הוסטל לנערות בסיכון בירושלים (צילום: דניאל רחמים)
הוסטל לנערות בסיכון בירושלים (צילום: דניאל רחמים)

שלושה הוסטלים לנערות בסיכון בירושלים ייסגרו: "הבנות ייזרקו לרחוב"

משרד הרווחה החליט השבוע לסגור שלושה הוסטלים לנערות בסיכון בירושלים: "בהוסטל הן מקבלות כלים לחיים, שלא היו מקבלות בשום מקום אחר"; משרד הרווחה: "פועלים לפרסום מכרזי הפעלה חדשים, שבמסגרתם יוקמו מסגרות טיפול כוללניות ארוכות טווח"

פורסם בתאריך: 28.2.19 19:53

האם עשרות נערות בסיכון עלולות להיזרק לרחוב? השבוע הוחלט סופית במשרד הרווחה כי שלושה הוסטלים בירושלים, שמסייעים לנערות בסיכון, ייסגרו. מדובר בהוסטלים "אורנים", שפועל בבית הכרם, ובו מתגוררות נערות בגילי 18-13;  "בית אריאל", השוכן בשכונת בקעה, ובו שוהות נערות בגילי 19-13 מרחבי הארץ; ו"בית הצברית", שממוקם במושבה הגרמנית ומטפל בצעירות במצוקה בגילי 24-17. אלו מוסדות שמעניקים טיפול לנערות שרובן מגיעות מבתים הרוסים, אחרות התגוררו ברחוב, חלקן נפגעות תקיפה מינית. לטענת מפעילי ההוסטלים, בסוף חודש יוני הקרוב, תסתיים ההפעלה של אותן מסגרות. יחד עם זאת, טרם התפרסם מכרז חדש להפעלת הוסטלים לנערות בסיכון בירושלים.



"זוהי מסגרת טיפולית פתוחה וחשובה, שמהווה מסגרת לנערות שסביבת החיים שלהן היתה מסוכנת ולא בטוחה", מסבירה ענבר שגיא, מדריכה ב"בית הצברית". "הנערות, שמגיעות אלינו לעתים בצו בית משפט, מקבלות טיפול אישי צמוד וטיפול קבוצתי. מצד שני, הן יוצאות לעבוד, לשרת בשירות לאומי או ללמוד. בהוסטל הן מקבלות כלים לחיים, שלא היו מקבלות בשום מקום אחר".



שגיא מספרת כי בחצי השנה האחרונה היא הרגישה בשינוי מגמתי באופן קליטת הנערות. "חד משמעית לקח לנו זמן לחבר את כל החלקים, ולהבין מה קורה", היא אומרת, "לפני חצי שנה היה שינוי באופן קליטת הנערות. למעשה, משרד הרווחה פתח מוקד, שמפנה להוסטלים את הנערות, בלי שום ראיון אישי. ראינו שמספר הנערות ירד, אותן הנערות שכן הגיעו לא התאימו בהכרח למסגרת. כפנינו למשרד הרווחה קיבלנו תשובות מתחמקות ולא ענייניות, הבנות פשוט ייזרקו לרחוב".

נטלי אוחיון לוי, בת 31, אמא לשני ילדים, בוגרת ההוסטל, שמתנדבת ב"בית הצברית", נאבקת כיום להציל את המקום שהעניק לה הזדמנות. "נולדתי למציאות קשה, למשפחה לא מתפקדת  עם אלימות בבית", כך היא מספרת. "בשלב מסוים הגעתי למשפחות אומנה, שם הרגשתי מנוצלת, הרגשתי כאילו אני חייבת להגיד 'תודה', הרגשה של סוג ב', כאילו שלא מגיע לנו משהו. בסופו של דבר הלכתי לגור במקום אחר, אך שם התעללו בי מינית.  ואז החלטתי לברוח. אנשי הרווחה מצאו אותי והכניסו אותי למקלט לנערות בסיכון, ואחרי חודשיים עברתי ל'בית הצברית'. זה המקום היחידי, שהיה לי להיות בו, בלעדיו אני לא יודעת איפה הייתי נזרקת. שם עשיתי שיקום, יש שם צוות מסור ומקצועי שהרים אותי מהשפל שהייתי בו לתפארת. מנהלת המקום נורית, מצליחה להרכיב צוות מצוין בכל פעם מחדש ועוזר לאותן נערות שבאות ממקומות קשים, משקם אותן ועוזר להן להתמודד עם החיים אחר כך".

בעמותת 'אותות', שמנהלת את ההוסטלים "אורנים" ו"בית אריאל", מציינים: "אנו מצרים על החלטת משרד הרווחה על סגירת שתי מסגרות חשובות אלה, שבמהלך עשרות שנות פעילותן נתנו מענה טיפולי, שיקומי לאלפי נערות בסיכון ומצוקה אשר בסוף התהליך שולבו כבוגרות בחברה הישראלית. אנו תקווה כי החלטה זו תשתנה ונצליח להמשיך לתת לנערות את המענה המתאים".

"אלו הוסטלים קריטיים עבור הנוער הירושלמי והחברה הירושלמית, אשר רואה חשיבות עליונה בסיוע ובתמיכה בנוער בסיכון", מדגישה חברת המועצה עינב בר כהן (התעוררות), שפועלת למנוע את סגירת ההוסטלים, ובין השאר העלתה שאילתה בנושא בישיבת מועצת העירייה. "חשוב לציין כי אין להוסטלים הללו אלטרנטיבה אחרת כיום, וכל שינוי במסגרות יוכל לפגוע ברצף הטיפולי שלהן והן בנערות שעשויות להיכנס בעתיד".

במשרד הרווחה מציינים כי השבוע הוחלט במשרד לסגור חמישה הוסטלים ברחבי הארץ, כאמור, שלושה מהם בירושלים. "רשות חסות הנוער פועלת לפרסום מכרזי הפעלה חדשים, שבמסגרתם יוקמו מסגרות טיפול כוללניות ארוכות טווח", כך מציינים במשרד הרווחה, "מסגרות הטיפול החדשות יעניקו מסגרות חינוך מותאמות, ויכללו סדנאות טיפול ושיקום כך שבני הנוער יוכלו לקבל את  כל הטיפול המיטבי במקום אחד ותחת קורת גג אחת במקום בכמה מקומות שונים. בנוסף, יפורסמו מכרזי הפעלה לקהילות טיפוליות חדשות וחלופות מעצר, סך הכל יתווספו כ-400 מקומות חדשים".

אלין אלול, סמנכ"ל משרד העבודה והרווחה ומנהלת רשות חסות הנוער, אומרת כי "אחרי שנים ארוכות של אי מתן מענה טיפולי מתאים לבני נוער בקצה רצף הסיכון, אנחנו פועלים לשיפור משמעותי והקמת מסגרות חדשות שיאפשרו לנו מתן הטיפול המתאים עבורם, כך שניתן יהיה להוציאם ממעגל הסיכון ולשלבם חזרה בחברה".

מהעירייה נמסר: "מדובר במסגרות הנותנות מענה ברמה הארצית באחריות ובהתקשרות של משרד העבודה והרווחה והשירותים החברתיים. כיום, שוהות בשלושת ההוסטלים 15 נערות, מתוכן 4 ירושלמיות. 5 נערות ירושלמיות נוספות אמורות להשתחרר ממעון ולהשתלב בהוסטל בירושלים. לאגף הרווחה ידוע כי נערה אחת התקבלה ולא ידוע אם יתר הנערות התקבלו. האגף פועל בתיאום עם המסגרות למציאת פתרון חלופי לאותן נערות ירושלמיות במידה וההוסטלים ייסגרו. כאמור, יש להדגיש שמדובר בהחלטה של המשרד ולא של הרשות המקומית".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. מירב

    מבישה ההתנהלות של המשרג. הבתים האלן לא קיבלו שום עדכון והסבר, למה מפסיקים לשלוח אליהם בנות ועכשיו נשארים מול שוקת שבורה. וכל זה בשם ההתייעלות, מיקור חוץ קוראים לזה.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר