הרכבת הקלה במגדל האשפוז בהדסה (הדמיה: באדיבות מוריה)
הדמיית הרכבת הקלה בהדסה עין כרם (צילום הדמיה: באדיבות מוריה)

קרוב, אבל מתרחק: עוד עיכוב בהגעת הרכבת הקלה לנוה יעקב ולהדסה עין כרם

בהסכם האחרון שנחתם בין משרדי האוצר והתחבורה לבין חברת כפיר הרכבת הקלה נקבע ה-17.1 כתאריך היעד להפעלת הארכות הקו האדום לנוה יעקב בצפון ירושלים ולהדסה בדרום מערב העיר, עם אופציית דחייה של שבועיים. נכון לשבוע הנוכחי נראה כי נסיעות מסחריות יבוצעו החל מחודש פברואר. העירייה, משרד התחבורה וצוות תכנית אב: "לא מתפשרים בנושא בטיחות הנוסעים"

פורסם בתאריך: 12.1.25 20:47

בסופו של דבר – הרכבת הקלה תגיע להדסה עין כרם ולשכונת נוה יעקב. השאלה היא רק מתי יגיע הסוף המיוחל. נכון להשבוע – הסוף הזה נדחה, שוב, כשהפעם תאריך היעד שננקב הוא תחילת פברואר 2025.

ואם נדמה לכם שמדובר "בסך הכל" בעוד שבוע של עיכובים (התאריך הקודם שננקב על ידי כלל הגורמים היה 25.1.2025), כדאי אולי להזכיר ולהיזכר כי התאריך הזה מצטרף לשורה ארוכה של תאריכי יעד שננקבו בשנים האחרונות וחלפו. בינואר 2023 הצטלמו שרת התחבורה מירי רגב וראש העיר משה ליאון בנסיעת הרצה של הרכבת הקלה באזור המפלצת בקרית היובל. אז הם טענו כי ממש עוד מעט הרכבת הקלה תגיע למפלצת, לצומת אורה ומשם גם להדסה עין כרם (כל זאת – חשוב לציין – באיחור של חודשים רבים מהתאריך הקודם שננקב).

חלפו להם כמה חודשים – ואז השעונים והיומנים כוונו אל עבר חודש יולי 2023, כתאריך שבו הרכבת הקלה תגיע סוף-סוף לצומת אורה (עדיין לא להדסה) ולנוה יעקב. אז כוונו.

בהמשך – דובר על חגי תשרי 2023. התכנון היה להפעיל את ההארכות בחול המועד סוכות. אבל זה לא קרה. ואז הגיע המלחמה והכל נכנס להקפאה עמוקה. ביחד עם המלחמה – התנהל מאחורי הקלעים מאבק בלתי מתפשר בין משרדי הממשלה לבין הזכיין על שיפויים ופיצויים ואיחורים. כשאבק הקרב הזה הסתיים – נחתם לו הסכם נוסף בסדרה המאוד ארוכה (בדרך היה דיבור גם על חודש נובמבר 2024) – ה-17.1.2025 (עם גרייס של שבועיים לזכיין).

אלא שכעת, על פי המסתמן והמידע שנמצא בידי "כל העיר", נסיעות ההרצה של הקו במלואו – שבעקבותיהן תושבת הרכבת מנסיעות מסחריות – יחלו רק ב-26.1 (וישנם גורמים שטוענים שדחייה נוספת היא בהחלט אופציה שנמצאת על הפרק) – מה שאומר שהנסיעות המסחריות יחלו רק לאחר מכן (מדובר על 5-4 ימי השבתה מנסיעות מסחריות).

יצוין כי על פי ההסכם האחרון – ישנן סנקציות כספיות על הזכיין במידה ולא יצליח לעמוד בתאריך היעד שנקבע – 17.1 בתאריך הרשמי ו-31 בינואר אם לוקחים בחשבון את השבועיים שניתנו בנוסף. על פי המסתמן – ספק גדול אם יצליחו לעמוד בכך.

מבחינת הזכיין, ניתן לראות עשרות עובדים מפרפרים בשבוע האחרון על תוואי הרכבת הקלה. מורידים גדרות באזור נוה יעקב, עורכים נסיעות מבחן והרצה, בודקים את תקינות המערכות ועוד. אולם נראה כי למרות המאמץ הגדול – זה עדיין לא יספיק להפעלה מסחרית עד סוף חודש ינואר.
אז כן – מדובר בסך הכל בעיכוב של עוד ימים ספורים – אבל בפועל מדובר על עיכוב מתמשך של כשנתיים (אם לא למעלה מכך). בסוף-בסוף הרכבת תגיע להדסה ולנוה יעקב – רק מתי יגיע הסוף הזה?

 

 

תגובת כפיר הרכבת הקלה ירושלים לא נמסרה למרות פניית "כל העיר".

מעיריית ירושלים וצוות תכנית אב לתחבורה נמסר: "עיריית ירושלים, ביחד עם משרד התחבורה וצוות תכנית אב לתחבורה, פועלים בנחישות ובמלוא המרץ להביא להפעלתו המלאה של הקו האדום. זו מתקרבת בצעדי ענק ותביא לבשורה משמעותית עבור תושבי העיר ומבקריה. ראש העיר ירושלים, משה ליאון, עורך ישיבות מעקב שבועיות על מנת לקדם את הנושא. אמש הוסרו הגדרות שהוצבו במהלך העבודות לאורך המסילות באיזור נווה יעקב ובימים הקרובים יוסרו הגדרות לאורך ההארכה הדרומית מהר הרצל ועד לבית החולים הדסה עין כרם. לצד זאת, חשוב להבין כי כלל הגורמים המעורבים לא יתפשרו בנושא בטיחות הנוסעים ברכבת הקלה, כמו גם בטיחות הנהגים ומשתמשי הדרך. על כן, שוקדים הצדדים על קיומם של מבחני בטיחות קפדניים ונסיעות מבחן המבוצעים בימים אלה. הכרזת המועד להפעלת הארכת הקו על ידי המדינה, תתבצע ברגע שתהיה ודאות לתקינות כל המערכות".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "מדינת ישראל וזכיין הרכבת הקלה לא מתפשרים בנושא בטיחות, על כן, שוקדים הצדדים על קיומם של מבחני בטיחות קפדניים המבוצעים בימים אלה. הכרזת המועד להפעלת הארכת הקו על ידי המדינה, תתבצע בזמן שתהיה ודאות לתקינות כל המערכות".

 

תגובות

11 תגובות
11 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    שיש שודדים בעיריה ומ.הפנים דדןדדים את האוכלוסיה באמצעות ארנונה מטורפת .
    עוד שקר לבן בעניין הרכבת זה ממש לגיטימי

  2. מאיר כהן סית

    בצמתים החוצים את המסילה קיימים הפרשי גובה בין המסילה לכביש. חברת כפיר טפלה בעניין זה באופן מרושל ולא מקצועי עם כיסוי אספלט מינימלי כך שרכבים החוצים את צמתי כביש מסילה נפגעים.

  3. מרים א

    כבת הקלה תעזור לכל תושבי העיר ובמיוחד למבוגרים ש מגיעים להדסה כמעט יום יום לטיפולים שונים נישמח מאוד אם הרכבת תתחיל לפעול לרווחת כולם תודה למירי רגב ולכל מי שעוסק בזה ..

  4. דוד

    30 שנים מחכים לרכבת . עיריית ירושלים למדה לסחוט את התושבים עד תום. תושבי ירושלים צרכים להחזיר טובה לעיריה ולא לשלם ארנונה ב 10 שנים הבאות עד שיכלו כל השחיתויות

  5. אילנית

    שקרנים זה הטריקים של מירי
    ג ר ב
    לא עומדים בלוח הזמנים של כלום לא רכבת ולא הנחות לתשלום נסיעה. לא כבישים ולא גשרים
    מה היא כן עושה לא ברור.
    ה ב י ת ה!

  6. מוטי האדום

    מה אתם מספרים לנו סיפורים.
    המלחמה! להזכיר לכם הרכבת הייתה צריכה חהתחיל עוד לפני המלחמה, אבל ניחה התטאיך האחרון היה חגי תישרי 2023 לפני המלחמה, להזכירכם המלחמה פרצה ביום האחרון של חגי תישרי, כך שהכל היה צריך לפעול.
    אבל המה חלםה לה שנה ויותר מאז חגי תשרי 2023 והרכבת אין.
    עיריית ירושלים עקצה את תל אביב בגין הפעלת הרכבת הקלה בגוש דן.
    בטיחות כאשר יצאתם למכרז לא ידעתם על בטיחות, מה זה לא נלקח בחשבון על ידי היזם.
    קנסות אבל קנסות במאות מליוני שקלים זה מה שצריך להיות.
    על משרד התחבורה, עירה וחא יטדע מי עוד, צריך להיות קנס גדול בכל הסכם, מי שלא עומד בזמן שישלם. בנוסף תמריץ תסיים לפני הזמן עבור כל חודש תקבל סכום נוסף כתמריץ.

  7. אאא

    הרכבת צריכה להמשיך לפעול רק מפסגת זאב ולא מנווה יעקב. סתם מטרטרים ואין בכלל תאריך יעד.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר