כביש בגין בלילה (צילום: שלומי כהן)
כביש בגין בלילה (צילום: שלומי כהן)

20 שנה לכביש בגין: הפרויקט ששינה את פני העיר

עשרות מיליארדי שקלים, 16.2 ק"מ, 10 מחלפים, 3 נתיבים לכל כיוון וזמן נסיעה של כ-10 דקות לכל אורכו - כביש בגין כל הנתונים

פורסם בתאריך: 14.9.18 10:51

אם כיום נראה לכם מובן מאליו שזמן נסיעה מקצה אחד של העיר, שכונת רמות למשל, אל הקצה השני של ירושלים, לשכונת גילה לדוגמה, עומד על כ-10 דקות, הרי שעד לפני קצת יותר מ-20 שנה לא כך היו פני הדברים. כיום, כדי להגיע מרמות לגילה כל מה שצריך זה לעלות על כביש בגין ובזה נגמר הסיפור. בעבר הנסיעה הזו היתה מורכבת בהרבה, אלא שבחודש יוני 1998 נפתח ציר התנועה ששינה את פני העיר מקצה לקצה, וממשיך לשנות אותה גם היום.



העבודות להקמת כביש בגין בשנת 1998 (צילום: ראובן מילון)

העבודות להקמת כביש בגין בשנת 1998 (צילום: ראובן מילון)

כביש בגין, על שמו של מנחם בגין ז"ל, נחנך כאמור בחודש יוני 1998. אז עוד לא היה לו שם אלא רק מספר – כביש 4. בשנת 2012 שונה המספר של הכביש ל-50, אך הוא שגור בפי כל כביש בגין – והוא ציר התנועה המרכזי של ירושלים, זה שחוצה אותה מצפון לדרום.

אורכו של כביש בגין עומד כיום על כ-16.2 ק"מ. הוא נמתח ממחלף בן ציון נתניהו בחלקו הצפוני עד לצומת כביש המנהרות שבחלקו הדרומי, אבל גם המצב הזה הוא תוצר של שדרוג תמידי של כביש בגין, כשהאחראית לביצוע העבודות להארכתו ולשדרוגו היא החברה העירונית מוריה – החברה לפיתוח ירושלים.



התצורה הראשונית של כביש בגין, שנחנך כאמור בחודש יוני 1998, כללה כידוע רק את הציר שבין צומת גולומב בחלקו הדרומי לבין צומת הר חוצבים בחלקו הצפוני. מאז עבר הכביש מספר לא מועט של הארכות ושדרוגים, החל מהפיכת הכביש כולו לבעל 3 נתיבי נסיעה ועד להארכתו עד לחיבור עם כביש המנהרות לפני כשנה.

בסלילתו של כביש בגין הושקעו מיליארדי שקלים, שרובם הגיעו ממשרד התחבורה, כשרק שדרוג כביש בגין לדרום, שהסתיים כאמור לפני כשנה עם פתיחת מחלף רוזמרין, הושקעו כ.1.25 מיליארד שקלים.

אורכו של הכביש, כאמור, הינו כ-16.2 ק"מ, שלאורכם 10 מחלפים – מחלף בן ציון נתניהו, מחלף רמות, מחלף גבעת שאול, מחלף קרית משה, מחלף גבעת מרדכי, מחל, גולומב, מחלף בנבנישתי מודעי, מחלף דב יוסף ומחלף הרוזמרין.

העבודות להקמת כביש בגין, 1995 (צילום: ראובן מילון)

העבודות להקמת כביש בגין, 1995 (צילום: ראובן מילון)

עבודות השדרוג המרכזיות של כביש בגין החלו בשנת 2014, עם תחילת העבודות להרחבת הכביש ל-3 נתיבית בקטע שבין מחלף קרית משה לצומת גולומב. בהמשך גם יצא לדרך פרויקט הארכת כביש בגין דרום מקניון מלחה ועד מחלף הרוזמרין – עבודות שנעשו בשלושה מקטעים – ובסך הכל כלל הפרויקט כביש בעל 6 נתיבים (שלושה לכל כיוון), 4 מחלפים, 10 גשרים, 2 מנהרות (גולומב ובית צפאפא), בעלות כוללת של 1.25 מיליארד שקלים.

על העבודות היתה אמונה, כאמור, חברת מוריה לפיתוח ירושלים, שם מתגאים כי "פרויקט בגין דרום הושלם תוך עמידה בלוחות הזמנים, בתקציב ובאיכות הביצוע שנקבעו בתכנונו".

מחלף הרוזמרין בכביש בגין כיום (צילום: אמיל סלמן)

מחלף הרוזמרין בכביש בגין כיום (צילום: אמיל סלמן)

כאמור, העבודות להארכת כביש בגין דרום בוצעו בשלושה מקטעים. הראשון, שמחבר בין צומת גולומב לתחנת הרכבת במלחה, הינו באורך של 1.4 ק"מ והוא כולל שלושה נתיבי נסיעה לכל כיוון, 4 גשרים, חידוש מחלף גולומב ומנהרה באורך של 130 מטרים.

במקטע הראשון הושקעו כחצי מיליארד שקלים והעבודות נמשכו כשלוש שנים. קטע זה של כביש בגין דרום כולל 45,350 מ"ק בטון, 70,000 טון אספלט, 3,900 טון פלדה, 17,000 מ"ר שטחי גינון ובהם 1,600 עצים ו-75,000שיחים. התאורה בחלק זה מורכבת מעמודי תאורה בגובה של 50 מטרים המעניקים תאורה כלל מרחבית לאורך כל תוואי הכביש ומאפשרים נסיעה בטוחה גם בשעות הערב והלילה.

המקטע השני בפרויקט בגין דרום בוצע בהשקעה כוללת של 350 מיליון שקלים. אורך המקטע, מצומת בנבנישתי-מודעי ועד למחלף דב יוסף, הוא כ-2.3 ק"מ והוא כולל 3 נתיבי נסיעה לכל כיוון, 2 מחלפים (בנבנישתי ודב יוסף) ו-3 גשרים – גשר מעל רחוב בנבנישתי המשמש מעבר של כביש בגין דרום מעל רחוב בנבנישתי ומאפשר לתנועה ברחוב בנבנישתי להתנהל כסדרה מתחת לכביש בגין החדש; גשר נחל רפאים הממוקם מעל תוואי הנחל – הגשר באורך 200 מטרים, בשטח כולל של 14,000 מ"ר ומתנשא לגובה של כ- 20 מטר מעל פני הנחל; גשר "שראפת" המקשר בין שכונות שרפאת ודהרה בבית צפאפא.

המקטע השלישי של כביש בגין דרום, ממחלף דב יוסף ועד מחלף רוזמרין, מהווה למעשה את שער הכניסה הדרומי של ירושלים והשלים, לפחות בשלב זה, את פרויקט כביש בגין כולו. מחלף הרוזמרין נחנך לתנועה בחודש ספטמבר 2017.

במקטע השלישי הושקעו כ-140 מיליון שקלים ומשך זמן העבודות עמד על שנתיים. המחלף החדש כולל שני מפלסים (הפרדה מפלסית) ומנהרה באורך 70 מטרים. המפלס העליון כולל שלושה נתיבים לכל כיוון משמש את התנועה על רחוב הרוזמרין ובמסגרת העבודות להקמתו הונחה עליו התשתית לקו הכחול של הרכבת הקלה, הצפויה לעבור בציר זה. המפלס התחתון הינו חיבור ישיר לכביש המנהרות עם שני נתיבים לכל כיוון.

פרט להארכות ולשדרוגים של הכביש עצמו, בוצע במסגרת העבודות גם שדרוג של גשר טדי – גשר להולכי רגל שמחבר בין קניון מלחה לבין אצטדיון טדי. הגשר החדש נחנך בחודש נובמבר 2014 והעבודות להקמתו נשכו כשנתיים.

מחלף הרוזמרין בכביש בגין כיום, העבודות להקמת כביש בגין בשנת 1998 (צילום: אמיל סלמן, ראובן מילון)

מחלף הרוזמרין בכביש בגין כיום, העבודות להקמת כביש בגין בשנת 1998 (צילום: אמיל סלמן, ראובן מילון)

העבודות על הגשר היו מורכבות מאוד, בעיקר בשל המרחק בין העמודים שעליהם נשען הגשר (מפתח הגשר), שעומד על כ-100 מטרים. רוחבו של הגשר הוא 7 מטרים וכולו עשוי מפלדה.

בשלב זה, כאמור, אין עוד תוכניות להארכת הכביש, אך אין זה אומר שהעבודות סביב הכביש יפסקו. בחודש ינואר האחרון, כפי שפורסם ב"כל העיר", הוגשה לוועדה המקומית לתכנון ולבנייה, הצעה לקירוי כביש בגין, כשעל החלק המקורה ישנה תוכנית להקמת כפר הייטק ופארק רחב ידיים, אולם על התוכניות עוד לקבל את כל האישורים הנדרשים.


"כביש בגין משפיע לא רק על הירושלמים – אלא על כל תושבי המטרופולין"

כביש בגין והטבע העירוני – יתרון תחבורתי אל מול פגיעה סביבתית

"כביש בגין היה פתרון תחבורתי שרלוונטי לתקופתו". מנכ"ל מוריה דורון נויוירט מנתח את המגה-פרויקט. ראיון


יש לציין כי פרויקט הארכת כביש בגין לדרום נבחר לפרויקט המצטיין בתחום התשתיות לשנת 2015 על ידי איגוד המהנדסים לבנייה ותשתיות בישראל. כמו כן, בשנת 2015 הוא נבחר כ"פרויקט השנה" של העמותה לניהול פרויקטים PMI בתחרות ניהולי פרויקטים.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. חזיז ורעם

    איזה לשלשת של נתונים חסרי חשיבות. מה עם הביקורת שנמתחה על סלילת חלקים מהכביש? מה לגבי העובדה שיש אוטוסטראדה בלבה של עיר שהיא שטח מת? משהו עוד קורא את העיתון הזה?

  2. ראובן

    יש מקטע של קילומטר בבגין צפון בעל שני נתיבים בלבד הגורם לצוואר בקבוק ולעומסים גדולים מדי יום לא ברור מדוע הם לא מסיימים את העבודה ומרחיבים גם שם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר