כפיר הרכבת הקלה (צילום: רודי אלמוג)
הרכבת הקלה (צילום: רודי אלמוג)

מסילות אל העתיד: חזון הסעת ההמונים מתגשם בירושלים | דעה

הפתרון לעומסים בכבישי ירושלים - פריסת רשת של קווי רכבת קלה מודרנית, שקטה ונקייה | טור דעה

פורסם בתאריך: 30.5.21 08:51

בחודשים האחרונים, עם היציאה ממשבר הקורונה, בעיית הגודש בכבישים הכתה בחזרה במלוא עוצמתה. כשמספר המכוניות על הכביש זינק בעשור וחצי האחרונים ב–69 אחוזים, ואילו שטח הכבישים גדל באותה התקופה ב-40 אחוזים בלבד, התוצאה היא בלתי נמנעת: עוד ועוד פקקי תנועה, המתארכים והולכים, ומשפיעים על סדר היום הפרטי והלאומי.
לפי חברת waze, הישראלים נוסעים יותר והכבישים עמוסים יותר בכל הערים הגדולות בישראל, ובכללן בירושלים. כך לדוגמה, מנתונים שפרסמה החברה לפני כחודש עולה, כי בירושלים חלה עלייה של 6 אחוזים בנסיעות ביחס לתקופה שקדמה לקורונה. הדבר לא מפתיע. כשאוכלוסיית מטרופולין ירושלים גדלה מ-943,700 תושבים ב-2002 ל-1,387,200 תושבים ב-2014 וצפויה להאמיר  לכ-1,900,000 בעוד פחות מעשור, זו לא שאלה אם יהיו פקקים, אלא כמה פקקים יהיו.

לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


ידוע כבר לכל, כי המענה לפקקי התנועה במרחב העירוני חייב להיות בדמות מערכות להסעת המונים. הקמת הרכבת הקלה בירושלים הייתה פריצת דרך תחבורתית במדינת ישראל בכלל ובירושלים בפרט, והציבה את ירושלים בעמדת זינוק מובילה ליצירת עתיד תחבורתי חדש. הרכבת הקלה בירושלים אמנם משרתת כיום את כלל תושבי ירושלים והמבקרים בעיר, אך פועלת  רק בחלק משכונותיה. תושבי השכונות האחרות נאלצים, בעל כורחם, להתנייד בדרכים אחרות, ועל מנת לאפשר לתושבי ירושלים נוספים ליהנות משירותי הרכבת הקלה יש הכרח בפריסת קווים נוספים.
 חברת "כפיר הרכבת הקלה" הינה הזכיין שנבחר על ידי המדינה להפעיל את הקו האדום הקיים ולהקים את הארכות הקו האדום ואת הקו הירוק. החברה הינה שותפות בין החברות שפיר הנדסה, אחת מחברות התשתיות הגדולות במשק המתמחה בהקמה ובהפעלה של מגה פרויקטים, דוגמת כביש 6 חוצה צפון וכביש 16 בכניסה לירושלים, לבין יצרנית הרכבות הספרדית CAF, אשר הקימה ומתפעלת מערכות של רכבת קלה בערים רבות בחמש יבשות ברחבי העולם.
פרויקט הרכבת הקלה בירושלים הינו פרויקט בשותפות של המגזר הציבורי והמגזר הפרטי (PPP) הגדול ביותר בישראל כיום, אשר צפוי בשיאו לספק תעסוקה לאלפי אנשים. המיזם כולל הקמה של מסילות חדשות באורך של כ-27 ק"מ, כ-50 תחנות חדשות, תגבור הצי בלמעלה מ-100 קרונות חדשים ומרווחים, הקמת מתחם דפו מרכזי אשר יכלול חניון ומוסך לקרונות ומרכז בקרה ושליטה, חניוני חנה וסע והפרדות מפלסיות בצמתים מרכזיים.
שלבי ההקמה של הפרויקט כוללים אתגרים רבים ומורכבים, דוגמת הצורך לשדרג את הקו הקיים
תוך פגיעה מינימלית בשירות לנוסעים, עבודה תשתיתית בסביבה עירונית צפופה, התקנת מערכות ומסילות בצמתים ועוד. גם אין ספק כי עבודות אלו יגררו הפרעות, שיבושים, השבתות חלקיות ושינויי מסלולים. הבסיס לצליחת מכשולים אלו תהיה היכולת לעבוד בשיתוף פעולה,  ולגלות הבנה וסבלנות בתקופה הקרובה לטובת התועלת הרבה שצפויה בעתיד.
בסופו של התהליך, בתוך שנים ספורות, תעמוד לרשות תושבי ירושלים מערכת הסעת ההמונים המתקדמת ביותר בישראל – רשת של קווי רכבת קלה מודרנית, שקטה ונקייה. מספר קרונות הרכבת יגדל מ-46 קרונות ל-160 וכמות הנוסעים תשולש ותגיע לחצי מיליון נוסעים ביום. אז, ורק אז, תושבי ירושלים ייהנו מסטנדרט חדש של תחבורה עירונית.
 
הכותב: אורן כהן, מנכ"ל "כפיר" הרכבת הקלה בירושלים


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת13"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר"[email protected]


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. מייקי

    אורן היקר,
    במקרה היום נסעתי ברכבת הקלה(לרוב אני משתמש ברכב אבל היום הייתה לי בדיקת עיניים). נסעתי מתחנה מרכזית להר הרצל. לצערי הרכבת הייתה צפופה להחריד(עד הר הרצל). אני מבין שחברת כפיר ירשה את התשתיות אבל אני מבקש. בשעות העומס הוסיפו קרונות, הוספו רכבות. צאו לשטח תרגישו את הרכבת בשעות העומס ותצליחו היכן שסיטיפס כשלו. תודה.

  2. ירושלמי

    חזון זה יפה,הבעיה בביצוע.
    אם זמן הקמה של קו רכבת קלה הוא יותר מעשור אז מדובר בבדיחה.
    כבר בחלם היו יותר מצליחים בתחום.

  3. רמי שביט

    בעולם לא עושים יותר רכבות!
    מזמן עברו לאוטובוסים חשמליים!
    אבל כנראה שמישהו מרוויח הרבה כסף מעניין ההתעקשות על הרכבת.

  4. אנונימי

    רמי , אתה צודק.
    הקרונות הוזמנו הרבה לפני שהונחה המסילה…

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר