בלגן גדול התחולל במהלך כל היממה האחרונה בתחנות הרכבת הקלה ובתוך הרכבות עצמן. צפיפות בלתי נסבלת, דוחק איום, תחושת מחנק והרבה מאוד איחורים. למרבה הצער – זה כנראה מה שיקרה גם בימים הקרובים.
כן, הרכבת הקלה חזרה הבוקר, ראשון, לפעילות מלאה (ללא ההארכות להדסה עין כרם ולנוה יעקב שייפתחו בשלב מאוחר יותר – בסיום ההרצות או הבעיות האחרות שמונעות את הפתיחה) – והנוסעים והנוסעות סבלו. מאוד מאוד סבלו. והתרעמו.
הסיבה המרכזית לבלגן – החלפת הקרונות הישנים בקרונות חדשים, כולל מערכות טכנולוגיות חדשות, שלמרות תקופת ההשבתה בשבוע שעבר עדיין נמצאות בהרצה.
מלבד זאת – היו בעיות נוספות שהובילו לעומסים הכבדים בתחנות ולדוחק הבלתי אפשרי ברכבות עצמן: מספר הרכבות שנסעו על הציר היה נמוך יותר מהמתוכנן – "ישנן 19 רכבות על הקו במקום 22 כמתוכנן", נמסר ל"כל העיר" על ידי צוות תכנית אב לתחבורה ועיריית ירושלים, "מה שיצר איחורים ותדירות נמוכה יותר. כתוצאה מכך ישנם עומסים על הקו. חברת כפיר פועלת על מנת לחזור ללוח הזמנים הסדיר בהקדם האפשרי לרוות הנוסעים".
"כל העיר", יש לציין, פנה לעיריית ירושלים, לצוות תכנית אב לתחבורה ולחברת כפיר – מפעילת הרכבת הקלה – עם מספר שאלות לגבי העומסים הכבדים:
1. האם שונתה תדירות הרכבת בשבוע הקרוב? (אם כן – ונראה שכן – למה לא מעדכנים את הנוסעים כדי שייערכו מראש או יחפשו חלופות נוחות יותר?).
2. כמה רכבות כולל הצי הנוכחי של הרכבת החדשות מתוצרת CAF? כמה רכבות נסעו לפני ההשבתה?
3. כמה מקומות ישיבה יש ברכבות החדשות? כמה היו ברכבות הישנות?
4. כמה נוסעים אפשר להכניס – כולל בעמידה – בכל נסיעה ברכבת הנוכחית? וברכבת הישנה?
5. על פי ההסכם מול הזכיין – זמן התדירות בשעות השיא אמור להיות 6 דקות – מתי אם בכלל יידרש הזכיין לעמוד בהסכם שנקבע מולו?
מצוות תכנית אב לתחבורה ועיריית ירושלים נמסר: "הרכבת הקלה החלה ביום שישי, 14.2, בהפעלה מחודשת בשילוב המשך הרצה של המקטעים החדשים מפסגת זאב לנווה יעקב ומהר הרצל להדסה עין-כרם. תחילת השימוש במערכת האיתות וההתנסות החדשה בנהיגה בשילוב תפעול הקרונות החדשים, משפיעים גם על תדירות הרכבות.
"הרכבת החלה בתדירות מתוכננת של 7 דקות, מתוך מטרה לשוב לתדירות של 6 דקות בשבועות הקרובים, וזאת עם כניסתם של קרונות נוספים לתפעול. בשל "חבלי לידה" של הפעלת מערכת חדשה והקרונות החדשים, כמו גם ההתנסות החדשה בנהיגה והתפעול, ישנן תקלות שמשפיעות על זמינות הרכבות.
"בקרונות החדשים מדגם ׳אורבוס׳, ישנם 44 מקומות ישיבה ו- 174 עמידה, סה"כ 218 נוסעים לקרון. בקרונות ׳סיטאדיס׳, הישנים יותר, ישנם 56 מקומות ישיבה ו-172 בעמידה, סך הכל נכנסים 228 נוסעים לקרון. באשר לשימוש בקרונות הישנים, הרי שישנו שימוש משולב עם הקרונות הישנים לבין החדשים".
יש לציין כי הנתונים שנמסרו מהזכיין – חברת כפיר – אינם תואמים לנתונים ולמספרים שנמסרו מהעירייה ומצוות אב לתחבורה, ואולי זה מסמל יותר מהכל את הבלגן ששורר בהפעלה התפעולית המחודשת של הרכבת הקלה – למרות שההארכות לנוה יעקב ולעין כרם עדיין לא פועלות.
אז מה אומרים בחברת כפיר? להלן תשובתם:
"הצי כולל 24 רכבות – 19 רכבות חדשות ו-5 רכבות ותיקות, שהשלימו את תהליך ההסבה למערכות השליטה והבקרה החדשות. הצי צפוי |צפוי לגדול בימים הקרובים. לפני ההשבתה עמד הצי על 18 רכבות ותיקות".
בנוגע לתדירות: "התדירות בתקופה הקרובה תתייצב על 7 דקות ובעוד מספר שבועות תעלה ל-6 דקות. חשוב לציין שהקו ארוך יותר, ושגם ישנן תקלות. יודגש שאינן קשורות לענייני בטיחות. המערכת נבדקה על ידי מומחים זרים בלתי תלויים שמצאו כי הרכבת בטוחה להפעלה".
באשר למספר המקומות: "בקרונות החדשים – 44 מקומות ישיבה ו-174 מקומות עמידה – בסך הכל 218 מקומות; בקרונות הישנים – 56 מקומות ישיבה ו-164 מקומות עמידה – בסך הכל 220 מקומות בקרון".
כאמור, כמו ההבדל בתשובות בין הזכיין לבין הרשויות – וכפי שנכתב כבר בהתחלה: גם בימים הקרובים צפויים עומסים, עיכובים ותדירות נמוכה. קחו את זה בחשבון כשאתם מתכננים את לוח הזמנים ואת דרכי ההגעה שלכם למחוז חפצכם.
פרלה
בבקשה!!! תחזירו את הקרונות הישנים למה??? להחליף משהו שמתפקד טוב ?????????? היתה נסיעה כל כך נוחה ונעימה בקודמת מה זה הקרונות האלה צרים צפופים!! לא נוחים בכלל. תמיד הייתי גאה וסיפרתי לאנשים הלא ירושלמים כמה נח לנסוע ב"קלה" מקווה שתעשו רגע חושבים. ותחזרו אחורה בהחלטות!!! נכון לעכשיו הנסיעה הפכה לסיוט!!!
שמוליק
הנתונים של תכנית אב אינם תואמים את הנתונים של חברת כפיר לגבי כמות התפוסה ברכבות החדשות. בכל מקרה הרכבות הישנות טובות יותר הריפוד בכסאות טוב יותר, מצפים לשיפור לא להרעת התנאים
הנוסע
רכבת כל שש דקות כבר מזמן לא מספקות את הדרישה בקו. יש לעלות במהרה לתדירות של רכבת כל שלוש דקות, ואפילו שתיים.
נכה צהל
מה? 12 כיסאות פחות? וזה X 2 כי יש 2 קרונות… גם ככה היום אין מקום לשבת אז הורדתם 24 מושבים? איפה השכל ?? אולי תורידו את הכסאות לגמרי ואז אפשר לדחוס הרבה יותר אנשים…
רחלי
הנסיעה כעת ברכבת הקלה הפכה סיוט. אנשים חיכו היום חצי שעה (!) לרכבת. אני עולה בתחנה השניה והקרון כבר מגיע מלא. כמות מקומות הישיבה קטן משמעותית בקרונות החדשים וגם מקומות העמידה. משום מה יש "ארגזים" מפלסטיק (שגם מדיף ריח חריף של פלסטיק מחומם) בכל דופן של הרכבת, לכל האורך, כך שיש בערך חצי מקומות ישיבה, גם המושבים צרים, וכאשר שני נוסעים יושבים אחד מול השני, לא יכולים שניהם להניח את כף הרגל על הרצפה. או צריך לכופף את כף הרגל, או לשלוח את הרגליים לכיוון המעבר. התדירות של הרכבת הישנה היתה אחת ל 5 דקות בשעות השיא. אם מאריכים את המסלול ומוסיפים מעל ל 10 תחנות, צריך להעלות את התדירות לאחת ל 3 דקות, לא להחזיר למצב הקודם. פשוט זורים חול בעיני הציבור, ועוד הולכים להעלות את תעריף הנסיעה ברכבת ל 8 שקלים בטענה שזה כלי תחבורה "פרמיום". אין ספק שמי שנתן את המכרז להפעלת הרכבת ולרכש של הקרונות החדשים, לא חשב לשניה אחת אפילו על ציבור הנוסעים.
דליה
סיוט הקרונות החדשים.
ירידה. משמעותית באיכות התחב"צ!!
תחזירו בבקשה את הקרונות !!
גיורא
מדוע הורדתם את מספר המושבים? מה הפריע לכם מספר המושבים בקרונות הישנים? הלקחתם בחשבון שיש הרבה זקנים ונעים שקשה להם לעמוד, או שממש לא אכפת לכם?
כדרלעומר
הסיבה מספר 1 לאיחורים ולדוחק היא שכולכם בהמות שלא מסוגלים לתת לאנשים לרדת לפני שאתם עולים. ראיתי אנשים דוחפים, ממש הודפים פנימה אנשים שמנסים לרדת בתחנות הכי עמוסות, שלא לדבר על זה שתמיד חוסמים את הפתחים כשמנסים לרדת. עם של נבלות אחד אחד, לא מגיע לכם יותר טוב.
נוסעת
הלואי שהאנשים שיושבים שם למעלה יסעו חודש אחד לעבודה ברכבות ואז יבינו מה הצרכים של הנוסעים… ועוד המחיר הולך לעלות ל8 שח על מה בדיוק????
פיצויים לנוסעים
עושים נסיונות עלינו החבלים לידה שלכם לא מעניינים….לא מיידעים את הציבור כדי לתת לו זכות בחירה בדרכי הגעה אחרות ראיתי בעיני קשישים נמעכים וילדים צורחים מפחד של דוחס אין מקום לשבת הנסיעה איטית יותר ממש ברמה של הולכי רגל
צריך לארגן תביעה יצוגית של הנוסעים
שושנה
מצב מזעזע. דוחק נוראי בקרונות החדשים, אפילו עגלים לשחיטה לא מובילים בצורה כזו. המתנה של רבע שעה ויותר לרכבת שמגיעה עמוסה ובקושי נעה ולא זעה בכלל. דוחק אימתני. תושבים שנופלים כאשר הרכבת עוצרת. נהגים עצבנים שצועקים על הנוסעים שיש עוד רכבת אחריהם. מיום ג בבוקר המערכת שמריאה על זמן ההמתנה, לא עובדת. כנראה הושבתה במכוון כדי שנוסעים לא יתעצבנו על זמן ננמתנה הממושך… בקיצור, בזיון לשמו לשרת התחבורה ולראש העיריה שאינו עושה דבר, וכמובן לחברת כפיר. בזיון
שפוי
לא מבין למה החליפו רכבות הרבה יותר קטנות יותר צר וגם התדירות ירדה חרא של שירות
אזרח
כל הזמן תקלות. הדלתות לא נפתחות . עד לפני שבוע לא אמרו לציבור שיש להתאים את הקרונות הישנים, אמרו שהתיקון הוא רק במכשירים לאורך הקו הישן.
דינה
ומה יהיה כשיתווספו עוד הרבה נוסעים מנווה יעקב והדסה?
כבר היום הרכבת שנוסעת כל 6 דקות לא עומדת בעומס.
צריך להוסיף רכבות ולהגביר את התדירות.
הולך להיות קטסטרופה.
ד.
ומה לגבי מצב הבטחוני, חשבתם על זה? שיביא לפיגוע המוני?? מתי נתעורר!!
רק תביעה ייצוגית..
נוסע קבוע
יש חוסר משווע בנהגי רכבת וכמות אדירה של נוסעים.
רכבות חדשות וישנות גם יחד שנעות על המסילה לפי מהירויות מדויקות אך מנגד לפי תנאי המסילה.
כמות אדירה של הולכי רגל על המסילה ומסביב רכבי משטרה מד"א אופנועים אופניים חשמליות קורקינטים וכולם מעכבים את הרכבת.
כל תחנה עמוסה בנוסעים שלא מאפשרים לנוסעים אחרים לצאת מהרכבת תופסים דלתות דוחפים ומתמהמהים על דלת אחת מתוך המון דלתות בשתיי קרונות שנפתחו לכל הנוסעים אבל אף אחד לא מקשיב ולא עובר לדלת או לקרון אחר והרכבת ממשיכה לעמוד בתחנות ולהתעכב כי הנוסעים מעכבים.
נהג סוגר דלתות מעכבים אותו ותופסים לו את הדלתות.
תחשבו כמה עיכוב אנחנו כנוסעים מייצרים ואז הכי קל והכי פשוט להאשים את הנהג והחברה.
נכון הם צריכים נהגים ויותר קרונות כדי לצמצם זמני נסיעה אבל הקו של החברה בהרצה הכל חדש הכל טרי