נחמה ריבלין, מיכל פישמן רואה, יעלה שקלאר, סבתא רחל, הבנות והנכדות (צילומים: דוברות בית הנשיא, ארנון בוסאני, אביגיל פיפרנו-באר, פרטי)
נחמה ריבלין, מיכל פישמן רואה, יעלה שקלאר, סבתא רחל, הבנות והנכדות (צילומים: דוברות בית הנשיא, ארנון בוסאני, אביגיל פיפרנו-באר, פרטי)

הנשים החזקות של ירושלים על המפה – סיפוריהן של דמויות בולטות בעיר בלחיצת כפתור

בואו להוקיר ולהכיר את הנשים הירושלמיות, והצטרפו למאות הסיפורים האישיים והמרגשים שכבר נכתבו

פורסם בתאריך: 20.3.18 09:55

לרגל חודש האישה, חנכה עיריית ירושלים מפה דיגיטלית שבה שזורים סיפורים של ירושלמיות גיבורות ומעוררות השראה, מוכרות ופרטיות כאחד. ניתן להוסיף סיפורי גבורה של נשים אל המפה הווירטואלית הדינאמית, ולחשוף סיפורים אישיים ומרגשים בלחיצת כפתור. עד כה הועלו כ-250 סיפורים, כולל של רעיית נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין – נחמה ריבלין, פרופ' עדה יונת, אם שכולה, מדריכות נוער ועוד.

על ריבלין נכתב במפה, ביו השאר: "הגברת הראשונה אשת הנשיא נחמה ריבלין. היא מוכיחה כל יום ממלכתיות ובצניעות שלה איך ניתן לנצל את המעמד שניתן לה כדי לאחד את העם ולעשות דברים טובים, באופן פומבי וגם בסתר. מעזרה לחלשים ועד כתיבת מתכונים בפייסבוק של הנשיא. אין פלא שבכל העולם מתאהבים בה ואפילו אשת נשיא ארה"ב. נחמה היא גאווה גדולה לירושלים ולמדינת ישראל וגיבורת העל שלנו".

נחמה ריבלין (צילום: דוברות בית הנשיא)

נחמה ריבלין (צילום: דוברות בית הנשיא)

ועל פרופ' עדה יונת נכתב: "הגיבורה שלי היא כלת פרס נובל לכימיה, עדה יונת, שהעניקה לי מלא השראה והוכיחה שלנשים יש אופק באקדמיה ובמחקר המדעי. מאוד התרשמתי לצד כל זה שהיא מתפקדת גם כסבתא במשרה מלאה והיא אשת משפחה למופת".

עוד מככבת על המפה הירושלמית – מיכל פישמן-רואה, מנהלת קבוצת הפייסבוק החזקה "אמהות ירושלמיות (והסביבה)", ולא רק – גם מובילה ומארגנת אירועי התרמה רבים ופעילה בקהילה. כמו כן, פישמן-רואה כותבת טור אישי קבוע באתר "כל העיר". "מיכל פישמן-רואה. מובילה את קבוצת 'אמהות ירושלמיות (והסביבה)' בפייסבוק. אישה שכל כולה נתינה וחסד, אבל ממקום של יוזמה ועוצמה ושל העצמה", כך נכתב עליה. "יש לעיר הזאת הרבה מזל שאשה כזאת אוהבת אותה ונלחמת עליה. יישר כח ביג מאמא, שהאהבה שלך תשוב לך בחזקות כפולות".

מיכל פישמן-רואה (צילום: ארנון בוסאני)

מיכל פישמן-רואה (צילום: ארנון בוסאני)

עוד על המפה: ס', סבתא שעברה את גיל 50, הצטרפה לקורס צילום בבית ספר לצילום מוסררה, כיוון שרצתה ללמוד כיצד להוציא מעצמה את התמונה והאישה הטובה ביותר. "ס' בשבילי היא גיבורה כפולה. דוגמה למה זה להיות אישה בחברה שלנו". מסבירה מי שהעלתה את ס' למפה.

אמא שבחודש שמיני להריונה ירדה עם בעלי עסקים ירושלמים לסיני, לחלק גלידה וממתקים לחיילים בימי מלחמת יום הכיפורים. משאירה את בנותיה (11,9) לסייע למטפלות בוויצ"ו בית הכרם. "אמא שלי לימדה אותי לחשוב על האחר, לתרום, לראות את כולם כשווים". נכתב במפה הדיגיטלית.

כמתנדבת בסיירת הורים במרכז העיר, אשר עוזרת לבני נוער במצבי סיכון, ראתה הכותבת בחור שוכב על ספסל ובחורה צעירה, ששמה נעה מנסה לעזור לו. "הארגונים העובדים בלילות כדי לשמור על בני הנוער הם מלאכים כולם, אבל נעה הזאת, שאם לא היא אולי לא היינו רואים את הבחור הזה על הספסל ולעולם לא נדע איך היה נגמר הלילה שלו… היא גיבורה אמיתית". נכתב במפה הדיגיטלית.

"כאן היא נולדה". כתב נכדה של שושנה תימור והמשיך, "סבתא שלי, כפרה עליה, היא האישה הכי מתוחכמת ומודרנית שאני מכיר: מצחיקה, אשת שיחה, מעניינת בטירוף, מתעניינת, משכילה ומלומדת. לא פלא: כאשתו של שגריר מגיל צעיר היא ראתה כל כך הרבה עולם שכל מה שנשאר לנו זה להקשיב מרותקים לסיפורים, ללמוד ולקנא. גם היום כשהיא נושקת לגיל 90 ומתחילה לחוות קושי פיזית היא תמיד שומרת על אופטימיות – גיבורה אמיתית".

סיפור מרגש נוסף, היה של בעל שכתב לרעייתו: "אשתי היקרה – לא כביטוי. כי היא באמת יקרה. אישה במלוא מובן המילה. עיקר הבית שלנו. מגדלור של חוכמה ונדיבות יופי ועוצמה נשית אמיתית… את הגיבורה שלי".

יעלה שקלאר (צילום: פרטי)

יעלה שקלאר (צילום: פרטי)

סיפור נוסף שנכתב: "חמותי. יושבת בכיכר ספרא אבל איכשהו מצליחה להיות בחמש מקומות בו זמנית. ובכל אחד מהם לתת למי שנמצא שם את מה שהוא צריך. עבורי היא מודל של הורות ושל חברות ושל אנושיות בכלל".

אם שכולה כתבה: "איבדתי את הבן היקר שלי, בן יחיד היה, לוחם בגולני בחרתי להנציח אותו בלעזור בתור מדריכה עם נוער בסיכון ועם אנשים שמתמודדים עם בעיות נפשיות בעמותת אנוש, כמובן בהתנדבות".

נכדתה של דניז בן עזרא, בת ה-84 כתבה: "במלחמת ששת הימים הייתה אוספת למקלטים את ילדי הרחוב וכשכל הבלוק היה במקלטים היא היחידה שהיתה יוצאת ובאה עם אוכל ושתיה לכל השכנים".

עוד נכתב על עובדת במנהל הקהילתי תלפיות מזרח, רעות כהן שהייתה בין מקימי כפר הסטודנטים בשכונה. על שלוש נשים שהתנדבו להפעיל מועדון שכונתי עבור נשים. על קורל ונוי מדריכות בנוער העובד והלומד של בית צפפא. "הגיבורה שלי היא בחורה מיוחדת במינה, כזו שלא מפסיקה לחלום. יעלה שקלאר מזה שנים שיעלה עובדת בלהעיף את ירושלים לגבהים חדשים". נכתב במפה הדיגיטלית.

"סבתא רחל שלנו, ירושלמית עוד מימי טרום המדינה. 90 ומשהו שנים (בלי עין הרע, ומה זה משנה המספר) היא מלווה את ירושלים בכל תהפוכותיה – בתקופת המחתרות". בעל כתב לרעייתו: "מי שלא ראה את אשתי מנסה ללדת ילד במשקל 4.184 בלידה רגילה אחרי ניתוח קיסרי, לא ראה אשה נחושה, מרוכזת וגיבורה מימיו. לחייה ולחיי הנשים הגיבורות".

סבתא רחל, הבנות והנכדות (צילום: אביגיל פיפרנו-באר)

סבתא רחל, הבנות והנכדות (צילום: אביגיל פיפרנו-באר)

"כאן גדלה אימי טליה מרים גיטל גולן שלא מפסיקה להיות כחברה ולהתמודד מול כל מה שצריך". "אריאלה לא מוותרת לעצמה גם כשקשה לה, גם כשמתיש ומעצבן, ומשיגה את המטרה בנחישות והתמדה, ומצליחה בלימודים. יישר כוח. אוהבת, אמא".

 

המפה תהיה פתוחה וזמינה לגולשות ולגולשים עד סוף החודש. לינק למפה: https://wonderwomenjlm.com

 

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר