הר המנוחות בגבעת שאול (צילום: אורן בן-חקון)
הר המנוחות בגבעת שאול (צילום: אורן בן-חקון)

האם הר המנוחות בגבעת שאול סגור למבקרים בשבת?

מבקרת שביקשה לעלות לקבר אביה בשבת גילתה כי הכניסה למקום חסומה. "קבורים שם גם חילונים. זו הדתה". העירייה בתגובה: "נעילת השער מתבצעת בשבת בשעות הלילה והבוקר המוקדמות, למניעת ונדליזם"

פורסם בתאריך: 8.6.18 08:07

האם בית העלמין הר המנוחות סגור לחלוטין לאורך השבת – על אף שקבורים בו גם חילונים? כך לפחות טוענת נילי, ירושלמית במקור שאינה מתגוררת כיום בעיר, שפרסמה פוסט בנושא בעמוד הפייסבוק שלה.



לדברי נילי, שמתגוררת כיום בפתח תקוה, היא הגיעה בסוף השבוע האחרון עם בנה לביקור משפחתי אצל אימה, המתגוררת עדיין בירושלים. הן ביקשו לעלות לקבר האב, שנקבר בהר המנוחות בגבעת שאול, אך גילו לתדהמתן שהכניסה חסומה הן למעבר כלי רכב והן למעבר הולכי רגל.

"כמה מאות מטרים לפני הכניסה לבית העלמין, חנו אוטובוסים לאורך כל הדרך", מספרת נילי בשיחה עם "כל העיר". "המשכנו להתקרב, ואז ראינו מחסום רשמי, שחסם את כל הדרך. לא יכולנו להשאיר את הרכב בצד הדרך, כי כל החניה הייתה תפוסה על ידי אוטובוסים, וזה לא היה מרחק ריאלי להליכה, גם מבחינת מצבה הבריאותי של אימא שלי וגם מאחר שהייתי עם עגלה".

מיד לאחר מכן נכנסה נילי לאתר של חברה קדישא, שם נכתב כי המקום פתוח 24 שעות ביממה, "למעט בשבתות ובחגים יהודיים". היא מוחה: "בית הקברות הוא אזור ציבורי. שבת הוא יום שבו אזרחים חילונים יכולים 'לעלות לירושלים' ולבקר את המשפחה. זה מאוד מכעיס. בבית הקברות קבורים גם חילונים, והדתה במסווה של סגירת בית קברות בשבת לציבור הרחב היא חוצפה שלא תיאמן. מבחינתי לגיטימי להגיע בשבת לבית עלמין, ואני לא מבינה למה הוא היה סגור".

עוד מציינת נילי כי בתי עלמין אחרים בעיר, כמו בית הקברות בהר הרצל, דווקא כן פתוחים בשבת. לדבריה, עד עתה לא קיבלה תשובה מהעירייה, למרות שתייגה אותה בפוסט שרשמה ואף כתבה אותו על "הקיר" בעמוד הפייסבוק של העירייה.

יש לציין כי באתר חברה קדישא, כפי שמציינת נילי בדבריה, אכן מצוין במפורש באשר לשעות הפתיחה של הר המנוחות בגבעת שאול כי "בית הקברות פתוח להולכי רגל 24 שעות ביממה למעט ביום שבת ובחגים יהודיים. בערבי שבת וחג משעה 6:00 עד שעה אחת לפני הדלקת נרות".

בתגובה לטענות שמעלה נילי, אומר ל"כל העיר" מנכ"ל חברה קדישא 'קהילת ירושלים', חנניה שחור: "לא רק שזה לא כך – זה נשמע הזוי: אין שער בכלל בבית הקברות. אמנם באזור חניית האוטובוסים היה שער כזה לפני ארבע או חמש שנים, עם עמדת שוער, אך היא לא מאוישת. בכל מקרה, אם עוד יש שם שער והוא היה סגור – לא מדובר במעשה שמישהו תכנן לעשות, כי אין אף אחד במקום הזה בדרך כלל. כך או כך הוא לא חסם ולא חוסם את מעבר הולכי הרגל".

אז כל מי שרוצה יכול היום להיכנס לבית העלמין הר המנוחות גם בשבת?
"מאוד עצוב לי להגיד דבר כזה, ואני מאוד אשמח שאנשים לא יבואו בשבת לבית הקברות כי זה ממש ביזיון לבית הקברות, אבל אני לא שוטר של הקדוש ברוך הוא. אני לא שם מחסומים ואני לא עוצר מכוניות".

מהעירייה נמסר בתגובה: "בית העלמין פתוח להולכי רגל ולרכבים בכל ימות השבוע, ללא כל בעיה. נעילת השער מתבצעת בשבת בשעות הלילה והבוקר המוקדמות, למניעת ונדליזם, השתלטות על שטחים ופגיעה בקברים ובבית העלמין. יש לציין כי הכניסה להולכי רגל נשארת פתוחה תמיד, ובסמוך לשער מוצג שלט עם מספר טלפון לחירום, אם הדבר נדרש".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. חנני'ה שחור מנכל חברה קדישא.

    בעבר שמעתי שהעיתון לא מייצר חדשות אלא רק מדווח עליהם. במקרה זה כיוון שאין שער העיתון יצר חדשה. נראה שזו הרמה של העיתונות בימינו. בושה!!!

  2. משקיף מירושלים

    נילי מאד צודקת, וממליץ לך לא להיקבר בהר המנוחות בבוא יומך, אך ללא עניין השבת הרי כל העניין של השארת הנפש הוא למעלה מהשגתינו, ןלכן אם מובא עפ"י ההלכה ועפ"י הסוד שאין עולים לקברים בשבתות וחגים הרי שאין לעלות וזה כולל הליכה והגעה ברגל אף שאין כלל חילול שבת, ומה לך לבקר כלל בבית קברות אם לא שאת מאמינה בהשארת הנפש, ואם זו הסיבה אמנם, אז כדאי לקבל גם את הנלווה לכך עפ"י הסוד הקבלה וההלכה.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר