הריון בכללית (צילום: פריפיק)
הריון בכללית (צילום: פריפיק)

כללית: צעד לפני כולן, גם בהריון ואחריו

פחות משנה מאז פרוץ הקורונה ונראה כי כל העולם עצר או השתנה. אם יש דבר אחד שאנחנו שמחים לדעת שלא הושפע מהקורונה, הרי שזה הפלא בהבאת חיים חדשים לעולם

פורסם בתאריך: 26.11.20 21:27

אם יש דבר אחד שאנחנו שמחים לדעת שלא הושפע מהקורונה, הרי שזה הפלא בהבאת חיים חדשים לעולם.
גם בימים אלה, אלפי נשים מאזור ירושלים והסביבה נמצאות בעיצומו של הריון או אחרי לידה.
כללית הצליחה להתאים את עצמה אל העולם המשתנה ולהנגיש שירותים רבים למטופלות, בין אם הן בהיריון ובין אם הן אימהות צעירות, כך שישתלבו ברוח התקופה.
אבל למה שאנחנו נספר לכן? ביקשנו מכן, המטופלות שלנו, אלה שילדו ואלה שלקראת, לספר לנו כיצד השירותים שלנו עוזרים לכן בתקופה זאת:

שירי (29) אמא לתינוקת בת 4 חודשים
לאחרונה ילדתי בשעה טובה את ביתי הבכורה. אמא שלי גרה בחו"ל ומאוד חששתי שאעבור את ההיריון לבד, מבלי שתהיה לי כתובת זמינה לשאלות . באחת הבדיקות הראשונות להיריון שוחחתי עם פקידת הקבלה במרכז בריאות האישה ירמיהו ושיתפתי אותה בתחושות שלי. היא המליצה לי להוריד את אפליקצית "40 שבועות" של כללית. לא אשקר – התייחסתי לדבריה בביטול גמור – לא הבנתי איך אפליקציה יכולה בכלל להיות התשובה שלי.
היא דחקה בי והורדתי אותה.
באותו ערב נכנסתי אליה דרך הנייד, רק כדי לראות במה מדובר ומיד הבנתי שהאפליקציה הזאת הולכת להיות הדבר הכי טוב שקרה לי בהיריון – מדי שבוע התעדכנתי בסרטון מותאם במה שקורה לגופי ובמה שקורה לעובר. אחרי שביצעתי בדיקות, התוצאות הגיעו ישירות לאפליקציה, צפיתי דרכה בסרטוני הדרכה ובכל פעם שהתעוררה לי שאלה, במקום להעיר את אמא שלי מעבר לים, חיפשתי במאגר השאלות והתשובות ולרוב גם מצאתי. כשלא מצאתי יכולתי להתייעץ דרכה עם אחות ליווי הריון, רופא או אנשי מקצוע אחרים .
נכון שמדובר בסך הכל באפליקציה אבל למען האמת, "40 שבועות" הייתה המדריך המלא שלי להריון ואין ספק שהיא שינתה לי את כל החוויה והפכה אותה להרבה פחות מפחידה ובודדה, והרבה יותר נעימה

ניצן (33), שבוע 34 להיריון שני
כמו בהיריון הראשון שלי שהיה לפני שנתיים, גם הפעם אני נדרשת למעקב צמוד בעקבות סיבוכים קלים שאני סובלת מהם.
בדרך כלל הכל בסדר אבל אסור לקחת סיכון ולכן בהוראת הרופא שלי אני צריכה לבצע פעמיים בשבוע בדיקת שתן, רק כדי לעקוב אחר מצב המדדים שלי.
בהיריון הראשון הייתי הולכת בכל פעם למרפאה לבצע את הבדיקה – מקבלת כוס, ממלאת אותה, מחזירה לאחות שהייתה בודקת את הערכים. זה הלך ונהיה יותר קשה ככל שההיריון התקדם.
הפעם אני משתמשת בשירות חדש שכללית מציעה במסגרת "מעבדה עד הבית"- בדיקת שתן דיגיטלית. קיבלתי מרשם מרופא ההיריון שלי, רכשתי את הבדיקות ואני מבצעת אותן בקלות בבית. התוצאות מגיעות אלי כמעט מיידית לתיק האישי באפליקציה או באתר, והן זמינות גם לרופא המשפחה שלי וגם לרופא שנתן לי את ההפניה לבדיקה.
נכון שזאת בדיקה של כמה דקות, אבל בלעדיה הייתי צריכה לגשת פיזית פעמיים בשבוע, בהיריון מתקדם ועם תינוק בעגלה למרפאה כדי לבצע אותה, וזה מלבד כל יתר הבדיקות שאני צריכה לעבור בשגרה. יחסית להיריון הקודם, הפעם זה ממש נוח.

איילה (36), אם לשלושה: 6 חודשים, שנתיים ושש
לפני מספר שבועות הבן הקטן שלי, בן חצי שנה, התחיל לחרחר, להשתעל ולגלות סימנים של אי שקט. השעה הייתה 9:00 בערב ובעלי, איש צבא, לא היה בבית.
לא ידעתי מה הסיבה שהילד מרגיש כך וכמובן שפחד הקורונה ריחף כל העת. התייעצתי עם שכנה שהציעה לי להשתמש בשירות של רופא ילדים אונליין שזמין דרך האתר והאפליקציה, ואז נזכרתי שבקיץ רכשתי דרך כללית את מכשיר ה-TYTO, שאמור להיות יעיל בדיוק למצבים האלה ודרכו יכול רופא ילדים לא רק להתרשם דרך מצלמה ממצב הילד, אלא ממש לבדוק אותו מרחוק.
פחדתי שזה יהיה מסובך, שהאפליקציה לא תעבוד, שלא יהיה רופא זמין אבל הכל עבר כל כך חלק!
הרופא בדק דרך הטייטו את הריאות של הילד, את הגרון שלו, הוא הקשיב ללב ולבטן, הכל דרך אותו מכשיר והכל באמצעותי – אמא שלו.
בסיום הפגישה הווירטואלית הרופא קבע שהילד בסך הכל בסדר. הוא שלל קורונה והציע שאפעיל מכשיר אדים בחדר ואמשיך לעקוב.
מכשיר האדים עזר והילד הצליח להירדם די מהר לאחר מכן. לא האמנתי שבשעה כל כך מאוחרת רופא ראה ובדק פיזית את הבן שלי. זאת רפואה של המאה ה-21, לא פחות.

עדן, (23), היריון ראשון, שבוע 37
בשעה טובה אני נמצאת בימים אלה לקראת סופו של היריון ראשון. כשאחות במרכז בריאות האישה שמעה שזה ההיריון הראשון שלי היא הפצירה בי לעשות שימוש בשירות ליווי היריון אישי. מאז, בכל חודש אני פוגשת אחות היריון שמוודאת שעשיתי את כל הבדיקות שאני אמורה לעשות, היא מסבירה לי איזה בדיקות אני עוד צריכה לבצע עד לפגישה הבאה שלנו, היא מייעצת לי בכל התחומים שההיריון שלי מושפע מהם, החל ממצבי הבריאותי דוגמת ייעוץ תזונה ועצות בנוגע לתוספי תזונה וויטמנים ועד לשיחות על מצבי הנפשי, היחסים עם ההורים שלי ועם בן הזוג. עם הזמן המפגשים איתה הפכו להיות עוגן עבורי.

מאיה, (27), אמא לתינוק בן שבעה  חודשים
למרכז בריאות האישה, שערי צדק של כללית אני מגיעה מאז שהתחלתי ללכת לרופאת נשים כנערה.
בהתחלה היו אלה מפגשים שגרתיים למזלנו הרב תוך זמן קצר חזרנו למכרז בריאות האישה, הפעם כהורים לעתיד.
את כל בדיקות ההיריון, החל מאולטרסאונד דרך שירותי המעבדה, הבדיקות הגנטיות, העמסות הסוכר, ביצעתי שם. אפילו אחות ליווי ההיריון שלי הייתה ממרכז בריאות האישה בשערי צדק ולאחר הלידה גם יועצת ההנקה שלי ישבה שם. אני שומעת על חברות שלי שנאלצות לכתת רגליהן בהיריון בין מרפאות שונות כדי לבצע את כל הבדיקות הנדרשות אבל אצלי זה פשוט לא היה ככה. גם אם נדרשתי לבצע בדיקות משלימות לפני או במהלך ההיריון – הכל היה שם תחת אותה קורת גג.

אילנה (30), אמא לתינוקת בת שמונה חודשים
הבת שלי, בת 8 חודשים החלה לפתח בעיות אוזניים חריפות.
במשך תקופה ניסינו להבין מה הבעיה ועברנו את כל המסלול המתבקש, החל מרופא משפחה והבדיקות השגרתיות ועד למומחה א.א.ג לילדים.
לקח לנו לא מעט זמן לעבור את כל המסלול הזה ובסיומו קיבלנו אבחנה לא קלה, אבל הרגשנו שהיא מאוד מקצועית ויסודית.
למרות הביטחון שחשנו, היה לנו חשוב להגיע עם כל התוצאות לעוד מומחה, רק כדי לקבל חוות דעת שניה. התחלנו לברר על מומחים פרטיים ועד מהרה הבנו שכלקוחות של כללית מושלם אנחנו יכולים לשלם הרבה פחות על פגישת ייעוץ עם מומחה, והכי מדהים, ההתייעצות עם המומחה לחוות דעת שנייה הייתה און־ליין.
פגישה שעלתה לנו מאה שקלים דרך המושלם הייתה עולה לנו מאות שקלים באופן פרטי. כהורים צעירים שגם ככה מתקשים, במיוחד כעת בימי הקורונה שמצמצמת את ההכנסות, הרגשנו שאנחנו לא מתפשרים על איכות רפואית בגלל כסף. מזל שהיה לנו כללית מושלם

הריון, לידה ורפואת נשים בתקופת הקורונה
מגפת הקורונה (Covid-19) היא בעיה רפואית כלל־עולמית המשפיעה בדרכים שונות ומגוונות על כל אחת מאיתנו. חשוב שתדעי שמערך רפואת הנשים בכללית ממשיך לתת מענה מלא לכל צורכי המטופלות תוך הקפדה על שמירת ההנחיות המתעדכנות של משרד הבריאות. שירותי רפואת נשים בכללית בתקופת הקורונה:

מעקב הריון
מעקבי הריון נמשכים כרגיל, והם חשובים לבריאותך ולבריאות העובר. ניתן להפחית את תדירות ההגעה למרפאה כדי להקטין חשיפה אפשרית של המטופלת במרפאה.
ניתן לעשות מדידה ורישום מסודר של לחץ דם, של דופק ושל משקל באמצעות מכשירים ביתיים, ולרשותך גם מוקד האחיות של כללית ב־2700*.

בדיקות הריון
בדיקות סקר לתסמונת דאון, שקיפות עורפית, בדיקות דם שגרתיות, סקירות מערכות, מי שפיר, סיסי שליה, ייעוציים גנטיים, מעקב הריון עודף ומעקב הריון בסיכון מתנהלים כרגיל.
מומלץ לא לדלג על תור או בדיקה ללא התייעצות עם הרופא או הרופאה המטפלת.

טיפול בנשים מאובחנות או עם חשד לנשאות נגיף הקורונה
• נשים מאובחנות או עם חשד לנגיף הקורונה לא יבצעו מעקבי הריון ובדיקות שגרה במרפאות עד להחלמתן. יחד עם זאת, אם מופיעה בעיה דחופה או מטרידה, אל תדחי את הטיפול!
יש ליצור קשר עם רופא ההריון המטפל, עם בית החולים או עם חדר הלידה כדי לתאם הגעה לבדיקה ולטיפול.
• יולדות החולות בקורונה או עם חשד לנשאות של הנגיף יגיעו לבית החולים רק לאחר תיאום עם חדר הלידה. הלידה תתבצע כרגיל, באגף נפרד ובמיגון מלא של צוות חדר לידה.
חשוב לזכור: גם בתקופה הזאת המרפאות ובתי החולים הם המקום הבטוח ביותר בעבורך ובעבור תינוקך.

ד"ר רויטל דרעי חסיד היא מומחית ברפואת נשים, מיילדות ואולטרסאונד ורכזת תחום נשים במחוז ירושלים

ד"ר רויטל דרעי חסיד, רכזת תחום נשים בכללית, צילום: ארנון בוסאני

ד"ר רויטל דרעי חסיד, רכזת תחום נשים בכללית, צילום: ארנון בוסאני

אולטרסאונד מפרקי ירך בתינוקות
אחת מבדיקות הסקר במסגרת מעקבי תקינות ההתפתחות ביילודים, היא בדיקת אולטרסאונד מפרקי ירך.
מטרתה לגלות מוקדם ככל האפשר התפתחות לקויה של מפרק הירך או פריקה מלאה שלו. הבדיקה מבוצעת מזה עשרות שנים בעולם כולו, ומאז הונהגה כבדיקת סקר, חוללה שינוי משמעותי בתחלואה הכרוכה בהתפתחות לקויה של מפרקי הירך, במקרי צליעה וכן במניעת ניתוחים עתידיים של החלפות מפרק ירך.

להלן מספר שאלות בהן אנו נתקלים לעיתים קרובות:
מתי יש לבצע את הבדיקה?
מומלץ לבצעה ב-6 השבועות הראשונים לאחר הלידה, אך אם יש ממצא בולט בבדיקה הגופנית יש לבצעה מוקדם ככל האפשר.
עד איזה גיל ניתן לבצע את הבדיקה?
עד גיל שנה, אך רצוי מוקדם ככל האפשר. ככל שהליקוי במפרק הירך מתגלה מוקדם יותר, הטיפול קל יותר וקצר.
ניתן לבצע את הבדיקה בכללית?
לנו בכללית יש מרכזים בהם הבדיקה מבוצעת ע"י אורתופד ילדים מנוסה, המבצע נוסף על בדיקת האולטרסאונד גם בדיקה ידנית של מפרק הירך, ובמקרה שמתגלה ליקוי גם ממליץ על טיפול ומפקח עליו.
ד"ר, מה אתה ממליץ?
הורים יקרים, רופאי ילדים ורופאי משפחה: אנא הפנו בהקדם את הילודים לבדיקת על קול מפרקי הירך. הבדיקה פשוטה ונטולת סיכונים. עדיף להפנות לאורתופד ילדים מנוסה (יש 3 כאלה במחוז ירושלים), ואז במקרה של ליקוי במפרק הירך נתחיל מיידית בטיפול הנדרש.

הכותב הינו ד"ר אבי פנסקי, מומחה בכירורגיה אורתופדית, אורתופדיית ילדים, מרכז תחום אורתופדיית ילדים מחוז ירושלים

ד"ר אבי פנסקי, מומחה בכירורגיה אורתופדית ילדים, צילום: באדיבות כללית

ד"ר אבי פנסקי, מומחה בכירורגיה אורתופדית ילדים, צילום: באדיבות כללית

כתבה שיווקית

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר