מנהרת 'כרם' (צילומים: אסי אפרתי)
מנהרת 'כרם' (צילומים: אסי אפרתי)

החמישית באורכה בעולם: 'מנהרת כרם' – מנהרת האופניים הראשונה בישראל – נפתחת לרוכבים

מעמק רפאים לעמק מוצא ב-10 דקות: אחד הפרויקטים החשובים בירושלים הגיע לסיומו, ומחר, שישי, תיפתח המנהרה, שאורכה 2.1 קילומטר, לרכיבה

פורסם בתאריך: 8.9.22 10:05

מנהרת כרם (הגיחון), מנהרת האופניים הראשונה בישראל נחנכה היום, שישי (9.9.22), בירושלים. את פרויקט הנגשת המנהרה, באורך של 2.1 קילומטרים, הובילו עיריית ירושלים, משרד ירושלים ומורשת וחברת הגיחון ובביצוע הרשות לפיתוח ירושלים. בפרויקט, שהקמתו החלה עוד בימי ניר ברקת, הושקעו כ-25 מיליון שקלים שתוקצבו על ידי משרד ירושלים ומורשת, משרד התיירות, עיריית ירושלים, תאגיד הגיחון ומפעלי טיהור וביוב ירושלים.

יש לציין כי המנהרה, שאורכה כאמור 2.1 ק"מ, היא מנהרת האופניים החמישית באורכה בעולם. כידוע, בתחרויות הרכיבה סובב ירושלים שנערכו בשנים האחרונות היתה מנהרת 'כרם' חלק מהמסלול, אך היא נסגרה מיד לאחר מכן. כעת, עם השלמת העבודות – היא תהיה פתוחה לציבור הרוכבים כמעט כל הזמן.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


מנהרת כרם מציעה חוויית רכיבה וטיול ייחודיות, לטובת תושבי העיר ובכלל. הרכיבה במנהרה מתאימה גם לחובבים והותקנו בה אמצעי הבטיחות והבקרה המתקדמים ביותר.

המנהרה היא חלק משביל סובב ירושלים, שביל הרכיבה הייחודי – 42 ק"מ אורך – המקיף את העיר. מנהרת כרם מחברת את השביל בין נחל רפאים לעמק מוצא. הכניסה הדרומית למנהרה נמצאת בפארק רפאים, מתחת לעין לבן, והכניסה הצפונית ממוקמת בנחל עין כרם, כחצי קילומטר מצומת כרם.


מנהרות רכיבה בעולם צילום מסך מתוך ויקיפדיה

מנהרות רכיבה בעולם (צילום מסך: מתוך ויקיפדיה)


המנהרה נחפרה לראשונה בשנות ה-90, כשהמטרה, כך נמסר מהעירייה, "היתה העברת קו הביוב הראשי של תאגיד הגיחון לכיוון מפעל הטיהור בשורק הנמצא ממערב לעיר ומשמשת כיום כמנהרת תשתיות הכוללת גם את קו המים החמישי לירושלים של חברת מקורות".

לפני אי אילו שנים, כשראש העיר דאז ניר ברקת נחשף למנהרה, הוא קבע שיש להשמישה לטובת תושבי העיר, וכך החל התכנון והעבודות יצאו לדרך. העבודות שנעשו בשנים האחרונות כללו סלילת כביש, התקנת מפוחים והתקנת מערכות חשמל ובטיחות מתקדמות, כדי להפוך את המנהרה בטוחה למעבר הציבור בכל ימות השנה. "מנהרת כרם בנוסף להיותה חלק משביל האופניים סובב ירושלים ופארק המסילה", מציינים בעירייה, "מאפשרת גם גישה לאתרי בילוי ייחודיים ביניהם שכונת עין כרם הקסומה, גן החיות התנכי והאקווריום, מעינות הטבע ההיסטוריים עין לבן ועין חנייה".


מנהרת 'כרם' (צילום: אסי אפרתי)

מנהרת 'כרם' (צילום: אסי אפרתי)


ראש העיר משה ליאון מוסיף: "פרויקט מנהרת כרם הוא פרויקט מדהים שעבדנו בשבילו רבות. זוהי מנהרת הרכיבה הגדולה בישראל והחמישית בגודלה בעולם. המנהרה תתחבר לשביל סובב ירושלים הארוך, תצטרף לשבילי האופניים הקיימים בעיר ולאלו העתידים להיסלל בשכונותיה השונות, מתוך התפיסה לעודד את השימוש באופניים בקרב תושביה ומבקריה ולקדם את מהפכת התחבורה הירוקה בעיר הבירה".

"בעבר ירושלים היתה עיר תיירות אטרקטיבית בשל עברה המפואר, היום, מלבד אוצרותיה ההיסטוריות היא משלבת גם תיירות מודרנית", שר הבינוי והשיכון, ירושלים ומורשת, זאב אלקין, "חניכת פרויקט מנהרת הגיחון מהווה חלק נוסף בפיתוח ירושלים ובהפיכתה לעיר תיירות אטרקטיבית לכל סוגי הקהלים בארץ ובעולם כולו. המנהרה תאפשר גם למרחב הסובב את ירושלים למשוך מבקרים ובכך לחזק את היעדים התיירותיים המסורתיים של העיר. משרד ירושלים ומורשת בראשותי משקיע מאות מיליוני שקלים בכל שנה בפיתוח כלל היבטי התיירות של ירושלים וביצירת אטרקציות ומיזמים חדשניים המחברים בין עברה ההיסטורי המפואר של בירתנו הנצחית לעתידה המבטיח. אני מזמין את חובבי הרכיבה לבוא וליהנות ממסלול מודרני ומטופח לרכיבה המשקיף על נופה המיוחד של ירושלים העתיקה".

יו"ר תאגיד הגיחון אבי בלשניקוב: "תאגיד הגיחון גאה להיות שותף לפרויקט תיירות ספורט ראשון מסוגו בישראל. מנהרת כרם (הגיחון) הינה מנהרת תשתיות המארחת שביל אופניים. זו תהיה הזדמנות מיוחדת במינה להכיר את עולם המים והביוב וליהנות מאתגר מיוחד במינו".

 

 

ומה אומרים רוכבי האופניים? יוני יפה נוף, פעיל בארגון 'אופניים בשביל ירושלים' מוסר כי "מלבד זאת שמדובר באחת ממנהרות האופניים הארוכות בעולם, היא נמצאת ליד אתרי הטבע הייחודיים של ירושלים, ומחברת בין שכונות דרום ירושלים לשכונת עין כרם".

רובי כץ, רוכב אופניים מירושלים, מוסיף: "אנו מברכים את ראש העירייה, את גורמי העירייה, הגיחון, הרל"י ועוד על הפרויקט של פתיחת מנהרת הגיחון לרוכבי אופניים. הפרויקט הזה הוא ייחודי בארץ וגם בעולם, ואנו בטוחים שהוא ימשוך רוכבים רבים לרכוב בו ובירושלים וסביבתה. נשמח שהמנהרה תהייה פתוחה שבעה ימים בשבוע מבוקר ועד ערב, כך שהיא תשרת גם רוכבים ספורטיביים וגם רוכבים יומיים בדרכם לעבודה והביתה. יישר-כוח".

אבי פראנק, תושב רחביה ופעיל בארגון 'אופניים בשביל ירושלים': "יצא לי רק פעמיים לרכב במנהרת כרם וזו היתה חוויה מדהימה, זו מנהרה קרירה, ארוכה ומסומנת היטב, ואני ממליץ לכל אחד להגיע לפחות פעם אחת ולרכב כאן. באופן כללי, כיף ומשמח שמתווספות עוד ועוד תשתיות לאופניים בירושלים, כי זאת באמת עיר מושלמת לרכיבה על אופניים, רק צריך סוויץ' מחשבתי ועם העליות מסתדרים מצוין".


מחפשים דירת 3 חדרים בירושלים? היכנסו ללוח הנדל"ן של "כל העיר"


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. לא פרקטי

    נחמד מאוד אבל לא הבנתי את מי המנהרה אמורה לשרת ביומיום? הרי היא לא מחברת בין שכונות אלא בין אתרי טבע? האם אדם שגר בעין כרם ועובד הצלחה ישתמש במנהרה? ספק גדול.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר