הפגנה בשייח ג'ראח (צילום: פפה אללו)
הפגנה בשייח ג'ראח (צילום: פפה אללו)

הפתרון לסוגיית שייח ג'ראח עובר דרך הפתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני | דעה

סוגיית פינוי התושבים הערבים משייח ג'ראח הבעירה בין השאר את המהומות האלימות - קל להגיד שצריכים למצוא את הדרך לדו קיום, אבל דו-קיום לא נוכל להשיג כל עוד הסכסוך הישראלי-פלסטיני נמשך | טור דעה

פורסם בתאריך: 24.5.21 10:35

לאחר 11 ימי לחימה בין ישראל לחמאס הגענו להפסקת אש. אך האם אפשר להגיד את אותו הדבר על המלחמה הפנימית המתחוללת בין אזרחים ישראלים-יהודים לבין אזרחים ישראלים-פלסטיניים, ובמיוחד בין אזרחים יהודים-ירושלמיים לתושבים פלסטיניים של מזרח ירושלים?

בכל הארץ וגם ברצועת עזה התחילו לחזור בימים האחרונים לשגרה המוכרת, אך במקביל המהומות והאלימות בהר הבית ובשייח ג'ראח נמשכות עד היום. רחובות נסגרו, בטונדות הוצבו באיזורים אלה ולא מאפשרות לפלסטיניים להסתובב בחופשיות, והמתנחלים בשלהם – מרגישים כבעלי הבית. במקביל לזה, הפגנות של יהודים ביחד עם ערבים בעד דו-קיום בשייח ג'ראח מפוזרות על ידי המשטרה בכוח עם רימוני הלם.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


רק תזכורת קטנה שהביאה אותנו למבצע "שומר החומות": הלחימה שהתרחשה התחילה ממש פה בירושלים בגלל הצבת המחסומים בשער שכם בימים הראשונים של חודש רמדאן, בנוסף לאלימות המשטרתית בהר הבית ואיומי הפינוי של תושבים פלסטיניים מבתיהם בשייח ג'ראח.


הפגנה בשייח ג'ראח (צילום: פפה אללו)

הפגנה בשייח ג'ראח (צילום: פפה אללו)


אינני רוצה להיכנס לשאלות האם יש סיבות פוליטיות לכל המצב – בוודאי שיש, והאם הפסקת האש תהיה זו האחרונה. אבל אני כן רוצה להגיד בצורה מוחלטת, שכפי שצריך לשקם את רצועת עזה ולנקוט בהליכים הומניטאריים, אנו חייבים לשקם את יחסינו כלפי ערבי ישראל, ובמיוחד צריכים לפתור את הבעיה של תושבי שייח ג'ראח. בעייתם היא לא בעיה משפטית. בתי משפט במשך יותר מעשר שנים לא הצליחו להגיע לפתרון בסוגיה המורכבת. הפתרון הוא מוסרי וחייבים להכיר בזכותם של התושבים הערבים שמתגוררים בשכונה מ-1956.

כפי שההגנה של ישראל ושל תושביה צריכה להיות מובטחת בהסכמים שיגיעו, ההסכמים חייבים גם לקחת בחשבון את השיקום והפיתוח של עזה, ובמקביל לו את שיקום היחסים בין יהודים לערבים בארץ ובדגש מיוחד על מצבם של התושבים הפלסטיניים שחיים את החיים באפארטהייד במזרח ירושלים.

קל מאוד להגיד שצריכים למצוא את הדרך לדו-קיום, אבל דו-קיום לא נוכל להשיג כל עוד הסכסוך הישראלי-פלסטיני ימשיך. הפתרון ברור: שתי מדינות לשני עמים, ואז אפשר יהיה לחיות בדו-קיום.

הכותב: פפה אללו, לשעבר סגן ראש עיריית ירושלים, לשעבר יו"ר סיעת מרצ בעירייה.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת10"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. אלי

    אתה חי בסרט לא יהיה שלום הכל סיפורים תגור בלוד ואז תדבר ואם יש עם מי לדבר לך תביא חומוס מרמאללה

  2. אזרח

    נדפקת בראש לגמרי? היום זה שכונה בירושלים מחר עוד שכונה אחרי זה עיר. אתה רוצה לוותר ולתת להם את כל המדינה? אתה בכלל יהודי??

  3. אוריה סער

    "והמתנחלים בשלהם – מרגישים כבעלי הבית".
    אז למקרה שלא הבנתם, היהודים הם בעלי הבית!! לא להתבלבל.
    מי שרוצה לחיות לצידנו בשלום – ברוך הבא…
    וכמו שיהודי שפלש לנכס שלא שייך לו יפונה, כך גם ערבי משיח ג'ראח. לא מסובך וזה ממש לא תירוץ לפתוח במהומות על רקע לאומני

  4. מירי ים

    לפני כ 130 שנה נבנתה מחוץ לחומות העיר העתיקה שכונת שמעון הצדיק. האדמות והבתים נקנו ע"י יהודים ונבנו עבור יהודים. עם קום המדינה ותום מלחמת העצמאות ירושלים חולקה. החלק המערבי הפך לחלק ממדינת ישראל ואילו העיר העתיקה והחלק המזרחי של העיר היו תחת שלטון ירדני. במלחמת ששת הימים ירדן הצטרפה למדינות שנלחמו נגד ישראל. ירדן ומדינות ערב הפסידו במלחמה ושטחים אלה הוחזרו למדינת ישראל. מן הדין היו צריכים כבר ב 1967 לסלק את התושבים שפלשו לשכונת שמעון הצדיק (שייח' ג'ראח בערבית), ולהחזיר לשם את התושבים היהודים. לתושבים שגרים שם כעת אין זכויות בעלות על הדירות. שיגידו תודה שאפשרו להם לגור בלי לשלם עד עכשיו. התוקפן (ירדן/ הלגיון) הפסיד במלחמה ורוצה לייצר סימטריה מדומה לאדמות שהפסיד במקומות שונים בארץ. כשיהיה שלום עם המדינות השכנות, אפשר יהיה לדון על הנכסים של ארצות אוייבות במדינתנו והשבת רכוש ונכסים של יהודי ארצות ערב

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר