הבשורה הגדולה בדמות הגעת הרכבת הקלה להדסה עין כרם ולנוה יעקב הפכה לקללה של נוסעי ונוסעות הרכבת הקלה. חלפו למעלה משבועיים מאז חזרה הרכבת לפעילות מסחרית אחרי השבתה בת שבוע – וחווית הנסיעה ברכבת הקלה הפכה להיות בלתי אפשרית, שלא לומר בלתי נסבלת.
תקלות, עצירות, עיכובים, תדירות נמוכה ובעיקר עומס ותחושת מחנק ברכבות ובתחנות. הנוסעים והנוסעות מתלוננים וסובלים – ומרגישים שאף אחד לא מתייחס אליהם. לא הזכיין – חברת 'כפיר', לא המפעילה – חברת 'לביא', וגם לא מי שאמורים לפקח על 2 החברות – משרד התחבורה, עיריית ירושלים וצוות תכנית אב לתחבורה.

"כל העיר", 21.2.2025
אם אתם תוהים איך נראית "חווית" הנסיעה ברכבת הקלה, נציין שלא מדובר באמת בחוויה – יותר כמו סבל. "המצב פשוט זוועה", אומר אריאל באן, משתמש קבוע ברכבת הקלה. "צפיפות תמידית, תדירות נמוכה, הרכבת משמיעה רעש מפחיד כשהיא מתחילה בנסיעה. אם אתם עומד בתחנה – גם מי שמחוץ לרכבת שומע רעש מחריד".
לדבריו, "אין מקום לזוז, אי אפשר לנשום, אנשים מחוצים אחד על השני. צפיפות בתוך הרכבת, צפיפות בתחנה מחוץ לרכבת, וגם העלו מחירים, ככה שאנחנו משלמים יותר – ומקבלים, בעצם, כלום. הנוסעים נדפקו פעמיים, יצאנו פראיירים מכל הבחינות. יש כמובן עוד בעיות, לדוגמא – השלטים בתחנה מראים שרכבת מגיעה עוד x דקות – אבל זה לא קורה. הבטיחו תדירות כל 6 או דקות, בפועל מחכים 10 דקות ולפעמים גם 20 ו-30 דקות. עכשיו גם כשהרכבת מגיעה לתחנה – היא לפעמים רובצת במקום ולא זזה במשך כמה דקות טובות, בהנחה כמובן שהצלחת להשתחל איכשהו פנימי. ממש מרגיש עולם שלישי ומטה".
מה אפשר לעשות לדעתך?
"מעבר למובן מאליו – הגברת התדירות – צריך לבטל את אופציות התיקוף בתוך הרכבת כדי למנוע עומסים וחסימות נוסעים בעלייה ובירידה. לקבוע עמדות תיקוף מחוץ לרכבת. בנוסף, בימים האלה אין סיבה שיעלו פקחים על הרכבת ובטח שלא לתת דוחות, כי הנוסעים לא תמיד יכולים להגיע לעמדות התיקוף בגלל הצפיפות".
העומסים ברכבת הקלה (צילום: רויטל בניטה)
באן, כמובן, לא לבד. ממש לא. "יש עומס מטורף, זה פשוט נס שכולם מצליחים להיכנס לרכבת", מציינת איילת, "אבל קשה מאוד לאמהות עם עגלות לנסוע ברכבת (שלא לדבר על מתניידים בכיסאות גלגלים, ר"ג). בנוסף, לא בטוח שנוסעים חרדים יצליחו לרדת מהרכבת – כי יש צפיפות והם מעדיפים לא להידחף כשיש נשים בדרך ליציאה".
"התדירות נמוכה, והרכבות לא מכילות את כל הנוסעים", אומר אחד הנוסעים. "מובילים את הנוסעים בצפיפות – מרגיש לי כמו בהמות מובלות לשחיטה. לקינוח – גם העלו את מחיר הנסיעה, כי רק בישראל – גם מעלים מחירים – וגם מורידים את השירות. אנחנו הציבור יוצאים פראיירים".
בימים האחרונים נפתחו כמה וכמה קבוצות וואטסאפ של נוסעים ונוסעות מתוסכלים. הם משתפים בהם תמונת מצב און ליין עם תמונות, סרטוני וידאו ועוד. בין הדיווחים השכיחים – הרכבת עומדת כבר דקות בתחנה בלי תזוזה, מחכה בתחנה כבר למעלה מ-10/ 15 / 20 דקות, התחנות עמוסות, הרכבת מפוצצת, אין מקום, אי אפשר לנשום ועוד.
באחת הקבוצות הגדילו לעשות ופתחו קובץ שבו ניתן לפרסם את התקלות והבעיות – הנה מה שכתבו חלק מהתושבים שמילאו: "תחנת הדוידקה לכיוון פסגת זאב המתנה של 25 דקות. רכבת עמוסה בטירוף"; "רכבת מפוצצת, תושבים נמחצו ונחנקו"; "צפיפות בלתי סבירה, אנשים לא הספיקו לרדת מהקרון, אחרים חיכו 3 רכבות ובסוף ויתרו והצטופפו"; "עומס בלתי נסבל ברכבת הקלה, נסיעה איטית עם עצירות ארוכות בכל תחנה" ועוד ועוד תלונות.
העומסים ברכבת הקלה (צילום: יעל)
בחברות כפיר ולביא הבטיחו, כזכור, לפני כשבועיים כי המצב יילך וישתפר. שמדובר בחבלי לידה וממש בימים הקרובים התדירות תגבר, העומסים יפחתו וחווית הנסיעה בקרונות החדשים תשתפר. אז הבטיחו. בפועל, הנוסעים והנוסעות מדווחים, מעבר לתלונות על העומסים והצפיפות, גם על קרונות צרים יותר עם פחות מקומות ישיבה ועמידה, על בעיות נגישות שונות (כמו שהיתה במערכת הכריזה שתוקנה חלקית) ועוד ועוד.
"כל העיר" פנה לזכיין, למפעילה, לעירייה ולצוות תכנית אב לתחבורה בנוגע לתחושת הנוסעים על היעדר מקום מספיק ברכבת. כולם דוחים את הדבר על הסף וטוענים כי הקרונות החדשים מרווחים יותר. ישנה התייחסות גם למדבקות שתלויות במיקומים שונים בקרונות – שבהן כתוב כמה מקומות ישיבה ועמידה יש בכל מקטע ומקטע של הרכבת, כך שהנוסעים יוכלו לבחור את המקום המתאים להם ביותר.
מחברת כפיר נמסר במענה לנושא המדבקות כי "הקרונות מחולקים למקטעים, כשבכל מקטע מדבקה עם מספר האנשים שיכולים להיכנס. מספר המקומות, כפי שכבר נמסר, הוא 44 מקומות ישיבה ועוד 174 מקומות בעמידה".
מעיריית ירושלים וצוות תכנית אב לתחבורה נמסר: "הקרונות החדשים משופרים ביחס לקרונות הותיקים. הם מאפשרים נגישות גבוהה יותר לבעלי מוגבלויות, בעלי אמצעים דיגיטליים מתקדמים הכוללים מפת קו דינמית בשלוש שפות ומתואמים לצרכי הנוסעים. מניסיון העבר עולה שרוב הנוסעים נוסעים נסיעות קצרות, אותן הם בוחרים לבצע בעמידה. בכל מקרה השיקול במבנה הקרון היה זרימה נכונה של הנוסעים בקרון.
"אין הבדל ברוחב הקרונות והקרון החדש שאף ארוך במטר מהקרון הישן. כפי שנמסר, בקרונות החדשים מדגם אורבוס ישנם 44 מקומות ישיבה ו- 174 עמידה – סך הכל 218 נוסעים לקרון. השלט המצולם אינו מעיד על מספר המקומות בכל הקרון, אלא על מספר המקומות בשטח מסוים בו".
נעמי
מי שתכנן את מקומות הישיבה בקרונות החדשים,מעולם לא נסע ברכבת. אין מקום לרגליים,הכיסאות נמוכות כך שתיק של מי שעומד,מונח על הראש של מי שיושב..על הפנים
מאיר
רכבת כבדה לא קלה עוצרת ברמזורים בצמתים ולא מסנכרנת עם הרמזורים
משתמש אנונימי (לא מזוהה)
אין לשבת והם במזל אחד יושב הספסל קטנטן מתאים לאדם אחד . צחוק הגורל הנכה עומד ואין לאן לזוז צפוף כמו בהמות לסרדינים תתביישו מה עשיתם לציבור הנוסעים.
שמחה
במקום להשקיע בעובדים שיגדו איזה קרון פחות פקוק – שישפרו את התדירות כּדי להריד את הצפיפות הכל כך הבלתי נזבלת
דוד ב.
יש ליד בליטה לבנה (שאין לי מוסג למה היא משמשת) שרשום עליה שאין לשבת עליה כיסה אחד שבקושי אפשר להכניס את הרגלים בין הבליטה הזאת למעבר !
למה בקרונים הישנים לא היא את זה והם תיפקדו טוב.
איריס
בזיון מתמשך. כל כך מצאים לראש העיר העלוב של הבירה, ולשרת התחבורה הכושלת גב' מירי רקב. מציע לכם לעלות ברכבת הקללה הזו ולהווכח עד כמה המצב קטסטרופלי. צפיפות איומה, קרונות צרים, מקומות ישיבה לא נוחים, רכבת שנעצרת והנוסעים נופלים אחד על השני, המתנה ארוכה ומייגעת, דחיפות בכניסות לקרון. איפה ראש העיר?????
משתמש אנונימי (לא מזוהה)
רכבת למחנה השמדה בדיוק אין אויר
מה זה תחב"צ בישראל
בישראל כמו בישראל, מי שאחראי על התחבורה הציבורית אף פעם לא משתמש בה. קחו לשרת התחבורה את הרכב ותנו לה לנסוע בתחב"צ, וכך גם בעיריות ובמועצות האיזוריות. מי שדואג לתחבורה ציבורית צריך לנסוע בה כל יום.
לוי זיוה
הנסיעה בלתי נסבלת, ממש להוביל עדר, והתגובות של "כפיר" שהקרונות החדשים הרבה יותר מרווחים, זה ממש כי הם מאמינים שהציבור "עדר", אחרת לא יתכן שיגיבו כך..
קרונות צרים, עגלה לא נכנסת, כסא גלגלים לא נכנס, ציבור דחוס כמו שהובילו משאיות אדם בשואה, אנשים ממתינים כל כך הרבה זמן בתחנה, עד שאין להם מקום בהגעתה, וגם לא בהמשך התחנות.. שערוריה!!! ועוד לספר לנו סיפורים שהקרונות משודרגים..
חצופים!!