ראש הממשלה בנימין נתניהו, בית המשפט המחוזי בירושלים, היערכות משטרת ירושלים (צילומים: עמית שאבי, ארנון בוסאני, דוברות המשטרה)
ראש הממשלה בנימין נתניהו, בית המשפט המחוזי בירושלים, היערכות משטרת ירושלים (צילומים: עמית שאבי, ארנון בוסאני, דוברות המשטרה)

פרשנות | הגנת נתניהו במשפט עד כה: הגנה לשמה או שמא טקטיקה?

"משפט נתניהו" אמור וצריך להיות הרבה יותר קצר, יעיל ומסודר ממה שמתרחש ומה שעוד צפוי, אלא שעד כה הוא "נמרח" ומתמשך, וסופו מי ישורנו

פורסם בתאריך: 9.6.21 07:58

"משפט נתניהו" אמור וצריך להיות הרבה יותר קצר ממה שמתרחש ומה שעוד צפוי, אלא שהוא "נמרח" ומתמשך וסופו מי ישורנו. משפט צריך להתנהל ביעילות. בית משפט אמור ומוסמך להקפיד שכך יהיה. הכרעת דין מאת בית משפט אמורה, ראשית, לקבוע עובדות ושנית, לנתח אותן ברמה המשפטית ואז לקבוע אם העובדות מוכיחות, מעבר לספק סביר, כי הנאשמים אכן ביצעו את העבירות המיוחסות להם בכתב האישום.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


התביעה בחרה לפתוח בהוכחת האישום השלישי. טענת הפרקליטות היא שבין נתניהו לבין בני הזוג אלוביץ' נקשר קשר פסול : "וואלה" פעלה כ"שופר" מטעם נתניהו בדרך של אילוצו של המנכ"ל, אילן ישועה, לדאוג לכך שבאתר יופיעו פרסומים מיטיבים ומנגד ינוטרלו פרסומים מכפישים; הטענה היא שבעלי האתר, בני הזוג אלוביץ' פעלו כך משום שמן העבר השני, נתניהו (שלא שילם דבר מכיסו לשם כך) הבטיח והתחייב לפעול, תוך ניצול כוחו כגורם שלטוני, כדי להיטיב עם בעלי האתר בדרך שנועדה להיטיב עם כיסם, ועוד על חשבון הציבור. הכל מתוך קשר פסול של "תן וקח", שקשרו השניים. את הקשר בין שני בני הזוג, כמו גם את טיבו של ה"הסכם" ביניהם, בכוונתה להוכיח בהעדת "אנשי הקשר" (שהם בגדר מתווכים בעבירת שוחד ועל כן עדי מדינה), מומו פילבר וניר חפץ. שם טמון עיקר העיקרים (בתוספת עדויות על פעילותו של נתניהו כדי לקדם את טובת כיסם של בני הזוג אלוביץ').

על פניו, הטענה לפיה בני הזוג אלוביץ' אכן אילצו למעשה את אילן ישועה לפעול כפי שהורו לו, לא אמורה להטריד את ההגנה. ה"פעילות הפנימית" בתוך אתר "וואלה", גם אם אכן בני הזוג אלוביץ' הנחיתו על אילן ישועה לפרסם או לפסול בהתאם לרצונם, וגם אם היטיבו עם בני הזוג נתניהו, היא בפני ע=A6מה אינה בגדר עבירה. זכותו של 9Bלי תקשורת להיות "מוטה" (וכאלה יש לרוב).

בהינתן כך, ההגנה הייתה יכולה להודיע כי היא מוכנה להניח שכך היה בתוך אתר "וואלה" ולהתמקד בהפרכת הטענה שאותה "פעילות פנימית" בתוך "וואלה", דהיינו בניתוק אותו חוט מקשר בין הענקת ההטבות מאת בני הזוג אלוביץ' לבין הטבות מנגד שנתניהו הבטיח או פעל בפועל כדי להעניק להם.

הדבר (אולי) היה מייתר את העדות של ישועה וחוסך זמן שיפוטי אדיר.

משההגנה לא הקדימה והכריזה כך, "נאלצה" (לא למותר לחשוב שהתביעה דווקא "משפשפת ידיים בהנאה") התביעה להעיד את אילן ישועה והדבר נעשה על פני עשרות ישיבות. כתוצאה מעדותו החיה, המחיש והדגים את הדרך שבה נעשו הדברים, תוך הצגת דוגמאות "עסיסיות", דבר שיכול (מבחינת הפרקליטות) לפעול בהמשך דווקא נגד הנאשמים. גם אם במסגרת חקירה נגדית הוכיחו שישועה פעל כך גם כלפי אחרים, זה לא יהיה רלוונטי. גם אם יוכח שישועה פעל באופן "מושחת" בפני עצמו, זה לא בהכרח "מבטל" את מה שנעשה (ככל שיוכח ) במישור הרלוונטי לנטען במשפט (הלוא זה מן המפורסמות שעובדי ציבור לרוב "משדלים" תקשורת. כל עוד הם לא פועלים באופן אסור בתמורה לכך, אין זו בגדר עבירה).

משאין להניח שהסנגורים "לא יודעים מלאכתם", האפשרות היא שהכל הוא בגדר "טקטיקה". משפטים אכן מתנהלים גם על בסיס טקטיקות. אפשר בהחלט שהכוונה והמטרה היא "למרוח" זמן, בבחינת "או שהפריץ ימות או שהגביר ימות…". אפשר גם שזו "הנחתה" מאת הלקוח. כל עוד נתניהו שואף ומאמין שיישאר בשלטון, ומשבית המשפט העליון פסק שאין לגזור עליו נבצרות, אפשר שהזמן פועל לטובתו.

התמיהה נוגעת גם לדרכו של בית המשפט. הרי בית המשפט יכול (כך נהוג וכך צריך) לברר תחילה את נקודות המחלוקת הרלוונטיות ולדאוג לכך שהצדדים יעסקו בזה ולא יבזבזו זמן לשווא. הלוא זמן שיפוטי מוגדר כ"משאב ציבורי" (מדובר בעלויות אדירות). הניסיון שלנו עם ראשת ההרכב, כב' השופטת רבקה פרידמן-פלדמן, מלמד שהיא דווקא מאוד מקפידה על זמנים (לא עם התביעה, רק כשמדובר בהגנה. היא קובעת מראש שעת סיום לישיבה ולא פעם הפסיקה חקירות נגדיות של הגנה  "על הדקה" ולא תמיד בהקשר לעניין עצמו). תמהנו אם כאשר דנים ב"בוזגלו" –"אין זמן", בעוד שכאשר מדובר ב"מיוחסים" וכאשר תקשורת מלווה בצמידות את המשפט, אזי בית משפט צריך להראות כמה הוא קשוב. ואולי אני טועה.

הכותב: עו"ד קובי קמר, מומחה למשפט פלילי, יו"ר (משותף) של הפורום הפלילי של לשכת עורכי הדין בישראל.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת13"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר"[email protected]


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר