רכס לבן (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
רכס לבן (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)

בדרך לבנייה: הוועדה המחוזית אישרה את התוכנית להקמת השכונה החדשה ברכס לבן

למרות המאבק הארוך ואלפי ההתנגדויות: הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה אישרה היום, שני, את התוכנית להקמת כ-5,000 דירות חדשות ברכס לבן בבניינים עם 12-5 קומות בשטח של כ-840 דונם

פורסם בתאריך: 29.7.19 10:48

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים אישרה היום, שני, 29.7, את התוכנית להקמת מתחם המגורים ב"רכס לבן" – התוכנית, ששטחה כ-840 דונם, מציעה הקמת שכונת מגורים חדשה ובה כ-5,000 דירות וכ-300 יחידות דיור מוגן. הדירות ייבנו במבנים של 12-5 קומות.


הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "'כל העיר' עדכונים בזמן אמת"

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


התוכנית מאושרת בוועדה המחוזית כחודשיים וחצי לאחר שהמועצה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה את שינוי תוכנית המתאר ברכס לבן. כידוע, כפי שפורסם ב"כל העיר" בחודשים האחרונים, לתוכנית הבנייה ברכס לבן הוגשו אלפי התנגדויות, ביניהן של פעילי טבע וסביבה, תושבי שכונות קרית היובל, קרית מנחם ועיר גנים ואפילו ההסתדרות הרפואית מתנגדת לתוכנית. המתנגדים טוענים שיש להימנע מהרס השטחים הירוקים, כאשר לטענתם יש עתודות למגורים לעשרות שנים קדימה.

אישור התוכנית היום בוועדה המחוזית מהווה השלב האחרון והסופי לקראת תחילתה של הבנייה.

הוועדה המחוזית שבמינהל התכנון, בראשות עו"ד עמיר שקד, בדקה את היקפי ההיצע והביקוש ליחידות דיור בעיר ירושלים, "ומצאה כי כבר כיום יש מחסור של כ-40,000 יחידות דיור בעיר, ולא נותרו שטחים פנויים או עתודות קרקע זמינות לפיתוח בירושלים שיכולות לתת מענה למחסור זה", כך נמסר מהוועדה.

הוועדה מדגישה: "כדי לאפשר את המשך פיתוח העיר ירושלים, יש להבטיח מענה ראוי לביקוש למגורים בתחומי העיר תוך חידוש המרקם העירוני הקיים. לכן, נקבע כי במסגרת התוכנית, תינתן קרקע משלימה שתאפשר התחדשות עירונית בשכונות הקיימות, זאת, בהתאם לסיכום בין עיריית ירושלים לרשות מקרקעי ישראל, וחתימת ההסכם בין העירייה לרשות מקרעי ישראל, תהיה תנאי למתן תוקף לתוכנית. בכדי להבטיח כי השכונה החדשה תחזק את השכונות הוותיקות של ירושלים, קבעה הוועדה בין השאר כי בתחילת ביצוע התוכנית יש להקים את מבני הציבור וכן מערך של שבילי הליכה שיחברו את השכונה החדשה לשכונות סביבה".

מתחם רכס לבן, הממוקם בדרום-מערב העיר, מהווה חלק מן המרקם העירוני של ירושלים והוא למעשה מהעתודות הקרקע האחרונות בעיר. התוכנית גובלת בשכונת קריית-מנחם, כביש אורה משואה, שולי מושב אורה והפארק הלאומי עמק רפאים.



בנוסף, לפי התונית, שהוגשה וקודמה על ידי משרד הבינוי והשיכון ונערכה על ידי אדריכל רנדי אפשטיין, תוקם בשכונה החדשה מערכת תחבורה ציבורית פנים-שכונתית (Transit Oriented Development), שתקשר את השכונה ליתר חלקי ירושלים. "בין השאר, כוללת התוכנית הנחיות מפורטות המבטיחות פיתוח של רכבת קלה בד בבד עם הקמת מבני המגורים", נמסר מהוועדה. "בנוסף, יוקם מערך מפורט של שבילים עבור הולכי רגל ורוכבי אופניים המיועדים לקשר את חלקי השכונה ולחבר אותה למרחב הסובב אותה. באזור צומת אורה, התוכנית כוללת התניות מפורטות לחידוש הכבישים ולביצוע הפרדה מפלסית במקום, באופן שישפר מאוד את הנגישות של כל תושבי ירושלים לדרום העיר ובפרט לאזור בית החולים הדסה עין כרם. לבקשת מושב אורה, החליטה הוועדה על הגדלת החיץ שבין התוכנית לבין המושב הקיים וכן על פיתוח החיץ באמצעות טיילת משותפת עבור תושבי האזור".


רכס לבן ממעוף הרחפן (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)

רכס לבן ממעוף הרחפן (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)


מתכננת מחוז ירושלים, שירה תלמי-באבאי, מוסרת: "התוכנית חיונית להמשך פיתוחה של ירושלים זאת לאור המחסור המשמעותי לעתודות מגורים בעיר, ומלאי הקרקעות הנוכחי בירושלים אשר איננו נותן מענה לצורך הקיים. כבר בשלבי התכנון הראשוניים, הובלנו תהליך ראשוני ופורץ דרך לאיתור מקורות הנביעות הנמצאות באזור, זאת כדי להרחיק מהן את הבינוי ככל האפשר. התוכנית תאפשר הן תוספת של יחידות דיור עבור הזוגות הצעירים והן הגדלת היקף יחידות דיור שישמשו כקרקע משלימה עבור התחדשותן של השכונות הוותיקות קרית היובל וקרית מנחם".

תגובת החברה להגנת הטבע לאישור תכניות הבנייה ברכס לבן שבהרי ירושלים: "דוח עדכני ומקצועי של קהילת ירושלים בחברה להגנת הטבע, שבחן את כל תכניות הבנייה הנמצאות כעת בהליכים שונים של תכנון, מצא כי יש בעיר עתודות בנייה למגורים, בהיקף של 125 אלף יחידות דיור, המספיקות לפחות לשני העשורים הקרובים ואף מעבר לזה. צר לנו שבמקום לקדם את הבנייה בעתודות אלה, מוסדות התכנון עושים את הדבר הקל ביותר מבחינתם, אבל שגורם את הנזק הציבורי הגדול ביותר, וזה לאשר בנייה על השטחים הפתוחים והטבעיים המועטים שעוד נותרו בעיר, המהווים את שטחי הנופש והפנאי של תושבי ירושלים ואת בתי הגידול של חיות הבר".

נעמי צור, יו"ר שדולת ירושלים בת קיימא מוסרת: "הארגונים החברים בשדולת ירושלים בת-קיימא מתנגדים לתכנית ברכס לבן. תכניות הפינוי בינוי חייבות לקבל קדימות, תוך דאגה לתשתיות הנדרשות בעת הוספה של אלפי יחידות דיור בשכונות הקיימות. כאשר ברכס לבן בונים בין 5 ל-12 קומות, פינוי בינוי מאפשר פי שניים ויותר גובה ברחוב הנורית. אם רכס לבן מפותח לפני רחוב הנורית, זה דן את הפינוי בינוי לגורל אכזר של 'סלאמז'. כדי להמתיק את הגלולה, עוטפים את חבילת רכס לבן בעטיפה של 'קרקע משלימה'. זה אמור להפחית בהמשך את העומס על הפינוי בינוי. למה לפצות את יזם הפינוי בינוי בקרקע ולא בכסף? ואם מדובר בקרקע משלימה, למה בשטח פתוח טבעי וערכי, שופע מעיינות, ולא בעתודות בתוך השכונות הקיימות? מהבט העירוניות, המהלך עלול להיות מתכון לכשלון".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. ליאת

    נורא ואיום…מחריבים את ירושלים.
    אם חסרות כ'כ הרבה דירות, אולי זה משום שהחרדים והדתיים מתרבים ללא מעצורים. אולי במקום להרוס את הטבע כדאי להעביר להם שיעורים בנושאים כמו פיקוח על הילודה, והרס המשאבים הטבעיים של הכדור בכלל והמדינה הקטנה הזו בפרט, שנגרם בין השאר מההתרבות הבלתי מרוסנת שלהם.

  2. אזרח שערכי הטבע חשובים לו

    הועדה המחוזית פסקה לטובת כרישי הנדלן ,באשרה את תוכניות הבניה ברכס לבן . במקום לדאוג לשימור ערכי טבע ונוף ,החליטה הועדה מתוך שיקולים צרים
    ואינטרסים פסולים ,להשמיד שמורת נוף נדירה
    ובכך גרמה לבכייה לדורות .יש להקים ועדת חקירה
    שקופה שתבדוק כיצד מאושרות תוכניות בנייה
    הזויות שכאלה ,תוך עקיפת החברה להגנת הטבע
    וציפצוף מיתמשך על דעת הקהל ואירגוני שימור הטבע
    והנוף.כמו בפרשת " מיפלצות הולילנד ", לחקור
    ללא משוא פנים את המחדל שהינו בכייה לדורות.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר