יום העצמאות בגן סאקר (צילום: תומר אפלבאום)
יום העצמאות בגן סאקר (צילום: תומר אפלבאום)

ישראל חוגגת 70: כך תעשו את המנגל המושלם בירושלים

איך הירושלמים אוהבים את המנגל שלהם? ואיפה? בתוך הפארקים בעיר? או בפינות החמד מסביב לה. רמז מקדם: בכל שעה ובכל מקום, הכי חשוב החברה

פורסם בתאריך: 15.4.18 13:48

הבילוי המועדף על הירושלמי הממוצע ביום העצמאות הוא מנגל. לרגל חגיגות 70 שנות קיום למדינת ישראל, הארץ כולה הולכת לעלות בלהבות הברביקיו. חובבי הז'אנר יתחילו כבר בערב יום העצמאות (רביעי, 18.4) וימשיכו, ככל הנראה, גם ביום העצמאות עצמו (חמישי, 19.4), אחרים ישלבו קודם טיול בחיק הטבע, ולסיום יקנחו במנגל. בפארקים ברחבי העיר ומסביב לה המוני אנשים הולכים לחגוג יום הולדת למדינה.



ירושלים, כידוע, מלאה בלא מעט פינות חמד ופארקים עירוניים שבהם אפשר ליהנות מבילוי ארוך וממנגל איכותי. ואם חשקה נפשכם לצאת ולטייל קצת, הרי שגם בסובב ירושלים ישנם לא מעט אתרים שבהם אפשר ליהנות.

אבל לפני שתצאו מהעיר, כדאי אולי להיזכר במה שיש בתוכה. אחד המקומות האהובים על תושבי העיר להדלקת מנגל איכותי הוא גן סאקר הוותיק, שנחשב לאחד מהגנים הגדולים בעיר, בהיותו משתרע על פני כ-163 דונמים, לאורך שדרות יצחק בן צבי ולמרגלות גבעת הכנסת. הגן מתוכנן בהשראת סגנון פארק אנגלי, מאופיין בנוף פתוח, מדשאות רחבות ידיים, עצי נוי ושבילים בשוליים, דבר המדגיש את גודלו. בגן ישנם שבילים להולכי רגל ושביל לרוכבי אופניים המתחיל בחלקו הצפוני, ממשיך לעמק המצלבה, ממשיך לאורכו של רחוב הרצוג ומסתיים קרוב לצומת פת. בנוסף יש מגרשי כדורגל וכדורסל, מגרש להחלקת סקייטבורדים וגלגליות, שני אזורי משחק לילדים, בעלי אופי שונה. כמו כן, בגן סאקר נמצאת התחנה לחקר ציפורי ירושלים ואנדרטה לזכר חללי חטיבת הראל שנפלו במלחמת יום העצמאות, כך שאפשר לשלב גם היסטוריה וטבע ביחד עם צליית הבשרים.

"מזה שנים רבות שתושבי ירושלים מגיעים לחגוג בגן סאקר וזה מבורך", מציין יו"ר מינהל קהילתי גינות העיר ד"ר אופיר לנג ומוסיף: "גם השנה כולם מוזמנים לחגוג את יום העצמאות בגן. כמובן, מה שחוזר על עצמו מידי שנה זה הסיפור של השלכת אשפה בגן ואנחנו מבקשים בכל לשון של בקשה מכל מי שמגיע לשם לחגוג בשמחה, ובד בבד להקפיד להרים את הזבל והאשפה. יש בגן פחים מפוזרים לכל אורכו ורוחבו, ואין סיבה שאנשים לא יפנו את האשפה לפחים. זה משהו שחוזר על עצמו כל שנה. אגף תברואה יצטרך להגיע אחר כך ולנקות, והם יעשו את עבודתם כראוי, אבל מצופה גם מהתושבים להתחשב בסביבה שלהם בנושא הזה".

כמה הגן צפוף במהלך יום העצמאות?
"אין ספק שלגן סאקר מגיעים הרבה אנשים וצפוף אבל סך הכל, הגן מצליח להכיל את כל מי שמגיע אליו. לא מכיר סיפורים שמישהו הגיע ולא היה לו מקום".

אילו מתקנים יעמדו לטובת החוגגים ברחבי הגן?
"מעבר למרחב עצמו של גן סאקר יש הרבה עצים עם הצללה, גני משחקים לילדים, ברזיות, שירותים. וכמובן שמדובר באזור מרכזי יפה ונגיש שאפשר להגיע ממנו גם למרכז העיר, להיכל בתי המשפט, לאזור גן הוורדים, ואף לסייר במקום ולא רק לבוא ולעשות מנגל. אין ספק שזה בילוי משפחתי מאוד נחמד ויש אווירה מאוד ייחודית, במדינה בכלל, ובפרט בגן סאקר. חשוב שאנשים ישמרו על הבטיחות שלהם. זה לא כמו בל"ג בעומר שיש הגדרות ברורות איפה מותר ואיפה לא".

יום העצמאות בגן סאקר (צילום: אוליבייה פיטוסי)

יום העצמאות בגן סאקר (צילום: אוליבייה פיטוסי)

לוקיישן נוסף שצפוי למשוך אליו המוני מבקרים ביום העצמאות הוא גן הפעמון, או בשמו המלא גן פעמון הדרור, אחד מהגנים הגדולים בעיר. הגן קיבל את שמו בשל פעמון החירות המפורסם, העתק של פעמון הדרור של פילדלפיה שהוצב במרכזו לכבוד חגיגות המאתיים של ארצות הברית. שטחו של הגן מתחיל בעמק רפאים שבמושבה הגרמנית ועד הרחובות ז'בוטינסקי וקרן היסוד בטלביה. הגן ממוקם מול שכונת ימין משה הציורית ובמרחק הליכה של דקות ספורות מרבים ממלונות הפאר של העיר, ביניהם מלון ענבל, הצופה על הגן, מלון המלך דוד וממילא. גן הפעמון הוא מקום מצוין לפיקניק, עם מדשאות, אזורים מוצלים, ומתקנים רבים לילדים ולמבוגרים. ביניהם מגרשי כדורסל, סקייטפארק ומתקני שעשועים.

יו"ר מינהל קהילתי גינות העיר, שייקה אל עמי אומר: "גן הפעמון הוא גן מקסים. הוא נחשב לאחד מהמקומות ההומים והתוססים של ירושלים. הגן נמצא במקום קרוב מאוד, ומאכלס משפחות מכל המינים והסוגים בשבתות ובחגים. גם הפעמון הוא מקום מופלא לשהות בו ואני בטוח שגם ביום העצמאות הוא יעמוד בסטנדרטים. יש בו את כל מה שצריך כולל שירותים מסודרים, גן יפה ומתוחזק".

איך הגן ייראה אחרי יום העצמאות?
"בדרך כלל העירייה מקפידה לנקות, לטפל ולתחזק בצורה טובה. אני חושב שכגן עירוני שקולט ציבור מכל העיר, לפעמים אכן, אחרי חגים יש מקום לשיפור. יש שיפור ויש עוד מקום לשיפור בנורמות ההתנהגות של הציבור הירושלמי. גן הפעמון זאת אלטרנטיבה מוכרת ואהובה על כל הציבור".

פארק גילה (צילום: יובל יוסף)

פארק גילה (צילום: יובל יוסף)

ואם חשקה נפשכם בפארק מיוער מבלי לצאת מהעיר, הרי שאת הנדרש תמצאו בפארק גילה, שממוקם בקצה הצפון מערבי של שכונת גילה. מדובר על חורשת עצי אורן שמשתרעת על שטח של כ-19 דונם. בפארק יש מתקנים לילדים, שבילי אופניים, ברזיות, שולחנות וספסלים לפיקניק בפינות עם הצללה טבעית של הצמחייה המקומית.

"הדבר החשוב ביותר שלפארק גילה מגיעים לא רק תושבי גילה, אלא תושבי ירושלים כולה ואף יותר מכך", מציין בגאווה יו"ר מינהל קהילתי גילה עופר איובי. "אנחנו מברכים את כל מי שרוצה להגיע, כי זה פארק יפה. הבעיה היחידה בפארק היא שאין בו שירותים, וגם את זה אנחנו נפתור. אני הולך לדרוש שביום העצמאות תהיה העמדת שירותים כימיים ניידים, כי מה שקרה פה אחרי חול המועד זה זוועת עולם. דבר נוסף, תושבי העיר והמבלים בפארק מתבקשים להבין שאחרי שמבלים ונהנים אפשר גם לנקות. לא להאמין איך משאירים פארקים ואני קורא לכל מי שיגיע לפארק ולמקומות אחרים ברחבי העיר לנקות אחריו – לא רק ביום העצמאות אלא בכל ביקור וביקור. גומרים לבלות, אף אחד לא טורח להרים את הדברים שלו, והולכים. זה חמור בעיני".

אין פיקוח לפארק?
"כשמגיעים פקחים לפארק הוא לא רואה את סוף הבילוי. הוא לא יכול להגיד לאנשים מבלים, אולי אתם בסוף הבילוי לא תפנו את האשפה. הוא לא רואה קבוצת אנשים קמים והולכים. ואם כבר רואים, אנשים אומרים זה לא שייך לי, זה שייך למישהו אחר. תבלו ותהנו, אבל אנא, אספו את האשפה".

פארק גילה (צילום: אוריה תדמור)

פארק גילה (צילום: אוריה תדמור)

מה טוב בפארק?
"לפארק יש נגישות טובה, יש חנייה, יש מקומות מוצלים, בנוסף יש מתקנים לילדים, יש מגרשי משחקים. יש בו הכל. זה פארק שמתאים לכל המשפחה".

איפה אתה תהיה בחג?
"עופר איובי ביום העצמאות תמיד נמצא בשכונת גילה. בשש השנים האחרונות אני לא עוזב את גילה. אני נשאר עם התושבים שלי לחגוג. בחג אני לא עושה מנגל. זה אחד הימים הבודדים שיש לי להיות עם המשפחה שלי. אנחנו הולכים לבקר חברים או שמוצאים מקום מסוים שרוצים להיות בו. אישתי, מירב צמחונית, והיא לא סובלת מנגל. ירקות. החכמה בחג, עם כל המנגל, זה לבלות בלי להפריע לאחרים. רצוי שכל עושי המנגל ימנעו הפרעה לאחרים. אם מישהו ממנגל בחצר הבית שלו שישים לב שהעשן לא עולה לבית של מישהו אחר. אפשר לעשות עוד המון דברים כמו ללכת לבסיסים צבאיים, מוזיאונים, מסעדות, לצאת לטבע עם המשפחה, ללכת במסלולי הליכה. למרות שבסוף הכל נגמר במנגל".

גן לאומי עין חמד (צילום: יוני שילה)

גן לאומי עין חמד (צילום: יוני שילה)

כאמור, פרט לגנים העירוניים, אזור ירושלים מציע מוקדים רבים לבילוי עם אפשרות להדליק פחמים וליהנות ממנגל איכותי ביחד עם בילוי בטבע. אחד מהם הוא הפארק הלאומי עין חמד, שמרוחק רק 10 דקות נסיעה מירושלים. בפארק, שנמצא בפיתולי הדרך לירושלים, מתחם הפיקניקים ומתקני המשחקים (גם מונגשים) כולל מדשאות בצל העצים, שירותים וברזיות. בחלקו הדרומי של הגן ישנו מבצר צלבני. שרידי המבצר שומרו והם מוסיפים לגן פן היסטורי ומעניין. (הכניסה בתשלום).

גם יער הסטף, הוא יעד תיירותי אטרקטיבי אשר מושך אליו מבקרים בכל חודשי השנה, כיוון שהוא גם מוצל ניתן לטייל בו גם בימים החמים. היער שוכן בהרי ירושלים, דרומית למבשרת ציון, מרחק נסיעה של 10 דקות מהעיר. תמצאו בו שבילי הליכה העוברים בין מעיינות, טרסות חקלאיות, אתרים ארכיאולוגים ושפע של צמחייה. המסלולים מגוונים בדרגות קושי שונות. יש לקחת בחשבון שחלק מהמסלולים תלולים כיוון שנמצאים בין ההרים. במקום גם שבילי הליכה רבים בדרגות קושי שונות, ממסלולים למיטבי לכת ועד מסלולים קלילים לכל המשפחה.

מנהל תחום טבע עירוני מטעם החברה להגנת הטבע, עמיר בלבן מספר על מקומות מומלצים למנגל סביב ירושלים: "יש שפע של אתרים שמוסדרים לבישול בטבע. פארק ירושלים הוא אחד מהם, שאף אינו דורש נסיעה ארוכה. גם אזור עמק הארזים, ובאזור נחל רפאים, יש הרבה מאוד פינות פיקניק. גם באזור יער ירושלים ובכבישים שמקיפים אותו יש הרבה מאוד פינות פיקניק נחמדות. ואזור חורבת סעדים ואף שלוחות שיוצאות מפארק קנדי, שיש בהם הרבה פינות פיקניק מוצלות ויפות שלא עולות אגורה. ידוע שחובבי בישול ומנגליסטים אוהבים לחנות את הרכב קרוב מאוד, וברוב המקומות האלה יש חנייה קרובה ושולחנות פיקניק באזורים שמותאמים למנגלים".

מנגל (צילום: ירון צור לביא)

מנגל (צילום: ירון צור לביא)

בחירת היעד והמיקום של המנגל היא חשובה ביותר, אבל חשוב לא פחות הוא מה אוכלים. או שבעצם זה לא כל כך חשוב, כמו שאומר נועם ביטון, מבעלי מסעדת מוריס המצוינת שלה שני סניפים – האחד בשוק והשני במרכז העיר, "לדעתי מנגל זה קודם כל ההוויה. יש לנו תרבות כזאת, שבה החברה חיונית למנגל טוב".

ואחרי החברה, מה עוד חשוב שיהיה?
"בשר טרי, ומאכלים בסיסיים בדרך כלל, לדוגמא קבב טוב. לא דברים מתחכמים מידי. קבב טעים, שישליק של אנטריקוט ועוד. מהניסיון שלי עופות פחות עובד לתושבי העיר".

אתה מכיר אנשים שלא אוכלים בשר ביום העצמאות?
"זה כמו לחפש מחט בערימה של שחת".

מה לא מומלץ לעשות שעושים מנגל?
"לא להתפזר עם המגוון. עדיף להביא כמה דברים טובים ולהשקיע בהם, אפילו אם זה יעלה קצת יותר, ואז גם אתה נהנה יותר, וגם זה חוסך כאב ראש אם מישהו לא אוהב משהו זה פשוט נחסך ממך".

מנגל (צילום: ירון צור לביא)

מנגל (צילום: ירון צור לביא)

כמה זמן אורך מנגל טיפוסי?
"זה לא מוגדר. כל הכיף שזה נמשך, יושבים וזה יכול להימשך כל היום. עד למיטה. אתה לוקח ביס אחרון ממשהו, נכנס למיטה לישון".

איזה תוספות מומלצות ליד הבשר?
"ערק טוב וקר, ולדעתי הסלט שרק אבא שלי עושה של עגבניות ועמבה הוא מעולה ליד כל מנגל. סלט, ירקות על האש וטחינה טובה זה מגניב לאללה".

מה אתה מכין על המנגל?
"אני מת על הקבב שלנו, לחברים שלי, שמתארחים אצלי, אני עושה הכל, שקדי עגל, כבד אווז. יש ציפייה מאיתנו".

ירון צדקיהו, מהבעלים של רשת מעדני צדקיהו מוסיף גם הוא מניסיוני האישי ואומר: "קודם כל מומלץ לעשות מנגל על גחלים ולא מנגל על גז. יש הבדל גדול בטעם של הבשר. גם על הגריל הוא יוצא ממש לא רע, אבל אם אפשר לעבוד עם מנגל פחמים פשוט, הבשר יוצא הכי טוב. כל הזמן אנחנו מדברים על הבשר עצמו, אבל אפשר לעשות על המנגל הרבה דברים טובים כמו חצילים, עגבניות שרי, שום, בצלים, פטריות ופלפל חריף. לפני שמתחילים עם הבשר מומלץ לעשות צלייה של ירק. פשוט להניח על מנגל לכמה דקות של צלייה. זה מעשיר את שולחן התוספות, וגם הרבה פחות יקר מכל התוספות האחרות. כולנו רגילים שעם בשר הולך צ'יפס. אבל אלו תוספות מעולות. יופי של טעם וצבע ושגעון במנה".

"עם ישראל הולך לחגוג, ובשר זה לא מוצר זול", מוסיף צדקיהו. "לכן אפשר לעשות שילוב בין בשר לעוף. פרגיות, כנפיים וחזה עוף על האש זה יותר זול מאשר לעשות סטייק אנטריקוט וצלעות כבש. לילדים אפשר לתת כנפיים ופרגיות שזה טעים מאוד, ולמבוגרים יש חלקי בשר מאוד נחשבים. אפשר גם להוזיל את הבשר, אם קונים בשר טחון טוב וטרי, מעבדים אותו לבד לקציצות קבב, מוסיפים קצת שומן, בצל, שום, ומכינים עיסה יפה. אפשר להרשות לעצמנו להתפנק קצת עם אנטריקוט טוב וצלעות כבש, וחלקי פנים, ומי שיכול להרשות לעצמו שקדים שיוצאים שגעון על מנגל. אפשר תמיד להוסיף שומן כבש, למרות שזה לא בריא זה טעים. וחשוב מאוד לקנות במקומות טובים, אצל הקצבים ולא בסופרים כי כל מה שמגיע לסופרים זה בשר קפוא שמיובא מכל מיני מקומות בעולם".

מה מידת הצלייה שרוב האנשים אוהבים?
"זה אישי מאחד לשני. יש אנשים שאוכלים כמעט נע ויש אנשים שאם לא תהיה צלייה חזקה הם לא יאכלו. הייתי אומר שהממוצע זה מידיום וול. מומלץ לעשות את המנגל לאט-לאט. לא במכה אחת לכולם. כי ברגע שהבשר מתקרר הוא מאבד מהטעם שלו. יום העצמאות הוא יום ארוך וכייפי ולא צריך למהר".

איך מתבלים בשר?
"פלפל גרוס ומלח גס. לא לשחק יותר מידי עם תבלינים כי לא צריך. פלפל ומלח אלו התבלינים האולטימטיביים לבשר".

מטס יום העצמאות מעל גן סאקר (צילום: אמיל סלמן)

מטס יום העצמאות מעל גן סאקר (צילום: אמיל סלמן)

 

איזה תוספות הירושלמים אוהבים?
"חומוס, עמבה תמיד טוב ליד בשר, סחוג וטחינה. אלה הדברים שאם יש אותם עם הירקות זה שגעון. אפשר גם להוסיף אשתנור, שזה לחם שהוא קצת יותר יבש ומתאים מאוד לעל האש, ועליו מניחים את הבשר והסלטים, בדיוק כמו עם צלחת. זה מאוד טעים".

איפה אתה ממליץ לירושלמים לעשות מנגל?
"זאת שאלה טובה. אפשר ללכת לפארק קנדה שהוא מדהים, רציני ואיכותי עם פינות ישיבה מוצללות, נוף יפה וברזייה לשטיפה".

ורגע לפני הסוף, מספר כללים חשובים בכל מנגל. ראשית, לדאוג לכיבוי מוחלט של הגחלים ולא להשאירם בוערים כדי לא לגרום לנזק לפארקים וליערות.

גן הפעמון (צילום: deror avi)

גן הפעמון (צילום: deror avi)

מעבר לכך, כפי שהדגישו קודם לכן ראשי המינהלים הקהילתיים, יש להשאיר את הפארקים והגנים נקיים לאחר הבילוי. בלבן, איש החברה להגנת הטבע, מחדד: "בכל חגי האש אנחנו נושאים את דגל המנגל המקיים. כעיקרון מנגל יכול להיות משול לפיגוע סביבתי. כשאנחנו יוצאים מהבית לטבע, לא כאנשים שחיים בטבע, אלא כאנשים שיוצאים מהבית אל הטבע, הרבה פעמים אנחנו מנסים להכיל על הטבע את התנאים והסטנדרטים שיש לנו בבית, וזה אומר שהרבה פעמים אנחנו משנים את הסביבה שתשרת אותנו. ככל שאנחנו משנים את הסביבה בצורה יותר קיצונית כך אנחנו פוגעים בטבע ובסביבה, ואז אנחנו משאירים המון נזק סביבנו בהרבה אופנים. לדוגמא, אם אנחנו עושים מנגל במקום שהוא לא מיועד לכך, אנחנו מפרים את הצומח הטבעי, פוגעים בקרקע, אנחנו בעצם שורפים את האדמה ומאכלים אותה להרבה מאוד שנים. כל הנושא של מדורות ומנגלים חשוב ורצוי לעשות במקומות שהוסדרו לכך. דבר נוסף, צריך לזכור שאמנם הגחלים הכי טובים הם מעצי פרי למיניהם, אבל תהליך הייצור שלהם מאוד בעייתי ולכן רצוי לבחור גחלים מעץ ממוחזר. סוגיה נוספת שמאוד משפיעה על הטבע זה כל השימוש בכלים החד פעמיים שהפכו למגפה, זה מכבר. אנחנו מאוד ממליצים ומבקשים להשתמש בכלים רב פעמיים. בסוף השימוש יש לארוז ולקחת את הכלים לשטיפה בבית".

גן הפעמון (צילום: דניאל בר און-ג'ני)

גן הפעמון (צילום: דניאל בר און-ג'ני)

עוד מוסיף בלבן: "סוגיה אחרת שיש לתת עליה את הדעת היא נושא שאריות הבשר והפסולת. הרבה אנשים חושבים בתום לב שאם הם ישאירו שקית ליד פח אשפה באזור הפיקניק יבואו מלאכים ויאספו את זה, וזה לא כך כי אין מלאכי אשפה, אלא יש עובדי ניקיון, שבמקרה הטוב מגיעים כמה ימים אחרי. כפועל יוצא, בלילה הראשון הרבה חיות בר באות ומפזרות את הפסולת בחיפוש אחר שאריות בשר. דבר זה נחשב למזיק, כיוון שבעונה הזאת לכל אוכלי הבשר יש הרבה גורים, וזה מאפשר להם לגדל הרבה יותר גורים, דבר אשר יוצר התפרצות של טורפים, ואז זה פוגע גם בטבע. כי הם טורפים עופרים וארנבות וכל מיני חיות חמודות וזה גם פוגע בנו כי מגפת הכלבת למשל מתפשטת במהרה ומסכנת גם אותנו. לכן, הנושא הזה של לקחת את האשפה איתנו הביתה לפחים בבית או במקום מוסדר זאת אולי הבקשה הכי משמעותית. צריך לזכור שאם שקית ניילון עפה ברוח, ועופר אוכל אותה. הוא ייחנק וימות. אלה הכללים והעקרונות שמאפשרים לנו לעשות קומזיץ או מנגל מקיים ולשמור על הטבע שנוכל ליהנות ממנו לעוד שנים רבות".

יום עצמאות שמח.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר