הדמיית ההפרדה המפלסית בצומת אורה, רכס לבן ממעוף הרחפן (הדמיה: צוות תוכנית אב לתחבורה ירושלים; צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
הדמיית ההפרדה המפלסית בצומת אורה, רכס לבן ממעוף הרחפן (הדמיה: צוות תוכנית אב לתחבורה ירושלים; צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)

דעה | עצירת תוכנית המנהרות בצומת אורה היא אבן דרך, אך המאבק הגדול עוד לפנינו

עצירתה ובדיקתה מחדש של תוכנית המנהרות בצומת אורה היא מבורכת, אבל היא רק חלק מתוכנית-הענק "ספדי" שנראה כי קמה לתחייה, בראשה המאבק נגד הבנייה ברכס לבן | דעה

פורסם בתאריך: 2.3.21 17:36

לי זה היה ברור וצפוי מראש שוועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה תבטל את ההחלטה של הוועדה המחוזית בירושלים, ולא תאשר את התוכנית כפי שאושרה ותחזיר אותה לתיקונים ולהשלמות.

אני חושב שכיום אנחנו נמצאים בבעיה קשה מאוד והיא לא רק בעיה תכנונית. מדובר בבעיה, שבה למעשה נרשמת התעלמות של הוועדה המקומית, העירייה והוועדה המחוזית משיתוף אמיתי של הציבור וראייה כוללת של תכנון עירוני.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


אגדיל ואומר שגופים אלה ניצלו את התקופה הקשה שבה אנו נמצאים, כלומר את "זמן הקורונה", כאשר הוועדות לא יכלו לתפקד באופן מלא אלא רק דרך מצלמות באמצעות הזום. בנוסף, לציבור היה קשה להתארגן כמקובל ולכן התקבלו החלטות חפוזות בוועדות כאשר היה ידוע מראש כי אינן תקינות כלל. אפשר להגיד אפילו ניסיון מחטף.

אחת הדוגמאות הבולטות היא תוכנית ההפרדה המפלסית בצומת אורה, אבל היא לא היחידה: ישנן תכניות נוספות כמו הרכבל וכריתת העצים במסלולו, רכס לבן, הרחבת מתחם הכנסת ועוד נושאים שעל הפרק שהתקבלו בו החלטות זריזות ולא מתקבלות על הדעת שלא קיבלו עדיין מספיק ביטוי תקשורתי. הייתי מוסיף גם את ההחלטה על בניית מתחם השגרירות האמריקאית החדש הצפוי להיבנות בשכונת ארנונה, גם שם מדובר על כריתת עצים וזו התקבלה במהירות לא מקובלת.


רכס לבן (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)

רכס לבן (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)


בכל תוכניות אלו יש מכנה משותף ברור: התקבלו החלטות שפוגעות בסביבה ובאיכות החיים, נושאים שנמצאים לרוב במחלוקת, אבל לא תמיד על סדר היום הציבורי בפרופיל גבוה. אך הדבר הנורא ביותר במקרים מעין אילו שההחלטות לגביהן אינן תקינות. ללא הגשת תסקיר השפעה על הסביבה, ללא בדיקות אלטרנטיבות ועוד. למתנגדים שאין להם את האמצעים שלמחליטים יש, היו צריכים לפנות לוועדות ערר ואפילו לבית המשפט על מנת להשיג את המבוקש. לא מדובר בעניין של מה בכך.

בדיקה מחדש של ההפרדה המפלסית נותנת לנו תקווה שהתוכנית תיפסל, ויחד עם זאת גם התוכנית של רכס לבן שמושפעת ממנה, לא תגיע למימוש.

כולנו יודעים ששתי התוכניות אלו (ועוד תוכניות אחרות כפי שציינתי) הן חלק "מתוכנית ספדי" או כפי שאומרים: שיטת סלאמי. לפחות בזמנו בלחץ ערעורים והציבור, היא בוטלה לטובה.

לא אהיה מופתע אם הציבור יתעורר שוב וידרוש לבדוק מחדש את כל התוכניות שהיום נמצאות בוועדות (או בהכנות) ללא תכנית-אב כללית היכולות לסמן לאן אנחנו הולכים.

אסור לנו להגיע לרגע האחרון. ביחד עם שאר הארגונים הירוקים ופעילי הציבור בנושאים אלה כולנו יחד צריכים לעצור, לחשוב, לבדוק ובעיקר לשתף פעולה כדי לבדוק לאן פנינו מועדות – לפני שירושלים הולכת לאיבוד.


הכותב: פפה אללו, לשעבר סגן ראש עיריית ירושלים, לשעבר יו"ר סיעת מרצ בעירייה


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת2"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

6 תגובות
  1. משה לאון

    עכשיו יש לעצור בדחיפות את הקו הכחול של הרכבת הקלה.
    המתכננים לא רואים כלום חוץ מתכנון ללא פשרות להעברת רכבת בין נקודות ללא התיחסות לעבר.

  2. בומבה צור

    אוי לעיר שפפה אללו הוא פעיל ועסקן ציבור בה. אפשר להתווכח על נחיצות השכונה ברכס לבן אבל כאן מדובר על הפרדה מפלסית בצומת אורה שתאפשר את זרימת התנועה גם בעת שתתחיל לעבור במקום הרכבת הקלה. פפה אויל מתנגדי התוכנית אוילים והירוקים המקומיים שלנו עלובים ומתלהמים.

  3. חיים

    אדם שאיכפת לו מהטבע והנוף הירוק של ירושלים – לא לבנייה רכס לבן והריסת טבע ושמורות בעלי חיים !

  4. ירושלמי

    אי אפשר לרכוש דירה בירושלים והמחירים רק עולים וביחס לא סביר לשאר המדינה. חייבים לבנות וברכס לבן בסוף יבנו השאלה היחידה היא האם הבנייה תהיה לחרדים או לעשירים או כמו שעכשיו מתוכנן דירות רגילות. האדמות הללו שייכות למושבים וקיבוצים והם רוצים לשמור אותם לנכדים ולנינים שלהם שיבנו וילות וכל "אוהבי הטבע כאן" זה או בעלי הקרקע או מי שפרנסתו בעמותות. אם אתם לא מאלה בבקשה דעו שכבר כחלון רצה לקדם שם דירות מחיר למשתכן והקפיטליסט הקיתוני ברקת נלחם בכל הכח כאילו בשם איכות הסביבה נגד, עכשיו הקרב הוא נגד בנייה רגילה. בסוף יבנו שם כמו שאמרתי או לחרדים או לעשירים ואני אמשיך להשכיר דירה או אאלץ לעבור מקרבת משפחתי והכל בשם "שמירת הטבע"

  5. יוקי

    מהרשימה שלו עולה שהוא נגד הכל. אלה אנשים מסוכנים. כנראה שרק לצפרדעים ולטאות יש זכות קיום.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר