רגע הדריסה ברחוב יפו
ניידת משטרה דורסת הולך רגל בתוואי הרכבת הקלה

"להימנע מנסיעה בתוואי הרכבת הקלה" – ההנחיה של המפכ"ל למשטרת ירושלים

לאחר אינספור תלונות מצד פעילים בקבוצת הולכי הרגל 'ברחובות שלנו', סגן שרת התחבורה אורי מקלב פנה למפכ"ל המשטרה רב ניצב דני לוי וביקש כי התופעה תופסק לאלתר. המפכ"ל, כך נודע ל"כל העיר", כבר העביר הנחיה בפועל לשוטרי המחוז להימנע מנסיעה בתוואי הרכבת למעט במקרי חירום. האם זה יעזור?

פורסם בתאריך: 23.1.25 16:39

מפכ"ל המשטרה רב-ניצב דניאל לוי העביר הנחיה חד משמעית וברורה לשוטרי מחוז ירושלים להימנע מנסיעה על תוואי הרכבת הקלה, למעט במקרי חירום ולצורך נסיעות מבצעיות. "הנחיתי את כלל שוטרי משטרת ישראל להימנע מנסיעה בתוואי הרכבת הקלה, למעט במסגרת פעילות מבצעית", הודיע המפכ"ל לוי.

ההנחיה של המפכ"ל לוי נמסרה בעקבות פניית סגן שרת התחבורה אורי מקל"ב, לאור תלונות רבות שהתקבלו מפעילים בקבוצת הולכי הרגל 'ברחובות שלנו', מנוסעים ברכבת הקלה ואף מהנהגים עצמם. כידוע, כפי שפורסם, גם סגן ראש העיר אריה קינג (מאוחדים) פנה בנושא למשרד לביטחון לאומי.

כזכור, כפי שפורסם, לפני כשבועיים וחצי ניידת משטרה דרסה הולך רגל על תוואי הרכבת. במשטרה טענו כי היה מדובר בנסיעה מבצעית – אבל הניידת היתה ללא סירנה וללא אורות מהבהבים אז יש מי שמטיל בספק בנסיעה המבצעית המדוברת. זו לא היתה הפעם הראשונה.



מעבר לכך, אינספור תיעודים עלו באחרונה ברשתות ובכלי התקשורת על רכבי משטרה שנוסעים על מסילות הרכבת הקלה בלי שום צורך ממשי – כשפעמים רבות מטרות הנסיעה הן ארוחת צהריים באחת המסעדות ברחוב יפו או קניות בשוק מחנה יהודה.

למעשה, רבים מתושבי ירושלים טענו לא אחת כי תוואי הרכבת הקלה ברחוב יפו הפך מסוכן מאוד למעבר הולכי רגל בשל ריבוי הנסיעות של רכבי משטרה.

סגן השרה מקלב, אשר קיבל תלונות רבות בנושא, העביר פנייה למפכ"ל שבה הוא מבקש להורות על צמצום מיידי של נסיעות אלו.

ל"כל העיר" נודע כי בישיבת עבודה שקיים באחרונה מקלב עם צוות הרכבת הקלה בירושלים, עלה נושא התלונות הרבות על עצירות פתע, נפילות ופציעות בתוך הרכבת. נמצא כי במקרים רבים, ניידות משטרה הנוסעות על תוואי הרכבת גורמות לסיכון בטיחותי חמור ולהפרעה משמעותית לתנועת הרכבות.

במכתבו למפכ"ל המשטרה כתב סגן השר מקלב: "מדובר בתופעה שכיחה המתרחשת בתדירות גבוהה מאוד, וגורמת לסכנה ממשית. רק בשבוע האחרון אירעו שתי תאונות דרכים על תוואי הרכבת בשל כך". הוא הדגיש כי נסיעות הניידות פוגעות לא רק בבטיחות הנסיעה, אלא גם בנראות ובאמון הציבור במשטרה, כאשר אזרחים עדים לניידות החוצות את הקו לצרכים לא מבצעיים בעליל.

כאמור, בתגובה לפנייה, הנחה מפכ"ל המשטרה בפעילות נחרצת וחד משמעית לערוך תחקיר מעמיק במחוז ירושלים בנושא. בעקבות התחקיר ננקטו צעדים והופקו לקחים למניעת הישנות מקרים דומים. בנוסף, ניתנו הנחיות חדשות לכלל שוטרי המחוז להימנע מנסיעה על תוואי הרכבת, למעט במקרים של חירום מבצעי.

 

 

כאמור, ב"כל העיר" פורסמו אינספור כתבות על הנושא. על כך שרחוב יפו (ובכל מקום שבו יש מסילות רכבת) הפך לעורק תחבורה ראשי עבור רכבי משטרה, כששני צידי התוואי הפך לסוג של מגרש חניה עבור רכבי המשטרה – בין אם מדובר בצורך מבצעי ובין אם לאו.

"כל העיר" פנה בחודשים האחרונים מספר פעמים למשטרת ירושלים וביקש להבין כיצד הפך תוואי הרכבת לעורק תנועה מרכזי עבור רכבים, בזמן שהנסיעה בו אסורה לאף אחד אחר? יתרה מכך – בחודשיים האחרונים משטרת ירושלים מבצעת אכיפה נוקשה כנגד רוכבי אופניים – רגילים וחשמליים – על התוואי (כולל בשבתות אגב) בטענה שהם מסכנים את שלום וביטחון הציבור.

הטענה של המשטרה נגד סכנה של רוכבי האופניים יכולה היתה להתקבל אלמלא הנסיעות התכופות של רכבי משטרה על הציר, שלא לדבר על העובדה שבאזור השוק ובאזור כיכר ציון, כך על פי עדות של מספר רב של תושבים, השוטרים מעמידים את רכב המשטרה בצד הדרך לטובת קניות, קפה או ארוחה.

בן בעירייה והן במשטרה נתנו תגובות מתחמקות. דיברו על בחינת הסוגיה ובעיקר על צרכים מבצעיים.

"עיריית ירושלים מקיימת קשרי עבודה הדוקים ומקצועיים עם משטרת מחוז ירושלים", נמסר מעיריית ירושלים במענה לפניית "כל העיר". "סוגיות שונות נדונות במספר ערוצים ולא תמיד נדרש או מתבצע הליך פורמלי של רישום ותיעוד. אכיפת המשמעת על שוטרי משטרת ישראל אינה בתחום סמכותה של עיריית ירושלים ואנו סמוכים ובטוחים שמשטרת ישראל תחדד את נהלי נסיעת הניידות על תוואי הרכבת הקלה".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "מתוקף תפקידה, משטרת ישראל אמונה על שלום הציבור ובטחונו, בהם עשרות אלפי אנשים המטיילים, קונים, עובדים ומבלים, ברחוב יפו בירושלים. מציאות זו מחייבת גם נסיעתם של ניידות ורכבי משטרה ברחוב יפו עצמו בזהירות הנדרשת, שכן הוא מהווה עורק תחבורה מרכזי, הומה קהל ומשמעותי בירושלים. פעילותם הרגלית והרכובה, הגלויה והסמויה של השוטרים והמפקדים לאורכו של רחוב יפו, הביאה במהלך השנה האחרונה ומדי יום לסיכולן, מניעתן ואכיפתן של מגוון עבירות, בהן עבירות ביטחוניות, עבירות פליליות ועבירות בתחום התעבורה – פעילות שבזכותה תושבי האזור והמבקרים בו יכולים לעבוד, לבלות ולחיות בבטחה וביטחון.

"נסיעת רכבי משטרה בציר מייצרת הרתעה ומניעה, הרחבת הכיסוי המשטרתי במרחב, קיצור זמני תגובה, אפקטיביות ונגישות למקומות שלא ניתן להגיע אליהם במהירות באזור זה. ההנחיות בנושא אופן הנסיעה של רכבי משטרה בציר זה המשתלב עם פסי הרכבת, מועברים ומוכרים לכל השוטרים והמפקדים, וככל שיש חריגות הן נבדקות ומטופלות בהתאם".

אולי כעת, בעקבות הנחיית המפכ"ל דברים ישתנו. ואולי, למרבה הצער, גם לא.

 

תגובות

3 תגובות
3 תגובות
  1. הנאשם לכלא

    אם הניידת לא בנסיעה מבצעית, השוטר הנהג צריך לעמוד לדין, כמו כל נהג אחר שנוסע על המסילות.

  2. תר

    ומה עם כל החרדים שרןכבים על קורקינט ונצנדים או נתלים על הרכבת?
    מתי תיפסק התופעה?

  3. רחל עמרם

    רכבת קלה בירושלים, המכוניות והאופנועים של השוטרים בירושלים, ממשיכים לנסוע בכיף על תוואי הרכבת. בנוסף נערים נוסעים עם אופניים חשמליים ואופניים על התוואי. אז מתי תהיה האכיפה????

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר