חניה באדום לבן (צילום: מוטי מילרוד)
מצוקת חניה (צילום: מוטי מילרוד)

איך מנצחים את מצוקת החניה בירושלים? | טור דעה

בכמה צעדים ניתן להשתלט על כאוס החניות ועומס הרכבים שמחריף בירושלים - יש כבר תוכניות על הפרק, ויש כאלה שהגיע הזמן לקדם | דעה

פורסם בתאריך: 25.5.21 11:25

זה לא סוד שעם השנים מצוקת החניה ברחבי ירושלים הולכת ומחריפה. כל אחד שמחזיק ברכב חווה על בשרו את החיפוש הנואש אחר מקום חניה. תופעה זו באה לידי ביטוי ביתר שאת במרכז העיר, המשלב את הרצון למצוא חניה לרכבים של תושבי המקום, עסקים ומבקרים.

נתוני אגף החניה בעיריית ירושלים חושפים נתון מדהים כי במרכז העיר עצמו קיים פער עצום של חוסר במאות מקומות חניה ביחס למספר מחזיקי תו חנייה אזורי, וזאת מבלי לקחת בחשבון גם את עומס רכבי המבקרים באזור.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


בערים שונות בעולם כבר הפנימו שצריך לנקוט בצעדים שונים כדי לצמצם את מצוקת החניה, לרבות בתגבור וייעול התחבורה הציבורית כתחליף לרכבים הפרטיים. אמנם גם בירושלים עומדות על הפרק תוכניות ענק לקידום תחבורה ציבורית נגישה, ירוקה ומהירה יותר, לרבות פיתוח צרי תחבורה ייעודים נוספים לתחבורה ציבורית כמו הרכבת הקלה, אך הדרך עוד ארוכה עד ליישום הנושא בשטח. כל עוד אנו לא שם, קשה לבוא בטענות לתושבים שאינם מוכנים לוותר על רכבם ומתלוננים על מצוקת החניה, שיש לה השפעה דרמטית על איכות חייהם. מצד שני, העומס התחבורתי בכבישים הופך לבלתי נסבל הן עבור בעלי רכבים והן עבור הולכי הרגל.

כדי להתמודד עם מצוקת החניה, צריך לחשוב מחוץ לקופסא ולקדם פתרונות יצירתיים, בשיתוף פעולה ובהסכמות בין העירייה לתושבים. בשנים האחרונות קידמנו עם העירייה, תושבים ועסקים שורה של הסדרי חניה חדשים בלב העיר בשאיפה לצמצם את מצוקת החניה לדיירי האזור ומתן פתרונות למבקרים. בין היתר במתן עדיפות חניה לבעלי תו אזורי בלבד על פני חניות "כחול לבן" ומתן אפשרות לחנות במקומות של פריקה וטעינה החל משעות הצהריים. בד בבד, הגענו להסדרים עם חניונים בנוגע לכניסת רכבים חינם של בעלי תו אזורי וצמצום תעריפי מחירים לטובת מבקרים. כל זאת לצד קידום תכניות לשיפור תחבורה ציבורית ושיפור נגישות המרחב להולכי רגל. לאחרונה אף גיבשנו עם העירייה תוכנית חסרת תקדים להגבלת התנועה בשכונת נחלאות על ידי הצבת מחסומים חכמים, שיאפשרו כניסה לרכבים של בעלי תו אזורי בלבד לתוך השכונה.


אילוסטרציה חניה (צילום: מוטי מילרוד)

(צילום אילוסטרציה: מוטי מילרוד)


כל הפתרונות האלה חיוניים – אך לא מספקים בטווח הארוך. כדי להשלים את ההסדרים שקידמנו נדרש מחיר מהעירייה ומהתושבים, כשכל צד נדרש לתת ולוותר על משהו לטובת צמצום מצוקת החניה. על העירייה לעשות חשיבה מחדש בכל הנוגע למדיניות הקיימת של חלוקת תווי חניה ללא הגבלה מול המדיניות הקיימת של מתן פטור מבניית חניות לבניינים חדשים. בעוד העירייה מאפשרת ליזמים לבנות בניינים ללא חניות פרטיות, מנגד היא מחלקת לכל דירה תווי חניה ללא הגבלה אמתית. במצב שנוצר אין מספיק חניות פרטיות וישנם בעלי דירות שמחזיקים בארבעה רכבים שיוצרים עומס נוסף על החניות והתשתיות במרחב הציבורי.

לצד הפתרונות השונים שהובלנו לצמצום מצוקת החניה, הגיע הזמן לקדם מדיניות שמגבילה את החלוקה החופשית של תווי החניה. זה אולי לא פופולארי אך הכרחי אם אנו רוצים להמשיך לחנות במרחב הציבורי, לפחות עד לסיום הקמת תשתית תחבורה ציבורית ראויה לשימוש. צעדים אלה ואחרים נדרשים לקדם ממקבלי ההחלטות, אחרת בעתיד המצב יהיה כבר בלתי הפיך.

ד"ר אופיר לנג – הכותב עומד בראש מינהל קהילתי לב העיר, האחראי על מרחב מרכז העיר, נחלאות, השוק, שערי חסד ומשכנות האומה  


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת10"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

8 תגובות
  1. שרון כהן

    לסגור את העירייה ולהתחיל להחנות בכל מקום שירד לסגור ישיבות ובעיקר לאסר על חרדים מקבלי הבטחת הכנסה להחזיק רכב כי זה כבר גיהינום.

  2. חניה זו הבעיה?!

    כל הניהול של העיר הוא בעיה
    אין דבר אחד חיובי שאפשר לחשוב עליו שמנוהל בעיר,אז חניה זה רק נדבך אחד,ואם כבר מדברים על רכבים
    אז תסתכלו על מצב הכבישים בכל העיר שמלאים בבורות וששנים לא קרצפו וחידשו אספלט חדש
    אפשר להמשיך להצביע על המון בעיות אבל לא נגמור,הרשימה ארוכה
    עוד דוגמא.! כמה מקומות עבודה התווספו לעיר הזו ממפעלים,מהיי טק,וכו' …אז תבינו למה צעירים בורחים מהעיר,לא בגלל מקומות בילוי,אלה בגלל שאין עתיד תעסוקתי,
    הכל מתחיל מראש העיר,הקואליציה /שמסביבו שנראה לי שיזכו בתואר הגרועים ביותר שכיהנו בעיר
    אוי לנו מנבחרי ציבור כאלו.

    נראה לי שגם יכהנו בעתיד בתפקידם הנוכחי,כי אין תחרות כבר על ראשות העיר,ונראה שרוב הבוחרים שישארו ונשארו בעיר הם מתומכי ראש העיר והקואליציה שלו
    בקיצור מי שרוצה לשמור על איכות חייו,עתיד ילדיו,ובריאותו ברח מהעיר,והנותרים בורחים גם עכשיו!!!,וככה עושים הרבה מהאוכלוסיה ה"חזקה" שבורחת מהעיר.
    נראה שגם זה לא מעניין כבר את אף אחד,כי במילא בונים על הכנסות מעוד משרדי ממשלה שיביאו אותם בכח לעיר,ואולי תיירות חוץ שבאה לכמה ימים מחו"ל אם המצב הכללי ירגע.+ מליארדים מתקציבי הממשלה שיחיו את העיר העניה,הקשה,המוזנחת הזו.

  3. צודק תמיד

    יופי זה הדרך, צריך לצמצם כמה שיותר חניות ככה שלא תהיה ברירה ולבוא בתחבורה ציבורית, ככל שתוסיפו עוד חניות יבואו עוד רכבים, וזה מעגל שלא נגמר לעולם, לכן הדרך היא לצמצם כמה שיותר.

  4. דוד

    לפני כ 4 שנים, יזמתי פגישה עם עופר ברקוביץ ברחוב הרב ברלין. בתור אדריכל פנים מצאתי פתרון לתוספת 27 מקומות חנייה. עופר הגיע עם צוות שלם והסכים לבחון את כל הרעיונות, אבל אז … הגיעה "הממונה על החנייה בעירייה" והתנגדה לכל הפתרונות "כיוון שזה לא בטיחותי"! אבל, לאחר 4 שנים העירייה ביצעה עבודות ענקיות ברחוב המקביל, רחוב פלמ"ח. מעבר לתוצאה בשטח שביטל לנו עשרות מקומות חנייה, הרי שהתוכנית מיישמת ב 6 מקומות … בדיוק את מה שהיא טענה שהוא מסוכן!?!? הזוי!

  5. בעל תו כחול

    אם לא די בכך, בכוונת העירייה להפוך את רחוב שושן למדרחוב, דהיינו ביטול מקומות חניה, ואיסור חניה בחניות הרחוב שנותרו בשעות אחה"צ, טירוף. גם כך המצב קשה מאוד ולא ניתן כמעט להחנות באיזור, ממררים את חייהם של בעלי התו הכחול, כבר עובדת עירייה ממחלקת חניה פלטה בעבר כי " בעיה שלך שבחרת לגור במרכז העיר".. כן, כן . אילו האנשים שמנהלים את העיר הזו, לברוח ומהר.

  6. ירושלמי תיכף לשעבר

    הפכתם את כל מרכז העיר לחנייה לתו חנייה בערב. אין חניונים שפעילים 24 שעות. תחבורה ציבורית לא קיימת. שיהיה לכם בהצלחה עם תרבות פנאי ובילוי.אולי באמת תלמדו מתל אביב או מכל עיר אחרת בעולם.

  7. פוגי

    ללא תחבורה ציבורית בשבת כלום לא ישתפר. אנשים ימשיכו להחזיק כלי רכב.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר