הרכבת הקלה ברחוב יפו
הרכבת הקלה ברחוב יפו

ההשבתה של הרכבת הקלה בקיץ: הכאוס גדול הרבה יותר מהנראה

משטרת ירושלים הודיעה כי היא מתנגדת להשבתת המקטע המרכזי של הרכבת הקלה בחודשי הקיץ, בשל חשש מכאוס תחבורתי. במשרד התחבורה מיהרו להוציא הודעה שטוענת כי לא ניתן אישור להשבתה, שמדוברת כבר חודשים ארוכים. בעירייה לא מבינים את ההתעוררות המאוחרת, ואת המחיר משלמים, כרגיל, תושבי העיר והנוסעים, ששוב יקבלו פירורי מידע עד הדקה ה-90

פורסם בתאריך: 22.4.25 15:57

בחלק השני של חודש מאי, ככל הנראה ב-18.5 אם כי לא מדובר בתאריך סופי, צפויה לצאת לדרך ההשבתה החלקית והגדולה של הרכבת הקלה. חלקית – כי מדובר על השבתת המקטע שבין התחנה המרכזית לגבעת המבתר. גדולה – כי מדובר על השבתה לתקופה של כ-18 שבועות – עד חגי תשרי (ויש מי שטוענים שמההערכה הזו צריך להוסיף לכל הפחות חודש אחד קדימה).

ההשבתה, כפי שכבר פורסם, צפויה להוביל לכאוס תחבורתי בכל רחבי העיר – הן בשל ההשבתה והעובדה שאין תחליף לרכבת במרכז העיר, וגם בשל החלופות ותגבור האוטובוסים, שצפויים להוסיף עומס לכבישים העמוסים גם ככה בירושלים.

יצוין כי במהלך ההשבתה החלקית, הרכבת תעבוד בשני מסלולים – מנוה יעקב ועד גבעת המבתר (בשני הכיווים) ומהדסה עין כרם ועד לתחנה המרכזית (בשני הכיוונים).

השבוע פורסם באתר YNET כי משטרת ירושלים מתנגדת להשבתה החלקית של הרכבת הקלה לכל חודשי הקיץ. בעירייה, מנגד, לא מבינים את ההתנגדות של המשטרה וגם לא את ההתנגדות שלה. ראש העיר, כך נודע ל"כל העיר", זועם על ההתנהלות של כמעט כל הגורמים המעורבים. הוא מרגיש כאילו הוא "המבוגר האחראי היחידי בכל האירוע".

בכל מקרה, אומרים בכיכר ספרא, שהגורמים הרלוונטים יקבלו את ההחלטה ויקחו עליה אחריות. אם המשטרה לא רוצה לסגור, אז שלא יסגרו – ושיעדכנו את הציבור שלא תהיה רשת רכבות קלות. אם משרד התחבורה לא מצליח לגייס נהגים לחלופות אוטובוסים? זה בסדר – רק שיעדכנו את הציבור שלא יהיו אוטובוסים.


כלי התחבורה הכמעט יחידי במרכז העיר - הרכבת הקלה בצומת הרחובות יפו-קינג ג'ורג' (צילום: MitigationMeasure, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons)

כלי התחבורה הכמעט יחידי במרכז העיר – הרכבת הקלה בצומת הרחובות יפו-קינג ג'ורג' (צילום: MitigationMeasure, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons)


מה עוד על הפרק? במהלך הדיונים שהתקיימו בשבועות האחרונים, ובמסגרת המאמצים לנסות ולקצר את זמן ההשבתה, עלתה האפשרות לבצע את העבודות במתכונת קצת אחרת. בשבוע הראשון של העבודות לסגור לתנועת רכבים את הצמתים בהם יבוצעו עבודות חיבור המסילות – צומת נורדאו בסמוך לתחנת המרכזית, וצומת גבעת המבתר בצפון העיר – בזמן שהרכבת תמשיך לפעול. מהשבוע השני תושבת גם הרכבת – אך לדברי גורמי המקצוע הדבר יוביל לקיצור משמעותי בזמן העבודות, שיסתיימו באוגוסט במקום בספטמבר.

אולם בעיריית ירושלים טוענים כי המשטרה מסרבת לכך בתוקף ונעמדה על הרגליים האחוריות כנגד אפשרות זו.

בינתיים, כך נודע ל"כל העיר", בעירייה פועלים כדי לשמור על מרכז ירושלים פעיל למרות ההשבתה של הרכבת הקלה, וישנן מספר יוזמות על הפרק, אך בשלב זה כל התוכניות מוקפאות, עד להודעה סופית של המשטרה ומשרד התחבורה האם יוצאים לדרך כמתוכנן באמצע חודש מאי או שדוחים את העבודות.

בתוך כך, יצוין כי במשטרת ירושלים הציעו חלופה משלהם – ביצוע העבודות בשני שלבים, שבכל אחד מהם יבוצעו עבודות חיבור מסילות רק בצומת אחד, ולא בשניים, כפי שמתוכנן. בכך, תצומצם ההשבתה של הרכבת בכל פעם למקטע קטן יותר – נגיד מהתחנה המרכזית ועד תחנת הטורים (או השוק) בזמן העבודות בנורדאו; בזמן העבודות בגבעת המבתר תושבת הרכבת רק עד שער שכם – ולא יותר. אולם לטענת המשטרה הצעה זו נדחתה, בלי שניתן הסבר משכנע למה זה לא אפשרי.

 

 

אז מה יהיה בסוף?

ההערכות מדברות שלבסוף, כמו בהשבתה המלאה של הקו לטובת הפעלת ההארכות לעין כרם ולנוה יעקב, גם במקרה של ההשבתה החלקית ההחלטה הסופית על התחלת הביצוע תינתן רק ימים ספורים לפני תחילת העבודות, ללא כל פרסום מקדים, ללא יידוע הציבור על החלופות וללא זמן היערכות מספיק. כזכור, בהשבתה המלאה היו אלה כלי התקשורת אשר עדכנו את הציבור במידע חלקי ולא מלא, ממה שהצליחו לאסוף – בעוד הפרסומים הרשמיים יצאו רק 3 ימים לפני ההשבתה.

וכאילו כדי להוסיף לחוסר המקצועיות של משרד התחבורה – זו ההודעה שנמסרה היום מהמשרד, במענה לפניות כתבים בנוגע למחלוקת שהתגלעה עם המשטרה בנושא ההשבתה: "מנכ"ל משרד התחבורה משה בן-זקן הודיע כי לא ניתן כל אישור מטעם גורמי המקצוע במשרד לבצע השבתה של הרכבת הקלה בירושלים. פעולה שכזו מחייבת יצירת חלופות ראויות על מנת להבטיח את רציפות השירות תוך צמצום מינימלי של פגיעה במשתמשי התחבורה הציבורית".

ולמה חוסר מקצועיות? כי נציגי משרד התחבורה ישבו ויושבים בכל הדיונים שהתנהלו בשבועות האחרונים לקראת ההשבהת הצפויה של חודש מאי ולקראת חיבור המסילות של הקו האדום והקו הירוק.


מפת ה-JNET (צילום: צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים)

מפת ה-JNET (צילום: צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים)


מעיריית ירושלים נמסר: "בכל מתאר, לאורך כל זמן העבודות, יתאפשר מעבר רציף, בטוח ונגיש עבור רכבי חירום בציר הרכבת הקלה. במהלך חודשי הקיץ מתוכננת הפסקת פעילות זמנית בין תחנת גבעת המבתר לתחנה המרכזית, למשך מספר שבועות לצורך עבודות לחיבור מסילות הקו האדום עם הקו הירוק ליצירת רשת הרכבות הראשונה במדינת ישראל.

"עיריית ירושלים, יחד עם משרד התחבורה, צוות תוכנית אב לתחבורה וחברת כפיר, מקיימת דיאלוג עם משטרת ישראל, במסגרתו הובהר כי לאורך כל תקופת העבודות, ובדומה לנעשה בכלל עבודות התשתית המבוצעות בירושלים, יתאפשר מעבר רציף, בטוח ונגיש עבור רכבי חירום".

ממשטרת ישראל נמסר: "המשטרה הודיעה כי היא מתנגדת לביצוע העבודות במתכונת שהוצגה. מדובר בפגיעה משמעותית בציבור שלא לצורך לתקופה ארוכה ללא מענה הולם לציבור הנוסעים. חרף העובדה שהתכנון בוצע מבלי לשתף את המשטרה כלל ומבלי לשמוע את עמדתה מראש, הרי שהמשטרה הציעה חלופות להשבתה המתוכננת על ידי הגורמים השונים לרבות ביצוע עבודות במקטעים לחלופין, על מנת לשמר פעולה רציפה של הרכבת לטובת הציבור. הגורמים השונים בחרו להתעלם מהצעות המשטרה ללא כל הצדקה סבירה, והתוצאה תהיה פגיעה משמעותית בציבור אשר ניתן היה למזערה".

מחברת כפיר, מפעילת הרכבת הקלה, נמסר: "הזכיינית פועלת בהתאם להסכם הזיכיון, המחייב אותה להשלים בקיץ הקרוב עבודות תשתית במספר מוקדים לאורך הציר המרכזי: נורדאו, הטורים, כיכר ספרא, צומת דווידקה וצומת המטה הארצי. מדובר בעבודות מורכבות לחיבור תשתיות קווי הרכבת החדשים, ומשך ההשבתה שנקבע הוא הקצר ביותר האפשרי לאור היקפן והדרישות הבטיחותיות הנלוות. החברה פועלת בתיאום מלא עם משרד התחבורה, צוות תכנית אבל לתחבורה ירושלים, משרד האוצר, עיריית ירושלים ומשטרת ישראל – תוך מאמץ לצמצם ככל הניתן את הפגיעה בציבור".

 

תגובות

5 תגובות
5 תגובות
  1. תושב ירושלים

    אולי אפשר לשים אוטובוסים ממש על המסילות והאוטובוסים יסעו על המסילות?

  2. הערה לסדר

    סיכום: במדינה שיצאה משליטה הפקידונים "המקצועיים" בכל המשרדים מתקוטטים זה עם זה, ולא מסוגלים להגיע למסקנות, בעוד נבחרי הציבור (אלו שנושאים באחריות להצלחה או לכישלון) לא מסוגלים לנהל את האירוע וניצבים חסרי אונים מול הדרג שמתגלה כמופקר ופורע חוק וסדר.

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    עבודות בסופ"ש היו מקצרות ומקלות על התהליך. אבל כמובן שזה לא יקרה. התושבים ימשיכו לסבול ולשלם ביוקר – בכל המובנים, לפחות אלה שמשלמים ועובדים. השאר ימשיכו ליהנות מהחיים כרגיל.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר