עודד קטש (צילום: שרון בוקוב)
עודד קטש (צילום: שרון בוקוב)

אז עד לאן יכול עודד קטש לקחת את הפועל העונה?

רגע לפני פתיחת הליגה ביום ראשון והמשחק הראשון בליגת האלופות של פיב"א ביום רביעי, מנתחים פרשנים ואנשי כדורסל את הסגל של הפועל - ואת הסיכויים שלה להגיע הכי רחוק שאפשר

פורסם בתאריך: 7.10.18 00:02

אחרי ההדחה בחצי גמר גביע ווינר בשבוע שעבר, היום (ראשון, 7.10) תחל הפועל ירושלים את הדבר האמיתי – ליגת העל בכדורסל יוצאת לדרך, כשהאדומים של עודד קטש נגד בני הרצליה (21:05 באולם היובל בהרצליה). שלושה ימים לאחר מכן, ביום רביעי (10.10) תשחק הפועל ירושלים את משחקה הראשון גם בזירה האירופית, כשתפגוש את א.א.ק אתונה היוונית בליגת האלופות של פיב"א (19:30 באתונה). אחרי כל מחנות האימונים, הטורנירים השונים ומשחקי האימון שבהם התגבשה הפועל, ואחרי קיץ סוער שבו עזב את הקבוצה הבעלים עד לאחרונה, אורי אלון, בנה המאמן עודד קטש עם המנכ"ל גיא הראל סגל כמעט חדש לגמרי.



כשאורי אלון עזב בקיץ, אף אחד לא ידע למה לצפות. פרשנים ואוהדים מודאגים לא ידעו איזו קבוצה תהיה כאן, מה יהיה גובה התקציב, איזה סגל ייבנה ומה יהיו המטרות. בעידן המודרני, שבו כמעט כל משחק, כולל משחקי אימון, משודרים, הנגישות לקבוצה היא כמעט לכל דורש ולכן כבר עכשיו אפשר לראות כיוונים ראשונים ולהסיק מסקנות ראשוניות, אף על פי שאלו, מן הסתם, עוד עשויות להשתנות.

"הפועל ירושלים זו קבוצה עמוקה מאוד וכשרונית מאוד", מנתח שחקן העבר ומנכ"ל עירוני נס ציונה בהווה מאיר טפירו בשיחה עם "ספורט כל העיר". טפירו, ששיחק בהפועל בשלוש קדנציות שונות, מוסיף: "על הנייר, יש להפועל הרבה זרים טובים ואיכותיים, שבראשם ג'יימס פלדין ששיחק ביורוליג. יש כאלה שמכירים את הליגה, כמו ג'ייקובן בראון וג'וש אוונס, שזה דבר חשוב, בשילוב הרבה כישרון. יהיה מעניין לראות מה ייצא מהקבוצה שנבנתה שם, כי ללא ספק יש לקטש את הכלים להצליח".

ביום חמישי שעבר, כידוע, נחת אמארה סטודמאייר בישראל, ובמוצ"ש הוא כבר שיחק עם הפועל ירושלים נגד הפועל אילת ברבע גמר גביע הווינר. טפירו מייחס חשיבות רבה לצירופו של הסנטר. "יש לו נוכחות גדולה מאוד", מציין טפירו. "מספיק לראות את הנכונות שלו לשחק חזק וללמוד, כדי להדביק את כל הקבוצה בזה. אין מה לעשות – זה מדבק, בטח כשזה מגיע מפיגורה כמו סטודמאייר. הגישה שלו טובה והוא משחק בלי הרבה מניירות. הוא הוכיח כבר בפעם הקודמת שהוא לא מתעקש להראות שהוא כוכב, ושהוא באמת אוהב את הקבוצה. הוא בא לעבוד ולהוסיף ווינריות, וזה חשוב מאוד בחדר ההלבשה. נוסף על כך, יש לו חיבור מצוין עם הקהל, שזה תמיד מבורך".

חוויה לשחק איתו - סטודמאייר (צילום: אורן בן-חקון)

גישה טובה – סטודמאייר (צילום: אורן בן-חקון)

בשורה התחתונה, עד לאן עודד קטש יכול להוביל את הקבוצה?
"עודד הוא מאמן מצוין, שעבר הרבה דברים בכדורסל. הוא צבר הרבה ניסיון, ואין ספק שזה עוזר לו והופך אותו למאמן טוב יותר. קשה לדעת, כי מוקדם להגיד לאן הקבוצה תגיע. מה שבטוח הוא שהפועל ירושלים תמיד נבנית לקחת תארים, וגם השנה היא מכוונת גבוה. נראה שיש לה קבוצה טובה מאוד".

גם מאמן הכדורסל והפרשן אלעד חסין מיישר קו עם טפירו, ובטוח שלהפועל יש סגל עמוק מאוד. "זו קבוצה רחבה, עם רוטציה ארוכה ועם המון אופציות לקטש", מציין חסין בשיחה עם "ספורט כל העיר". "הפועל ירושלים מכוונת גבוה ויכולה להגיע הכי רחוק שאפשר. אין פה שאלה בכלל. אבל, יש הרבה דברים שמשפיעים על קבוצה, מעבר לזהות הסגל שנבנה, וקובעים אם היא תצליח או לא. דברים כמו פציעות, לוח זמנים, חיבור אנושי. כמאמן כדורסל לטיימינג יש חשיבות גדולה. פעם הטיימינג בצד שלך פעם לא. הפועל מגיעה בסיטואציה בריאה לעונה, אחרי שלא הצליחה בעונה שעברה וזה תמיד נוח יותר".

חסין נוגע בנקודה קריטית שמכוונת בעיקר לקבוצות שרוצות להצליח באירופה. "מכבי והפועל מושפעות מאירופה", הוא אומר ומסביר: "אצל הרבה קבוצות אירופה זה בונוס, אצל מכבי והפועל זה העיקר. יש עליהן הרבה לחץ, ואם הולך להן טוב בזירה האירופית, זה משפיע לחיוב על הליגה הישראלית וגורם לפחות לחץ".

מהם הסיכויים של הפועל ירושלים להצליח בליגת האלופות של פיב"א?
"אני חושב שזה מפעל לא קל, אבל זה לא היורוקאפ. היא יכולה לעשות עונה יפה מאוד ולהצליח בצ'מפיונס קאפ, כיוון שהיא לא נופלת מרוב הקבוצות. יש בסגל המון שחקנים ששיחקו כמעט כולם במפעלים אירופיים, וכל נושא הניסיון הוא לגמרי לטובתה. מדובר במפעל חזק פחות, והפועל מגיעה אחרי עונה מוצלחת פחות. זו סיטואציה שטוב להתחיל ממנה. יש הרבה שחקנים שרעבים להצלחה. בתוספת הדחיפה של הקהל והארגון הנכון, זה מתכון להצלחה".

חסין, עכבר כדורסל לא קטן שמכיר כל שחקן בכדורסל הישראלי ובוודאי האירופי, ממשיך לנתח את הסגל שבנה קטש. "כריס ג'ונסון הוא תוספת כוח מצוינת, אני מכיר אותו עוד מהקולג' בדייטון. הוא סמול פורוורד קלאסי לליגה שלנו. לתמיר בלאט, כפי שאפשר לראות, יש משקל גדול אצל עודד ובינתיים זה מוכיח את עצמו. כשהוא על המגרש הקבוצה נראית מצוין, בטח בליגה הישראלית, שם במסגרת החוק הרוסי בלאט נחשב קריטי".

בקיץ עזב את הפועל ירושלים ריצ'ארד האוול , סנטר הנבחרת ששיחק על תקן ישראלי, עניין חשוב מאוד בפני עצמו סביב החוק הרוסי. במקומו הגיע אלכס צ'וברוביץ', שם גדול ונוצץ הרבה פחות מזה של האוול, אבל חסין חושב שמדובר בהחתמה מאוד יעילה. "אלכס הוא אחד הסנטרים הכי חזקים שיש. הוא עוזר המון בריבאונד, בהגנה וביכולת החסימה", מציין חסין. "בכלל, להפועל יש המון גיוון מבחינת הישראלים: יוגב אוחיון, שחקן ללא אגו ושומר מצוין; בר טימור, הקומבו גארד הישראלי הכי טוב בליגה; ליאור אליהו עם כל האיכויות שלו; וכמובן תמיר בלאט. יכול להיות שהקבוצה חסרה ישראלי בעמדה 3, אבל יש לה שניים וחצי זרים שיכולים לשחק בעמדה הזאת ולחפות".

אלכס צ'וברביץ' (צילום: אורן בן-חקון)

החתמה יעילה – צ'וברביץ' (צילום: אורן בן-חקון)

חסין סימן את הג'וקר של קטש, השחקן שאמור לנצח משחקים עבורו: "ג'ייקובן בראון הוא גם סקורר וגם רכז, והוא זה שיכול להכריע משחקים", הוא מציין. "ג'יימס פלדין הוא רק סקורר, ואילו בראון הוא אחד שהמהלכים המכריעים יהיו בידיו".

במהלך העונה שעברה, כידוע, מינה אלון, עוד כשהיה בעלי הפועל ירושלים, את קטש למאמן במקומו של מודי מאור, שלא נחל הצלחה עם הקבוצה. בקבוצה רצו מאמן שיוכל להצליח בזירה המקומית בעיקר, וגיא הראל המנכ"ל, שמעריך מאוד את קטש, חשב שהוא האיש הנכון במקום הנכון. קטש אכן אושש את הקבוצה, שהיתה עמוסה בבעיות, אך לא הצליח להוביל אותה אל גמר הפיינל פור. כעת מגיע קטש לעונה שהיא מבחן עבורו, כאחד שמעולם לא הצליח כמאמן הפועל, וברזומה שלו אפשר למצוא כישלונות במכבי ת"א הגדולה וגם בהפועל תל אביב, שידועה כקבוצה לחוצה.

"עודד מאמן טוב, אבל הוא נהנה מהמון קרדיט שמאמנים אחרים לא היו מקבלים. אני מניח שזה ייתן לו קצת יותר שקט", אומר מולי קצורין, מאמן נבחרת ישראל לשעבר שאימן שנים רבות בחו"ל. "בסופו של דבר, עודד, כמו כל מאמן, ייבחן במבחן התוצאה. עודד הוא סוג של נסיך בכדורסל שלנו: מה שחל עליו לא חל על כולם, אבל הוא עדיין יהיה כפוף לתוצאות. הגיע הזמן שעודד יצליח במועדון לחוץ עם קהל. הוא התבשל, התפתח והתקדם יפה, ואני חושב שבעקבות כל התנאים שנוצרו, הוא האיש הנכון במקום הנכון. שחקנים מתחברים אליו, הוא יודע לדבר איתם והם יודעים להקשיב לו, ובניהול השוטף של קבוצה זה חשוב. ראינו שהיו לו הברקות כבר בשנה שעברה. אין שום סיבה שהוא לא יצליח, אם כולם יהיו בריאים ולא יהיה משהו יוצא דופן".

איך אתה מתרשם מהסגל שנבנה השנה בהפועל?
"ממה שראיתי עד עכשיו לפחות, הכוח הוא בעובדה שיש לקבוצה סגל מאוד עמוק עם הרבה שחקנים איכותיים. אנחנו רק בתחילת העונה, אבל ברור לי כבר עכשיו ששני דברים יקבעו את ההצלחה של ירושלים: הראשון הוא היכולת ההגנתית, והשני הוא החיבור בין השחקנים. יש הרבה שחקנים שבאופן אישי ירצו יותר דקות, ואף אחד לא ישחק כמו שהוא חושב. השאלה היא איך השחקנים יגיבו לכך, וכאן האופי חשוב מאוד. בעבר היו בעיות בקבוצה, לפחות על פי הדיבורים, ועל פניו נראה שיש חומר אנושי טוב הרבה יותר מאשר בעונה שעברה".

 

קצורין מתייחס בשיחה, איך לא, לסטודמאייר ולחיבור המחודש שלו עם האדומים. "הוא סוג של סמל, בטח לשחקנים הזרים", אומר קצורין ומוסיף: "הם מסתכלים עליו ולא מאמינים שפתאום הם זוכים לשחק עם שחקן כזה, שהיה כוכב אן.בי.איי. לאמירה שלו בחדר הלבשה יש משמעות גדולה עבורם. השאלה לגביו היא איך הוא יקבל את העובדה שישחק רק במסגרת אחת בשבוע, באירופה – אם זה באמת מה שיקרה".

כך או כך, קצורין חושב שמדובר בהחתמה שהיא הנחתה מלמעלה, ולא בהחלטה של הצוות המקצועי: "זה נראה כמו החתמה של ההנהלה, כדי למכור עוד מנויים. ברור שהוא לא מגיע בשביל הכסף. היה לו טוב בקדנציה הקודמת, והוא גם הוכיח מקצוענות והתנהגות טובה. היה לו חיבור טוב עם הקהל ועם המועדון".

לסיכום אומר קצורין: "יהיה מעניין לראות איך כולם יקבלו את התערובת הזאת. יש עניין כמו עומס גארדים – בלאט הצטרף כשכבר יש שני גארדים ישראלים חתומים, וישנן עוד שאלות פתוחות, אבל אין באמת סיבה שהפועל לא תלך עד סוף. זו קבוצה שצריכה להיות בגמר ויכולה לעשות פיינל פור בצ'מפיונס קאפ, כי זה לא היורוקאפ אלא המפעל השלישי בחשיבותו. יש שם קבוצות לא קלות, אבל זה משהו שאפשר להשיג כי עומדים לרשותה כל הכלים הדרושים – חומר שחקנים טוב, קהל, אווירה ואולם".

בר טימור (צילום: ניר קידר)

בר טימור (צילום: ניר קידר)

"הפועל יכולה להגיע רחוק מאוד עם הסגל הזה, שהוא מאוד כשרוני", קובע דרור כהן, עוזרו של עודד קטש בנבחרת ישראל ואחד מחבריו הקרובים, בשיחה עם "ספורט כל העיר". "ממה שיצא לי לראות עד עכשיו, הקבוצה נראית טוב לשלב הזה של העונה. הצוות המקצועי, ובעיקר השילוב בין קטש ליונתן אלון, הוא מצוין".

כהן ממשיך להחמיא לקטש: "בעיניי עודד הוא מאמן בכיר בכדורסל הישראלי כבר המון שנים, והוא טוב לא פחות מאשר בקדנציה הקודמת שלו. אין לי ספק שהוא יצליח. אני מאוד מאמין בכדורסל שלו, בהתנהלות שלו ובידע שלו. הוא מאמן שיודע להתחבר לשחקנים, ואחד שאפשר ללמוד ממנו המון. גם אני לומד ממנו. הוא יכול להצליח עם הפועל בכל המסגרות ולהגיע עם הקבוצה רחוק מאוד, עד להשגת המטרות שהמועדון הציב. הוא מאמן נכון מאוד עבור הפועל, בלי ספק בכלל. נבנָה שם סגל מעניין מאוד, עמוק, עם הרבה שחקנים טובים, כמה מהם עם ניסיון רב".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר