדה מפלסית בצומת אורה באמצעות מערכת של שתי מנהרות נפרדות – מנהרה לכל כיוון – שבהן תזרום התנועה בין דרך קוליץ (כביש גבעת משואה) לכביש הגישה להדסה עין כרם (כביש 396). יתר התנועה בצומת אורה, כולל הרכבת הקלה, תעבור על פני הקרקע. כמו כן, התוכנית מתווה כביש חדש עבור תנועת כלי רכב מכיוון בית החולים הדסה עין כרם לכיוון צומת אורה, במקביל לכביש הקיים כיום, כביש זה עובר בחלקו במנהרה בדופן ההר.


הדמיית ההפרדה המפלסית בצומת אורה (צילום הדמיה: צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים)

הדמיית ההפרדה המפלסית בצומת אורה (צילום הדמיה: צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים)


התוכנית, כך נמסר בעת פרסומה, נועדה להקל על עומסי התנועה בצומת, אשר מהווים חלק משגרת היום-יום של הנוסעים בצומת, והיא צפויה להקל על הפקקים באזור דרום העיר. כמו כן, התוכנית תאפשר העדפה לתנועת הרכבת הקלה העתידה לפעול בצומת החל משנת 2023.


מחפשים דירת 4 חדרים בדרום מערב העיר? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר