שריפת הענק בסטף בשנה שעברה (צילומים: דוברות כבאות והצלה ירושלים)
שריפת הענק בסטף בשנה שעברה (צילומים: דוברות כבאות והצלה ירושלים)

כבאות ירושלים ל"כל העיר": עולה החשש לגל שריפות משמעותי בשבועות הקרובים

על רקע ימי השרב, בכבאות ירושלים חוששים מגל שריפות בשבועות הקרובים, ונמצאים בכוננות מוגברת. מפקד כבאות ירושלים טפסר משנה אייל כהן: "בימים שבהם יש מזג אוויר קיצוני, אנחנו נערכים ברחבי ירושלים בכוחות מיוחדים"

פורסם בתאריך: 27.5.18 09:41

ביום שלישי, בשעות הצהריים, כשהטמפרטורות טיפסו ל-33 מעלות ורוחות שרביות נשבו בירושלים, הכבאים בתחנת ירושלים כבר היו מוכנים לקריאה. שריפה פרצה באזור ליפתא, בשטח עם חורש טבעי. ארבעה צוותי כיבוי ורכב לאספקת מים נקראו להשתלט על להבות האש, שאיימו להתפשט. הפעם האירוע הסתיים במהירות, הכבאים, שנמצאים כבר תקופה ב'כוננות קיץ', כיבו את השריפה וחזרו לתחנה בתקווה שהימים הלוהטים הללו יעברו בשקט, ללא כל דליקות ענק מיותרות. אך נראה שבשירותי הכבאות חוששים לגל שריפות משמעותי בשבועות הקרובים, בעיקר בימים החמים.


  • הורדת האפליקצייה של "כל העיר" באנדרואיד
  • להורדת האפליקצייה של "כל העיר" באייפון

כזכור, באוקטובר האחרון פרצה שריפה רצינית בהר איתן ואזור הסטף – כ-2,000 דונם עלו באש, נזק נגרם לבתים באזור – הכבאים נלחמו בגופם בלהבות והגנו על המכון לטיהור שפכים.

שריפת הענק בסטף בשנה שעברה (צילום: דוברות כבאות והצלה ירושלים)

שריפת הענק בסטף בשנה שעברה (צילום: דוברות כבאות והצלה ירושלים)

עונת הקיץ בגזרת ירושלים, שכוללת יערות ושטחי צמחיה מרובים, מביאה עימה אתגרים לא פשוטים עבור מערך כבאות והצלה. ההכנות וההיערכויות נערכות כבר בסוף העונה הקרה, לקראת החמסינים וימי השרב של האביב. "בימים שבהם יש מזג אוויר קיצוני, אנחנו נערכים ברחבי גזרת ירושלים בכוחות מיוחדים, מבחינת כוח אדם – כל החופשות מבוטלות, וגם נערכים בכוננות מוגברת", מספר בשיחה עם "כל העיר" מפקד תחנה אזורית ירושלים, טפסר משנה אייל כהן. "בתחנת ירושלים אנחנו נערכים באמצעות מגוון פעילויות, כגון: כנס קיץ לכלל העובדים, שמירה על קשר רצוף מול כל הגורמים איתם אנחנו עובדים בשיתוף פעולה לרבות משטרת ישראל, מד"א, קק"ל ועיריית ירושלים. במקומות שאנחנו מזהים כבעייתיים ומועדים לשריפות – אנחנו מבצעים שריפות יזומות, בצורה מבוקרת ומוקפדת, על מנת למנוע התפרצות שריפות לא מבוקרות בעתיד.

"בנוסף, מבחינת שיתוף הפעולה עם העירייה בהיערכות לקיץ – אנו שמים דגש על ניקיון צמחייה בעייתית במקומות שעלולים לסכן. אנחנו משתמשים בסלוגן: 'עדיף חשוף מאשר שרוף'. כמו כן, במחוז ירושלים, החל השנה פיילוט של טייסת אווירית שמבצעת פטרולים אוויריים בימי קיצון, ומוזנקים לכל שריפה בכל חורש או יישוב. אנחנו נמצאים בקשר גם עם תצפיתנים של קק"ל על בסיס יומיומי ובאחרונה קיבלנו שני רכבים לכיבוי שריפות".

טפסר משנה אייל כהן (צילום: ארנון בוסאני)

טפסר משנה אייל כהן (צילום: ארנון בוסאני)

באילו שכונות בירושלים פורצות הכי הרבה שריפות?
"ארמון הנציב, רמות, פסגת זאב – שכונות קו התפר, שם פורצות הכי הרבה שריפות. אזורים נוספים שמהווים סיכון מבחינתנו – יער ירושלים והשטח סביב יער השלום, שמהווה לנו בעיה וכל קיץ אנחנו נקראים לשם לשריפות , בין אם מדובר בהצתות או כתוצאה מרשלנות. לצערנו, כתוצאה מהמצב המתוח בירושלים, מבחינה ביטחונית, נרשמו הפרות סדר שמשולבות בהצתות. בשבוע שעבר ביצענו שריפה יזומה ליד בסיס עופרית, לבקשת פיקוד העורף, כדי להכין את השטח, במידה ומישהו יזרוק שם בקבוק תבערה. לצערנו, חווינו את זה בחודשים האחרונים ובשנה שעברה".

שריפת הענק בסטף בשנה שעברה (צילום: דוברות כבאות והצלה ירושלים)

שריפת הענק בסטף בשנה שעברה (צילום: דוברות כבאות והצלה ירושלים)

איך הציבור צריך להיזהר מפני שריפות?
"אני קורא לאוכלוסיה להקפיד – אם מטיילים מדליקים מדורות יש להשגיח עליהן, על מנת למנוע שריפות. חשוב שהתושבים ידעו – לא עולה כסף לצלצל 102 לכבאות. במידה ומזהים משהו חשוד יש להתקשר אלינו מיד, להזמין אותנו, לתת לנו את כל הפרטים שיכולים לעזור לנו להגיע כמה שיותר מהר, על מנת לסיים את האירוע בצורה מהירה ויעילה. אנחנו יודעים איך שריפה מתחילה, אבל לא יודעים איך היא תיגמר. בזמן תגובה מהיר אנחנו יכולים להשתמש בפחות כלים ובפחות כבאיות, ובהתאם לכך גם הנזק יפחת. בנוסף, בעת טיולים יש להקפיד על משנה זהירות – במידה ופורצת שריפה, יש לצאת מיד מהאזור ולא לסכן את עצמכם. אם ישנם ילדים ומטיילים באזור להרחיק אותם ולתת לנו לעשות את העבודה שלנו".

בימים האחרונים פועלים צוותי הכבאות בשכונות בירושלים, שגובלות עם שטחים מיוערים – כמו למשל, בית הכרם, קרית היובל, עין כרם, ארמון הנציב, הר נוף – ונכנסים לתוך בתי התושבים ומנחים אותם כיצד להיערך לגל שריפות.

"העבודה שלי היא לזהות מקומות מסוכנים שקרובים לחורש", מתאר קצין יערות בכבאות ירושלים גיא דקל, "לאחר זיהוי הסכנות, אני נותן הנחיות לאותם בתים ואתרים כיצד להתגונן. בצורה מושכלת אנחנו סימנו לאחרונה את רוב השכונות והאתרים באזור ירושלים, לפי רמת סיכון, וראינו איזו שכונה פגיעה יותר".

שריפת הענק בסטף בשנה שעברה (צילום: דוברות כבאות והצלה ירושלים)

שריפת הענק בסטף בשנה שעברה (צילום: דוברות כבאות והצלה ירושלים)

גם דקל מבהיר כי מדובר "בשכונות שיותר קרובות ליער וחורש, כמו רמות. במהלך כל השנה אנחנו פועלים בצורה ממוקדת על מנת למנוע שריפות בקיץ. אנחנו מנחים בעלי קרקעות שגרים בקרבת יערות, כגון כמה עצים קרובים לבית הם צריכים לדלל, ניקיון של פסולת וכו'. הרבה בתים פרטיים נמצאים קרובים מאוד לעצי האורן. חשוב מאוד לנקות את השטח – מפסולת ומעשבייה, אחרת זה נהיה לא בטיחותי. אנחנו מבינים שאנשים רוצים לגור בנוף ירוק, אבל אפשר לשלב את זה יחד עם בטיחות אש. החוכמה היא לעשות חיץ בין אותם בתים לבין היער. כך, שבמידה ופורצת שריפה היא מגיעה בצורה פחות מסיבית, יותר קל לכוחות ההצלה לטפל בה. לפעמים אנחנו עושים חיץ אקולוגי, שמורכב מעדרי רעייה. חשוב מאוד לשמור על חיץ בין העצים לבתים. מה שכבר שרוף, לא יישרף".

 

טפסר משנה כהן מוסיף ואומר כי עקב האכילס של ירושלים זה אזור דרום מערב העיר – שכונות עין כרם, קרית היובל, גבעת משואה והמושבים אבן ספיר ועמינדב. "במערב העיר יש לנו חולשה מבחינת פריסה", אומר טפסר משנה כהן, "כי אין שם עדיין תחנה קרובה וסמוכה באזור שנחשב למורכב מאוד".

שריפת הענק בסטף בשנה שעברה (צילום: דוברות כבאות והצלה ירושלים)

שריפת הענק בסטף בשנה שעברה (צילום: דוברות כבאות והצלה ירושלים)

על רקע המחסור במענה של שירותי כבאות באזור, בחודשים הקרובים צפויה להיבנות ברכס לבן תחנה חדשה: "אנחנו בשלב מתקדם לקראת פתיחת תחנה נוספת לאחר שקיבלנו שטח מהעירייה ברכס הלבן, ומקדמים לנו אפילו תב"ע ספציפית. בנוסף, אנחנו מקדמים יוזמה להקמת יחידת מתנדבים באורה ובעמינדב. אנחנו ניתן להם את ההסמכה והציוד ותוקם שם יחידת הזנק, שתיתן את המענה לתושבי האזור. נרשמת היענות גדולה".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר