אשפה באזור התעשייה תלפיות (צילום: רפי כפיר)
אשפה באזור התעשייה תלפיות (צילום: רפי כפיר)

"סיירת זבל" ירושלמית: יוזמה למען ניקוי רחובות העיר

התושבת והפעילה החברתית אפרת גבעתי יוזמת מהלכים לטובת שיפור פני העיר וניקיונה: "אנחנו חיים בתוך פח זבל אחד גדול. יש המון מודלים מהעולם ומהארץ איך שומרים על עיר נקייה, ואילו כאן מלוכלך - ומתלכלך עוד יותר"

פורסם בתאריך: 11.7.18 19:04

הפעילות למען עיר נקייה מתחילה מלמטה: קבוצת תושבים, ובראשה אפרת גבעתי, תושבת העיר בת 42, החליטה שלא לחכות עוד – ולהתחיל לפעול למען ניקוי רחובות ירושלים, באמצעות הקמת "סיירת זבל" שתקדם פתרונות לשיפור חזותה של העיר. היום, רביעי החל מהשעה 18:30 ועד השעה 22:30, נערך על גג בניין כלל כנס ראשון בנושא, בשיתוף המרכז הבינתרבותי מוסללה, תחת הכותרת "את ירושלים לא מלכלכים".


  • להורדת האפליקצייה של "כל העיר" באנדרואיד
  • להורדת האפליקצייה של "כל העיר" באייפון

"זו שנת בחירות, ויש לנו כאן הזדמנות לחשוב על פתרונות מערכתיים ולעבוד עם העירייה", אומרת גבעתי בשיחה עם "כל העיר", שחזרה באחרונה להתגורר בעיר אחרי שנים בחו"ל – ונדהמה מכמויות הלכלוך בירושלים. "ירושלים מתעסקת בהרבה דברים יפים כמו תרבות, עסקים, טיפוח של יוזמות תושבים וקהילתיות, אבל אנחנו חיים בתוך פח זבל אחד גדול. יש המון מודלים מהעולם ומהארץ איך שומרים על עיר נקייה, ואילו כאן מלוכלך – ומתלכלך עוד יותר".


אשפה באזור התעשייה תלפיות (צילום: אפרת גבעתי)


הכנס יעסוק למעשה בארבעה נושאים מרכזיים הקשורים לתברואה ולניקיון העיר: חינוך והסברה, תשתיות התברואה, היעדר אכיפה ופיקוח, ומחקר ופיתוח. לכל נושא תוקדש הרצאה אחת בת חמש דקות, ולאחריה יתחלקו הנוכחים – הן המארגנים והן הקהל – לקבוצות עבודה, במטרה להוציא תהליכים אל הפועל.

"אני רוצה שתושבים ייקחו אחריות, יתגייסו ויקדמו את היוזמות שהם מעלים בכנס", מוסיפה גבעתי. "בכנס הקודם שערכנו בנושא לפני שנה הועלו יוזמות נהדרות, אבל לבד אי אפשר לקדם אותן. יש מהלכים שכבר קורים, אבל בצורה מצומצמת, ואנחנו רוצים להרחיב אותם, להעלות את רמת המודעות אליהם ולשנות גם את התודעה של התושב, גם את התודעה של העירייה וגם את התודעה של הממשלה – כי ירושלים מלוכלכת זו בעיה לאומית".


אפרת גבעתי (צילום: פרטי)


הכנס מתקיים על גג בניין כלל, 'ביתה' החדש של קבוצת האומנים מוסללה, בשעות הערב. לדברי גבעתי, גם לזהות המקום שבו מתקיים הכנס יש משמעות רבה: "אחרי הכנס של השנה שעברה, השנה אנחנו עולים מדרגה ו'מסתכלים על העיר מלמעלה'. זה מקסים בעיניי שהכנס יתקיים במוסללה – הדוגמה לדרך שבה אפשר לקחת את המקום הכי מכוער בעיר ולהפוך אותו לנוה מדבר".


העבודות בצומת פת: אחד הנתיבים נסגר לשלוש וחצי שנים

מפקד אגף התנועה בירושלים: "הייתי רוצה שנהיה יותר בתוך השכונות"


***

בתוך כך, כפי שפורסם ב"כל העיר" בשבוע שעבר במרכז המסחרי ברמת אשכול, שם הותקנו רק לפני כמה חודשים פחים מוטמנים, הוצב לפני כמה ימים פח אשפה 'צפרדע', זאת משום שהמטמנות אינן עומדות בעומס הרב. נזכיר כי התקנת הפחים המוטמנים, שנעשית בהדרגה בשכונות שונות ברחבי ירושלים, היא חלק מתוכנית רב שנתית לשיפור פני העיר, ומטרתה, בין היתר, להציע פתרון ויזואלי וסביבתי. הצבת הצפרדע במרכז המסחרי רמות אשכול הכעיסה רבים – ובעיקר את הסוחרים במקום. לדבריהם מדובר באבסורד, שכן המטמנות אמורות היו להחליף את 'צפרדע האשפה', המכערת את סביבתן. אותם מכלי אשפה מיושנים גם יעילים הרבה פחות מבחינה תברואתית. אך זהו לא הכעס היחיד של סוחרי המקום: הם זועמים על כך שהצפרדע הוצבה באמצע חניית המרכז המסחרי, מה שבא על חשבון מקומות חניה יקרים.

כאמור, פרויקט הצבת פחי האשפה המוטמנים יצא לדרך לפני כמה חודשים, וכבר יושם בכמה שכונות – בין היתר בארמון הנציב, בפסגת זאב וברמות אשכול. העירייה כבר הכריזה בעבר כי בפחים החדשים יהיו חיישנים שיודיעו לעובדי התברואה מתי יש לבצע ריקון של המכלים, ואף טענה כי קיבולת הפחים עונָה על צורכי התושבים – אך נדמה שבמקומות מסוימים בעיר אין זה כך. במקרים רבים, בעיקר במהלך חופשות החגים הארוכות, נערמות שקיות עמוסות באשפה סביב המטמנות, משום שאלו כבר עלו על גדותיהן. כעת מתברר כי אחד הפתרונות של העירייה הוא השבה של ה'צפרדעים' המיושנות והמלכלכות לצד הפחים המוטמנים.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר