תן (צילום: חיים טרגן)
(צילום: חיים טרגן)

אימה בבית הכרם – תנים משוטטים ברחובות השכונה

תושבים מדווחים על נוכחות מוגברת של תנים בשכונה וחוששים כי הם נגועים בכלבת. העירייה: "השירות הווטרינרי מפזר מדי שנה חיסונים אוראליים לחיסון התנים"; ומה באמת צריך לעשות כאשר פוגשים תן?

פורסם בתאריך: 6.3.18 19:58

מכת תנים באזור בית הכרם ויפה נוף? תושבים רבים מדווחים לאחרונה על עלייה במפגשים ביניהם ובין חיות המחמד שלהם לבין תנים, ברחובות השכונות הקרובות למרחבים הפתוחים המקיפים את ירושלים. כמה תושבים טוענים כי בתקופה האחרונה נשמעות יללות התנים לאורך כל היום, גם בשעות האור, וכי הם נראים יותר ויותר בגבולות השכונה. החשש הגובר הוא שהתנים עלולים להיות נגועים בכלבת.

"הכלב שלי מפחד לצאת בנוכחותם, ויש בשכונה גם ילדים קטנים, כמובן", אומר אחד מהם. "שמעתי שהם גם נכנסים לחצרות הבתים". תושב אחר שהתייחס ליללות אמר כי מדובר בדבר "מפחיד, מרעיש ומסוכן".

נגה לב ציון, מנהלת המנהל הקהילתי בית הכרם אומרת ל'כל העיר' כי אכן קיבלה דיווחים על היתקלויות עם תנים וגם עם דורבנים בשכונה, אך לדבריה הם אינם תוקפים או פוגעים בתושבים. "בית הכרם היא בית הכרם. יש לזה יתרונות – הרבה מאוד צמחייה, קרבה ליער וכדומה, אבל אנחנו לא יכולים לקוות שבית הכרם תמשיך להיות סבוכה וירוקה מבלי לפגוש בחיות בר".

לב ציון מוסיפה כי בימים הקרובים יתכנס המינהל לדון בעניין, וכי תיבחן האפשרות לפרסם באתר המנהל הקהילתי מידע בנושא, כדי להוריד את מפלס הפחד בקרב התושבים.

ומה באמת צריך לעשות כאשר פוגשים תן? עמיר בלבן, מנהל תחום טבע עירוני בחברה להגנת הטבע, מסביר שהתנים אינם מסוכנים: "תנים נרתעים ממגע עם בני אדם, כך שנוכחותם כשלעצמה איננה מסוכנת. הבעיה מתחילה עם תנים חולים בכלבת, ואז הפחד הטבעי שקיים אצלם לא בא לידי ביטוי. אם פוגשים תן ברחוב או בחצר חשוב לא לעודד מגע או קרבה, לעשות רעש, להאיר וכך להבריח אותו. אם התן לא בורח, יש לדווח ל-106 ומשם זה יעבור לשירות הווטרינרי.

עמיר בלבן (צילום: אמיל סלמן)

עמיר בלבן (צילום: אמיל סלמן)

לקראת עונת ההמלטות התנים באזור צפויים להתרבות ואף להכפיל את מספרם. כדי לצמצם את הנוכחות שלהם בשכונות חשוב לגזום שיחים נמוכים ולהרים נוף (כלומר לנטוע עצים גבוהים) כדי שלתנים לא יהיה מסתור נמוך; לסגור חדרי אשפה כדי שאף חיית בר או חיית בית לא תוכל להיכנס אליהם; ולשקול שימוש בחיסונים אוראליים כדי להקדים תרופה למכה, נגד האפשרות לכלבת".

 

 

מהשירות הווטרינרי העירוני נמסר בתגובה: "תנים הינם חיות בר מוגנות, והטיפול בהם הוא באחריות ובסמכות רשות הטבע והגנים (רט"ג). ללא טיפול מערכתי של רט"ג בהתרבות התנים סביב שטחי העיר, ימשיכו להידחק התנים אל תוך השכונות בחיפוש אחר מזון. השירות הווטרינרי מפזר מידי שנה חיסונים אוראליים לחיסון התנים כנגד מחלת הכלבת ולמניעת חדירת תן חולה אל תוך העיר. כמו כן, פקחי השירות הווטרינרי, הפועלים בכל שעות היממה ובכל ימות השבוע, יסייעו בכל פנייה למוקד 106 בעקבות דיווח על תן בתוך שטח מיושב, תן חולה או תן פצוע".


תן (צילום: עופר וקנין)

(צילום: עופר וקנין)


מרשות הטבע והגנים נמסר בתגובה: "רשות הטבע והגנים מספקת הנחיות מקצועיות לרשויות המקומיות והאזוריות, לצד פעולות הסברה לציבור הרחב כיצד לצמצם את תופעת התנים בתוך הערים. זאת בין היתר על ידי פעולות סניטציה כגון: הקפדה על סגירת פחי אשפה ברחבי העיר, פינוי אשפה תכוף ואיסור האכלת חיות על ידי התושבים, לרבות השארת צלחות אוכל ושתייה במדרכות. הקפדה על פעולות אלו תצמצם את נוכחות התנים, שנכנסים לתוך אזורי המגורים כדי לחפש מזון זמין. לצד זה חשוב לציין כי תן אינו חיה מסוכנת והוא נרתע מקרבת אדם. נוכחותו לעיתים בתוך העיר נובעת מצמצום שטחי המחיה בשטחים הפתוחים כתוצאה מפיתוח תשתיות ובניית שכונות מגורים חדשות. בכל מקרה אין להתקרב לתן יתר על המידה וכמובן אין להאכילו. בכל מקרה שבו נצפה תן המתנהג בצורה מחשידה ומתקרב לאדם יתר על המידה יש לדווח על כך לרשויות".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    כדאי מאוד שהפקחים יגיעו בשעות הלילה ויפגשו את התנים מסתובבים בלי פחד ברחובות ובחצרות השכונה.
    לא פעם תנים רודפים אחרי הכלבים, ואפשר לראות אנשים מסתובבים עם הכלבים ועם מקלות כדי להרחיק את התנים המאיימים.
    זה לא קורה בשוליים, הם אינם פוחדים, והם משליטים טרור ברחובות.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    התנים חמודים ומדהימים ..
    תודה על התמונות.

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    הנה התסריט הקרוב. תן נגוע בכלבת ינשוך ילד. ואז יתעוררו כל הצדיקים וישאלו למה לא עשינו כלום. כרגיל, בישראל מתכוננים למלחמה שהיתה במקום להסתכל קדימה ולפתטר בעיות קיימות. מדינה מטורללת.

  4. תן מיילל בקול נשבר

    יובל ניסני, צפוי לך עתיד מזהיר ב"הארץ".

  5. ברקת תתעורר!

    למנהלת המינהל הקהילתי בכלל לא אכפת מהתושבים. זו לא פעם ראשונה ולא הנושא היחיד בו היא מטפלת הפוך מצרכי התושבים.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר