ראש העיר משה ליאון (צילום: שלומי כהן)
ראש העיר משה ליאון (צילום: שלומי כהן)

ראש העיר ליאון: "אני רוצה לגרום לכך שתושבי ירושלים יחיו טוב וברמת חיים גבוהה"

דיור ותעסוקה, ניקיון ותחבורה, חרדים וחילונים: ערב החג מספר ראש העיר משה ליאון בראיון ל"כל העיר" על התוכניות לשדרוג החיים בירושלים: "אנחנו נעשה מהפך בעיר"

פורסם בתאריך: 18.4.19 15:45

השבוע הזה, לקראת חג הפסח, וכארבעה חודשים מאז נכנס לתפקידו, תפס את ראש העיר משה ליאון במצב רוח טוב. בלשכתו המחודשת שבקומה השישית בכיכר ספרא הוא מדבר בראיון ל"כל העיר" גם על תוצאות הבחירות לכנסת.



"אין לי ספק שראש הממשלה בנימין נתניהו עשה רבות למען העיר בשנים האחרונות", משיב ליאון לשאלת "כל העיר" האם הוא מרוצה מתוצאות הבחירות וזהות המנצחים בהן. "ראש הממשלה השקיע כדי שיהיה לירושלים מענק שנתי. מבחינת ירושלים, ומבחינתי כראש העיר ירושלים, זה בהחלט המשך של ממשלה טובה, שנתנה הרבה לירושלים. הממשלה הזאת אמורה להטיב עם ירושלים, אז אני בהחלט מרוצה שהמדיניות הזו שהיתה לטובת לירושלים תמשיך גם בממשלה הבאה".


  • תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר" [email protected]

שר האוצר משה כחלון סיפר בראיון ל"כל העיר" על החברות האישית ביניכם. היית רוצה שהוא ימשיך בתפקיד?
"אני מאוד אשמח שהוא ימשיך להיות שר האוצר. אני חושב שארבעת החודשים האחרונים היו נהדרים עבור ירושלים. הספקתי לעשות עם השר כחלון שני דברים ענקיים: הראשון היה התקציב הבלתי רגיל על סך 950 מיליון שקלים שהוא נתן לעיר בצורה מקצועית ובאופן מהיר ביותר, מיד לאחר שנכנסתי לתפקיד ראש העיר. השני – הסכם הגג שחתמתי איתו ועם ראש הממשלה לבניית אלפי יחידות הדיור בירושלים. בהחלט הקשר החם שיש לי איתו רק יכול לעשות טוב לעיר".



"הפכנו להיות עיר נורמלית"

למעלה מארבעה חודשים חלפו מאז הבחירות לראשות העיר, שהכריעו את הכף בסיבוב השני לטובת ליאון. בקומה השישית בכיכר ספרא, בלשכת ראש העיר החדשה, ששופצה החודש בעלות של 750 אלף שקלים, הוסרו קירות המשרדים הפנימיים – במקומם הוצבו קירות שקופים מזכוכית. "לשכה שקופה", ככה מתארים בספרא את השיפוץ, ונדמה גם את הרוח החדשה שנושבת שם – דלת פתוחה לתושב ותוכניות לשיפור איכות החיים בעיר נשלפות ונכנסות לשלב ביצוע. כמה סימבולי שעל אף המציאות השברירית של ירושלים, מכל הבחינות, ליאון מקפיד שלא לזרוק אבנים בבית החדש, ונראה יציב בעמדותיו כראש העיר, שמטרתו הראשונה היתה לאחות את השסעים בירושלים, כזה שמקפיד להגיד שהוא ראש עיר של כולם, ועונה להודעות וואטסאפ בטלפון האישי שלו מתושבים חילונים, דתיים וחרדים, גם ב-2 בלילה.

הצעד הראשון של ליאון התחיל בנראות של ירושלים – שיפור חזות העיר, כמו למשל תוכנית מהפכנית לניקיון רחובות ירושלים, שתילת פרחים חדשים ופרויקט הענק לריבוד כבישים, כאלה שלא ראו שיפוץ עשרות שנים, בעלות של 150 מיליון שקלים. בדרייב ענק ועם המון דחף לעשייה חיובית בעיר, הוא מצהיר בראיון ל"כל העיר" ערב חג הפסח: "אנחנו הולכים לעשות מהפך בעיר".


ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: אמיל סלמן)

נתן הרבה לירושלים – ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: אמיל סלמן)


"בשבילי, ארבעה חודשים אחרי הבחירות, זה למעשה קודם כל להיות ראש העיר של כולם", מדגיש ליאון, "כלומר, מבחינה אסטרטגית היה חשוב לי למחרת הבחירות להפוך להיות ראש של כולם. השאיפה הרצינית שלי היתה לעשות קואליציה עם כל הסיעות במועצה. התחלתי עם מי שתמכו בי ובמקביל המשכתי עם שאר הסיעות. אני חושב שאחד ההישגים הבולטים היה להקים את הקואליציה מקיר לקיר, חוץ מסיעת התעוררות שלא רצתה. זה לא פשוט לקחת את החרדים, ומצד שני את לורה ורטון ממרצ ואת יוסי חביליו ונציגים של זאב אלקין – פלר חסן-נחום ויהודה בן יוסף, ולאחד את כולם, כך שכולם עובדים יחד בצורה יפהפייה. הקואליציה מקיר לקיר שהקמתי פועלת בצורה יפה. מה שהוכחתי לעצמי וגם לעיר שאני אמרתי שכולם יחיו ביחד בירושלים, וזה מה שקורה בפועל. יש הבנה שאם לורה ממרצ רוצה משהו ספציפי היא לא צריכה אותי, אלא היא מדברת עם החרדים ישירות. אין פה מתח. אנחנו יושבים 25 חברי הנהלה והישיבות פשוט טובות".

"הצעד השני היה שהפכנו להיות עיר נורמלית בישראל, העברתי תקציב עירוני בפרק זמן קצר. למרות שהיו בחירות בנובמבר 2018, בינואר 2019 כבר התחלנו עם תקציב מאושר, זאת אומרת עם תוכנית עבודה ל-10,000 העובדים בעירייה. כולם יודעים מה הם יעשו במהלך השנה עבור העיר. מיד אחר כך אנחנו מתחילים עם הבעיות השוטפות – תחזוקת העיר, שם עשיתי מהפך ואני ממשיך אותו, כששילשנו את תקציב ריבוד הכבישים בירושלים. גם בניקיון נעשה מהפך – כמו פיילוט לפינוי אשפה במוצאי שבת. אם זה יצליח זו תהיה בשורה ענקית לעיר. זה לא פשוט לעובדי תברואה, שהם בעלי משפחות, לעבוד במוצ"ש, ואני מעריך אותם על כך. כמו כן, אחת ההחלטות שקיבלתי היתה חד משמעית שאין יותר מדרכות אספלט בעיר, אנחנו נשקם את רחובות עזה ובצלאל ומדרכות וכבישים רבים ברחבי ירושלים, יהיו ספסלים חדשים ותאורה חדשה. אנחנו נעשה את ירושלים יפה. באותה נשימה התחלנו בכל השכונות תיקונים של כיכרות, גינות, כבישים, רחובות. צריך לחוש מה מפריע לציבור, לא יכול להיות מצב שמשפחות ילכו לגינה בתחילת הקיץ, ועדיין לא התקינו הצללה. אני נתתי הוראה שכל הגינות יהיו מוצללות בירושלים".

"בנוסף, בסופו של דבר התפקיד שלי זה לגרום לכך שהמילים 'הגירה שלילית' ייפסקו להיאמר בירושלים. אעשה הכל כדי שהצעירים יחזרו לירושלים ויתגוררו בה. לדוגמא, אני ביקשתי תוכנית חומש לבניית מעונות סטודנטים נוספים, כמו למשל בז'ראר בכר וסמוך לבית הספר הניסויי. זה יביא לירושלים מסה של צעירים שיתגוררו בעיר".


משה כחלון (צילום: שלומי כהן)

קשר חם – משה כחלון (צילום: שלומי כהן)


הבעיה הקריטית היום בירושלים היא היעדר תעסוקה. כיצד אתה פועל להגדיל את היצע העבודה בעיר, בכל הקשור למקצועות הטכנולוגיים, ההייטק והביוטק – איך אתה פועל למשוך חברות ענק לעיר?
"בירושלים יש מס מופחת לחברות הייטק, לחברות יש אינטרס לבוא לירושלים, אבל בירושלים ישנה תפוסה של 95 אחוזים מהמשרדים הקיימים בעיר. זאת אומרת שאם חברה גדולה רוצה לבוא לירושלים – אין לה איפה לשבת. אני חייב לגרום לכך שיבנו כאן בדחיפות מאות אלפי מטרים של שטחי תעסוקה. אז בונים את הפרויקט בכניסה לעיר, ובונים בהר חוצבים, וכעת ישנה תוכנית לבניית פארק הייטק ענק חדש בגבעת רם – יש חברות שרוצות לבוא לירושלים כי יש בסיס טוב לכוח אדם, ומקור לקחת עובדים מהאוניברסיטה העברית ומבתי החולים ויש את האוכלוסייה עצמה. בסופו של יום, גם החרדים וגם הערבים רוצים להיכנס למעגל העבודה. אתם תראו שירושלים הולכת להוביל בתחום ההייטק – אני אגרום לכך שהיא תוביל כי זה היום קטר הצמיחה של הכלכלה בעולם, ובטח בירושלים".

"כל פרויקט שאעשה יהיה בשיתוף הציבור"

במסגרת הסכם הגג שנחתם בין המדינה לעירייה ייבנו בירושלים בשנים הקרובות כ-15,000 דירות חדשות בשכונות החילוניות וכ-8,000 דירות בשכונות החרדיות. חלק מהדירות ייבנו במסגרת פרויקטים של התחדשות עירונית – לצד הבשורה של בנייה חדשה בעיר, מדובר יהיה במסה אדירה של יחידות דיור, והחשש העיקרי של התושבים הוא מקריסת התשתיות ומכאוס תחבורתי.

רק לפני שבועיים במסגרת טקס הריסה של בניין ברחוב הנטקה בקרית היובל, שעתיד לעבור התחדשות עירונית, הפגינו תושבים. ליאון, לאחר הטקס, חצה את הכביש, ניגש לשוחח עימם והזמין אותם לפגישה בלשכתו על מנת להקשיב לטענותיהם. "אני דיברתי איתם וקבעתי איתם פגישה בגלל שהם מודאגים", מציין ליאון, "אני חושב שכל הסוד שלי שאני מקשיב למה שמפריע לתושבים, אני חושב ששווה להקשיב להם".

כיצד גורמי התכנון העירוניים נערכים למנוע כאוס תחבורתי וקריסת תשתיות?
"נכון שהתרגלו לבנות ולא לחשוב על התשתיות. כל פרויקט שאני אעשה, יהיה בשיתוף הציבור. אדאג גם לבניית תשתיות מתאימות – קודם כל בניית בתי ספר, לאחר מכן שטחים ירוקים לגינות ופארקים, וכבישים, כמה שיותר כבישים ותחבורה ציבורית נגישה. כשהורסים את בתי הרכבת הישנים ומרימים אותם למעלה – אז כבר השטחים הפתוחים גדולים יותר. לא נבנה בעיר בלי שנדאג לתשתיות".

עד כמה האמריקאים היום בעידן הנשיא טראמפ מעורבים בבנייה בירושלים?
"נפגשתי בשבוע שעבר עם השגריר האמריקאי, לא תהיה הקפאה של הבנייה בעיר. נבנה בכל השכונות הירושלמיות – בחומת שמואל (הר חומה), בגילה, ברמת שלמה, בארמון הנציב. נעשה הכל כדי שלא תהיה הקפאה".

"חלק גדול ממה שקרה בעיר זה שלא בנו בעשר שנים האחרונות", מציין ליאון, "כתוצאה מכך מחירי הדיור עלו. וגם היתה נדידה של משפחות חרדיות לתוך שכונות חילוניות. כשאני מדבר על בנייה, אני מדבר חד משמעית על בנייה לחרדים ובנייה לחילונים. לחרדים אין שום מטרה לכבוש את ירושלים או לרכוש דירות ברחביה ובבית הכרם. חלק מהסכם הגג זה בנייה של אלפי יחידות דיור לחרדים בשכונות שלהם ובנייה לחילונים".

איך אתה פועל לזרז את סלילת קווי הרכבת הקלה בירושלים? הקו הראשון של הרכבת החל לפעול ב–2011, לפי התוכנית הקו הירוק מתוכנן לפעול רק ב–2023, מתי זה באמת יקרה?
"השאלה הזו מטרידה אותי מבוקר עד לילה", עונה ליאון. "הקו אדום הנוכחי יוארך מפסגת זאב לנוה יעקב, ומהצד השני מהר הרצל להדסה. זהו קו שחלק גדול ממנו מוכן, אבל מצפים ומחכים למכרז של משרד האוצר מי יהיה הזכיין שיניח את פסי הרכבת. זו שערורייה שעשר שנים התשתיות מוכנות להארכות של הקו האדום ולא הניחו את המסילה. בנוסף לקו הפעיל – מתוכננים שני קווים – כחול וירוק, שכרגע הם בשלבי ביצוע. כשאני נכנסתי לתפקיד אמרו לי שזה הולך להסתיים בסוף 2023, אני הקדמתי את זה לסוף 2022".

העבודות בכניסה לעיר – האם הסיוט של פקקים, אבק ורעשים עוד לפנינו?
"קודם כל הסיוט ביום-יום כבר קיים, אבל כן, הסיוט הגדול הולך להתחיל בחודש יוני. גם על זה אנחנו עובדים קשה על מנת להקל. אנחנו נציב פקחים עירוניים ושוטרי תנועה על מנת להקל על העומסים. אני רואה בזה מבצע של ממש. אני מתכוון להקים מינהלת בראשותי, שתשלב את כל הגורמים – תוכנית אב לתחבורה, מוריה, עדן, משרד האוצר, הרשות לפתוח ירושלים, עיריית ירושלים ומשרד התחבורה. אני לא רוצה להגיע למצב שב–2022 סיימנו את התשתיות ואין לנו זכיין למסילות הרכבת לדוגמא. צריך כאן ניהול של פרויקט גדול וארוך עם לוח זמנים מסודר".


ראש העיר משה ליאון (צילום: שלומי כהן)

התרבות בירושלים תפרח – ראש העיר משה ליאון (צילום: שלומי כהן)


"מסעדות, בתי קפה וברים בהחלט יכולים לפעול בשבת"

"אחד החששות שהיו זה שהתרבות בעיר תיפסק", אומר ליאון ל"כל העיר", "אז אני רוצה לבשר שהתרבות בירושלים רק תפרח. מה שהיה כאן בפורים – היה באמת מדהים, ואין שום דבר מקרי. עבדנו ופעלנו מול גורמי התרבות ומשטרת ישראל. היה כאן סדר מופתי וחגיגות אדירות ונהדרות, וכך יהיה ביום העצמאות – בחגיגות האלה אני מתעסק באופן אישי. הכל מתקיים כפי שצריך כדי שתושבי ירושלים יהיו מאושרים יותר. גם לגבי הקיץ הקרוב בהופעות שיהיו בבריכת הסולטן ובארנה".

ליאון מעדכן כי ביום העצמאות הקרוב תתקיים לראשונה בעיר תערוכת צה"ל במתחם התחנה הראשונה. "הצלחתי לשכנע בחודשיים האחרונים את משרד הביטחון, את הרמטכ"ל ואת ראש הממשלה להביא לכאן, לירושלים, את תערוכת צה"ל. התערוכה, שעלותה 8 מיליון שקלים מכספי מדינת ישראל, תהיה פתוחה שישה חודשים".

נרשם מחסור בפעילויות בשבת למשפחות החילוניות בירושלים, רבות פשוט נוסעות לבלות מחוץ לעיר. האם לציבור החילוני בירושלים יש ממה לחשוש?
"ממש לא, יש סטטוס קוו ויש חוק ואנו עובדים לפי זה. אני בהחלט בעד כמה שיותר לעשות פעילויות בשבת. זה אחד הדברים שנתעסק בהם. מצד אחד לשמור על הסטטוס קוו, ומצד שני לתת כמה שיותר פעילויות לכל המשפחות, שירגישו שכיף כאן בעיר ואנחנו בהחלט נבחן את כל מה שאפשר לעשות. אני בעד שכל תושב בעיר יקבל את מה שהוא רוצה, שיהיה לו נעים בעיר".

אחרי שנבחרת עלה חשש שהעירייה תקשה על פתיחת מסעדות ובתי קפה חדשים בשבת.
"מסעדות, בתי קפה וברים בהחלט יכולים לפעול בשבת, כמובן שיש להם בעיה בנפרד עם תעודת הכשרות. כשנבחרתי אמרו שמתחם התחנה ייסגר והשוק ייסגר, והנה – אנחנו ארבעה חודשים אחרי הבחירות והנושא הזה לא על הפרק. אני רוצה לגרום לכך שבירושלים יחיו טוב וברמת חיים גבוהה, שכל אחד ירגיש שהוא מקבל את מה שהוא רוצה".

ירושלים "מככבת" כל שנה בדוח העוני. אילו תכניות מפעילה העירייה על מנת להתגבר על זה?
"קודם כל אני חושב שהדרך הטובה ביותר לעזור למשפחות לצאת מהעוני זה תעסוקה. בזה אנחנו מתעסקים – להכניס כמה שיותר למעגל העבודה, גם בצד המערבי וגם המזרחי של ירושלים. בסופו של אגף הרווחה פועלת למען המשפחות העניות עם תקציבים רבים".

מזרח העיר: איך העירייה בראשותך תנסה לגשר על הפערים, בין השאר בתיקון התשתיות הלקויות?
"המטרה היא לתת כמה שיותר שירותים עירוניים לתושבי מזרח העיר – בתשתיות, בחינוך ובתרבות. ברגע שהחלטנו שירושלים מאוחדת צריך להתייחס לכלל התושבים. יש החלטה נהדרת של הממשלה שמתקצבת במיליארדים את מזרח העיר. הבעיה היא בחינוך – זה נורא שלא דאגנו שיהיה חינוך ישראלי. רק כעשרה אחוזים מהתלמידים לומדים חינוך ישראלי. שאר התושבים לומדים ברמה נמוכה ולא יכולים לעבור למוסדות להשכלה גבוהה. לכן, בחמש השנים הקרובות אנחנו נתרכז בקידום החינוך במזרח העיר".

"אני מנהל את העיר"

נצחונו של ליאון במערכה על ראשות העיר הושג בעיקר על בסיס הקולות של דגל התורה ושל ש"ס, שנציגיהן מחזיקים היום בעירייה במוקדי כוח, כמו למשל – סגן ראש העיר אליעזר ראוכברגר (דגל התורה), שמנהל את הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה.

האם מי שמנהל את העירייה הם בעצם דגל התורה וש"ס – שותפותיך, שלמעשה הובילו לבחירתך לראשות העיר?
"אחת ולתמיד – שיבינו, אני מנהל את העיר, אני ראש העיר. אני עובד ביחד עם כל הסיעות ועם כל חברי ההנהלה. כשאני מדבר על זה עם החרדים, החילונים ועם הציונות הדתית – אנחנו עובדים בשיתוף פעולה ביחד. יש הבנה מלאה, יש כל כך הרבה מה לעשות בעיר, רק אנשים חסרי ניסיון יכולים לומר את הדבר הזה. אני בהחלט מתייעץ עם כל חבריי בקואליציה. בסופו של דבר – כל אחד מחברי הקואליציה מבין שזו לא העיר רק שלו, יש כאן סוגי אוכלוסיות שצריך לדאוג להם. ככה זה יעבוד כל עוד אני ראש עיר".


ראש העיר משה ליאון (צילום: שלומי כהן)

עובד ביחד עם כולם – ראש העיר משה ליאון (צילום: שלומי כהן)


ועדיין, בוועדת התכנון והבנייה יש רוב חרדי מובהק.
"אני חושב שיו"ר ועדת התכנון והבנייה אליעזר ראוכברגר עושה עבודה נהדרת. אני לא זוכר שהיתה כזו עבודה שוטפת ורצינית, ללא דחיות של תיקים ודיונים. כמובן שכל הישיבות של ועדת התכנון והבנייה מוקלטות וידועות לציבור – אין משהו בחדרי חדרים. עד היום לא קיבלתי תלונה שהוא נתן עדיפות לחרדים או עדיפות שלילית לתושבים שאינם חרדים. להיפך, הוועדה עושה עבודה רצינית ויש לה הישגים, אין תורים ועומסים".

הטענה של חברי סיעת התעוררות באופוזיציה היא שהם נמצאים במיעוט בוועדת התכנון. הם מבקשים להוסיף נציגות חילונית כמו לורה ורטון ויוסי חביליו, שישמשו כבעלי זכות הצבעה ולא רק כמשקיפים.
"קודם כל הגענו למצב טוב אם התעוררות דואגת ליוסי חביליו וללורה ורטון. היא לא עשתה את זה לפני הבחירות, ולא אחרי הבחירות. יש חוק שאומר כמה חברים צריכים להיות בוועדת התכנון, והכל נעשה לפי החוק. הכל טענות סרק. למען הסדר הטוב – יו"ר הוועדה מאוד קשוב לחברי התעוררות, לורה משקיפה וחברי המועצה יכולים להיכנס מתי שהם רוצים כמשקיפים".

ברקוביץ והתעוררות? "היה להם קשה לקבל את זה שאני נבחרתי וניצחתי"

אחת ולתמיד – בוא נפתח את מה שקרה עם עופר ברקוביץ. איך נכשל המשא ומתן עם הסיעה הגדולה ביותר במועצה, שהביאה שבעה מנדטים?
"ממש לא בא לי לפתוח את זה", אומר ליאון, "אבל זה משהו בלתי מובן ולא ניתן להסבר. לדעתי, זה משהו יותר פסיכולוגי מאשר קטע מעשי של משא ומתן. אני חושב שזה נובע מכך שהיה להם קשה לקבל את זה שאני נבחרתי וניצחתי ואני ראש העיר", אומר בגילוי לב ליאון.

אחרי תוצאות הבחירות גם התעוררות נכנסה למשא ומתן על הקואליציה. לפי ההסכם שלא צלח ברקוביץ היה אמור להתמנות לסגן ראש עיר ובין השאר גם למחזיק תיק התכנון והבנייה יחד עם ראוכברגר. מספר 2 בהתעוררות, עינב בר כהן, היתה אמורה להתמנות לסגנית ראש העיר לתקופה של חצי קדנציה (שנתיים וחצי). ההסכם נכתב, הצדדים סיכמו על מועד חתימה – אולם ברגע האחרון זה התפוצץ.

עד כה לא איישת את מה שהובטח להתעוררות. אתה עדיין שומר לברקוביץ ולבר כהן את התפקידים? אתה מעוניין שהתעוררות יצטרפו לקואליציה?
"אני אומר את זה עכשיו – ברגע שבהתעוררות ירצו להיכנס לקואליציה, שיבואו לכאן, נשב לסגור הסכם בתוך שעה אחת. כל הבעיה היא שהמשא ומתן היה למטרות רעש. מישהו חשב שם שהבחירות עדיין ממשיכות. העובדה היא שהגענו להסכם טיוטה, שהיה מוכן לחתימה – עופר היה צריך לחתום עליו, ומסיבות שונות ואישיות שהיו לו בתוך הסיעה – כי לאחת מחברות המועצה בהתעוררות לא היה עדיין תיק – זה לא קרה. זו היתה החלטה ניהולית שלו כיו"ר התעוררות".


עופר ברקוביץ (צילום: אמיל סלמן)

חשב שהבחירות עדיין ממשיכות – עופר ברקוביץ (צילום: אמיל סלמן)


"אני הייתי שמח לעבוד ביחד עם התעוררות, למרות שאני מסתדר מצוין גם בלעדיהם. מכיוון שלא אני ניהלתי את המשא ומתן ונתתי לצדדים שלישיים שניהלו מטעמי ומטעמם, הכל היה על השולחן – הסיבה היחידה שהם משכו אחורה זה בגלל תיק מסוים שלא קיבלו", מבהיר וטוען ליאון, "ולדעתי גם בעיה פסיכולוגית – היה להם קשה להיכנס לקואליציה. אני לא אומר את זה מתוך גיחוך וזו ממש לא אמירה צינית, אני מאמין ורואה שבהתעוררות רוצים לעשות טוב למען העיר, יש להם רצון טוב, הם היו יכולים להיות בקואליציה ולעשות עבודה נהדרת. תשאלו ותעברו כל אחד מ-25 חברי הקואליציה – כל אחד יאמר שהוא נהנה להיות כאן ולעבוד למען העיר. שיטת הניהול שלי היא לבזר סמכויות, ולשמוע את האנשים – לתת להם את הכבוד שלהם. קיימת כאן קואליציה מגוונת, שאין לה טיפת תלונה על ניהולו של ראש העיר, ולכן אני גאה במה שיש. כשהם ירצו להיכנס ויחליטו החלטה פנימית שלהם שיש רצון להיכנס – אני כאן".

 

הנדוניה מחכה להתעוררות?
"אני לא יודע כמה זמן הנדוניה תחכה, ואני לא יודע איזו. הצעתי להם עולם ומלואו, וזו שטות מה שהם עשו. כמובן שמה שהצעתי לא בהכרח יעמוד עכשיו, אבל הם צריכים לעלות על האוטובוס כי האוטובוס ממשיך קדימה. אם אתה באמת רוצה לעשות למען העיר, אתה חייב להיות בקואליציה, זו החלטה שלהם לא להיות בקואליציה".

תגובת התעוררות: "גם עכשיו, מול התנאים הברורים שהוצגו והוסכמו, ועיגון הנושאים החשובים לציבור הציוני, מוכנה התעוררות להיכנס לקואליציה, ולפעול בשיתוף פעולה למען ירושלים. ליאון שב ומשקר. הוא לא רוצה את התעוררות בקואליציה משיקולים פוליטיים ומציג מצג שווא. ליאון עשה הכל כדי למסמס את המו"מ, לבטל פגישות, ולסגת מהבנות. ליאון לא נענה גם לפנייה הישירה של עופר ברקוביץ, לקיום פגישה עימו, לקידום שיתוף פעולה.
"מאז ליאון רק מציע לחברים בהתעוררות לפרוש מהסיעה תמורת ג׳ובים. לצערו, הוא למד שהתעוררות מורכבת מחברי מועצה הנאמנים לציבור שבחר בהם, המתעקשים לפעול ביושרה ובכבוד.

"נראה כי ליאון הוא שלא מעכל את תוצאות הבחירות. את היות התעוררות הסיעה הגדולה בעירייה, בעוד שלו אין אפילו מנדט אחד מהציבור. אנחנו שבים וקוראים לליאון, שנבחר לראש העירייה, להתגבר על שיקולים פוליטיים צרים, ולא לחשוש מעשייה משותפת. אנחנו מושיטים יד, להוביל את ירושלים קדימה, תוך שמירה על האינטרסים של הציבור הציוני, על צביון השכונות והמרחב הציבורי, ותוך פיתוח כלכלי ותרבותי של העיר".

ממשיכים הלאה: מה דעתך על ההתבטאות הסקסיסטית של סגן ראש העיר אלישע פלג. אתה לא חושב שהיה מקום לגנות את דבריו?
"טוב היה שהמילים האלו לא היו נאמרות, אבל זה מה שנאמר. אלישע איש מכובד שתרם רבות, אבל עם כל הכבוד אלו המילים שלו. אני גם אמרתי לאלישע שלא אהבתי את זה, ואני הוצאתי על זה תגובה ואמרתי שאם מישהו נפגע ממני אני מתנצל".

כפי שפורסם ב"כל העיר", פלג התבטא באופן סקסיסטי בישיבת מועצת העירייה, כאשר גם בתגובה שמסר ל"כל העיר" הוא הודה כי התבטא כך, וציין כי מדובר במסגרת חופש הביטוי: "זכותי לומר שאני מעדיף להקת מעודדות על פני להקת מעודדים", אמר פלג ל"כל העיר", "שכן הן לדעתי יותר מעניינות", ואף לא התנצל על דבריו וטען כי "אין כאן שום שוביניזם או סקסיזם".

מנגד, וללא קשר לפלג, ליאון מסביר כי "צריך להבין את המצב שנוצר במשך כל ישיבות המועצה שהיו עד עכשיו. התעוררות מזמינה אנשים כדי לפוצץ את הישיבה ולהפריע לניהול הישיבה התקינה, פשוט להפריע. ראש העיר הקודם ניר ברקת החליט לפני כשנה לסגור את ישיבות המועצה לציבור מהרגע שהתעוררות עברה לאופוזיציה. לנו אין שום כלים להוציא מישהו שמפריע מישיבה תקינה. בכנסת מוציאים החוצה, פה אי אפשר. ואז, מתנהלת ישיבה נוראית מבחינתי, שלא שומעים את מי שמדבר, קשה לנהל את הישיבה כך. אחרי כל כמה משפטים של עינב בר כהן דאגו שימחאו כפיים והיה רעש".

"הנקודה החשובה היא שמי מכיר אותי יודע שאני נעים הליכות", אומר ליאון, "וקשה מאוד להוציא אותי משלוותי, אבל בסופו של דבר אי אפשר לשלוט על כל מה שקורה בישיבה ואני לא יכול לשלוט על כל מילה שמוציאים בה".

"העיר של כולם"

עם סיום הריאיון נכנס ללשכת ראש העיר ראש אגף הספורט בעירייה איציק קורנפיין – שוער העבר הגדול של בית"ר, שמבקש מליאון כמה דקות כדי להגיע ולברך את קבוצת הפוטבול הירושלמית שהביאה גביע. ליאון לא מהסס ויוצא מלשכתו לכיוון חדר סמוך בקומה השישית בכיכר ספרא, שם אחת מפעילות הקבוצה שולפת את הטלפון הסלולרי ומבקשת להצטלם סלפי עם ראש העיר. "אני הצבעתי התעוררות, אבל אני חולה עליו", היא צוחקת בזמן ששניהם מחייכים. "בואו נאמר את האמת", מסכם ליאון, "ירושלים בלי סכסוכים זו לא ירושלים. זה אנחנו, זה עם ישראל, בירושלים יש את כל סוגי האוכלוסיות, והמטרה שלי היא שיגידו שזו העיר של כולם".

ליאון נחוש והוא רץ קדימה. אחרי שנתיים שבהן נדמה כי העיר נרדמה, כשראש העיר הקודם היה עסוק לא מעט בפריימריז בליכוד, מרגישים רוח חדשה וחיובית בכיכר ספרא, כזו שמביאה איתה עשייה. נותר רק לקוות כי התוכניות ימשיכו להירקם ולהתבצע במהרה.

* סייעה בהכנת הכתבה: טל נתנאל-נוריאל.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

6 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    כולם מדברים על שיפור התחבורה הציבורית ובאותו הזמן בונים כבישים וחניונים ומעבירים החלטות הזויות כמו חניה בחינם לתושבים בכחול לבן.

  2. ערן

    פחות מ4 חודשים בתפקיד. כל העיר שבורה והרוסה והוא מוציא 750 אלף שח לשיפוץ הלשכה שלו פשוט חוצפה לא שמעתי על דבר כזה פשוט גועל נפש

  3. נחמה

    כתבה יפה מר, ליאון היקר אך מה עם ההולכים על 4??? מתי יהיו בירושלים גינות כלבים רבות מטופחות כמו שיש באיזור המרכז?? אנא ממך על תשכח אותנו!!!!!!!!!!!!!!

  4. אחת העם

    ראש העיר הכי מרתיע שהיה כאן מאז ומעולם. כדאי שיפנים: הבעיה העיקרית של ירושלים היא התחרדות. תדחוף שיבנו בהקדם ערים לחרדים. אחרת ירושלים תהפוך לבני ברק: ענייה, בורה, ואף אחד לא רוצה להקלע אליה אפילו בטעות

  5. רינה

    נו שס מה אתם אומרים בחרתם בוקיבלתם חילול שבת. מזל טוב לכם בעולם הבא

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר