הקו הירוק של הרכבת הקלה (הדמיה: צוות תוכנית אב לתחבורה ירושלים)
הקו הירוק של הרכבת הקלה (הדמיה: צוות תוכנית אב לתחבורה ירושלים)

תושבי הגבעה הצרפתית נגד תוכנית הקו הירוק של הרכבת הקלה

הדיירים טוענים כי במסגרת התוכנית יופקע חניון ציבורי בשכונה, לטובת הקמת חניון חנה וסע. העירייה: "תכנון הקו נעשה תוך שיתוף הדוק עם תושבי העיר באמצעות המינהלים הקהילתיים"

פורסם בתאריך: 7.2.18 08:54

תושבים בגבעה הצרפתית מתנגדים לתוואי הקו הירוק של הרכבת הקלה שעובר ברחוב אצ"ל, ולמהלך שלטענתם במסגרתו יופקע חניון ציבורי בשכונה לטובת הקמת חניון חנה וסע עבור נוסעי הרכבת הקלה. הקו הירוק, שאורכו המתוכנן עומד על 19 ק"מ, צפוי לחבר את שכונת גילה בדרום עם שכונת הגבעה הצרפתית בצפון העיר ולשרת כ-160,000 נוסעים מדי יום. לאורך הקו מתוכננות 36 תחנות והוא ישיק לקו האדום הפועל כיום בכניסה לעיר. העבודות על הקו צפויות להתחיל כבר השנה והצפי להפעלתו – בשנת 2023.

תושבת המתגוררת ברחוב אצ"ל טוענת ומציינת כי "הרכבת הקלה לא צריכה להיכנס לתוך הגבעה. זה ישבש את כל התנועה בפנים. ברחוב אצ"ל יש כרגע שני מסלולים דו סטריים ואי אפשר להרחיב את הרחוב. קודם כל הם לוקחים ממגרש החניה והופכים לנתיב אחד, חד סטרי. כל התנועה תגיע לנתיב החד סטרי הזה, וזה יהיה איום ונורא. כל האוניברסיטה יוצאת מהגבעה הצרפתית. הפקקים היום מתחת לכל ביקורת. אם יהפכו את זה לחד סטרי, אז בכלל לא נוכל לזוז".

מפת קווי הרכבת הקלה בירושלים (צילום: JTMT צוות תוכנית אב לתחבורה בירושלים)

מפת קווי הרכבת הקלה בירושלים (צילום: JTMT צוות תוכנית אב לתחבורה בירושלים)

לטענת התושבת "רק אחרי שהתוכנית להפוך את אצ"ל לחד סטרי עברה בוועדה המחוזית, התקשרו אלינו כדי להגיד שמפקיעים את מגרש החניה שלנו. כלומר, רק באוקטובר, אחרי שהכל היה מאושר. הם עשו את זה בשקט. הגענו לישיבת המועצה בעיריית ירושלים כ-60 תושבים, וראש העיר לא רצה לשמוע אותנו".

 

לדברי איתי ליטמן, פעיל בשכונה, "אני ממש לא מתנגד שהרכבת תעבור בשכונה, אבל לא ייתכן להפוך שכונה למגרש חניה עירוני. העירייה מתכוונת להפקיע מגרש חניה, בו מעל 100 מקומות חניה", כך הוא טוען, "בין הרחובות מבוא דקר ורחוב האצ"ל, לטובת חניוני חנה-וסע, בו יחנו נוסעים, שאינם מתגוררים בשכונה. חניונים שכאלה, לא צריכים להיבנות בתוך השכונות, אלא מחוץ להן, בדיוק כפי שבנו בהר הרצל ובגבעת התחמושת. מעבר לגזילת מקומות החניה מתושבים, רבים מהם קשישים, שלא יהיה להם היכן לחנות, הפיכת המגרש לחניה לנוסעי הרכבת, רק תגביר את העומס בשכונה על ידי תושבים שאינם מתגוררים בה".

החניון ברחוב אצ"ל, הגבעה הצרפתית

החניון ברחוב אצ"ל, הגבעה הצרפתית

"נקודתית", מדגיש ליטמן, "החניון משמש עשרות תושבים, שיש להם בעלות על החניה ולא ניתן ביום אחד להגיד להם 'מעכשיו אין לכם יותר חניה'. גם אם מחליטים להיטיב עם הציבור הרחב, עדיין ניתן לקחת ממנו מספר מקומות מצומצם לטובת תחנת הרכבת עצמה ולא מעל 100 מקומות. עשרות תושבים התאגדו כבר, שכרו עורכי דין ומנהלים כרגע מגעים עם העירייה. נושא הפקעת החניה הוא חלק אחד מתוך תכנית מאוד בעייתית המוצעת על ידי צוות אב לתחבורה שתיצור בעיות תעבורה קשות ביותר בשכונה".

הקו הירוק יהיה הקו השני של הרכבת הקלה שיפעל בעיר, ויתווסף לקו האדום שפועל בירושלים מאז שנת 2011. הקו הירוק של הרכבת הקלה יחבר בין הגבעה הצרפתית וקמפוס הר הצופים של האוניברסיטה העברית בצפון העיר, ויסתיים בשכונת גילה בדרומה. בדרכו יעבור ברחוב דב יוסף, צומת פת, רחוב הרצוג, מחלף בייט, יחצה את קמפוס האוניברסיטה העברית בגבעת רם, את אזור הכניסה לעיר ומרכזה, בשד' שז"ר, שד' נורדאו, רחוב שרי ישראל, רחוב בר אילן, רחוב חטיבת הראל, רחוב זלמן שרגאי ושדרות לוי אשכול. יהיו בו 36 תחנות בסך הכול, ואורכו המתוכנן: 19 קילומטרים. העלויות – יסתכמו בעשרה מיליארד שקלים – כולל שווי הקרונות שישמשו את הרכבת. מתוך התקציב הכולל יוקצו ארבעה מיליארד שקלים לעבודות השלד וההנדסה.

מהעירייה ומתוכנית אב לתחבורה ירושלים נמסר: "הדברים שגויים מיסודם, אין שום כוונה להקים חניון וסע ברחוב האצ"ל. ברחוב אצ"ל יעבור קו הרכבת הירוק, שצפוי לשרת 160,000 נוסעים ביום – לאורך תוואי של כ-20 ק"מ ויאפשר חיבור יעיל ומהיר של תושבי הגבעה הצרפתית לרשת ה-jnet, הכוללת חמישה קווים תפעוליים חדשים של הרכבת הקלה בעיר. תכנון הקו הירוק של רשת ה-JNET נעשה תוך שיתוף הדוק עם תושבי העיר באמצעות המינהלים הקהילתיים וכינוס עשרות רבות של מפגשי תושבים לאורך התוואי, עוד משלב התכנון המוקדם, דרך אישור התב"ע ועד לשלב הוצאת היתרי הבניה. באשר לשכונת הגבעה הצרפתית, נציין כי תכנון המקטע של שכונת הגבעה הצרפתית שונה בעקבות בקשה של המינהל הקהילתי – בשיתוף עם נציגי תושבי השכונה וזאת על מנת שיתקיים מעבר של הרכבת הקלה דרך השכונה בצורה נגישה יותר לתושבים. כמו כן, מעבר לעבודה השוטפת של צוות תכנית אב לתחבורה אל מול המינהל הקהילתי בשכונת הגבעה הצרפתית, הצוות קיים שני מפגשי ציבור לפני אישור התב"ע, ומפגש ציבורי במהלך תקופת הפקדת התכנית".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. חיים

    הקו לא עובר ברוב אצל אלא ברחוב לחי. זאת הסיבה למה לא הוזמנו תושבי השכונה למפגשים כי את המודעה שמו לתושבי רחוב לחי שאינם חלק מהגבעה הצרפתית. אבל את החניון כן בונים בגבעה הצרפתית ואת הרחובות המובילים לשכונה מכיוון האוניברסיטה כן הופכים לחד סטריים, מצב שיביא לפקקים נוראיים בבוקר

  2. תושבת הגבעה ברחוב דקר

    תגובת העירייה שקרית, לא קיימו מפגשים ציבוריים לפני אישור התב"ע ולא קיימו מפגש ציבורי במהלך תקופת הפקדת התכנית. נעשה מפגש ציבור אחרי אישור התכנית

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר