בית פרומין (צילום: פפה אללו)
בית פרומין (צילום: פפה אללו)

על הנייר בלבד: הסיפור מאחורי מוזיאון הכנסת שעדיין לא קם | דעה

לא כולם מכירים את קיומו של המבנה ההיסטורי "בית פרומין" בו חקקו חוקים רבים כמו חוק חינוך חינם לכל ילד בישראל. ב-2010 נחקק חוק ובו קבעו להפוך את המבנה ל"מוזיאון הכנסת", אך כמו חלק מהחוקים, החוק נשאר על הנייר בלבד, ועד היום המוזיאון לא קם | טור דעה

פורסם בתאריך: 19.8.21 16:54

בעיר ירושלים, במרכז העיר, ברחוב קינג ג'ורג' 26, עומד מבנה שלא כולם יודעים שקוראים לו "בית פרומין". מדובר במבנה ששימש כמשכן הכנסת הראשונה בשנים 1950-1966.

קצת היסטוריה: המבנה נבנה בהשראת הסגנון הבינלאומי של שנות ה-30 של המאה הקודמת ותוכנן על ידי האדריכל ראובן אברם. מ-1948 ועד 1950 המדינה קיימה את הדיונים של הכנסת במבנים שונים בתל-אביב, עד שבתחילת שנת 1950 החליטו "לעלות" לירושלים ובחרו ב"בית פרומין" כמקום מתאים למשכן קבוע לכנסת. ב-1966 הכנסת עזבה את "בית פרומין" ועברה למשכן החדש דאז והידוע בגבעת רם.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר" [email protected]


לא כולם מכירים את קיומו של המבנה ההיסטורי הזה. ב"בית פרומין" התקיימו דיונים חשובים כמו נושא פיצויים מגרמניה (שילומים), חקקו חוקים כמו חוק חינוך חינם לכל ילד בישראל והתקיימו גם דיונים אלימים כמו למשל זריקת הרימון על שולחן הדיונים ב-1957 שבו נפצע ראש הממשלה דוד בן גוריון ועוד מספר אנשים.

עם פינוי הכנסת ב-1966 במבנה ב"בית פרומין", משרדים ממשלתיים שונים עשו בו שימוש: מנהל מקרקעי ישראל, משרד הדתות עם בתי הדין הרבניים – מחוז ירושלים ומשרד התיירות עד שבשנת 2002, ללא התחשבות בערך ההיסטורי ולאומי, הבניין נמכר ליזם פרטי. היזם תכנן להרוס את המבנה ולבנות בניין למגורים, מסחר ומלונאות בגובה של 16 קומות.

כפי שלא היתה אחריות ממסדית שהחליטה למכור את המבנה, הציבור קם עם הרגליים האחוריות והביע את התנגדותו לכך. המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל עמדה בראש המתנגדים.

אני, שאז הייתי חבר בוועדת תכנון ובנייה בעיריית ירושלים, ראיתי ביוזמת המכירה ליזם נזק היסטורי ולאומי ללא תקנה. פניתי לח"כ רן כהן שמיד הבין את המשמעות וגייס חברי כנסת אחרים כדי למנוע את הביזיון.

המצב היה מאוד קשה, כי היזם שילם עבור המבנה. בהתחלה הוא לא היה מוכן לוותר, עד שב-6.7.2010 הכנסת אישרה את "חוק מוזיאון הכנסת" והמדינה שילמה פי ארבע ליזם בגלל הטעות שעשתה.

סעיף 1 מתוך החוק ומטרתו: "מטרתו של חוק זה לשחזר ולשמר, לפי הוראות חוק זה, את הבניין שבו שכנה הכנסת לראשונה בירושלים, בהיותו בעל חשיבות לאומית והיסטורית בתולדות העם והמדינה, ולהקים בו למען הציבור, מוזיאון לתולדות הכנסת ולפועלה, שימלא גם תפקידים אחרים לפי חוק זה".

אך כמו חלק מהחוקים, החוק נשאר על הנייר בלבד, ועד היום המוזיאון לא קם. לפני כעשר שנים, קרי בשנת 2011, החלו עבודות השיפוץ שנמשכו כחמש שנים. מסיבות שאינן ידועות, העבודות הופסקו, והמקום נשאר מגודר עם תמונות היסטוריות מהתקופות השונות על החומה שמסביב, תמונות שבעצם היו צריכות להיות מיוצגות בתוך המוזיאון.

אגב, אני לא יודע אם זה רלוונטי, אבל במכוון או שלא, כיום מנסים להרחיב את משכן הכנסת הנוכחי בהשקעה של מיליונים – רק חבל שלא מוצאים לנכון להשלים את המוזיאון ב"בית פרומין" שיש לו ערך היסטורי, ערכי ולאומי.

הכותב הוא פפה אללו, לשעבר סגן ראש עיריית ירושלים ויו"ר סיעת מרצ בעירייה.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


 

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר