רובע התחנה החדשה (צילום הדמיה: באדיבות עדן - החברה לפיתוח כלכלי בירושלים)
רובע התחנה החדשה (צילום הדמיה: באדיבות עדן - החברה לפיתוח כלכלי בירושלים)

מתחם התחנה הולך לשנות את פניו: החלו העבודות המקדימות של המגה-פרויקט

תחנה תת קרקעית של רכבת ישראל, שני קווים של הרכבת הקלה, רכבל שיחבר את הרובע ישירות לעיר העתיקה ולכותל המערבי, מרכזי תרבות, מסחר, בילוי ומלונאות, פרויקטים למגורים ומרחבים ציבוריים. כך ייראה שער הכניסה החדש לבירה

פורסם בתאריך: 30.3.25 08:02

רובע התחנה, הרובע החדש לבילוי, תיירות עסקים ומגורים בירושלים יוצא לדרך ועתיד להפוך לרובע מודרני ושוקק בכל ימות השבוע. הרובע יהווה מרכז תחבורתי חדשני ושער כניסה חדש לבירה, יעודד שימוש בתחבורה ציבורית ויציע מסלולי הליכה נוחים וירוקים להולכי רגל, פינות ישיבה נעימות ומוצלות ו-1,000 מטרים של שבילי אופניים.

ברובע תוקם מתחת לפני קרקע תחנת רכבת חדשה, "תחנת החאן" עם שלוש כניסות אליה. כמו כן יוקמו שתי תחנות של הרכבת הקלה (קו כחול) והתחנה הראשונה של הרכבל לעיר העתיקה, שיציע חוויה ייחודית ומרהיבה שתוביל את המטיילים ישירות לעיר העתיקה בירושלים ממבט הציפור על עיר דוד והאתרים ההיסטוריים של ישראל.

במסגרת הפרויקט הענק, אותו מנהלת עיריית ירושלים באמצעות חברת עדן לפיתוח כלכלי בירושלים, ייפתחו ברובע מרכזי תרבות, בילוי ופנאי, ישומרו מבנים היסטוריים, וכן פרויקטים למגורים, תעסוקה, מלונאות ומסחר. הפרויקט משתרע על כ-350 אלף מ"ר וייבנו בו כ-29 אלף מ"ר של שטחי ציבור, כ-24,700 מ"ר למסחר, כ-23,900 מ"ר לתעסוקה, כ-89,500 מ"ר למלונאות (כ-1,400 חדרים) וכ-180 אלף מ"ר למגורים בבנייה נמוכה יחסית. עם השלמת הרובע, הוא צפוי לכלול גם כ-364 מקומות חניה ציבוריים.


רובע התחנה החדשה (צילום הדמיה: באדיבות עדן - החברה לפיתוח כלכלי בירושלים)

רובע התחנה החדשה (צילום הדמיה: באדיבות עדן – החברה לפיתוח כלכלי בירושלים)


הרובע ממוקם בין השכונות טלביה, ממילא, המושבה הגרמנית, בקעה, רמת רחל וגבעת חנניה, במרחק של כ-38 דקות נסיעה ברכבת לתל אביב וכ-23 דקות נסיעה ברכבת לנתב"ג.

באמצעות צוות תכנית אב לתחבורה ומוריה – החברה לפיתוח ירושלים, החלו לאחרונה העבודות המקדימות, שבמסגרתן מתבצעות עבודות פיתוח במתחם החאן לצורך הכשרת הרכבת הקלה ועבודות בפארק המסילה. במסגרת העבודות המקדימות, פארק המסילה יוסט בימים הקרובים. באזור יוצבו שלטים מתאימים להכוונה של הולכי רגל ורוכבי אופניים.

במהלך העבודות, מתחם הבילוי הקיים ופארק המסילה ימשיכו לפעול לרווחת ציבור המבקרים. רובע התחנה הראשונה ייבנה בשלבים מדורגים, וכל העת יתבצע שיתוף ציבור בשקיפות מלאה של הגורמים המבצעים עם התושבים והעסקים המקומיים, כדי להבטיח את הצלחת הפרויקט ואת ההתחשבות המרבית בתקופת העבודות. במהלך העבודות ימשיכו לפעול ברובע חניונים ציבוריים לבאי המתחם.

 

 

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב: "בשנת 1892 יצאה בטקס חגיגי הרכבת הראשונה מיפו, ולאחר ארבע שעות הגיעה לתחנת החאן בירושלים. הייתה זו נסיעה היסטורית שחיברה בין שפלת החוף לירושלים, שעד אז דרשה יום וחצי של נסיעה מטלטלת במרכבה. מאז ועד היום, תחבורה היא הכוח המניע ומקדם שינוים חברתיים, כלכליים ותרבותיים. היום אנו רואים שוב כיצד מהלכים תחבורתיים משנים את פני העיר, ומביאים מסחר ותעסוקה, מגורים ותרבות פנאי לאזורים שכה זקוקים להם. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים יפעל להבטיח כי תשתיות התחבורה יושלמו במועד ויאפשרו את צמיחת הרובע החדש-ישן במתחם התחנה הראשונה".

ראש העיר משה ליאון: "רובע התחנה הראשונה הוא פרויקט בסטנדרט בינלאומי, שיהווה מוקד תיירותי, תעסוקתי ותרבותי חדש בעיר ירושלים והאב תחבורתי מודרני ראשון מסוגו בישראל. הפרויקט יהווה שער כניסה חדש לבירה, ויקשר במקום אחד את רכבת ישראל עם הרכבת הקלה, אל רכבל שיוביל לעיר העתיקה ולרשת שבילי האופניים העירונית ופארק המסילה. תושבי ירושלים ומבקרים מרחבי הארץ ומחו"ל ייהנו מרובע, שייצור סינרגיה בין תיירות, בילוי ופנאי, תעסוקה ועסקים לתחבורה מתקדמת".


רובע התחנה החדשה (צילום הדמיה: באדיבות עדן - החברה לפיתוח כלכלי בירושלים)

רובע התחנה החדשה (צילום הדמיה: באדיבות עדן – החברה לפיתוח כלכלי בירושלים)


מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "פרויקט רובע התחנה הראשונה נשען על מפגש בין קווי רכבת קלה וכבדה, היוצר האב תחבורתי וכניסה חדשה לירושלים. השילוב בין אמצעי תחבורה מגוונים, לצד מוקדי תעסוקה, מסחר ופנאי, תוך חיבוריות וקישוריות מיטביות, הלכתיות ושבילי אופניים, הוא חלק מחזון ההאבים התחבורתיים שמקדמת השרה רגב בכל רחבי הארץ. זהו העתיד והוא קורה ממש לנגד עינינו. עד סוף העשור נראה את בירת ישראל מרושתת בקווי רכבת קלה ומחוברת לכל חלקי הארץ בקווי רכבת מהירים".

 

תגובות

15 תגובות
15 תגובות
  1. שושנה הירושלמית

    תוכנית גרדיוזית שתהרוס את אזור התחנה הראשונה והחאן. רכבל מיותר שיהרוס את גיא בן הינום ואתרים עתיקים. תסביך גדלות של ליאון ורגב.

  2. ירושלמי

    אתם לא מאפשרים לשלוח תגובות. בירושלים יש הרים ואי אפשר לנסוע באופניים וגם חם ברוב ימות השנה.

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מודרניות היא דבר ראוי רצוי השאלה – היכן ולמי.המתכננים והמאשרים כנראה לא שכחו אבל לא התחשבו שיש בעולם רק ירושלים אחת ומגיע לה וחובה שינתן לה יחס מיוחד שאינו דומה לכל עיר אחרת.נוסיף לזה את מרתון המגדלים שייבנו – הלכה ירושלים שתהפוך לעיר כמו כולם.נכון,צריך להוסיף מגורים,שרותים וכו',אבל לא כך.לכולם ברור שבלו"ז שנקבע,אין סיכוי שיעמדו.בכיה לדורות.חבל ומאד עצוב.

  4. שרינה

    מדהים העיר מתפתחת ונהיית כל כך יפה מודרנית אך היסטורית ומשומרת. ממש יפה ומרגש לראות את כל השינויים בעיר בירת ישראל והעולם!! יישר כח למהנדס העיר ולצוותו ולכל הפועלים בדבר

  5. נגה

    למה להרוס כל מקום????
    יש כל כך הרבה יופי במתחם כמו שהוא עכשיו. אוף מבאסים

  6. בני

    תחנת החאן לא צריכה להיות האחרונה בקו. היה צריך להאריך את המסילה עד מלחה ואפילו להפעיל מסלולים כפולים למתחם החאן, האחד הקו הישיר לנתב"ג מודיעין ותל אביב והשני שדרוג הקו מלוד ובית שמש (ואגב יכלו ליצור גם שלוחה חדשה מבית שמש לגדרה ואשדוד מלבד המסלול ללוד) למלחה בירושלים והמשכו לתחנת החאן במסלול שונה מבעבר ולא דרך נחל שורק ואפילו קו שלישי מתחנת החאן ומלחה דרך צור הדסה לדרום בית שמש ומשם ישר דרומה לקריית גת ובאר שבע.

  7. קונילמל בן פייגעלה

    בהדמיה תמיד יפה ואז ישראלים נכנסים לתמונה

  8. דוד

    מתחם התחנה מקום יפהפה ומיוחד, מקווה שלא ישתמשו בפרויקט הזה, שנשמע טוב, בשביל לקדם בנייה מכוערת שלא תואמת את אופי המקום בשביל בצע כסף, המקום חייב לשמור על צביונו.

  9. אלבז חיים

    סגור בשבת לא יצליח ירושלים כמו בית קברות בשבת.

  10. מבריחים את הצעירים

    פעם היתה תוכנית לבניה להשכרה לצעירים במתחם התחנה! לאן זה נעלם? עכשו הכל הולך למלונות ומסחר? למה אתם לא דואגים שהצעירים לא יעזבו את העיר?! מי יסע בכל התחבורה הזו? רק תיירים ותושבי חוץ עשירים???

  11. אדריכל מפוכח

    הכל יהיה סגור בשבת. הייתה גטו ונישארה גטו. והרכבת הכבדה עד לחאן-נזם זהב באף חזירת. מיותרת לגמרי. הרכבל-זיסנילנד לעניים.

  12. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    בהדמיות יש רק חילונים….
    תעשו הדמיות מציאותיות!
    בירושלים רוב האנשים לא עובדים, חרדים, וערבים.
    שזה לא רע , אבל כדאי לדייק!

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר