זירת פיצוץ הגז בשכונת בקעה (צילומים: נתי שפירא, דוברות כבאות והצלה מחוז ירושלים, איחוד הצלה מחוז ירולשים)
זירת פיצוץ הגז בשכונת בקעה (צילומים: נתי שפירא, דוברות כבאות והצלה מחוז ירושלים, איחוד הצלה מחוז ירולשים)

בכיר בכבאות: "נחקר החשד שהיו עבודות ריתוך למרות ריח הגז החריף במבנה"

הפיצוץ בשבוע שעבר בבקעה - מחקירת האירוע, שבו נהרג פועל, עולה החשד כי בזמן ביצוע עבודות בחניון הבניין ברחוב דן, החלה דליפת גז, שהובילה לפיצוץ; החקירה נמשכת

פורסם בתאריך: 25.2.18 14:52

קורות בטון ועמודי יסודות שנעקרו מהמקום, בלוקים מפוזרים ברדיוס גדול, צעצועי ילדים ורכוש שהתעופפו למרחק של עשרות מטרים מהמבנה. כך נראו השבוע מימדי ההרס של פיצוץ הגז שהתרחש ביום שלישי האחרון ברחוב דן בשכונת בקעה. פיצוץ שבו, כידוע, נהרג אדם אחד ושלושה אחרים נפצעו.



למבנה, כאמור, נגרם נזק כבד, עד כדי שגורם בכיר בכבאות והצלה ירושלים מדגיש בשיחה עם "כל העיר" כי "יש סכנה קריסה משמעותית לבניין, בעיקר לחלק המערבי שלו שנפגע קשות בשל קריסה של חלק מתקרת החניון. כפי שניתן לראות בצילומים, יש כשמונה דירות בבניין שעמודי התמך וקורות הבטון שלהם נעקרו לחלוטין מעוצמת הפיצוץ, כך שעל אף העבודות שבוצעו ועדיין מתבצעות, שמונה הדירות הללו נמצאות בסכנה משמעותית של קריסה".

אותו גורם בכבאות מוסיף כי "החקירה עדיין נמצאת בעיצומה. הממצאים עד כה מעלים כי בזמן עבודות של תיקוני גז של טכנאי ופועל שסייע לו, נוצרה ככל הנראה דליפה והצטבר בחניון הרב גז, מה שהוביל בסופו של דבר לפיצוץ גז נפחי. נחקר החשד שהיו עבודות ריתוך במקום, למרות ריח הגז החריף שהיה במבנה. ככל הנראה מדובר על רשלנות כזו או אחרת, אבל את זה תצטרך המשטרה להחליט לאחר סיום החקירה של כבאות והצלה. זו חקירה שתארך זמן, כי היתה קריסה של חלק מהמבנה, וייקח זמן עד שהכל יפונה".

זירת פיצוץ הגז בשכונת בקעה (צילום: נתי שפירא)

זירת פיצוץ הגז בשכונת בקעה (צילום: נתי שפירא)

בשעות הערב של יום שלישי, מספר שעות לאחר הפיצוץ, עיכבה המשטרה לחקירה שני חשודים. מהמשטרה נמסר כי "חוקרי המשטרה איתרו בזירת הפיצוץ את אחד החשודים, תושב ירושלים כבן 30, שעל פי החשד ביצע את עבודת הגז יחד עם הפועל שמצא את מותו ועצרו אותו לחקירה. בהמשך איתרו ועצרו חוקרי המשטרה חשוד נוסף, שעל פי החשד שימש כקבלן שניהל את עבודת השיפוצים שבמסגרתה נעשו עבודות הגז. השניים נחקרו בתחנת מוריה בחשד לגרימת מוות ברשלנות, וביום רביעי הובאו לבית משפט לשם הארכת מעצר. בית המשפט נעתר לבקשת המשטרה והאריך את מעצרם של 2 החשודים, האחד עד ליום שישי והשני עד ליום ראשון".

במשטרה מוסיפים ומציינים כי "בזירת האירוע, שנוהלה תחת פיקודה של משטרת ירושלים, פעלו כוחות החירום, החילוץ וההצלה של כבאות והצלה ירושלים, פיקוד העורף, וצוותים של עיריית ירושלים המטפלים במבנה שניזוק ובדיירים. במקביל נפתחה חקירה נרחבת ומאומצת, תוך התייעצות עם מינהל הגז, לבירור הנסיבות שהביאו לפיצוץ הנפחי".

עוד מציינים במשטרה כי "מהחקירה עולה החשד, כי ככל הנראה בשל עבודות השיפוצים שנערכו באחת הדירות בבניין, הגיע טכנאי גז ועובד נוסף לביצוע עבודה בצינורות הגז בקומת החניון התת קרקעי, במהלכה על פי החשד החלה דליפת גז מאחד הצינורות. הנסיבות להימצאות הגז בזמן העבודה באותו צינור עדיין נבדקות, כמו גם הסיבה שהובילה לניצוץ".

זירת פיצוץ הגז בשכונת בקעה (צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז ירושלים)

זירת פיצוץ הגז בשכונת בקעה (צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז ירושלים)

הדי הפיצוץ העז שהתרחש ביום שלישי עדיין נשמעים באוזני תושבי רחוב דן. כזכור, כפי שפורסם באתר "כל העיר", בשעות הצהריים של יום שלישי הוזעקו כוחות ההצלה והביטחון בעיר – כבאות והצלה, משטרה, מד"א ואיחוד הצלה – לרחוב דן בשל דיווח על פיצוץ גז בחניון של אחד הבניינים עם דיווח על חשש ללכודים מתחת להריסות.

כידוע, באירוע מצא את מותו פועל כבן 40, ששהה בזמן הפיצוץ בחניון ונלכד מתחת להריסות. הוא חולץ לאחר כשעה וחצי כשהוא ללא רוח חיים, ופראמדיקים של מד"א קבעו את מותו. כמו כן, 3 מדיירי הבניין – אישה כבת 60 ובני זוג בשנות ה-70 לחייהם – נפצעו קל ופונו להמשך טיפול לבית החולים הדסה עין כרם. השלושה שוחרר לבתיהם עוד באותו היום.

זירת פיצוץ הגז בשכונת בקעה (צילום: דוברות איחוד הצלה מחוז ירולשים)

זירת פיצוץ הגז בשכונת בקעה (צילום: דוברות איחוד הצלה מחוז ירולשים)

 

למעלה מ-100 איש ועשרות צוותים פעלו בזירת האירוע, בהם 60 כבאים, 15 צוותי חומ"ס ניטור ויחידות חילוץ של כבאות והצלה, אנשי בטיחות אש ומניעת דליקות וכן צוות חקירה מורחב.

מכבאות והצלה נמסר כי "הצוותים שהגיעו למקום, נכנסו אל מוקד הפיצוץ שהיה בחניון הבניין, וגילו שם נזק אדיר. תקרת החניון קרסה בחלקה, כשמעליה מספר דירות נפגעו באופן קשה ביותר מעוצמת הפיצוץ, ובכל רגע היה סכנה לקריסה של הבניין אל תוך החניון. למרות הסיכון הרב, מכיוון שהיה חשד ללכודים תחת ההריסות, לוחמי האש נכנסו אל תוך אזור הפיצוץ שנטה ליפול, והחלו בסריקות עם אמצעים מיוחדים בכדי לנסות לאתר את הלכודים. במקביל בסיוע כוחות משטרת ירושלים, פונו דיירי הבניין והאזור בודד מאזרחים. בד בבד עם הסריקות לאיתור הלכודים, ביצעו לוחמי האש ניתוק של הגז שדלף במקום, סגרו מקורות אנרגיה וכן ביצעו תמיכה של התקרה בחניון כדי למנוע קריסה נוספת. יודגש כי סכנת הקריסה עדיין לא הוסרה סופית מעל המבנה".

זירת פיצוץ הגז בשכונת בקעה (צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז ירושלים)

זירת פיצוץ הגז בשכונת בקעה (צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז ירושלים)

עוד נמסר כי בכל חשד לדליפת גז או אפילו אם הרחתם ריח של גז, התקשרו מיד למוקד המבצעי של כבאות והצלה בטלפון 102. לוחמי האש יגיעו אליכם בתוך זמן קצר ויסייעו לכם. חשוב לציין כי השירות של כבאות והצלה לישראל הוא בחינם וללא עלות, ובטלפון אחד אתם יכולים להציל את חייכם וחיי יקירכם".

רשף שלום זערור, מפקד המשמרת שהגיע עם הכוחות ראשון לזירה, מציין כי "דווח לנו על פיצוץ חזק ברחוב דן בשכונת בקעה. הזנקתי למקום מספר רב של לוחמי אש המומחים בחילוץ מהרס, ובמקביל הזנקנו כוחות רבים מתחנות סמוכות, את היחידה המיוחדת לחילוצים של כבאות והצלה ירושלים ואת היחידה הארצית לחילוץ והצלה "להבה", שמתמחות בחילוץ מהרס וחילוץ בכלל בכל מתווה ושטח. בזירת האירוע, התגלו לנו מראות קשים במיוחד, מראות של הרס ברדיוס נרחב מאוד. מראות שהזכירו לנו את אירועי הגז הקשים שהתרחשו בירושלים בעבר, כדוגמת פיצוץ הגז בגילה לפני כ-4 שנים. למרות הסיכון הרב שהתקרה הכבדה ובעצם כל הבניין יקרסו, לוחמי האש נכנסו לזירה והחלו לפנות את ההריסות עד שמצאנו את הלכוד כשהוא ללא רוח חיים לצערנו".

זירת פיצוץ הגז בשכונת בקעה (צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז ירושלים)

זירת פיצוץ הגז בשכונת בקעה (צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז ירושלים)

כאמור, לזירת האירוע הוזעקו גם חובשים ופרמדיקים של מד"א ואיחוד הצלה. "כשהגענו למקום ראינו הרס גדול באחת הדירות", מתארים חובשת בכירה במד"א רבקה אור ופרמדיק מד"א בצלאל בן חמו, "וחלק מתקרת החניון התת קרקעי קרסה. מהדירה שמעל החניון הוצאו גבר ואישה, ששהו במקום בזמן הפיצוץ. הם היו בהכרה מלאה ללא פגיעות חיצוניות. ערכנו להם פגיעה ראשונית בשטח ופינינו אותם להמשך בדיקות וטיפול בהדסה, על מנת לשלוח פגיעות הדף".

זכי הלר, דובר מד"א, מתאר ואומר בשיחה עם "כל העיר": "במקום עבדו שני פועלים – במהלך העבודות אחד מהם הריח ריח של גז והלך לסגור את ברז הגז, בזמן הזה שהוא יצא מהחניון אירע הפיצוץ".

אריאל בן דוד, חובש באיחוד הצלה, סיפר: "כשהגעתי לזירה נתקלתי בארבעה נפגעי חרדה שטופלו בזירה עקב אופי האירוע. צוותי כיבוי גדולים פועלים בזירת האירוע. עוברי אורח ותושבי הבניין סיפרו כי נשמע פיצוץ שגרם לקריסה חלקית של המבנה".

זירת פיצוץ הגז בשכונת בקעה (צילום: נתי שפירא)

זירת פיצוץ הגז בשכונת בקעה (צילום: נתי שפירא)

בעירייה מציינים כי "בעקבות פיצוץ הגז בשכונת בקעה, בהנחיית ראש העיר ניר ברקת שהגיע לזירה, צוותי העירייה הגיעו מידית למקום במטרה לתת מענה וסיוע לתושבים לכוחות ההצלה. צוותי אגף חירום וביטחון מרכזים בשטח את עבודת צוותי העירייה ואת הסיוע לכוחות ההצלה והדיירים והקמת חפ"ק משותף לכל גורמי החירום וההצלה. מהנדסי המחלקה למבנים מסוכנים בעירייה נמצאים במקום ובודקים את המבנה במטרה למנוע כל סכנה לדיירים ולעוברי אורח. צוותי הרווחה פועלים בשטח, יצרו קשר עם דיירי הבניין ונערכים לתת כל מענה וסיוע ככל שיידרש. כתוצאה מהפיצוץ נגרם נזק כבד ל-8 דירות, שלפי שעה נסגרו בהתאם להנחיית מהנדס העיר ומהנדס למבנים מסוכנים. מינהל קהילה ורווחה בעירייה מטפל בדיירים שפונו מדירותיהם ומי שנזקק למקום לינה טופל. העירייה תמשיך ותיתן מענה ככל שיידרש לתושבים ולדיירי הבניין ותסייע להם בשיתוף המינהל הקהילתי בשכונה".

זירת פיצוץ הגז בשכונת בקעה (צילום: נתי שפירא)

זירת פיצוץ הגז בשכונת בקעה (צילום: נתי שפירא)

בתוך כך, בעקבות פיצוץ הגז, שהוא כאמור אינו הראשון שמתרחש בירושלים בשנים האחרונות, אומר ערב סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים: "לפני שנים אחדות אירע בירושלים אסון גז בשכונת גילה, וכבר בעקבותיו קראנו להקמת רשות גז ארצית, שתרכז את כל הקשר לתחום במדינת ישראל. יש המון בתים שתשתיות הגז בהם הוא פצצה מתקתקת ואף אחד לא עושה עם זה שום דבר. אני ממליץ לציבור שכאשר הוא לוקח בעל מקצוע כדי לטפל בגז, לבדוק שהוא מוסמך לעבודות בגז. מי שאין לו הסמכה בגז אינו רשאי לעסוק בזה".

סיב מוסיף וטוען כי "יש היום מבנים רבים מסוכנים שחייבים לעבור בדיקה של תשתית הגז. במידה ויש צורך לבצע עבודות בתשתית וצנרת הגז חייבים לבדוק שמדובר בבעל מקצוע מוסמך לתחום. אסור להשאיר את בדיקות הגז לוועדי הבתים – זה עשוי להוביל לאסון הבא. צריך להקים רשות ארצית שתפקידה יהיה לבדוק את הבתים ותשתיות הגז השונות, מכיוון שאם לא תהיה בקרה ברמה הארצית זו רק שאלה של זמן עד שיקרה האסון הבא".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר