שטח תוכנית הותמ"ל לפינוי-בינוי בקרית מנחם (צילום: בבדיקה)
שטח תוכנית הותמ"ל לפינוי-בינוי בקרית מנחם (צילום: באדיבות אתר עיריית ירושלים)

ההנחתה החדשה על תושבי קרית מנחם: תוכנית בינוי גרנדיוזית להקמת 1,500 דירות

בשכונה מתנגדים לקידום התוכנית החדשה בוותמ"ל - המסלול המהיר והמזורז לאישור תוכניות בנייה: "גיבורים על השכונות החלשות"; ל"כל העיר" נודע כי גם מתכננת המחוז יוצאת נגד קידומה: "ראוי שתוכנית משמעותית כזו תידון גם בוועדה המקומית"

פורסם בתאריך: 21.6.19 10:18

ל"כל העיר" נודע כי תוכנית בינוי חדשה להקמת כ-1,500 יחידות דיור ברחוב הנורית בקרית מנחם מקודמת בוותמ"ל – הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור. הפרויקט מקודם באחד המתחמים הצפופים ביותר לבנייה בירושלים, בתיאום עם העירייה, חברת מוריה והרשות לפיתוח ירושלים (הרל"י). כידוע, ברחוב הנורית מקודמות תוכניות להתחדשות עירונית הכוללות הקמה של מאות דירות חדשות – המתנגדים חוששים כי תוכנית נוספת עלולה להוביל לכאוס תחבורתי ולקריסת תשתיות.



בקרית מנחם זועמים על קידום התוכנית החדשה בוותמ"ל – המסלול המהיר לאישור תוכניות בנייה גדולות, לעתים ללא מתן אפשרות של ערעור, לעומת קידום תוכניות בוועדות המקומית והמחוזית לתכנון ולבנייה – בהן ניתן להביע התנגדויות.

אף מתכננת המחוז שירה תלמי-באבאי מתנגדת לתוכנית הבינוי כפי שהיא מוצעת. בחוות דעת שהגיעה לידי "כל העיר" כותבת בין השאר תלמי-באבאי: "אני סבורה כי התוכנית במתכונתה הנוכחית אינה מחילה על עצמה עקרונות חשובים ובסיסיים של ציפוף והתחדשות וכוללת כאמור פגיעה בשצ"פים (שטחים ציבוריים פתוחים) מפותחים, חוסר ניצול שלשטחים חומים או שילובם במבני המגורים, השארת מובלעת של מבנים ללא מענה ראוי וניצול גבוה ביותר של מכסת הקרקע המשלימה המיועת להתחדשות העירונית בירושלים".


שירה תלמי-באבאי, מתכננת מחוז ירושלים במינהל התכנון (צילום: יח"צ)

שירה תלמי-באבאי, מתכננת מחוז ירושלים במינהל התכנון (צילום: יח"צ)


עוד כותבת תלמי באבאי כי "חוסר היכולת של התוכנית להתמודד עם הבעיות שהועלו, ומאידך, ההיכרות המעמיקה של לשכת התכנון והוועדה המחוזית את המרחב והשחקנים השונים הפועלים בו, לצד היכולת המוכחת שלהן בקידום יעיל ומהיר של תוכניות התחדשות המציעות מתווה איכותי להתחדשות לצד שיפור של המרחב הציבורי מוביל אותי למסקנה כי יש לקדם את התוכנית במסגרת הוועדה המחוזית. ראוי שתוכנית משמעותית כזו תידון גם בוועדה המקומית לקבלת המלצותיה".

בשכונה כבר זועמים על קידום התוכנית ומגדירים את המהלך כמחטף. "גיבורים על השכונות החלשות", אומר וטוען ל"כל העיר" גורם המעורה בתוכנית, "מדובר בהתעלמות ובעקיפת צרכיי השכונה. הוותמ"ל עוקף למעשה את הוועדה המקומית ואת הוועדה המחוזית ומאפשר לתוכנית להיות מאושרת במהרה. זה מה שהם רוצים. הבעייתיות בפרויקט היא שהתוכנית תצמצם את היקף השטחים הפתוחים סביבה.

ביום רביעי הקרוב, 26.6, תתקיים בקבינט הדיור במשרד האוצר דיון על התוכנית החדשה. ל"כל העיר" נודע כי בעוד התוכנית זוכה לתמיכה שקטה מצד חברי הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בירושלים, בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מתנגדים בתוקף.


אלעד מלכא (צילום: ארנון בוסאני)

אלעד מלכא (צילום: ארנון בוסאני)


חבר מועצת העירייה אלעד מלכא (התעוררות) מבהיר וטוען כי "מדובר בשינוי מדיניות מצד עיריית ירושלים. בעוד כל הרשויות נאבקות להשאיר את סמכויות התכנון ולהביא לידי ביטוי את רצון התושבים וצרכיהן, בוחרת עיריית ירושלים, דווקא בפרוייקט כל כך מורכב לוותר על ייצוג צרכי התושבים. תכנון אזור כה רגיש המצריך הקפדה על צרכי ציבור, שטחים פתוחים, תשתיות תחבורה ועוד צריך להישען על מוסדות התכנון המקומיים ולא על גוף ארצי בו קולם של התושבים אינו נשמע".

מהעירייה נמסר בתגובה לפניית "כל העיר" כי "מזה שלוש שנים שעיריית ירושלים פועלת במתחם, בשיתוף ציבור מלא ובשקיפות מול נציגות הדיירים והמינהל קהילתי ותמשיך לעשות כך גם בהמשך ההליכים התכנוניים. חשוב להדגיש כי הטענה לפיה לא תהיה אפשרות להגיש התנגדות לתכנית אינה נכונה. יש לציין כי התכנית שהוגשה לוותמ"ל קיבלה את הסכמת הגורמים המקצועיים בעירייה, מתכננת המחוז, רשות מקרקעי ישראל וכל גורמי התכנון הרלבנטיים, והיא נותנת מענה נרחב לסוגיית שטחים פתוחים, מוסדות ציבור, תנועה, חנייה וסביבה".



ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "בכלל, התוכניות המקודמות בוותמ"ל מקיימות הליכי שיתוף ציבור בשלבי התכנון המוקדמים, זאת בנוסף להליכי ההתנגדות הקיימים בחוק. כמו כן, החוק מאפשר לכל אדם להגיש התנגדות לתכניות המקודמות במסגרת הותמל כך שזכות ההתנגדות של התושבים דווקא גדלה במסלול זה. התוכנית צפויה לספק את כלל שטחי הציבור הנדרשים ולהביא לחידוש השכונה ולהגדלת היצע הדיור בירושלים".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר