נוסעי התחבורה הציבורית בירושלים, במיוחד משתמשי הרכבת הקלה, שימו לב – החל ביום ראשון הקרוב, 9 בפברואר, ולמשך כחמישה ימים תופסק הפעילות המסחרית של הרכבת.
יודגש – על המסילות ייסעו רכבות בתדירות די גבוה, אולם יהיו אלה נסיעות מבחן בלבד, לאורך כל הקו – כולל ההארכות להדסה עין כרם בדרום מערב העיר ולנוה יעקב בצפון ירושלים.
הפסקת הפעילות המסחרית, כפי שכבר פורסם ב"כל העיר" לפני כשבועיים, נובעת מהצורך לבחון את המערכות החדשות שהותקנו לאורך כל הקו, את הסנכרון שלהם עם הרכבת כמו גם את המקטעים החדשים שייפתחו – להדסה עין כרם ולנוה יעקב.
ההשבתה, שאט דאון בעגה המקצועית, היא פרקטיקה נהוגה בכל העולם, כשבמקרים רבים מתרחשת ליותר מ-5 ימים. החלופות האפשריות להשבתה כזו הן ביצוע טסטים בשישי שבת – אפשרות שכלל לא היתה על הפרק בירושלים – או לחילופין ביצוע הטסטים במשך 7-6 שעות רצופות בלילות – חלופה שנדחתה.
בצד הבשורה הרעה והקשה על השבתת הפעילות המסחרית למשך חמישה ימים, ישנו גם אופק של בשורה משמחת – הרכבת הקלה צפויה להגיע, על פי התכנון, להדסה עין כרם ולנוה יעקב החל מיום שישי הבא – ה-14 בפברואר.
יצוין כי בימים הפסקת הפעילות המסחרית יופעל שירות אוטובוסים חלופי ומתוגבר בירושלים על פי מספר מסלולים שונים בהתאם לתוואי של הרכבת. כך למשל – יבוצעו נסיעות מיוחדות בין הר הרצל לבין התחנה המרכזית כדי לתת מענה לנוסעים בדרום מערב העיר להפסקת הפעילות של הרכבת הקלה. בחלק הצפוני של העיר – יינתנו 3 חלופות שונות לנוסעים מגבעת המבתר ועד לתחנה המרכזית. גם תושבי פסגת זאב "ייהנו" מתגבור של מערך האוטובוסים בשכונה לצורך יציאה מהשכונה הצפונית ועד לחיבור עם קווים נוספים בגבעת המבתר.
הבעיה המרכזית והגדולה ביותר צפויה להיות באזור שוק מחנה יהודה ומרכז העיר – אזורים שבהם התחנות העמוסות ביותר של הרכבת הקלה, וגם אלו שאינם נגישים לרכב פרטי ו/או לחלופות אוטובוסים.
יצוין כי בשבועות האחרונים עמלו במשרד התחבורה, בעיריית ירושלים ובצוות תכנית אב לתחבורה על מציאת פתרונות וחלופות להפסקת הפעילות של הרכבת הקלה, אולם אלו עדיין לא פורסמו לתקשורת.
עוד יצוין כי ייתכנו שינויים במועד הפסקת הפעילות של יום לפה או לשם – כאן ב"כל העיר" נספק מעקב שוטף.
ל"כל העיר" נודע כי החלופות שיינתנו לנוסעי התחבורה הציבורית בתקופת ההשבתה כוללים מענה משולב של תגבור קווים, הארכת מסלולי קווים קיימים והפעלת 3 קווי אוטובוס חדשים – אשר ייסעו במסלולים דומים לרכבת הקלה במקטע שבין גבעת המבתר לתחנה המרכזית.
בדרום מערב ירושלים, כאמור, תתוגבר משמעותית התדירות של קו 76 שמחבר בין הר הרצל לבין התחנה המרכזית, כשבנוסף יינתנו מענים נוספים.
זאת ועוד, במהלך ימי ההשבתה יוצבו דיילים בתחנות הרכבת השונות ובמוקדים מרכזים בעיר ויכווינו את הנוסעים והנוסעות בהתאם לחלופות.
ברמה הכלל עירונית, תקופת ההשבתה המסחרית של הרכבת הקלה צפויה להיות לא קלה, שלא לומר קשה מאוד ועמוסה עוד יותר בכבישים – זאת משני טעמים מרכזיים. הראשון – תגבור משמעותי של אוטובוסים שייסעו בכבישים, והסיבה השנייה – יותר נוסעים ישתמשו בשבוע המדובר ברכבם הפרטי, שכן החלופה הנוחה (יחסית) של הרכבת הקלה לא תעמוד לרשותם.
כאמור, כאן ב"כל העיר" נעדכן ככל הניתן על המענים והחלופות שיינתנו בתקופת ההשבתה המסחרית של הרכבת הקלה בשבוע הבא.
הנאשם לכלא
בשעה טובה ומוצלחת! נכון שיהיו מספר ימים קשים, אבל אח"כ סוף סוף הרכבת הקלה תגיע לדרום מערב העיר. חבל שנוצר עיכוב מיותר של שנה וחצי ועל זה הזכיין צריך לשלם!
יובל
יופי! הגיע הזמן!! יהיה שבוע מורכב אבל זה יהיה שווה את זה.
רינתיה
למה "כאוס"? זה כבר משהו שעבד בעבר. היה לא נוח לעבור לאוטובוסים, אבל היה פתרון. כמו שלפני הרכבת הקלה, נסענו באוטובוסים. הכותרת כאן מנסה לעורר בהלה במקום לספק מידע, וזה לא בסדר.
מרי
לכתב מה זה התמ6נה המזעזעת הזאת? מאפה הבאת חיברת אותה?
מירי
אין שכל אין דאגות…א. עצם תיגבור אוטובוסים יצור פקקים ב. יש מקומות שאוטובוסים לא יכולים להגיע
פסגת זאב
עיר מסריחה שמים עלינו פס
מנחם
שהיו עושים את הבדיקות בלילה ופותחים בעוד חודש. אפשר לחשוב.. גם ככה העיכוב בפתיחה מעל שנה וחצי. נזכיר שהיו אמורים לפתוח במהלך חגי תשרי 2023. אז כביכול הכל היה אמור להיות מוכן כבר אז. רק שבזמנו שיקרו לציבור. ועכשיו משקרים שוב.
כמו שמשקרים שאוטוטו יהיו עוד רכבות שעובדות.
דני
אפשר לדעת בבקשה למה האופציה הלילית לא התקבלה ???