רכס לבן ממעוף הרחפן (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
רכס לבן ממעוף הרחפן (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)

למעלה מ-6,000 התנגדויות לבניית שכונה חדשה בדרום העיר

ארגוני בעלי חיים, ירוקים ואנשי מחקר ואקדמיה חתמו על ההתנגדות להקמת השכונה החדשה ברכס לבן שבדרום ירושלים. האם זה יוביל לעצירת התוכנית?

פורסם בתאריך: 3.3.19 19:04

ההתנגדות לבניית השכונה החדשה ברכס לבן שבדרום ירושלים צוברת תאוצה לקראת ההכרעה בוועדה המחוזית לתכנון.

ביום חמישי האחרון (28.2) הוגשו 6,124 התנגדויות של הציבור לתוכנית הבנייה. את ההתנגדויות אספה החברה להגנת הטבע בחודשיים האחרונים, וזאת כאמור לקראת ההכרעה על אישור התוכנית. בנוסף, לוועדה המחוזית הוגשו התנגדויות גם על ידי ארגוני בעלי חיים, ארגונים ירוקים, אנשי מחקר ואקדמיה ואישי ציבור.

בין המתנגדים לתוכנית להקמת השכונה החדשה ברכס לבן: חברי הכנסת מיקי לוי, יעל כהן פארן, דב חנין, מוסי רז ואיתן בראשי. גם חבר מועצת העירייה אריה קינג, שצפוי להתמנות לסגן ראש העיר בעוד כשנתיים, חתם על התנגדות למגה פרויקט.

מתנגדים נוספים הם אנשי הרוח מאיר שלו, חיים באר, אלי עמיר, יהודית קציר, אפרים סידון ורונה קינן. כמו כן, לוועדה המחוזית הועברה גם התנגדותם של 72 אנשי אקדמיה, מדענים, מרצים וחוקרים, מאוניברסיטאות מכל רחבי הארץ. גם עמותת תנו לחיות לחיות הגישה התנגדות מטעמה, שעיקרה הפגיעה הצפויה בבעלי החיים הנמצאים באזור.



כזכור, כפי שפורסם ב"כל העיר" בחודשים האחרונים, תוכנית הבנייה ברכס לבן מקודמת על ידי משרד הבינוי והשיכון. התוכנית כוללת בנייה של למעלה מ-5,000 יחידות דיור, 300 חדרי מלון, שטחי תעסוקה, מסחר וחניון באתר הטבע העירוני רכס לבן – בסמוך לשכונות גבעת משואה וקרית מנחם.

בהתנגדותה של החברה להגנת הטבע, שהוגשה אף היא ביום חמישי האחרון, נכתב: "שטח התכנית הינו מרחב מחיה ומסתור לבעלי חיים, במיוחד יונקים גדולים, כצבי הארץ ישראלי, ודופן חיונית למסדרון האקולוגי לאורכו של נחל רפאים, החשוב לתנועת בעלי חיים אל ומשטחי טבע עירוני איכותיים בנחל גילה ונחל כוס. מסדרון זה הולך ומצטמצם בהתמדה בעשורים האחרונים, בעקבות פעולות פיתוח לתשתיות תחבורתיות ואחרות, כולל מכשול קו התפר. בנוסף, שטח התוכנית ברכס לבן הוא בפועל שטח פתוח בעל חשיבות סביבתית גדולה ביותר, עקב היותו חלק חשוב במיוחד באגן האיסוף וההזנה התת קרקעית של מעיינות האזור; מימוש התכנית עתיד לגרום להרס כל ערכי הסביבה שבו – טבע, נוף ומורשת תרבותית – היסטורית – ולפגיעה אנושה בפוטנציאל האזור כמרחב איכותי לטיול, בילוי ונופש בחיק הטבע".

הפגנת אנשי החברה להגנת הטבע נגד תוכנית רכס לבן (צילום: רונן נהרי)

הפגנת אנשי החברה להגנת הטבע נגד תוכנית רכס לבן (צילום: רונן נהרי)

עוד נטען בהתנגדויות: "מדוח עדכני של החברה להגנת הטבע, עולה כי המאגר המצטבר של עתודות הקרקע בעיר ירושלים, עד 2040, ללא השטחים שבקונפליקט סביבתי – רכס לבן, מורדות אורה, שלוחת הדסה ומצפה נפתוח – עומד על כ- 125 אלף יחידות דיור פוטנציאליות. לכן, אין כל צורך לפלוש לעבר השטחים הפתוחים, אלא להתרכז בבנייה בתוך גבולות העיר, פנימה".

בהתנגדות של עמותת תנו לחיות לחיות נכתב, בין השאר: "התוכנית אינה רק תוכנית לבניית שכונה – היא גם תוכנית להרס בית-גידול, משכן של בעלי-חיים. לבעלי-החיים זיקה לאדמה זו והיא תיגזל מהם לא כי חסרים מקומות מגורים לבני-אדם, אלא מתוך שיקול כספי גרידא. זאת אין לקבל".

יצוין כי לאחר הפקדת התוכנית להתנגדויות נמסר מהוועדה המחוזית כי "כמקובל בכל תוכנית, הוועדה תדון, תשמע ותכריע בכל התנגדות לכשתוגש. יודגש כי השמירה על השטחים הפתוחים לא פחות חשובה לנו מלחברה להגנת הטבע ואנחנו מגנים עליהם בחירוף נפש. יחד עם זאת, שטחי הפיתוח בתוך ירושלים לא מספיקים לענות על הצורך במגורים בשנים הקרובות, וכוועדה אנו נדרשים לעשות את האיזון בין צרכי הפיתוח לשטחים הפתוחים. נזכיר כי כמחצית מיחידות הדיור בתוכנית עתידות לשמש כקרקע משלימה, אשר תאפשר את תהליך ההתחדשות של השכונות הוותיקות קרית מנחם וקרית היובל, והבנייה תמשיך את רצף הבינוי הקיים, זאת על מנת למזער את הבנייה בשטחים הפתוחים".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. דוד

    טוב קצת מצחיק לאסוף ב סה"כ 6000 התנגדויות ולקרוא לזה גוש חוסם. אמורות להיבנות 6000 יח" ד ואני מניח שכל מי שמתעניין שם ישמח לחתום על עצומה לעידוד התוכנית

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר