רחוב גולומב, קרית היובל (צילום: אוריה תדמור)
רחוב גולומב, קרית היובל (צילום: אוריה תדמור)

פרסום ראשון: ועד התושבים בקרית היובל מקדם מנהרה בטהון ובגולומב

על פי התוכנית, שמקודמת על רקע ההתחדשות העירונית בשכונה במסגרתה יתווספו אלפי דירות, ברחובות טהון וגולומב יעברו הולכי רגל והרכבת קלה ומתחת כלי רכב פרטיים

פורסם בתאריך: 27.11.17 16:23

ל"כל העיר" נודע כי ועד התושבים בקרית היובל מקדם תוכנית למינהור הרחובות טהון וגולומב, זאת על רקע פרויקטים ההתחדשות העירונית בשכונה. למעשה, לפי התוכנית תקודם הפרדה מפלסית שתתחיל בצומת הרחובות טהון-הנטקה, סמוך לגן המפלצת (גן רבינוביץ), תעבור ברחוב טהון ותסתיים באמצע רחוב גולומב.

במנהרה, לפי התוכנית, יחלפו כלי רכב פרטיים ואילו למעלה, ברחובות טהון וגולומב תיסע רכבת קלה ויעברו הולכי רגל. התושבים שואפים להפוך את רחובות טהון וגולומב לרחוב יפו של דרום ירושלים. הקו של הרכבת הקלה, שצפוי לחלוף ברחובות גולומב וטהון, הינו הקו הסגול – קו רוחב עתידי משכונת עין כרם דרך קרית היובל, מלחה, קטמונים ועד לתלפיות.



אסף שפנייר, יו"ר ועד התושבים בקרית היובל, טוען כי בקרית היובל אין משבר דיור אלא משבר תכנון – בשיחה עם "כל העיר" הוא מספר: "תוכניות ההתחדשות העירונית הולכות להפוך את קרית היובל לשכונה הכי צפופה בארץ – 30,000 תושבים לק"מ, לשם השוואה – בני ברק זה 27,000 תושבים לק"מ. נקודת האור שלנו – הקו הסגול של הרכבת הקלה – זה הקו שיכול להפוך את קרית היובל למרכז העיר של דרום ירושלים. הקו יחבר את השכונה לכל מקום. אנו רוצים להפוך את רחובות טהון וגולומב להיות כמו רחוב יפו וגם למנהר אותן. אנחנו רוצים שגולומוב יהיה מדרחוב כמו רחוב יפו, רכבת תעבור לצד הולכי הרגל וכלי הרכב הפרטיים המזהמים יעברו מתחת במנהרה.בקרוב נגיש את התוכניות לצוות תוכנית אב לתחבורה".


הסרטון שהכין ועד התושבים על מנת להמחיש את הצפיפות בשכונה

התוכנית הוצגה ביום חמישי שעבר במהלך מפגש תושבים שנערך בקרית היובל עם חברת הכנסת רחל עזריה (כולנו). לדברי התושבים עזריה התרשמה מהתוכנית והבטיחה לסייע לקידומה. ועד התושבים הכין לפני כמה חודשים סרטון הממחיש את עומסי התחבורה באזור, ולדברי שפנייר, "אם ישקיעו בתשתיות בקרית היובל כמו שצריך, אז כל השכונות בירושלים יתרוממו ובכולן תקודם התחדשות עירונית".

חברת הכנסת עזריה, יו"ר ועדת הרפורמות העוסקת בהתחדשות עירונית, מציינת כי "קרית היובל היא רק דוגמא לשינויים מרחיקי לכת שמדינת ישראל הולכת לעבור ועלינו להתכונן לקראתם. הריבוי הטבעי הגבוה הוא תופעה מבורכת, השמירה על שטחים פתוחים היא תופעה מבורכת, אבל כל אלו מובילים אותנו למציאות של ערים צפופות יותר. בירושלים אין לנו ברירה אלא לבנות לגובה, ולכן חייבים תכנון עירוני מפורט שיראה את המכלול ולא רק את מספר יחידות דיור. תכנון שידאג לתחבורה ציבורית, להולכי הרגל והתאמה של המרחב הציבורי למשפחות עם ילדים. תהליך ההתחדשות העירונית חייב להעשות עם תשומת לב למצבם של הדיירים בתקופת המעבר ובפרט הקשישים. חשוב לזכור שבסופו של התהליך ירושלים תהיה עיר עם רחובות מרווחים ותחבורה ציבורית נגישה ומהירה.בימים אלו ועדת הרפורמות בראשותי דנה בחוקים העוסקים בתהליכים אלו. נמשיך להיות בקשר עם הציבור ולהביא נציגים מהתושבים לוועדה על מנת שגורמי הממשלה השונים יכירו את הנושא. ביחד נדאג לתכנון עירוני ששם את התושבים במרכז".


מתוך מפגש התושבים בקרית היובל עם חברת הכנסת רחל עזריה

מפגש תושבי קרית היובל עם חברת הכנסת רחל עזריה


 

מצוות תכנית אב לתחבורה נמסר: "צוות תכנית אב לתחבורה מעודד מעבר לנסיעה בתחבורה ציבורית חדישה בעיר וצמצום השימוש ברכב הפרטי. במסגרת זו הצוות בוחן תכנון של קו חדש לרכבת הקלה – הקו הסגול – מהדסה עין כרם ועד לשכונת תלפיות, דרך קרית היובל. מהניסיון המוצלח, בירושלים ובערים רבות בעולם, עולה כי נסיעת הרכבת הקלה במפלס הרחוב משתלבת יפה עם תנועה מתונה של הולכי רגל ורוכבי אפניים. היא גם מסייעת בפיתוח אורבני וחברתי וכמובן מביאה שקט ואיכות חיים. ולכן אנו עושים הכל כדי שכל קווי הרכבת הקלה ינועו במפלס הרחוב. מדיניות חשובה זו נקבעה כקו מנחה ע״י לשכת התכנון, ע"י הוועדה המחוזית לתכנון ובניה, עיריית ירושלים ומשרד התחבורה. לעניין ההצעה – טרם קראנו אותה, אולם על פניו קשה לדמיין מצב בו מבוטלת לחלוטין תנועת כלי רכב פרטים ומסחריים ברחוב טהון, במפלס הרחוב, וזאת משום החיבור שהוא נותן לרחובות מפתח בשכונה, כגון אורוגוואי (והמרכז המסחרי), בורוכוב (דרך חנה סנש), צ'ילה, הנטקה וסאלד. מה שכן ניתן לעשות ברחוב טהון, במסגרת תכנון 'הקו הסגול', הם שינויים בהסדרי התנועה, כגון: יישום חד סטריות או ניתוק רצף הנסיעה מרחוב אליהו גולומב לרחוב הנרייטה סאלד. כך יינתן מענה מינימאלי לתנועה המקומית, לרבות אפשרות להרחבת מדרכות ויישום שבילי אופניים, ואילו "התנועה העוברת" (נניח להדסה עין כרם) תוסט לצירים חלופיים, כגון ציר מודעי-קוליץ-משואה-אורה, אשר אותם ניתן יהיה לשדרג, אולי אף באמצעות מנהור. הסדר דומה למיתון תנועה מוצע ברחוב עמק רפאים, במסגרת תכנון 'הקו הכחול', בו מיושמים הסדרי תנועה אשר נותנים מענה לתושבים המקומיים ומסיטים "תנועה עוברת" לצירים ראשיים מרוחקים יותר (כגון דרך חברון ורחוב הרצוג). מאז ומתמיד אנו מנהלים דיאלוג רצוף ופורה עם כל המינהלים הקהילתיים ובוודאי נקיים אותו עם קרית יובל, לעת שיוחלט על תכנון מפורט יותר של הקו הסגול".

כפי שפורסם, שכונת קרית היובל עוברת תהליך נרחב של התחדשות עירונית – מדובר בתוספת אדירה של אלפי יחידות דיור. בין השאר ברחוב טהון מקודם פרויקט 'דירה להשכיר בהדסה הקטנה' הממוקם, בין הרחובות הנרייטה סאלד, יעקב טהון וצ'ילה, ובסמוך ל'גן המפלצת' (גן רבינוביץ'). התוכנית קודמה על ידי חברת 'דירה להשכיר', בשיתוף עם רשות מקרקעי ישראל, עיריית ירושלים ומטה הדיור במשרד האוצר, בתכנונו של האדריכל יגאל לוי. הפרויקט כולל הקמה של 450 יחידות דיור בארבעה מגדלים בני 18 קומות כל אחד, וכן הקמת שטח של 6,000 מ"ר למסחר ולתעסוקה. ובקיץ האחרון אושרו שתי תוכניות חדשות להתחדשות עירונית הכוללות הקמת 500 יחידות דיור ברחובות אורוגואי ושטרן. במסגרת התוכניות יוקמו ברחוב שטרן 336 יחידות דיור בשלושה מגדלי מגורים במקום 102 יחידות דיור הקיימות היום, וברחוב אורוגואי יוקמו 147 יחידות דיור בחמישה מבני מגורים במקום 28 יחידות דיור הקיימות היום.


הדמיה של הפרויקט ברחוב טהון (צילום הדמיה: משרד פלד קימלמן)

הדמיה של הפרויקט ברחוב טהון (צילום הדמיה: משרד פלד קימלמן)

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר