כנס מכון ירושלים למחקרי מדיניות (צילום: מכון ירושלים למחקרי מדיניות)
כנס מכון ירושלים למחקרי מדיניות (צילום: מכון ירושלים למחקרי מדיניות)

למרות המצב הביטחוני במזרח ירושלים: הסוגיה הפלסטינית אינה פקטור בקלפי

הנושאים הכלכליים, יוקר המחיה ודיור בר-השגה - תופסים את הנושאים העיקריים המשפיעים ביותר על הציבור בהחלטה לאיזו מפלגה להצביע – במיוחד בקרב צעירים עד גיל 34. כך עולה מסקר חדש שנערך עבור מכון ירושלים למחקרי מדיניות בשיתוף עם קרן קונרד אדנאואר בישראל

פורסם בתאריך: 19.10.22 17:45

פחות משבועיים לפני הבחירות, על רקע ההתחממות הביטחונית במזרח ירושלים ונאום ראש הממשלה יאיר לפיד באו"ם, שבמהלכו העלה לסדר היום הציבורי את הנושא הפלסטיני, נראה כי מרבית הציבור בישראל אינו רואה בסוגיה הפלסטינית שיקול מרכזי בבחירת המפלגה לה יצביעו.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


סקר חדש מעלה כי בקרב 57 אחוז מהציבור הישראלי היהודי, הסוגיה הפלסטינית מהווה שיקול "מסוים" או "במידה מועטה" ואף "כלל לא" בבואו להכריע לאיזו מפלגה יצביע בבחירות. לעומת זאת, 35 אחוז מכלל הנשאלים בסקר ענו כי הסוגיה הפלסטינית מהווה שיקול מרכזי במידה "רבה מאוד" או "רבה" בבחירת המפלגה אליה ייתן את קולו בקלפי.

פילוח השאלה בהתאם למפלגה אליה הצביעו בבחירות האחרונות (במרץ 2021) מעלה נתון מעניין, המצביע כי הסוגיה תופסת שיקול רב יותר בקרב מצביעי ליכוד והציונות הדתית מחד, והן בקרב מצביעי מרצ, מאידך.

הסקר נערך עבור מכון ירושלים למחקרי מדיניות בשיתוף עם קרן קונרד אדנאואר בישראל, במסגרת סדרת המפגשים "שמאל-ימין ופייק פוליטיקה" שהתקיים הפעם תחת הכותרת "לאן נעלמה הסוגיה הפלסטינית ממערכת הבחירות הנוכחית?". הסקר בוצע באמצעות מכון רפי סמית בקרב 700 נשאלים במדגם מייצג של האוכולוסיה היהודית הבוגרת בישראל (גילאי 18 ומעלה וטעות הדגימה היא 3.8%. הסקר בוצע בראיונות טלפוניים ופאנל אינטרנטי).

האירוע התקיים במשרדי מכון ירושלים למחקרי מדיניות בהשתתפות ח"כ מירב בן ארי (יש עתיד), ח"כ אורית סטרוק (הציונות הדתית), ח"כ מיכל רוזין (מרצ) וד"ר דוד קורן, מנכ"ל מכון ירושלים למחקרי מדיניות. את האירוע, שהיה סוער ורווי אמוציות, הנחה העיתונאי והפרשן אטילה שומפלבי.

ובחזרה לסקר: הנשאלים התבקשו לדרג מהם הנושאים העיקריים המשפיעים על ההחלטה לאיזו מפלגה להצביע – הנושאים החברתיים והכלכליים תופסים את המקום המרכזי במדרג השיקולים של קבלת ההחלטה בבחירות. במדרג שלושת הנושאים העיקריים עולה כי 66 אחוז מהציבור רואה ביוקר המחייה\דיור בר השגה כנושא העיקרי, ולאחר מכן נושאים חברתיים – בריאות, חינוך ואיכות סביבה – עם 43 אחוז במצטבר ומאבק בטרור 37 אחוז במצטבר. פתרון הסוגיה הפלסטינית ושאלת המו"מ מהווה רק 14 אחוז מכלל הנושאים במצטבר.

בפילוח הנתונים עולה כי בקרב הצעירים (עד גיל 34), נושא יוקר המחייה צוין באחוזים גבוהים (78 אחוז), מצביעי ימין ציינו את המאבק בטרור\מניעת פיגועים כנושא מרכזי (51 אחוז) ואילו פתרון הסוגיה הפלסטינית מהווה שיקול נושא עיקרי בקרב מצביעי מרכז-שמאל (35 אחוז) ובמיוחד בקרב מצביעי מרצ (54 אחוז).

 

 

בנוגע לשאלה באיזו מידה צריך להתייחס לנושא הפלסטיני במערכת הבחירות הנוכחית, נראה על פי הסקר, כי הדעות בציבור חלוקות. 37 אחוז מהנשאלים סברו כי צריך לדון בסוגיה בהיקף הקיים כיום, 28 אחוז סוברים כי צריך לדון יותר ואילו 25 אחוז – פחות.

פילוח הנתונים מראה כי מבין אלו שטענו כי הסוגיה הפלסטינית משפיעה על החלטתם לגבי המפלגה אליה יצביעו, מחצית מהם ציינו כי יש לדון בסוגיה יותר במסגרת מערכת הבחירות. כמו כן, אחוזים גבוהים יותר בקרב מצביעי מפלגות שמאל ומרכז – שמאל ציינו כי יש לדון בנושא הפלסטיני יותר מכפי שהוא כיום.

על רקע ממצאי הסקר אמר ד"ר דוד קורן, מנכ"ל מכון ירושלים למחקרי מדיניות, כי "נתוני הסקר מאששים את ההנחה כי בניגוד לעבר, הסוגיה הפלסטינית ופתרון הסכסוך אינו מחלק עוד את הציבור הישראלי לפי 'שמאל – ימין' אלא קיימים נושאים אחרים המהווים שיקול בבחירת המפלגה אליה יצביע דוגמת הטיפול ביוקר המחייה וכן נושא הבטחון האישי. כמכון מחקר הפועל לשיפור מהלכי תכנון וקביעת מדיניות למקבלי ההחלטות במשרדי הממשלה וברשויות המקומיות, אנו מבקשים לזהות תהליכים אלה ולבחון את השפעתם במסגרת תהליכי קביעת המדיניות הרצויה".


רוצים גם לסגור עסקה? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר