הדמיה של מכללות צה"ל סמוך לעין כרם (הדמיה: דובר צה"ל)
הדמיה של מכללות צה"ל סמוך לעין כרם (הדמיה: דובר צה"ל)

התוכנית השנויה במחלוקת להקמת מכללות צה"ל בעין כרם – הוגש ערר למועצה הארצית לתכנון

פרסום ראשון: המועצה הארצית לתכנון ולבנייה תכריע בעניין התוכנית להקמת מכללות צה"ל בעין כרם, הכוללת בונקר ענק; היום, חמישי, הגיש יו"ר האופוזיציה העירונית עופר ברקוביץ ערר: "מכללות צה"ל הם נכס לעיר, אך יש למקם אותן בתבונה. נמשיך להילחם להעברת המכללות להר הצופים"

פורסם בתאריך: 11.4.19 17:09

התוכנית השנויה במחלוקת להקמת מכללות צה"ל בעין כרם עוברת להכרעה במועצה הארצית לתכנון ולבנייה. היום, חמישי, 11.4.19, הגיש יו"ר האופוזיציה העירונית עופר ברקוביץ (התעוררות) יחד עם רכז שמירת הטבע של החברה להגנת הטבע בירושלים והרי יהודה אברהם שקד ונציג מטה יהודה ניב ויזל – ערר נגד התוכנית להקמת המכללות בעין כרם, בוועדת המשנה לעררים שבמועצה הארצית לתכנון ולבנייה (משרד האוצר).

לתוכנית מתנגדים שורה של ארגונים ירוקים ותושבי עין כרם. כפי שפורסם ב"כל העיר", לפני חודשיים, למרות המאבק הגדול של תושבי עין כרם ושל ארגוני הירוקים, ועדת המשנה המחוזית להתנגדויות מחוז ירושלים החליטה לאשר את התוכנית להקמת מכללות צה"ל באגן עין כרם, שכוללת גם הקמת בונקר ביטחוני ענק בשטח של 20,000 מ"ר.



  • תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר" [email protected]

 


מתנגדי התוכנית שהגישו היום את הערר טוענים כי יש להקים את מכללות צה"ל בשטח חלופי – כמו למשל במורדות הר הצופים. לטענת המתנגדים הקמת מכללות צה"ל ובונקר בשטח בעין כרם יובילו לכאוס תחבורתי ולפגיעה בטבע. לטענת המערערים, "יש צורך להשתמש בשטח הגדול המוקצה למכללות לשימושים ציבוריים של התושבים בשכונות מסביב, במיוחד לאור תהליכי התחדשות עירונית מאסיביים באזור. בנוסף, העובדה שרכבים רבים של באי המכללות יעמיסו על תשתיות הכבישים הצפופים גם כך. כמו כן, האזור בו ייבנה הבסיס הוא אזור ירוק ייחודי, חלק מאגן עין כרם, שיש לבנות בו ברגישות גבוהה".

ברקוביץ מדגיש כי "מכללות צה"ל הם נכס לעיר, אך יש למקם אותן בתבונה. המיקום הנוכחי יפגע בתושבי דרום מערב העיר, מבחינת שירותים, תחבורה, חינוך וסביבה. השטחים המיועדים למכללות היו צריכים לשמש את התושבים של השכונות מסביב לצרכים הציבוריים השכונתיים. נמשיך להילחם לשינוי ההחלטה ולהעברת המכללות להר הצופים, ואנחנו מנצלים את כוחנו בוועדה המחוזית ומגישים ערר למועצה הארצית לתכנון ובנייה. צר לי כי משה ליאון, ראש העירייה, שהתנגד למיקום המכללות רק לפני מספר חודשים, הפך את עורו ברגעים המכריעים בהקשר לתכנית. תנועת התעוררות תמשיך להיות קשובה לצרכי העיר ולתושביה, בעדיפות עליונה".


עופר ברקוביץ (צילום: אורן בן-חקון)

עופר ברקוביץ (צילום: אורן בן-חקון)



"מאות קצינים המגיעים ברכבים פרטיים מידי יום, בתוספת מאות יחידות דיור בפרויקטים של התחדשות עירונית בקרית היובל וקרית מנחם ללא מענה תחבורתי סביר – יעמיסו על השכונות הסובבות במקום להועיל להן. כמו כן, הפרויקט עלול לגרום לנזקים סביבתיים בלתי הפיכים", נמסר מהתעוררות. "בהתעוררות סבורים כי פרויקט החזרת המכללות לירושלים הוא חשוב אך יש להציב את המכללות בהר הצופים, לצד האוניברסיטה העברית. מהלך כזה יהיה נכון גם מבחינה תחבורתית, ובשל הנגישות התחבורתית דרך כביש 9 של בעלי התפקידים הבכירים שיגיעו ברכבם האישי לבסיס. כמו כן, יחזק את תחושת הביטחון בגבעה הצרפתית, ואף יהווה מיקום אסטרטגי של בסיס צה"ל בשעת חירום. גם שיתוף הפעולה האקדמי עם האוניברסיטה חשוב למכללות ויחזק גם את האוניברסיטה. עמדת האוניברסיטה העברית תומכת במהלך כזה".


הפגנה נגד הקמת מכללות צה"ל בעין כרם (צילום: מטה מאבק עין כרם)

(צילום: מטה מאבק עין כרם)


כזכור, העירייה והרשות לפיתוח ירושלים מקדמות את התוכנית להקמת המכללות בשטח שנוי במחלוקת. החברה להגנת הטבע, מינהל קהילתי יובלים, תושבי עין כרם וגורמים נוספים מתנגדים נחרצות לאישור התוכנית ולהוצאתה לפועל, ומציעים חלופה אפשרית – הקמת מכללות צה"ל בשטח סמוך לגבעה הצרפתית. עוד לטענת המתנגדים, התכנית תגרום לנזקים סביבתיים, בעקבות מיקומה, על גבעת הטרסות, יש לה השלכות חברתיות ותחבורתיות שליליות וכן היו כשלים בתהליך קבלת ההחלטות ואישור התוכנית.

נציג הארגונים הסביבתיים, אברהם שקד, מוסיף: "החלטות הממשלה חייבו את צה"ל להעביר את המכללות לירושלים, אך הן לא חייבו את העיר ותושביה להעניק לצה"ל נכס עירוני. צה"ל יכול וצריך לבוא לעיר אך להתאים את רצונו גם לרצונם ולצרכיהם של תושביה. לשטח המדובר חשיבות גדולה כעתודת קרקע לייעודים ציבוריים לשנת 2040 ומעבר לה. הרשות לפיתוח ירושלים לא בדקה את החלופות כראוי, ועשתה הכל כדי לספק לצה"ל את מה שהוא רוצה, ולא מה שהעיר צריכה. יש לבטל את אישור התכנית ולהמשיך בבחינת החלופות".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. יוסף

    בגדול מה שרוצים לבנות שם זה קלאב הוטל לקצינים, על חשבון איכות החיים של דיירי השכונות, על חשבון משלם המיסים, ועל חשבון העצים הוותיקים שנותנים חמצן לעיר. אין זה שום סיבה טובה, זאת סתם עקשנות של משרד הבטחון. אם רוצים לעשות מעשה פטריוטי, שימקמו את המכללות באיזורים בהם צריכים לחזק ריבונות.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    ליוסף היקר איך לדעתך הפרקטיקות הזה יהיה על חשבון האזרחים? כי צהל ישלם כל שנה מיליונים כמה ארנונה לעירייה? כי המקום הזה יהיה עוגן תעסוקה חשוב וחדש בירושלים? כי הבטחון בירושלים יעלה בזכות הגעת גורמי צבא לעיר? כי יוקרת ירושלים תעלה בזכות מיקומה של האקדמיה הצהלית בירושלים? אתה מעדיף שעל משבצת קרקע שמיועדת לבניית מבנה ציבור תקום עוד ישיבה חרדית? אתה מאמין שהיער יפגע בזכות התוכנית האיכותית שתיבנה במקום בעיקר לעומק? אתה מרוצה מהמצב הנוכחי של ירושלים השוקעת? כל יום בא לעיר מוסד לאומי חשוב ומכובד?

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר